Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4 - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary lekkiego miejskiego SUV-a

2013-01-14 2:30

Cieszący się dużą popularnością na świecie segment SUV wagi lekkiej, skłonił Opla do stworzenia własnego crossovera. Nowa miejska pseudo terenówka opatrzona nazwą Mokka, odnoszącą się do jednego z wariantów kawy latte, cechuje się modnym atletycznym designem i niezwykle umiejętnie przyciąga spojrzenia. Kompaktowy wóz z wyglądu jest tak oryginalny jak kawowo-czekoladowy smak zaparzonej mokki, choć stylistycznymi detalami sporo nawiązuje do pozostałych modeli z piorunem w logo. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl to ocena designu auta. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Opel Mokka - WSTĘP

Aromatyczna odmiana kawy latte o czekoladowej nucie to właśnie mokka. Zgodnie z przepisem przyrządzenia łączy w sobie kilka składników: gorące espresso, dobre mleko, bitą śmietanę, czekoladę oraz cynamon lub kakao do smaku. Taki pobudzający przedpołudniowy napój, teraz poza kawą kojarzyć się ma z nazwą samochodu, bo podobną nietypową mieszankę zastosował ostatnio Opel, tworząc własną Mokkę. Skonstruowany w Russelsheim samochód o niewielkich rozmiarach, to przedstawiciel subkompaktów, czyli rekreacyjno-sportowych SUV-ów o wymiarach samochodów miejskich.

>>> Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Opel Mokka jest europejską próbą podbicia przez General Motors crossoverów z segmentu B. Został zbudowany na platformie podłogowej Global Gamma II, którą GM wykorzystuje m.in. w produkcji nowego Chevroleta Aveo, czy z małych autek klasy A - Chevroleta Sparka i Opla Adama. Auto zadebiutowało oficjalnie na Salonie Samochodowym Genewa 2012. Wcześniej jednak pojawiło się na targach w Detroit, przedstawione jako Buick Encore - czyli wersja przeznaczona na rynek amerykański, różniąca się nieznacznie opakowaniem od europejskiego wydania. Jesienią 2012 r. Mokka wjechała do salonów sprzedaży na Starym Kontynencie przed zakończeniem roku, ale odniosła niesamowity sukces handlowy jeszcze zanim trafiła do odbiorców. W trakcie kampanii poprzedzającej sprzedaż, na pojazd przyjęto blisko 40 000 zamówień w całej Europie.

>>> Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Niewielkie SUV-y o uniwersalnym zastosowaniu oparte na konstrukcji aut klasy B, zdobywają w Europie coraz większą popularność. Kierowane są do osób poszukujących oryginalnych "czterech kółek" o podwyższonej funkcjonalności. Mokka to właśnie taka przyjazna w użytkowaniu mikstura, świetnie nadająca się do miasta, czy na dłuższe trasy. Opcjonalny napęd 4x4 natomiast ma ułatwiać jazdę po nieutwardzonych terenach, jak i cięższe podjazdy pod górkę szczególnie przy użytkowaniu zimą. Produkcja nowego Opla odbywa się w zakładach w Korei Południowej, gdzie powstają również bliźniacze odmiany Buick Encore oraz Chevrolet Trax. Pojazd w swojej klasie rywalizuje na rynku z takimi propozycjami jak: Nissan Juke, Mitsubishi ASX, Fiat Sedici, Skoda Yeti, czy Mini Countryman.

Opel Mokka - STYLISTYKA

Ten samochód ma w sobie coś takiego, że nie da się przejść obok niego obojętnie. Solidna sylwetka testowanej Mokki w białym perłowym kolorze, postawiona na lśniących 18-calowych alufelgach, przyciągała wzrok jak magnes. Przemieszczając się autem po ulicach Warszawy czuliśmy na sobie wzrok przechodniów, a nawet kierowców innych pojazdów. W momencie pozostawienia Mokki na parkingu bardziej ciekawskie osoby nawet do niej podchodziły, by lepiej przyjrzeć się sylwetce i bez ogródek zerknąć do wnętrza. Łatwo więc dojść do wniosku, że choć crossover przypomina trochę napakowaną sterydami, wysoko zawieszoną Corsę, to jego design jest strzałem w dziesiątkę, skoro wzbudza tak niemałe zainteresowanie.

>>> Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Zapoczątkowana w 2009 roku ewolucja stylistyczna kolejnej generacji Opli trwa w najlepsze. Designerzy słusznie podążają tropem odważnego stylu, bo każdy kolejny model marki wygląda rewelacyjnie. Kompaktowa Mokka w odróżnieniu od wcześniejszej dużej Antary debiutującej w 2006 r., wyróżnia się dynamicznymi przetłoczeniami, i bardziej wyrazistą muskulaturą. Profil wcale nie wygląda jakoś nadzwyczajnie. Patrząc z boku widać solidną zaokrągloną bryłę i masywne krągłości nadkoli, które zostały dodatkowo zaakcentowane czarnymi osłonami z tworzywa. Te cechy wraz z wyższym prześwitem i szeroką czarną listwą poprowadzoną nad progiem, dodają atletycznej postawy i akcentują lekko terenową stylistyką. Blachy okraszono mocnym przetłoczeniem biegnącym przez całą długość wozu tuż nad klamkami drzwi, a typowy dla wszystkich nowych Opli motyw ostrza, znalazł się w modelu Mokka na tylnych drzwiach. Linia okien zwężająca się ku tułowi dodaje sportowej dynamiki, a zaokrąglone duże lusterka boczne, wychodzą na wysięgnikach z drzwi.

Przód SUV-a to nieco odmieniony dobrze znany oplowski wyraz. Narysowane w obowiązującym łazkowatym stylu reflektory zachodzące delikatnie na boki, opcjonalnie mogą mieć diody LED do jazdy dziennej i układ ksenonowy (dopłata 5 200 zł). Klosze podkreślono wąziutkimi plastikowymi atrapkami wlotów, a centralnie "na dziobie" ulokowano duży grill silnika wykonany w stylu tego, jaki znamy już z Zafiry Tourer. Atrapa na szczycie dostała chromowany pas z oczywistą sygnaturą pioruna, a jej wypełnienie stanowią prostokątne oczka. Wyraźne przetłoczenia pokrywy silnika na krawędziach maski przechodzą w słupki, a od przodu idealnie łączą się z wysuniętą kratką grilla. Uzupełnieniem wielozadaniowego lifestylowego stylu Mokki są nielakierowane elementy ochronne na znacznej powierzchni zderzaka. Ozdobnym akcentem udającym osłonę z metalu, jest pomalowany na srebrny kolor pas dolnego wlotu powietrznego. Okrągłe lampy przeciwmgłowe rozstawione po bokach to cecha wersji ENJOY i COSMO.

Całość dobrze udaje terenowe możliwości. Podobny zderzak niemal w całości pozostawiony w dobrze znoszącej zarysowania czerni znajduje się z tyłu. Jest też szeroki srebrny element pseudo osłony po środku, i dwie czerwone płytki odblaskowe po bokach. Na dużej klapie bagażnika zbiegają się linie nadwozia. Są też zarysowania przeciągnięte aż na szerokie tylne słupki wraz z szybą, która wizualnie przechodzi w słupki. Tak naprawdę jednak małe elementy na bocznych krawędziach nie są szkłem, tylko czarnymi plastikami. Duży daszek nad tylnym oknem ładnie uformowano w spoiler z trzecim światem STOP. W napompowane błotniki tak wkomponowano zespolone lampy, by ich dolne profile wcinały się jeszcze mocno w zderzak. O lepsze doświetlenie kabiny może zadbać elektrycznie sterowany szyberdach (3 100 zł). Akcentem ozdobnym i jednocześnie przydatnym w montażu bagażnika dachowego są zgrabne seryjne relingi.

WZORY OBRĘCZY

Błotniki Mokki są w stanie pomieścić duże rozmiary obręczy. Producent w swojej ofercie dysponuje typem trzech wzorów kół. Podstawowo w bazowym modelu ESSENTIA samochód postawiony jest na 16-calowych felgach stalowych z kołpakami wyposażonych w opony o rozmiarze 205/70 R16. Kolejna wersja ENJOY posiada pięcioramienne obręcze aluminiowe o wielkości 18" obute w ogumienie 215/55 R18. Najbogatszy model COSMO otrzymał ten sam 18-calowy wzór obręczy pomalowanych ciemniejszym magnezowym lakierem.

Opel Mokka - KOLORY NADWOZIA

Auto oferowane jest w jednym z 10 kolorów nadwozia. Podstawowe bezpłatne lakiery bazowe to: Biały Summit i niebieski Royal. Siedem lakierów metalizowanych dwuwarstwowych wymaga od klientów dopłaty 2 200 zł, tak samo jak jedyny lakier perłowy premium Biały Snowflake. Zderzaki są fabrycznie malowane częściowo w kolorze nadwozia, podobnie jak klamki zewnętrzne i lusterka boczne. Chromowane zewnętrzne listwy będące obramowaniem okien bocznych i paski na klamkach drzwi to cecha modelu COSMO.

Opel Mokka - WYMIARY

Sprawiająca wrażenie dużego SUV-a Mokka, to tak naprawdę auto niewielkich rozmiarów. Crossover wymiarowo plasuje między Corsą a Astrą - mierzy 4278 mm długości, 1777 mm szerokości, a jego wysokość to 1658 mm. Rozstaw osi wynosi 2555 mm, a rozstaw przednich kół 1540 mm. Prześwit to około 160 mm.

Masa własna może się zmieniać w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Najlżejsza Mokka waży 1260 kg, a najcięższa bogato wyposażona z silnikiem Diesla dochodzi do masy 1415 kg. Dopuszczalna waga całkowita może wynosić od 1797 kg do maksymalnie 1959 kg. Pojemność bagażnika podstawowo posiada 356 litrów, a po złożeniu oparć siedzeń przestrzeń rośnie do 1372 l. Długość podłogi w takiej konfiguracji mierzy 1530 mm.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test jednostki i układu napędowego. Oferowana w salonach Mokka może skrywać pod maską benzynowe oraz wysokoprężne silniki. Testowany przez SuperAuto24.pl egzemplarz został wyposażony w motor 1.4 Turbo z 6-biegową przekładnią i napędem 4x4. Jak silnik auta reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Co myślimy o skrzyni begów? Jakie jest zapotrzebowanie na paliwo? O tym w 2. odcinku dziennika testu Opla Mokka na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki