Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary sedana IV generacji

2013-04-22 3:30

Elegancka sylwetka najnowszej odmiany popularnej Astry, z dumą udowadnia, że kompaktowe samochody typu sedan mogą mieć klasę. Najnowszej 4-drzwiowej ewolucji Opla, będącej swego rodzaju małą limuzyną, nie można odmówić urody. Nadwozie ze zgrabnie wkomponowanym w sylwetkę tyłem przedstawia właściwe proporcje, a domieszka przetłoczeń i ładnych detali podkreśla nowoczesność auta. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena designu Opla Astry Sedan. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Opel Astra - WSTĘP

Opel Astra to jedno z najpopularniejszych na świecie aut segmentu C, czyli klasy niższej klasy średniej. Produkt koncernu General Motors występuje na różnych rynkach pod odmiennymi markami oraz nazwami. Europejska Astra to ważny rozdział historii polskiego przemysłu motoryzacyjnego, ponieważ od ponad 20 lat jego seryjna produkcja jest m.in. zlokalizowana w gliwickich zakładach General Motors Manufacturing, począwszy od pierwszej generacji, aż po obecną ewolucję. Kompaktowa osobówka to po mniejszej Corsie najlepiej sprzedający się samochód Opla. Od początku produkcji do 2012 roku sprzedano ponad 10 mln egzemplarzy tego modelu na całym globie. Astra I (inne oznaczenie Astra F) zadebiutowała w 1991 roku, jako następca przestarzałego Kadetta. W Wielkiej Brytanii produkt ten występował jako Vauxhall Astra, od którego w celu ujednolicenia nazewnictwa na rynku europejskim, zaczerpnięto nazwę modelową.

>>> Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Astra I była wytwarzana przez 11 lat, mimo że od 1998 roku w sprzedaży oferowano równolegle jej następczynię Astrę II (Astra G). Pierwsza generacje dostępna była w szerokiej gamie modelowej - klienci mieli do wyboru 3- i 5-drzwiowego hatchbacka, sedana, kombi oraz kabriolet. Kompaktowa Astra II wytwarzana do 2009 roku zyskała dodatkowo sportową odmianę coupe, na bazie której powstała też wersja cabrio. W ofercie występował nawet użytkowy van. Na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie, w 2003 roku zadebiutował Opel Astra III (oznaczenie Astra H). Przy trzeciej generacji sprzedawanej jako sedan, kombi i coupe-cabrio, rozróżniono od siebie warianty hatchbacków. Obok konserwatywnej 5-drzwiówki pojawiła się bardziej sportowa odmiana nadwozia oznaczona symbolem GTC (skrót od nazwy Gran Turismo Compact).

>>> Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Aktualnie w ofercie Opla znajduje się IV generacja Astry (oznaczenie Astra J). Światowa premiera 5-drzwiowej Astry odbyła się w 2009 roku na Salonie Samochodowym we Frankfurcie, a kilka miesięcy później oficjalnie zaprezentowane odmianę kombi Sports Tourer. Usportowione GTC w produkcyjnej formie zaprezentowano na targach Frankfurt 2011, a do oficjalnej sprzedaży model trafił na początku 2012 roku. Kilka miesięcy później na wrześniowym Salonie Motoryzacyjnym Moskwa 2012 świat ujrzał tradycyjnego czterodrzwiowego Opla Astrę Sedana. Wszystkie wymienione odmiany modelowe zjeżdżają z polskich taśm produkcyjnych w Gliwicach. Niemiecka propozycja konkuruje na rynku w swoim segmencie C, z takimi sedanami jak: Chevrolet Cruze Sedan, Volkswagen Jetta , Ford Focus Sedan, Renault Fluence, Honda Civic Sedan, Toyota Corolla, Mitsubishi Lancer, czy Hyundai Elantra.

Opel Astra Sedan - STYLISTYKA

Czwarta ewolucja Sedana wyglądem w ogóle nie przypomina swojego poprzednika - ma dużo lepiej zachowane proporcje i o wiele dynamiczniejszą linię nadwozia. Niemcy już z momentem prezentacji hatchbacka zerwali z konserwatywnością, i tego założenia wciąż Dmocno się trzymają. Zapoczątkowana w 2009 roku ewolucja stylistyczna Opla trwa w najlepsze, dlatego sedan tak samo jak pozostałe warianty Astry wygląda odważnie i nowocześnie. Samochód ma sporo wspólnych cech z 5-drzwiówką, na bazie której powstał, ale od tylnego słupka C zaczyna się totalnie nowa forma. Dzięki wydłużonemu nadwoziu ogólny zarys bryły wysmuklał i nie przedstawia się tak atletycznie, jak w pozostałych wariantach gamy. Według opinii SuperAuto24.pl, auto może i nie budzi wybuchu wielkich emocji, ale jest ładne i ustępuje pod względem urody jedynie 3-drzwiowemu modelowi GTC.

>>> Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Projektanci rysując testowanego przez SuperAuto24.pl bohatera, wzięli z hatchbacka to niezbędne, dlatego tak samo przedstawia się jedynie przód wozu. Mocno wytłoczone linie maski harmonijnie łączą się z przetłoczeniami zderzaka oraz słupkami szyby przedniej. Zastosowano identycznie zachodzące na błotniki reflektory, które w bazowym wariancie ACTIVE są halogenowe ze światłami do jazdy dziennej. W kolejnych odmianach BUSINESS i EXECUTIVE Opel montuje już soczewkowe lampy z diodami LE. Zestaw bi-ksenonowy AFL ze spryskiwaczami to już wydatek 4 800 zł. Chromowana atrapa grilla z logo lśniącej błyskawicy, stanowiącej symbol rozpoznawczy marki, ani trochę nie uległa zmianie. Przedniego zderzaka z szerokim "uśmiechniętym" wlotem powietrza do chłodnicy również nie poddawano modernizacji, tak samo jak delikatnych lampek przeciwmgielnych rozstawionych na bokach. Za światła te w wersji ACTIVE czy BUSINESS trzeba zapłacić 850 zł, a dopiero wariant EXECUTIVE ma je zamontowane standardowo.

>>> Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

Ogólna sylwetka optycznie wygląda szczuplej, jak w klasycznym hatchbacku i kombi Sports Tourer. Zaokrąglona linia dachu przedziału pasażerskiego przechodzi w zgrabny tył, zakończony na klapie bagażnika zadartym spoilerkiem (spoiler jest opcją i kosztuje 700 zł). Słupki C umiejętnie wypełniono całkiem dużymi okienkami. Zespolone lampy tylne utrzymane w modnej konwencji podzielono na dwie części. Światła po zmroku dają efektowny motyw linii układającej się w kształt skrzydła. Elegancko wyprofilowany zderzak dysponuje tylko wnęką pod tablicę rejestracyjną. Obłość sylwetki otrzymała ograniczoną ilość kresek. Na rzeźbie dostrzec możemy przede wszystkim przetłoczeniem typowe dla wszystkich nowych Opli - to tak zwany motyw ostrza stanowiący mocną łukowatą kreskę nad progiem. Drugie wyraźne cięcie zostało pociągnięte od tylnych lamp przez błotnik i tylne drzwi, po czym kończy się na klamce drzwi przedniego przedziału. Wspólną cechą wszystkich Astr są te same boczne lusterka. Linia okien wykończona wokół zewnętrznymi chromowanymi listwami jest cechą najbogatszej wersji EXECUTIVE. Obrys błotników został delikatny, pomimo możliwości zmieszczenia w nadkolach kół o pokaźnych rozmiarach.

Opel Astra Sedan - OBRĘCZE KÓŁ

W bogatej ofercie palety obręczy kół znajduje się aż 13 możliwości wzorów do wyboru. Testowana wersja wyposażenia EXECUTIVE skrywała w swoich obszernych nadkolach 18-calowe alufelgi z oponami o szerokości 235/45 R18. W szeroko zarysowanych wnękach podstawowo w wersji ACTIVE lokowane są stalowe koła 16-calowe z kołpakami. Kolejna odmiana BUSINESS posiada stalowe strukturalne felgi 17-calowe z oponami 215/55 R17. Obręcze aluminiowe 17" w EXECUTIVE są standardem, a w BUSINESS kosztują 1 400 zł. Kolejny rozmiar 18-calowy to w BUSINESS wydatek 3 000 zł, a w EXECUTIVE 1 600 zł. Największy rozmiar 19-calowy obuty w opony 235/40 R19 kosztuje odpowiednio 4 600 zł, lub 3 200 zł.

Opel Astra Sedan - KOLORY NADWOZIA

Auto oferowane jest w jednym z 10 kolorów nadwozia. Podstawową bezpłatną barwą jest lakier bazowe Summit White. Kolory perłowe oraz lakiery metalizowane dwuwarstwowe, wymagają od klientów dopłaty 1 950 zł. Zderzaki są fabrycznie malowane w kolorze nadwozia, podobnie jak klamki zewnętrzne i lusterka boczne. Chromowane zewnętrzne listwy będące obramowaniem okien bocznych to cecha modelu EXECUTIVE. Elektryczny szyberdach jest kosztem 3 100 zł.

Opel Astra Sedan - WYMIARY

Opel Astra Sedan ma taki sam rozstaw osi (2685 mm) jak pięciodrzwiowy hatchback czy kombi Sports Tourer. Jego wymiary przedstawiają się następująco: długość mierzy 4658 mm, szerokość to 1814 mm, a wysokość wynosi 1500 mm. Bagażnik jest w stanie pomieścić 460 litrów (co daje o 90 litrów więcej niż w wersji pięciodrzwiowej), a po złożeniu tylnej kanapy dzielonej w proporcji 60/40 pojemność rośne aż do 1010 litrów. Masa własna kompaktowego sedana może się zmieniać w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Najlżejsze Astra Sedan waży to 1318 kg, a najcięższa 1428 kg. Dopuszczalna masa całkowita może wynosić maksymalnie od 1880 do 2040 kilogramów.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test jednostki i układu napędowego. Oferowana w salonach Astra Sedan może skrywać pod maską benzynowe oraz wysokoprężne silniki. Testowany przez SuperAuto24.pl egzemplarz został wyposażony w motor 1.7 CDTI. Jak ten silnik auta reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Co myślimy o skrzyni begów? Ile paliwa spala samochód? O tym w 2. odcinku dziennika testu Opla Astry Sedan na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki