Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2013-04-23 3:30

Kompaktowy sedan z piorunem w logo, pod maską może skrywać benzynowe i wysokoprężne jednostki. W ręce SuperAuto24.pl trafił model z motorem Diesla o mocy 130 KM. Zgrabna limuzyna mimo swojej sporej masy, w wariancie tym całkiem żwawo radziła sobie z napędzeniem auta, dlatego zza kierownicy nadwaga nie była wyczuwalna. Osiągnięcie wyższych prędkości podróżnych nie stanowi problemu, a obchodzenie się silnika z paliwem można określić mianem przyzwoitego. DRUGI ODCINEK dziennika Astry Sedan, został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny samochodu.

Opel Astra Sedan - SILNIKI

W polskich salonach Astra Sedan oferowana jest z sześcioma jednostkami napędowymi - cztery z nich to motory benzynowe, a dwa wysokoprężne. Wszystkie są rzędowymi czterocylindrowymi, 16-zaworowymi rzędówkami w układzie rozrządu DOHC. Najsłabszy wariant przypisany jedynie bazowej odmianie ACTIVE to wolnossący motor o pojemności 1.4 Twinport generujący 100 KM. Kolejny również wolnossący 1.6-litra Twinport o mocy 115 KM i 155 Nm montowany jest bazowo w BUSINESS i EXECUTIVE. Kolejne dwa agregaty typu Ecotec posiadają turbosprężarki pozwalające na zwiększenie osiągów. Pierwszy 1.4 dostarcza 140 KM i 200 Nm momentu obrotowego, a kolejny 1.6 wytwarza moc 180 KM i 230 Nm. Elegancki sedan dysponuje w ofercie również wysokoprężnymi jednostkami CDTI. Diesel o pojemności 1.7 litra z bezpośrednim wtrysku paliwa Common-Rail jest do wyboru w dwóch wariantach mocy - pierwszy oferuje 110 KM i 280 Nm, a mocniejszy 130 KM i 300 Nm.

>>> Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary IV generacji <<<

Wolnossące jednostki benzynowe Twinport połączono z manualną 5-biogową skrzynią. Pozostałe motory turbodoładowane Ecotec oraz CDTI spięto już z 6-stopniową przekładnią manualną. Automatyczna skrzynia 6-biegowa może być skonfigurowana ze wszystkimi silnikami, poza najsłabszym 100-konnym 1.4 Twinport montowanym w bazowym modelu ACTIVE. Za dopłatą 1 200 zł silnik 1.4 Turbo 140 KM, a także wysokoprężne 1.7 CDTI mogą być dodatkowo wyposażone w oszczędzający paliwo system Start/Stop, który m.in. uaktywnia się i zatrzymuje pracę jednostki po dojechaniu do sygnalizacji świetlnej.

Opel Astra Sedan 1.7 CDTI 130 KM - TEST

Siadamy we wnętrzu IV generacji niemieckiego sedana. Scyzorykowy kluczyk ląduje w stacyjce, rozrusznik zostaje wprawiony w ruch i powołujemy silnik do życia. Przy pracy na biegu jałowym spod maski nie dochodzą żadne niepokojące dźwięki. Wytłumienie grodzi umiejętnie maskuje efekt diesla, dlatego uszu nie drażnią żadne nadmierne odgłosy, a drgania nie przenoszą się na kokpit. Jak to bywa z agregatami zasilanymi olejem napędowym, sprawa akustyki trochę gorzej prezentuje się dopiero podczas szybszej jazdy, gdy wkręcamy wskazówkę obrotową w wyższy zakres skali słychać klekoczącą manierę.

>>> Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Testowany egzemplarz CDTI dysponujący mocniejszym wariantem 130 koni mechanicznych, bardzo przyzwoicie radził sobie z napędzeniem ważącego ponad 1,4 tony samochodu. Dzięki tej mocy połączonej z wartością 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostarczanego w przedziale 2000-2500 obr, zza kierownicy nadwaga nie była wyczuwalna. Podróżowanie nawet z kompletem osób na pokładzie nie wywoływało negatywnych spostrzeżeń. Na przyspieszenie wynoszące mniej niż 11 sekundy do 100km/h nie ma co narzekać - dostojny sedan równomiernie przyspiesza i potrafi się rozpędzić według tabeli aż do 203 km/h. Za to do ścigania się z innymi użytkownikami dróg zdecydowanie nie został stworzony, bo do takich zabaw przewidziano po prostu sportowe GTC. Właściwości silnika najbardziej doceni się w czasie dłuższych podróżny - wówczas jest najbardziej oszczędnie z odpowiednią elastycznością. Lewarek precyzyjnie działającej sześciobiegowej skrzyni gładko się prowadzi i jego skoki są krótkie, co wpływa na przyjemność siedzenia za sterem. Przy umiejętnym operowaniu biegami i obchodzeniu się z pedałem gazu, tania eksploatacja na dłuższych wojażach jest murowana.

>>> Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Preferujący stateczną jazdę wóz może być opcjonalnie wyposażony w adaptacyjny system zawieszenia FlexRide wyceniony na 3 500 zł. W takiej konfiguracji o stateczne przemieszczanie dba tryb TOUR, ale w razie potrzeby lekkiego podniesienia poziomu adrenaliny u kierowcy, jest tryb SPORT dający namiastkę zabawy. Funkcja ta po aktywowaniu odpowiednim guzikiem na desce sprawia, że wskaźniki z białych robią się nagle czerwone, a to skutecznie nęci zmysły i zachęca do "depnięcia". Wyostrzona zostaje reakcja silnika na gaz, układ kierowniczy staje się twardszy, a zawieszenie bardziej sztywne. Podkreślimy, że to działa, bo w praktyce Opel faktycznie zaczyna nieznacznie lepiej reagować na wciśnięcie pedału gazu.

Opel Astra Sedan 1.7 CDTI 130 KM - SPALANIE

Zbiornik paliwa mieści 60 litrów, a klapka wlewu paliwa jest ryglowana automatycznie, co eliminuje używanie kluczyka do odkręcenia korka pod dystrybutorem. Według danych producenta testowany model z jednostką napędową 1.7 CDTI o mocy 130 KM, w połączeniu z manualną 6-biegową skrzynią i systemem Start/Stop, powinien spalać: 5,1 litra/100 km w cyklu miejskim, na trasie zużywać 3.8 litra ON na setkę, a w cyklu mieszanym 4,3 l/100km. Jak powszechnie wiadomo, deklarowane przez producenta zapotrzebowanie na paliwo zawsze mija się z tym uzyskiwanym w rzeczywistości. Dane jakie udało się nam zebrać w teście SuperAuto24.pl, sporo różnią się od katalogowych. Według naszej próby rzeczywiste spalanie Astry Sedan TDCI w mocniejszej 130-konnej odmianie, jest wyższe od reklamowego.

>>> Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

Nawet umiejętnie operowanie biegami i pedałem gazu nie pozwoliło nam na osiągnięcie obiecywanej dawki 5,1 litra w mieście. Starając się jeździć oszczędnie, auto w warszawskich realiach potrzebowało około 7,5 l/100km. Z pewnością dobrym rozwiązaniem dla miłośników oszczędnej jazdy, jest fabrycznie montowany system Start/Stop, który zatrzymywał pracę jednostki przy każdym przestoju. Dopiero w trasie Opel udowadniał, że potrafi nie być łapczywy, bo w trakcie spokojnego przejazdu w trybie TOUR zużycie kształtowało się między 4 a 5 l/100 km. Średnie zapotrzebowanie na ON przy poruszaniu się w cyklu mieszanym wynosiło około 6,7 l/100km. W momencie dynamiczniejszej jazdy ze wspomnianym wyżej uruchomionym trybem SPORT, trzeba się przygotować na wzrost średniego spalania.

Konsumpcję paliwa można systematycznie monitorować na wyświetlaczu komputera pokładowego. Niestety ekranik umiejscowiony pomiędzy zegarami, nie jest podstawą wyposażenia - nie znajdziemy go w bazowym ACTIVE, co może trochę rozczarować przyszłego właściciela. Funkcjami rozbudowanego urządzenia operujemy za pomocą przycisków wkomponowanych w lewą manetkę sterowania kierunkowskazami (typowe rozwiązanie dla Opli i Chevroletów). Poza prezentowanymi wartościami (zużycie paliwa, przebieg kilometrów, spalanie chwilowe, dystans podróży), wyświetlacz pokazuje także grafiki, czy pozwala uruchomić okno podpowiedzi z ekonomiczną skalą zużycia paliwa. Dodatkowa kontrolka zmiany biegu dyskretnie sugeruje wybór najbardziej optymalnego przełożenia, co ma przyczyniać się do obniżenia spalania.

Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4 Turbo
Paliwo Diesel
Pojemność 1686 cm3
Moc maksymalna 96 kW/130 KM/4000 obr./min
Maks mom. obrotowy 300 Nm/2000-2500 obr./min
Prędkość maksymalna
203 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 10,8 s
Skrzynia biegów manualna/6
Napęd na przód
Zbiornik paliwa 60
Masa własna/ładowność 1428 kg/2040 kg
Opony 235/45 R18
Emisja CO2 114 g/km
Bagażnik/po złożeniu siedzeń 460 l/1010 l

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Astry w wersji Sedan. Jak skomponowane zostało zawieszenie? Jak działa system FlexRide, w który została wyposażona testowa Astra? Co mamy do powiedzenia w temacie prowadzenia i układu kierowniczego? Jak wygląda zwrotność limuzyny ? O tym w 3. odcinku dziennika testu Opla Astry Sedan na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki