Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2013-04-24 3:30

Czwarta generacja Astry w wersji Sedan precyzyjnie się prowadzi i zapewnia wysoki komfort podróżowania. Dzięki opcjonalnemu układowi FlexRide zmieniającemu zakres tłumienia amortyzatorów, auto jednocześnie może dostarczyć więcej wrażeń z jazdy. W trybie SPORT trudno o obserwację niepokojących zachowań, dzięki czemu dynamiczne pokonywanie krętych dróg jest pewne. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego kompaktowego Opla. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Opel Astra Sedan - UKŁAD JEZDNY

Podwozie czwartej gwarancji Astry zbudowane na globalnej platformie podłogowej "Delta II", z przodu opiera się na tradycyjnych kolumnach typu McPherson z hydraulicznymi amortyzatorami i sprężynami. Tylna oś łączy belkę skrętną z opatentowanym przez Opla drążkiem Watta. Konstrukcja ta jest lżejsza i bardziej zwarta od zawieszenia wielowahaczowego, przy czym zapewnia doskonałe wyciszenie oraz zwiększoną stabilność dzięki wyeliminowaniu wszelkich poprzecznych ruchów osi, co wpływa na duży komfort jazdy. Taki drążek Opel zastosował już m.in. w Insygni, pozostałych Astrach, czy Zafirze Tourer. Stalowa belka zamocowana na wysokości piast kół łączy się z dwoma drążkami, które po środku mają przeguby, a końce ich powiązane są z dolnymi wahaczami kół.

>>> Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary IV generacji <<<

Konfiguracja układu jezdnego i zawieszenia Astry Sedan jest bardziej komfortowa niż w sportowym wydaniu Astry GTC (w modelu tym z przodu stosuje się zaawansowane kolumny typu HiPerStrut). Auto płynnej pokonuje nierówności i nie obawia się nawet większych dziur, a do tego zostało świetnie wyciszone. W trakcie testu w ogóle nie odczuwaliśmy, że nasz egzemplarz został wyposażony w 18-calowe obręcze kół obute w szerokie opony o rozmiarze 235/45 R18. Zwrotność sedana ze średnicą zawracania między krawężnikami wynoszącą 11 metrów, nie budzi zastrzeżeń. Gwałtowne manewry nie skutkują również nadmiernym wychylaniem się nadwozia na boki. Długi tył w przypadku cofania znacznie zmniejsza jednak wyczucie, bo przez tylną szybę nie widać gdzie kończy się kufer. Duże lusterka pomagają w manewrach, ale w przypadku braku wyobraźni na ratunek przychodzą czujniki parkowania tyłem, których na wyposażeniu nie ma jedynie bazowy model ACTIVE.

>>> Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Zwiększoną dawkę sportowych doznań za kierownicą Astry, oferuje dodatkowy, adaptacyjny system FlexRide. Ta technologia aktywnego układu niestety wymaga dopłaty 3 500 zł. Według opinii SuperAuto24.pl warto w nią zainwestować. FlexRide odpowiada za charakterystykę tłumienia amortyzatorów. Zapewnia jednoczesny komfort przy dużym poczuciu lepszej kontroli nad samochodem. Własności jezdne mogą się zmienić w stosunku od pokonywanej drogi, oferując lepszą stabilność auta. Układ automatycznie dopasowuje charakterystykę pracy zawieszenia do warunków drogowych, prędkości, zakrętów, czy stylu prowadzenia. Tryb TOUR pozwala na łagodne przemieszczanie się w zrelaksowanych warunkach. Bardziej wyczulony na drogę wariant SPORT usztywniający zawieszenie, pozwala kierowcy na więcej przy pokonywaniu wiraży. Elektryczne wspomaganie kierownicy nie budzi żadnych zastrzeżeń. Cieszy standardowa dwustopniowa regulacja kolumny steru, a także zmniejszenie dawki siły wspomagania przy trybie SPORT.

>>> Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Opel Astra Sedan - HAMULCE

Na obu osiach samochodu pracują tarcze hamulcowe, w tym z przodu tarcze są wewnętrznie wentylowane. Serynie w tunelu środkowym znajdziemy tradycyjną dźwignię hamulca ręcznego, ale po dopłacie 500 zł, zostanie on zastąpiony guzikiem elektrycznego hamulca postojowego, współpracującego z układem pomocy przy ruszaniu na pochyłościach (Hill Start Assist), zapobiegającym staczaniu się pojazdu. System pozwala na kontrolowane, płynne ruszenie pod górkę.

>>> Opel Astra Sedan 1.7 CDTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

Kierowca w trakcie jazdy może liczyć na kilka elektronicznych asystentów wspomagających jazdę i hamowanie. Standardowo na pokładzie znajdują się m.in. 4-kanałowy  ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), TCS (układ zapobiegający poślizgowi kół napędzanych), EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania). Za dopłatą 600 zł koła mogą być wyposażone w system monitorujący ciśnienie w oponach, który zawiera wyświetlacz graficzny między tarczami wskaźników.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku zbadamy wnętrze Astry Sedan w wersji wyposażeniowej EXECUTIVE. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie udogodnienia znalazły się na pokładzie? Co oferuje klientowi elegancki kompakt w podstawowej wersji wyposażenia oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik samochodu? O tym w 4. odcinku dziennika testu czwartej generacji Opla Astry Sedan na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki