Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Biturbo - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2013-10-09 3:30

Rodzinny minivan zaskakuje bardzo dobrym prowadzeniem i świetnym zawieszeniem. Pokonywanie zakrętów za kierownicą Zafiry Tourer to czysta przyjemność. Auto prowadzi się bardzo stabilnie i przewidywalnie, a zwinnością dorównuje autom zdecydowanie mniejszym. Jeżeli ktoś woli jednak statyczną jazdę to zawsze może zmienić ustawienia za pomocą systemu FlexRide, który reguluje nastawy podwozia, reakcję silnika na wciśnięcie gazu oraz siłę wspomagania kierownicy. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego Opla Zafiry Tourer. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i cennik.

Opel Zafira Tourer - UKŁAD JEZDNY

Podwozie przejęło rozwiązania znane z Opla Insigni oraz Astry. Z przodu pracują kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne oraz stabilizator, zaś z tyłu zamontowano połączenie belki zespolonej z drążkiem Watta. W porównaniu z drugą generacją Zafiry, w najnowszym wydaniu rozstaw osi uległ powiększeniu - teraz wynosi on 2,76 m, co jest wynikiem o 5,7 cm lepszym niż w poprzedniku. Rozstaw kół wynosi natomiast 1584 mm z przodu i 1588 z tyłu.

>>> Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Biturbo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary vana <<<

Jak jeździ rodzinny minivan? Jak na tej wielkości auto to nadzwyczaj zwinnie. Dzięki sprężystemu i dosyć sztywnemu zawieszeniu polskie drogi nie są dla Opla żadnym wyzwaniem. Jedzie się komfortowo, jednak kierowca nie ma powodów do narzekań, jeśli chodzi o doznania zza kierownicy. Przejeżdżanie zakrętów to czysta frajda, a na śliskiej nawierzchni i przy wyłączonym ESP można sobie pozwolić nawet na zarzucanie tyłem na winklach. I to bez użycia "ręcznego". To zasługa także precyzyjnego i całkiem komunikatywnego układu kierowniczego. Pomimo bardzo dobrego prowadzenia w zakrętach samochód najlepiej czuje się na dalekich, szybkich trasach. Autostrady są środowiskiem naturalnym minivana. Przy szybkiej jeździe auto jest bardzo stabilne i nie zaskakuje dziwnymi manewrami.

>>> Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Biturbo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Dopełnieniem wysokiego poziomu jezdny może być technologia aktywnego układu FlexRide (dopłata 3 500 zł). Odpowiada ona za charakterystykę tłumienia amortyzatorów, reakcję silnika na naciśnięcie pedału gazu oraz za siłę wspomagania kierownicy. "Nasz" egzemplarz był w nią wyposażony, co oczywiście przetestowaliśmy. Kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy: Tour, Normal i Sport. Warianty Tour i Sport mają swoje własne przyciski na desce rozdzielczej, natomiast Normal działa wtedy, gdy pozostałe są wyłączone. Co ciekawe, to rozwiązanie faktycznie działa. Tour zmiękcza zawieszenie, natomiast Sport sprawia, że układ kierowniczy staje się precyzyjniejszy poprzez zmniejszoną siłę wspomagania, zawieszenie się utwardza, a silnik żwawiej reaguje na wciśnięcie gazu. Po przestawieniu na sportową opcję dodatkowo ulegało zmianie podświetlenie wskaźników, które ze spokojnej bieli, przeskakiwało na agresywniejszą czerwień. Co zrozumiałe, nam najbardziej do gustu przypadł właśnie tryb Sport.

>>> Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Biturbo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<

Opel Zafira Tourer - HAMULCE

Najnowsza generacja Zafiry została wyposażona w tarcze hamulcowe, zamontowane na obu osiach. Układ hamulcowy działa na dobrym poziomie, jednak pedał hamulca mógłby być nieco twardszy. Większość kierowców będzie zadowolona z jego skuteczności. Poza poszczególnymi wersjami silnikowymi, w oplowskim minivanie hamulec postojowy jest elektryczny (wyposażenie standardowe). Kierowca w trakcie jazdy może liczyć na elektronicznych asystentów wspomagających jazdę i hamowanie. Standardowo na pokładzie znajduje się m.in. ESP (układ stabilizacji toru jazdy) oraz asystent ruszania pod wzniesienie.

>>> Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Biturbo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza niemieckiego minivana. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Co jest wyposażeniem standardowym, a co wymaga dopłaty? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Ile litrów jest w stanie pomieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Opla Zafiry Tourer na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki