Renault Clio Grandtour 0.9 TCe - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2013-08-21 3:30

Prosta budowa konstrukcji zawieszenia nowego Clio zapewnia przyjemne prowadzenie. Mimo sztywniejszych nastawów spod podwozia w trakcie pokonywania wybojów raczej nie dochodzą natarczywe odgłosy. Zadowala praca układu kierowniczego, a systemy wspomagające jazdę pomagają wyprowadzić wóz z ewentualnych opresji. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego Grandtoura. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Renault Clio Grandtour - UKŁAD JEZDNY

Pod względem konstrukcyjnym zawieszenie Clio czerpie z tradycyjnych i sprawdzonych rozwiązań. Z przodu na pomocniczej ramie pracują kolumny McPhersona z dolnymi trójkątnymi wahaczami i stabilizatorem. W tylnej części postawiono na odkształcalną belkę poprzeczną o programowej charakterystyce pracy ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami. Jest też stabilizator poprzeczny odpowiednio dbający za kontrolę przechyłów bocznych.

>>> Renault Clio Grandtour 0.9 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary miejskiego kombi

Układ kierowniczy to elektryczne wspomaganie ze standardową regulacją kolumny w dwóch płaszczyznach, a to ułatwia dobranie lepszej pozycji za sterem. Zmienna siła oporu kierownicy pomaga w gładkich manewrach na postoju, a w trakcie szybszej jazdy pozwala na przyzwoite odczucie tego, co dzieje się pod kołami. Takie skalibrowanie przypadnie do gustu użytkownikom ceniącym sobie lekkość obsługi samochodów, wśród których znaczną grupę stanowią kobiety. Próby parkowania z średnicą zawracania między krawężnikami wynoszącą 10,6 metra nie są trudne. W razie obawy zarysowania wozu z pomocą mogą przyjść zbliżeniowe radary w zderzakach dostępne w opcji za 1 000 zł, lub kamera cofania zintegrowana z systemem multimedialnym R-link (cena systemu 2 200 zł).

>>> Renault Clio Grandtour 0.9 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Układ jezdny to swego rodzaju kompromis pomiędzy dobrą przyczepnością a wystarczającym komfortem. Renault postanowiło optymalnie usztywnić układ dla lepszego prowadzenia w łukach, przy zachowaniu wygody jazdy po typowych nierównościach. Takie rozwiązanie przekłada się na lepszą stabilność podczas prowadzenia, ale mniejsza sprężystość powoduje, że głównie poprzeczne ubytki jezdni są szybko odczuwalne, co jest bolączką zestawów opartych na tylnych belkach. Wnętrze dość dobrze odizolowano od zewnętrznych odgłosów, ale przejazdy przez większe dziury słychać. Na trzymanie wyznaczonego kierunku jazdy na zakrętach nie można narzekać. Auto nie wychyla się jakoś znacząco, a gdy się nieco przesadzi z prędkością to seryjny system ESC kontrolujący tor jazdy ekspresowo zareaguje.

>>> Renault Clio Grandtour 0.9 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Renault Clio Grandtour - HAMULCE

W miejskim kombi z przodu zamontowano wentylowane tarcze hamulcowe, a tylna oś współpracuje z klasycznymi bębnami. Kierowcy dodatkowo podczas jazdy asystują różne systemy wspomagające. Clio seryjnie posiada: Hill Start Assist (system wspomagania ruszania pod górę), ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) sprzężony ze wspomnianym wyżej AFU (wspomaganie nagłego hamowania w sytuacjach awaryjnych, zwiększające ciśnienie w układzie hamulcowym), ESC (elektroniczny system dynamicznej kontroli toru jazdy) z ASR (kontrolą zapobiegania poślizgom kół pędnych przy ruszaniu). Standardem jest też regulator-ogranicznik prędkości.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Grandtoura. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Jakie zastosowano materiały wykończeniowe? Co oferuje klientowi kombi w podstawowej wersji oraz jakie dodatki wyposażeniowe przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu użytkowej odmiany Clio na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki