Peugeot 301 1.6 HDi - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2013-05-22 3:30

Peugeot 301 to solidna konstrukcja, której niestraszne dziury i szutry. Wyższy prześwit pozwala na więcej możliwości, a odpowiednio przygotowane podwozie nie obawia się dróg, którym daleko do idealnych. Hałasy wydostające się spod kół nie są jakieś nadmierne, a komfort utrzymano na przyzwoitym poziomie. Ciaśniejszych zakrętów i sportowej szarży za to lepiej unikać, z uwagi na miękkie nastawy i występującą podsterowność. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego nowego sedana. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Peugeot 301 - UKŁAD JEZDNY

301 wykorzystuje w swojej budowie zmodyfikowaną platformę podłogową PF1 koncernu PSA, która posłużyła wcześniej modelom 207 i 208. Konstrukcja zawieszenia przedniego opiera się na kolumnach pseudo MacPherson z zespołem sprężyn i amortyzatorami, wahaczach dolnych trójkątnych i drążku stabilizatora z wbudowanym łożyskowaniem i jarzmami. Z tyłu postawiono na odkształcalną belką poprzeczną, stabilizator przechyłów oraz rozdzielnie mocowane sprężyny śrubowe i amortyzatory. Dość prosta budowa ma być odpowiedzią na zły stan dróg, co w przypadku napraw w przyszłości nie zrujnuje właścicielowi portfela.

>>> Peugeot 301 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary taniego sedana <<<

Z uwagi na sprzedaż samochodu na rozwijających się rynkach, zwykle o bardzo kiepskiej infrastrukturze drogowej, inżynierowie skupili się szczególnie na zawieszeniu. Producent chwali się, że prototypy przetestowano na dystansie blisko 4 milionów kilometrów w różnych warunkach klimatycznych, począwszy od dalekiej, mroźnej północy, po skwar i kurz pustyni. Docelowe rynki odbioru, gdzie na co dzień jeździ się po szutrze, wymusiły dostosowanie zawieszenia do trudnych zadań. Z tego powodu prześwit wynosi około 140 mm, a koła to 15-calowe obręcze, w porywach do opcjonalnych 16-tek. Na dodatek przywiązano sporą wagę do lepszego zabezpieczenia antykorozyjnego. Ciekawostką jest wlot powietrza do silnika, umieszczony wysoko pod maską w okolicy lewego reflektora, aby w momencie zagrożenia powodzią można było przejechać wozem przez drogę zalaną wodą.

>>> Peugeot 301 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

My także w teście SuperAuto24.pl postanowiliśmy poddać Peugeota próbie gorszych nawierzchni. Dziurawe drogi Podlasia nie stanowiły przeszkód, bo sprężysty układ oferował wystarczający komfort. Jeżdżąc również sporo po polnych drogach szybko wyciągnęliśmy wnioski, że ten model faktycznie został należycie przygotowany do bardziej ekstremalnej jazdy. To czyni z sedana uniwersalnym samochodem dla osoby mieszkającej z dala od utwardzonych nawierzchni. Szkoda tylko, że tłumienie dziur nie wypada już tak dobrze, bo pracę zawieszenia czasami zwyczajnie słychać. O wiele ciszej wychodzi przemieszczanie się po asfaltowych nawierzchniach. Auto przy jeździe na wprost nie wykazuje żadnych nerwowości, ale próby szybszego pokonywania zakrętów nie są już dobrze znoszone. "Trzystajedynka" przez lekki tył i sprężyste nastawy szybko łapie podsterowność, dlatego lepiej unikać brawury.

>>> Peugeot 301 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Układ kierowniczy wyposażono w elektryczne wspomaganie ze zmienną siłą. Jego precyzja jest przez to nieco stłumiona i brakuje poczucia kontaktu kół z nawierzchnią. Taka charakterystyka przekłada się na pozytywne uproszczenie manewrowania w momencie parkowania, czy przy niespodziewanych nawrotkach. Świetnie wypada średnica zawracania między krawężnikami, bo wynik 10,7 metra jest bardzo dobry, jak na samochód z rozstawem osi wynoszącym 2652 mm. Dzięki wspomnianemu już wcześniej w tekście sporemu prześwitowi oraz wysokiemu profilowi opon, wjazdy na chodniki także nie są kłopotliwe.

Peugeot 301 - HAMULCE

Układ hamulcowy we wszystkich wersjach jest identyczny. Z przodu w każdym modelu montowane są standardowo wentylowane tarcze hamulcowe, natomiast z tyłu znajdują się zaciski bębnowe (kolejny przykład obniżenia kosztów produkcji). W kwestii hamowania wyposażonego w podciśnieniowe wspomaganie, nie ma żadnych zastrzeżeń - zastosowany układ hamulcowy sprawnie działa, bo pojazd z prędkości 100 km/h zatrzymuje się do zera po około 39 metrach.

301 poza tym oferuje aktywne układy poprawiające panowanie nad pojazdem w trudnych warunkach. Kierowca już w podstawie ma w asyście kontrolne systemy wspomagające, w skład których wchodzą: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), BAS (system wspomagania nagłego hamowania) oraz ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy).

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się opis wnętrza sedana. Jak prezentuje się deska rozdzielcza testowanego wariantu ALLURE? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co oferuje klientowi Peugeot w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu nowego modelu 301 na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki