Peugeot 208 1.4 VTI - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2012-05-31 1:18

Lekkość konstrukcji nowego Peugeota 208 zapewnia przyjemne prowadzenie. Zadowala układ kierowniczy i cieszy bogate wyposażenie seryjne w układy wspomagające jazdę. Zestrojone na komfort zawieszenie, na gorszych drogach za słabo radzi sobie z tłumieniem odgłosów pokonywanych wybojów. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24, to ocena układu jezdnego 208-ki. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Peugeot 208 - UKŁAD JEZDNY

Pod względem konstrukcyjnym zawieszenie 208 czerpie z tradycyjnych i sprawdzonych rozwiązań. Z przodu pracują kolumny McPhersona z wahaczami i stabilizatorem. W tylnej części postawiono na odkształcalną belkę poprzeczną ze sprężynami i amortyzatorami. Układ kierowniczy wspomagany jest elektrycznie, i posiada standardowo regulację kolumny w dwóch płaszczyznach.

>>> Peugeot 208 1.4 VTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka

Działanie wspomagania jest precyzyjne i bezpośrednie, odczuwalny delikatny opór daje pewność prowadzenia zarówno w szybkim ruchu, jak podczas jazdy miejskiej. Manewrowanie Peugeotem na ciasnych parkingach to łatwizna. Widoczność na boki jest dobra, a średnica zawracania między krawężnikami wynosi 10,8 metra. Nie trzeba przy tym wiele kręcić sterem - mała kierowniczka to niespełna 2,5 obrotu pomiędzy skrajnymi położeniami. Jeżeli ktoś nie ufa swoim umiejętnościom i woli nie porysować zderzaków, może sprawić sobie czujniki ułatwiające parkowanie. Koszt takiego udogodnienia to 1 000 zł.

Polowanie na zbędne kilogramy, oraz zmniejszenie wymiarów auta, zaowocowało niezłymi właściwościami jezdnymi. W porównaniu z modelem 207, zredukowano przedni zwis o 6 cm, a tylny zwis skrócono o 1 cm. Rozstaw osi został taki sam i wynosi 2,53 metra. Poprawione proporcje nadwozia w połączeniu z obniżoną wagą, bezpośrednio wpłynęły na lepszą zwrotność i praktyczność w codziennej eksploatacji.

>>> Peugeot 208 1.4 VTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Zawieszenie zestrojono bardziej na komfort, ale na nierównych drogach można odczuć delikatną tendencję twardości. Praca podzespołów w czasie jazdy po gładkich nawierzchniach jest cicha, a opony o niskich oporach toczenia nie huczą. Układ jednak gorzej radzi sobie z dziurami, jest ewidentnie wrażliwy na typowe zaniedbania widoczne na polskich drogach. Jazda po większych nierównościach okupiona jest stukami, które dochodzą spod podwozia. W momencie pokonywanych wertepów, czy jazdy po bocznych drogach, dźwięki po prostu przenoszą się do kabiny.

Zawieszenie jednak całkiem przyjemnie zachowuje się zarówno w miejskiej jeździe, jak i w momencie zapuszczenia się w trasę. 208 oferuje niezłą stabilność prowadzenia, utrzymując dobrą dynamikę. Peugeot trzyma się drogi, ekspresowo reaguje na polecenia kierowcy i trzyma kierunek jazdy. Dopiero na szybko pokonywanych zakrętach ma skłonności do nadsterowności - nie jest to jednak niebezpieczne, dzięki dyskretnej interwencji seryjnego systemu ESP.

>>> Peugeot 208 1.4 VTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Mały lew potrafi zapewnić trochę wrażeń z dynamiczniejszej jazdy, ale daleko mu jeszcze do GTI. Producent zapewnia, że nieco lepsze właściwości jezdne ma najmocniejsza wersja 1.6 o mocy 155 koni. Zawieszenie tego auta zostało bardziej skierowane na sport. Peugeot zamierza jednak wypuścić z czasem prawdziwą sportową odmianę GTI o mocy 200 koni, która zdecydowanie wyróżni się właściwościami jezdnymi.

WIDEO z testu - zobacz z bliska Peugeota 208:

Peugeot 208 - HAMULCE

Wydajność układu hamulcowego idzie w parze z osiągami silników. Model 208 został wyposażony w przednie wentylowane tarcze hamulcowe oferowane w dwóch rozmiarach: 266 mm dla większości wersji silnikowych oraz 302 mm dla mocnego silnika 1.6 THP. Z tyłu w zależności od jednostki napędowej, również mogą pracować różne układy. W wersjach z silnikami 3-cylindrowymi 1.0 i 1.2 oraz w dieslach o pojemności 1.4 litra, znajdziemy 8-calowe bębny. Tarcze hamulcowe w rozmiarze 249 mm przewidziano dla pozostałych wersji silnikowych. Układ działa sprawnie, z prędkości 100km/h zatrzymuje pojazd po około 38 metrach.

>>> Peugeot 208 1.4 VTI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

208 oferuje aktywne układy poprawiające panowanie nad pojazdem w trudnych warunkach. Kierowca ma w asyście kontrolne systemy wspomagające. Podstawą jest ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) z wspomaganiem hamowania awaryjnego AFU. W wyposażeniu standardowym we wszystkich wersjach oferowanych w Europie znajduje się też układ ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) nowej generacji, który obejmuje systemy ASR (kontrolę trakcji), CDS (kontrolę stabilności) oraz REF (elektroniczny rozdział siły hamowania). Układ ESP może zostać wyłączony przez kierowcę jedynie w najmocniejszej wersji 1.6 THP.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się opis wnętrza "dwieścieósemki". Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Co zmieniło się w stosunku do poprzednich modeli? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co oferuje klientowi auto klasy B, w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Peugeota 208 na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki