Peugeot 208 1.4 VTI - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2012-05-29 3:00

Nowy Peugeot 208 nie tylko niesamowicie wygląda, ale może też nieźle zachowywać się na drodze. Między przednimi kołami producent lokuje jeden z ośmiu silników, a tak bogata oferta jednostek pozwoli spełnić oczekiwania wybrednych. Testowany motor 1.4 VTI żwawo radzi sobie z napędzeniem małego lwa, ale nie da się ukryć, że bark mu szóstego przełożenia. DRUGI ODCINEK dziennika Peugeota 208, został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Peugeot 208 - SILNIKI

W polskiej ofercie Peugeota znajduje się bogata gama silników - do wyboru są zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne jednostki napędowe. Benzynówek jest pięć, w tym dwie z nich to trzycylindrówki: 1.0 VTI wytwarzający moc 68 KM i 95 Nm, i mocniejszy 1.2 VTI o sile 82 KM i 118 Nm. Trzy pozostałe są czterocylindrowe i szesnastozaworowe. Do wyboru mamy jednostki: 1.4 VTI 95 KM i 136 Nm, 1.6 VTI 120 KM i 160 Nm oraz najmocniejszy silnik turbodoładowany, z bezpośrednim wtryskiem 1.6 THP 155 KM i 260 Nm.

Wysokoprężne motory oznaczone symbolem HDi, to dobrze znane w koncernie PSA, turbodoładowane silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common Rail. Są to kolejno: 1.4 litra o mocy 68 KM i 160 Nm oraz e-HDI 1.6 litra generująca 92 KM i 230 Nm, i mocniejsze 1.6 litra 115 KM i 270 Nm. Obydwa wspomniane motory 1.6 e-HDI wspomagane są standardowo przez "mikrohybrydową" technologię Stop/Start.

>>> Peugeot 208 1.4 VTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

Benzynowce standardowo zostały wyposażone w 5-stopniową przekładnię manualną. Tylko silnik 1.6 THP w odróżnieniu od pozostałych, współpracuje z sześciostopniowym "manualem". Dwa słabsze diesle także posiadają wyłącznie skrzynie 5-biegowe. Dopiero najmocniejszy 115-konny e-HDI posiada seryjnie 6-biegówkę. Automaty na razie w ogóle nie są planowane. Na oszczędność paliwa ma pozytywnie wpływać kontrolka optymalnego przełożenia skrzyni. Sygnał dyskretnie wyświetla się na komputerze pokładowym, i wskazuje najwłaściwszy moment zmiany biegu na wyższy, bądź niższy, by zminimalizować zużycie benzyny.

Peugeot 208 1.4 VTI 95 KM - TEST

Wolnossący motor 1.4 VTI charakteryzuje się wysoką kulturą pracy. Silnik na biegu jałowym jest cichy - siedząc wewnątrz auta nawet się nie zorientujemy, że samochód jest uruchomiony. Dopiero przy wyższych prędkościach motor zaznaczy swoją obecność, głównie z powodu braku szóstego biegu w skrzyni. Przekładnia jest precyzyjna, ale zestopniowana na krótkie biegi. Autu definitywnie brakuje z tego powodu szóstki. Osadzony wysoko położonym tunelu środkowym lewarek, pozwala na przyjemną zmianę biegów. Nietypowo wyprofilowana główka dźwigni dobrze leży w dłoni, ale mogłaby mieć trochę krótsze skoki.

>>> Peugeot 208 1.4 VTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Brak szóstki jest w prawdzie okupiony zwiększonym hałasem w kabinie, w momencie jazdy powyżej "stówki", ale za to pozwala na łatwe wkręcanie się 208-ki na obroty. 95-koni mechanicznych zaskakująco dobrze radzi sobie z autem, dynamika jest więcej niż wystarczająca. Siedząc za kółkiem nie mamy poczucia niedosytu mocy. Testowany motor 1.4 VTI przy masie własnej auta wynoszącej 1145 kg, osiągający 136 Nm momentu obrotowego przy 4000 obr/min, nieźle radzi sobie z napędzeniem samochodu. "Dwieścieósemka" przyspiesza równomiernie i osiąga 100 km/h już po 10,5 sekundy. To bardzo dobry wynik, jak na niespełna 100-konne auto klasy B.

>>> Peugeot 208 1.4 VTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Wigoru silnikowi nie brakuje pod względem elastyczności. Wyprzedzanie nie jest mozolne - auto nadaje się do energicznych zmian pasa ruchu. Wystrzelenie spod świateł też jest żwawe dzięki dobrej trakcji. Peugeot nie obawia się obrotów. Moc maksymalną uzyskujemy dopiero przy wykorzystaniu górnego zakresu prędkości obrotowych - maksymalną stajnię wierzchowców dostajemy przy 6000 obr./min. Prędkość z jaką jesteśmy w stanie pojechać, to według tabeli katalogowej aż 188 km/h.

WIDEO z testu - zobacz z bliska Peugeota 208:

Peugeot 208 1.4 VTI 95 KM - SPALANIE

Zbiornik paliwa małego hatchbacka posiada pojemność aż 50 litrów. Według danych producenta testowany benzynowiec 1.4 VTI o mocy 95 KM, w połączeniu z manualną skrzynią biegów, oraz z oponami w rozmiarze 195/55 R16 spala: 7,5 litra/100km w cyklu miejskim. Na trasie auto zadowolić się ma dawką 4,5 litra/100km, a w cyklu mieszanym spalać 5,6 litra/100km.

Jak to bywa z danymi katalogowymi, faktyczne wyniki spalanie nieco różnią się od tych, jakie podaje producent. Testy SuperAuto24.pl wykazały, że zapotrzebowanie silnika na benzynę jest wyższe. Jednak tak, czy owak, 208 z silnikiem 1.4 umiarkowanie obchodzi się z paliwem. Prawda jest taka, że utrzymując ekonomiczny styl jazdy w cyklu pozamiejskim, z ograniczoną ilością wyprzedzeń, silnik będzie faktycznie palił w granicach 4,5 litra. Nam na dystansie 400 kilometrów w trasie, udało się się osiągnąć i utrzymać 4,6 l/100km, przy prędkości podróżnej raczej w przedziale 70-90km/h. Niestety przez brak szóstego przełożenia, podróż z wyższą prędkością będzie owocować zwiększonym spalaniem. Jazda po mieście wychodzi już mniej oszczędniej - 208 w trakcie pokonywania korków średnio potrzebuje około 8,2 litra/100km. W cyklu mieszanym francuz zadowolił się natomiast dawką na poziomie 6,7 litra/100km.

>>> Peugeot 208 1.4 VTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

Informacje na temat spalania auta, zdobywamy używając poręcznego przycisku na zakończeniu manetki sterowania wycieraczkami. Dane wyświetlają się na ekranie komputera pokładowego, wkomponowanego między zegary, który jest standardem wyposażenia. Co ciekawe, w modelach "dwieścieósemek" wyposażonych w multimedialny zestaw z 7" ekranem dotykowym, można monitorować spalanie na wyświetlaczu umiejscowionym w panelu środkowym. Wlew paliwa nie jest automatycznie ryglowany, jak w większych modelach Peugeota - by go otworzyć potrzebujemy zwyczajnie użyć kluczyka.

Peugeot 208 1.4 VTI - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Benzyna
Pojemność 1397 cm3
Moc maksymalna 70 kW/95 KM/6000 obr./min
Maks mom. obrotowy 136 Nm/4000 obr./min
Prędkość maksymalna
188 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 10,5 s
Skrzynia biegów ręczna/5
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 50 l
Masa własna/ładowność 1145/1590 kg
Opony 195/55 R16
Emisja CO2 129 g/km
Bagażnik 285 l

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego nowego modelu 208. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu francuskiego wozu klasy B? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu Peugeota 208 na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki