Opel Adam 1.4 Ecotec 87 KM - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2013-12-25 2:30

Układ jezdny to mocny atut małego Opla. Zawieszenie jest na tyle sztywne, że fani sportowej jazdy będą z niego zadowoleni, co odbija się kosztem komfortu podróży. Niewielkie nierówności są dobrze tłumione, ale gorsza jakościowo nawierzchnia sprawia, że poziom wygody odczuwalnie spada. W mieście problemem może być niewielki prześwit i nisko zawieszony przedni zderzak, lubiący wchodzić w kontakty z krawężnikami. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego niemca. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny samochodu.

Opel Adam - UKŁAD JEZDNY

Podwozie Adama zostało oparte z przodu na kolumnach McPhersona ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami gazowymi. Z tyłu zastosowano belkę skrętną, typową dla autek klasy mini. Takie rozwiązanie nie jest zbyt wyrafinowane, jednak pozwala ograniczyć koszty produkcji. Całe szczęście, że w małym Oplu inżynierowie tak ustawili parametry, by móc czerpać radość z jazdy.

>>> Opel Adam 1.4 Ecotec 87 KM - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Wyżej wspomniany układ zawieszenia jest sztywny, dzięki czemu prowadzenie wychodzi pewnie, a możliwości podwozia pozwalają na szybką jazdę. Niestety tłumienie nierówności nie jest mocną stroną stylowego malca, gdyż na większych wybojach auto traci rezon. Przynajmniej niewielkie wady nawierzchni są sprężycie wybierane, więc nie ma mowy o wiecznym podskakiwaniu na fotelach i częstych wizytach u stomatologa. Zakręty są środowiskiem naturalnym Opla Adama, a auto dobrze trzyma się drogi. Gwałtowne zmiany toru jazdy są dobrze znoszone, a przewidywalne zachowanie pozwala na szybkie pokonywanie wiraży. Na nieszczęście ambitniejszych kierowców układ ESP jest niewyłączalny w tym modelu, a szkoda.

>>> Opel Adam 1.4 Ecotec 87 KM - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Układ kierowniczy odpowiednio przekłada polecenia na drogę, a ilość informacji zwrotnych z przedniej osi jest wystarczająca do codziennej jazdy. Jako wadę należy zaliczyć to, że w położeniu centralnym można odczuć często spotykaną w elektrycznych wspomaganiach przypadłość, czyli dziwną martwicę układu oraz "myszkowanie". To sprawia, że jazda z wysokimi prędkościami jest nerwowa oraz wymaga dużego skupienia za kierownicą i ciągłego nakładania poprawek na tor jazdy. Sama siła wspomagania mogłaby być nieco mniejsza, gdyż wolant chodzi za lekko. W trakcie parkowania można korzystać z seryjnego trybu układu kierowniczego o nazwie City, który podbija siłę wspomagania. Panie nie lubiące wkładania wysiłku w manewry, będą z tego powodu zachwycone.

>>> Opel Adam 1.4 Ecotec 87 KM - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Opel Adam - HAMULCE

W każdej wersji silnikowej układ hamulcowy składa się z wentylowanych tarcz hamulcowych z przodu i hamulców bębnowych z tyłu. Całość została uzupełniona o elektroniczny rozdział siły hamowania oraz seryjny układ HSA, czyli asystenta ruszania pod górę. Nie zabrakło również automatycznego włącznika świateł ostrzegawczych w razie nagłego użycia pedału hamulca.

>>> Opel Adam 1.4 Ecotec 87 KM - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

Opel Adam już seryjnie jest wyposażony w gamę systemów wspomagających jazdę i poprawiających bezpieczeństwo podróży. W skład zestawu wchodzi m.in.: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) oraz TCS (kontrola trakcji).

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Adam w wersji wyposażenia Jam. Jak wygląda deska rozdzielcza samochodu? Co sądzimy o materiałach wykończeniowych? Jakie dodatki są montowane w bogatszych odmianach? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Opla Adama na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki