Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Biturbo - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2013-10-08 3:30

Niemiecki minivan jest oferowany z bardzo dużą ilością jednostek napędowych. Coś dla siebie znajdą zarówno fani benzyniaków, jak i diesli. SuperAuto24.pl miało okazję przetestować Zafirę Tourer z najmocniejszym, podwójnie turbodoładowanym silnikiem Diesla o pojemności 2-litrów, o mocy 195 KM i momencie obrotowym na poziomie 400 Nm. Nie ma on żywiołowego charakteru, jednak dzięki jego sile można mieć wrażenie, że jedzie się autostradową lokomotywą. DRUGI ODCINEK dziennika Opla został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Opel Zafira Tourer - SILNIKI

W polskich salonach Tourer jest oferowana z aż jedenastoma jednostkami napędowymi. Szóstka z nich to benzynowce. Najsłabszy 1.8 Twinport Ecotec, dysponuje mocą 115 KM, jednak w ofercie jest też wariant o mocy 140 KM. Kolejne dwa to turbodoładowane jednostki 1.4 o mocach 120 KM lub 140 KM, które mogą być dodatkowo wyposażone w oszczędzający paliwo system Start/Stop lub instalację LPG. Ponadto klienci mogą się zdecydować na turbodoładowany motor 1.6-litra o mocy 150 KM (zasilany gazem CNG) lub ten sam silnik zasilany benzyną w wariancie o mocy 170 KM. "Benzyniaki" mogą być połączone z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami manualnymi oraz 6-biegową przekładnią automatyczną (1.4 Turbo 140 KM i 1.6 Turbo 170 KM).

>>> Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Biturbo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary vana <<<

Pod maską Opla Zafiry Tourer mogą pracować także wysokoprężne jednostki CDTI. Najmniejszy z nich ma pojemność 1.6-litra (136 KM), zaś reszta to różne konfiguracje motoru 2.0. W tym ostatnim są dostępne cztery warianty mocy: 110 KM, 130 KM, 165 KM oraz podwójnie turbodoładowany 195 KM, czyli ten sam który był zamontowany w "naszym" aucie. Motory o mocach 130 i 165 KM mogą być wyposażone w system Start/Stop, zatrzymujący pracę silnika w trakcie postoju, zaś wariant 195 KM ma ten system w standardzie. Diesle można skonfigurować z 6-biegową skrzynią manualną lub automatyczną (2.0 CDTI 165 KM).

Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Biturbo 195 KM - TEST

Testowana najmocniejsza jednostka 2.0 CDTI pod względem głośności pracy jest na przeciętnym poziomie. Ewidentnie słychać, iż pod maską pracuje silnik wysokoprężny, o czym możemy się przekonać zarówno na zewnątrz jak i we wnętrzu. Wyciszenie kabiny mogłoby być nieco lepsze, ponieważ motor lubi o sobie dać znać zwłaszcza przy mocniejszym dodaniu gazu. Całe szczęście, że dzięki dwóm turbinom zjawisko turbodziury praktycznie nie istnieje, dzięki czemu rozpędzanie jest płynne i nie czuć żadnych gwałtownych reakcji. Niestety odczucia zza kierownicy nie uświadamiają kierowcy, że pod maską pracuje liczne stado koników - diesel nie jest zbyt emocjonujący. Owszem prędkość wzrasta w całkiem niezłym tempie, jednak brakuje tej czynności charakteru. Można to porównać do lokomotywy, która nie jest przejawem ekscytujących zachowań, jednak jej wielka siła może pociągnąć dużą masę. Podobnie jest w przypadku Zafiry Tourer - wszak moment obrotowy na poziomie 400 Nm mówi sam za siebie. Po części winę za taki stan rzeczy ponosi także duża masa pojazdu, która ogranicza zapędy jednostki.

>>> Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Biturbo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Opel Zafira Tourer najlepiej czuje się jako autostradowy pociąg, który w szybkim tempie przewiezie rodzinę z punktu A do punktu B. Gdy zajdzie przymus częstego wyprzedzania pojazdów, wtedy z pomocą przyjdzie precyzyjna skrzynia biegów o krótkich skokach. Jej używanie to czysta przyjemność, jednak obroty warto wciąż utrzymywać powyżej 1500 obr./min, ponieważ poniżej tej wartości silnik po prostu się męczy. Przełożenia zostały dobrze dobrane, dzięki czemu nie trzeba zbyt często sięgać do dźwigni zmiany biegów. Mocna jednostka napędowa to dobre wyjście dla osób podróżujących z obciążeniem. Przy wyjazdach na przykład na wczasy, dla wysokiego momentu obrotowego ciągnięcie nawet przyczepy kempingowej nie będzie miało większego znaczenia.

Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Biturbo 195 KM - SPALANIE

Zbiornik paliwa mieści 58 litrów, a producent w katalogach podaje jedynie średnie spalanie, które wynosi 5,6 l/100 km. Teoretycznie jest więc możliwe uzyskanie zasięgu powyżej 1000 km, co pokazuje komputer pokładowy.

>>> Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Biturbo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<

Jak powszechnie wiadomo, deklarowane przez producenta spalanie zawsze mija się z tym uzyskiwanym w rzeczywistości. Według próby SuperAuto24.pl rzeczywiste zużycie oleju napędowego przez Opla Zafirę Tourer z jednostką napędową 2.0 CDTI Biturbo 195 KM, było zdecydowanie wyższe od katalogowego, a prezentowało się ono następująco: miasto 8,5 l/100 km, tryb mieszany 7,2 l/100 km, trasa 5,4 l/100 km. To i tak całkiem przyzwoity wynik jak na tak duże auto, z mocnym silnikiem pod maską. Duże wrażenie robi przede wszystkim małe zapotrzebowanie na ON w warunkach pozamiejskich, które da się osiągnąć przy spokojnej jeździe w okolicach 90 km/h. To oznacza, że zasięg ponad 1000 kilometrów, przy korzystnych warunkach, jest możliwy do zrealizowania.

>>> Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Biturbo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Informacje na temat zapotrzebowania na olej napędowy, można uzyskać za pomocą pokrętła zlokalizowanego na manetce kierunkowskazów. Wszystkie dane są pezentowane na dużym cyfrowym wyświetlaczu, umiejscowionym pomiędzy zegarami.

Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Biturbo - DANE TECHNICZNE

SILNIK turbodoładowany, R4
Paliwo diesel
Pojemność 1956 cm3
Moc maksymalna 143 kW/195 KM/4000 obr./min
Maks mom. obrotowy 400 Nm/1750-2500 obr./min
Prędkość maksymalna
218 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 8,9 s
Skrzynia biegów manualna/6
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 58 litrów
Masa własna/ładowność 1733 kg
Opony 225/50 R17 (na zdjęciach 235/45 R18)
Emisja CO2 149 g/km
Bagażnik 710 l (dla wersji 5-osobowej)

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Zafiry Tourer. Jak rozwiązano kwestię zawieszenia? Jak prowadzi się rodzinny minivan? Co sądzimy o układzie kierowniczym? O tym w 3. odcinku dziennika testu Opla na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki