Peugeot 2008 1.6 e-HDi - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary nowego francuza

2013-11-18 1:34

Małe crossovery są na topie. Świadczyć o tym może chociażby olbrzymie zainteresowanie Peugeotem 2008. To miejskie auto jest nieco większą alternatywą dla modelu 208, która ma zachęcić przede wszystkim młode rodziny. Co ciekawe 2008 jest autem globalnym, dlatego też swoją stylistyką musi trafiać w gusta niemal wszystkich ludzi na całym świecie. Nieco rozdmuchane nadwozie otrzymało charakterystyczny wygląd, który może jednak budzić kontrowersje. Całe szczęście, że nie jest on nudny i potrafi wywoływać emocje - wszak Francuzi słyną z nietuzinkowego projektowania pojazdów.

Peugeot 2008 - WSTĘP

Do tej pory Peugeot nie miał w swojej ofercie własnego miejskiego crossovera. Wprowadzony wiosną 2013 roku do sprzedaży model 2008, to zupełnie nowa konstrukcja, oparta w dużej mierze na podzespołach hatchbacka 208. Auto stanowi kontynuację dynamicznej ofensywy produktowej w klasie małych aut, prowadzonej przez markę z lwem w logotypie. Samochód w założeniu jest autem globalnym, więc jego dystrybucję w tej samej formie prowadzi się niemal na całym świecie. Przez ten fakt przy projektowaniu pojazdu trzeba było wziąć pod uwagę gusta naprawdę wielu klientów i zbudować auto dla każdego. Co ciekawe, pomimo bazowania projektu na modelu 208, koszt stworzenia 2008 wyniósł około 300 milionów euro, co dobitnie pokazuje jak ważnym dzieckiem jest dla producenta nowy crossover. Warto dodać, iż od miejskiego pierwowzoru większy brat ma zwiększone walory użytkowe. Prześwit zwiększono o około 2 cm, co może nie jest wartością porażającą, jednak punktuje to przy okazji zjechania z utwardzonych dróg.

>>> Peugeot 2008 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Peugeot 2008 występuje tylko w 5-drzwiowej wersji nadwozia, jak ma to miejsce w przypadku większości crossoverów. Pomimo nieco terenowego wyglądu auto nie ma nawet w opcji napędu na wszystkie koła, jednak rekompensatą może być system o nazwie Grip Control, o którym napiszemy w kolejnych odcinkach testu. Produkcję zlokalizowano przy największych rynkach zbytu: we Francji (Miluza), Chinach (Wuhan) oraz w Brazylii (Porto Real). Auto o pozycję rynkową walczy z takimi samochodami jak: Kia Soul, Nissan Juke, Opel Mokka, Renault Captur, czy Chevrolet Trax.

Peugeot 2008 - STYLISTYKA

Obok francuskiego crossovera nie sposób przejść obojętnie. Nie oznacza to jednak, że każdemu przypadnie do gustu jego stylizacja. Nie jest ona tak kontrowersyjna jak w przypadku Nissana Juke, jednak nie wszyscy przechodnie są ucieszeni widokiem 2008. Cóż, po części jest to wina tego, że auto ma się podobać zarówno Europejczykom jak i reszcie świata, a po części jest to efekt nowego nurtu stylistycznego, który pojawił się w produktach Peugeota.

>>> Peugeot 2008 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Najwięcej kontrowersji wzbudza chyba przednia część nadwozia. Specyficzne światła, mało awangardowy wlot powietrza i nieco rozdmuchane zderzaki nadają autu wyraz pyzowatej papugi. Niektórym się to spodoba, inni zaś będą zniesmaczeni, ale jak wiadomo o gustach się nie dyskutuje. W tym projekcie jest jednak coś, co sprawia, że kobiety przychylniej niż mężczyźni zerkają na 2008. Trudno powiedzieć co to właściwie jest, jednak nasza redakcja składająca się z samych facetów nie mogła wskazać dokładnie omawianego pierwiastka. Oczywiście jak przystało na francuską markę nie mogło zabraknąć także ładnych detali. Wokół logo producenta umieszczonego na masce pojawiły się przetłoczenia mające na celu dodania dynamizmu, na zderzaku pojawiło się kilka chromowanych akcentów, a także imitacja osłony silnika, zaś pod klosze reflektorów trafiły LED-owe światła do jazdy dziennej.

>>> Peugeot 2008 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Profil crossovera jest całkiem ciekawy. Wprawne oko zauważy takie smaczki jak podnoszący się dach w połowie długości, załamanie linii okien przy bocznych lusterkach, wyraźne przetłoczenie na tylnych drzwiach i błotnikach, a także sporą ilość chromowanych detali. To w sumie zaskakujący zabieg zważywszy na to, że jednak 2008 ma aspiracje do zjeżdżania z utwardzonych dróg, a tam dekoracje szybko mogą się porysować. Ogólnie rzecz ujmując z boku francuski crossover sprawia wrażenie spójnego pod względem budowy, jednak projektanci nie do końca wyrazili charakter pojazdu. Z jednej strony jest elegancki, zaś z drugiej widać tu zapędy do jazdy po bezdrożach, co przejawia się także w postaci dużej ilości wolnej przestrzeni w nadkolach.

>>> Peugeot 2008 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Tył wozu to rozdęta aranżacja modelu 208. Co więcej, na tle reszty pojazdu ta część sprawia wrażenie bardzo stonowanej i konserwatywnej. Jedynie światła wygięte w literę "C", podobnie jak w mieszczuchu, dodają tu trochę finezji. Klapa bagażnika została ozdobiona logiem marki, oznaczeniem 2008, tablicą rejestracyjną oraz światłami zachodzącymi na jej część. Nic porywającego, ale wygląda całkiem ładnie. U dołu zderzaka wkomponowano czerwone odblaski, światło przeciwmgłowe oraz imitację osłony podwozia.

Peugeot 2008 - KOLORY NADWOZIA

Klienci mogą przebierać w jednym z 8 kolorów nadwozia. Bezpłatny odcień to bazowy Biały Banquise. Lakiery metalizowane lub perłowe wymagają dopłaty w wysokości 1800 zł lub 2400 zł. Klamki i lusterka boczne lakierowane pod kolor nadwozia to standard, a najbogatsza wersja Allure (taka jak na zdjęciach) ma lusterka pokryte chromem. Chromowany grill i elementy nad tylnymi bocznymi oknami to również wyposażenie podstawowe, podbonie jak tylny spojler w chromowanym wykończeniem.

Peugeot 2008 - WYMIARY

Francuski crossover ma długość 4159 mm, jego szerokość to 1739 mm (bez lusterek), wysokość wynosi 1556 mm, a rozstaw osi ma wymiar 2538 mm. Bagażnik mieści 350 litrów, a po złożeniu siedzeń przestrzeń ta rośnie do 1194 l. Masa własna 2008 jest zależna od wyposażenia i wersji silnikowej i waha się od 1135 kg do 1260 kg. Dopuszczalna waga całkowita samochodu może sięgać maksymalnie w zależności od wersji, od 1582 kg do 1708 kilogramów.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowany Peugeot 2008 został wyposażony w turbodoładowany, wysokoprężny silnik 1.6 e-HDI o mocy 92 KM zespolony z 5-biegową, manualną skrzynią biegów. Jak pracuje ta jednostka? Jakie inne motory i skrzynie biegów mogą jeszcze znaleźć się w aucie? Czy katalogowe spalanie podawane przez producenta przekłada się na jazdę w rzeczywistości? O tym w 2. odcinku dziennika testu 2008 na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki