Renault Megane III 1.2 TCe - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2012-11-21 2:30

Renault Megane III w porównaniu z poprzednim modelem, pod względem zawieszeni jest bardziej wypośrodkowanym samochodem. Nowy kompakt oferuje lepsze prowadzenie na tle ostatniej konstrukcji, ale za to nie dostarcza już takiej wygody jak wcześniej. Cieszy cicha praca podwozia, ale gładkość układu kierowniczego nie wzbudza już takiego entuzjazmu. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego i hamulców "Meganki". W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny.

Renault Megane III - UKŁAD JEZDNY

Konstrukcja zawieszenia hatchbacka jak to bywa większości produktów Renault, jest prosta w swojej budowie. Z przodu pracują niezależne kolumny McPhersona z trójkątnymi wahaczami dolnymi i stabilizatorem, a budowę tylnego zestawu oparto na tradycyjnej dla modeli Megane belce skrętnej z wahaczami wleczonymi. Budowa podwozia trzeciej generacji cechuje się za to zdecydowanie sztywniejszą charakterystyką w porównaniu z poprzednim modelem. Przekłada się to na lepszą stabilność podczas prowadzenia niż w "dwójce", ale jest natomiast mniej sprężyście.

>>> Renault Megane III 1.2 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Układ kierowniczy wspomagany elektrycznie ze zmienną siłą ułatwia prowadzenie i manewrowanie. Kierownicą na postoju można gładko kręcić najmniejszym palcem. Takiemu rozwiązaniu jednak daleko do precyzji, bo odczuwalne jest sztuczne miękkie podbijanie, a to nie wpływa na wrażenie poczucia kontaktu kół z nawierzchnią. Takie skalibrowanie przypadnie do gustu na pewno użytkownikom ceniącym sobie lekkość obsługi samochodów, wśród których znaczną grupę stanowią kobiety. Próby parkowania ułatwione dużymi lusterkami bocznymi przychodzą z łatwością, a średnica zawracania między krawężnikami wynosząca 10,91 metra, wpisuje się w normę klasy C i okazuje się wystarczająca. W razie obawy zarysowania wozu z pomocą przychodzą zbliżeniowe radary w zderzakach, które są dostępne wyłącznie w opcji, niezależnie od poziomu wyposażenia.

>>> Renault Megane III 1.2 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Układ jezdny to swego rodzaju kompromis pomiędzy dobrą przyczepnością a wystarczającym komfortem. Sięgając pamięcią do poprzedniej "Meganki" czuć, że nie jest już tak miękko jak kiedyś. Renault mimo wszystko wciąż zachowuje wygodę jazdy, bo nierówności polskich dróg są odpowiednio wybierane, a spod podwozia nie dobiegają drażniące odgłosy. Wyciszenie kabiny wystarczająco radzi sobie z tłumieniem dziur. Czasami mogą dawać się we znaki poprzeczne wyboje, na których tył nico podskakuje, co jest typową bolączką zestawów opartych na belkach. Takie wypośrodkowanie ustawień zawieszenia przekłada się na lepsze właściwości jezdne, bo trzecie Megane oferuje kierowcy bardziej stabilne prowadzenie jak numer II. Niezła przyczepność odznacza się nawet przy szybkim pokonywaniu zakrętów. Auto nie wychyla się jakoś znacząco w trakcie manewrowania po łukach, a seryjne ESP reaguje dopiero w skrajnych przypadkach.

>>> Renault Megane III 1.2 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<

Renault Megane III - HAMULCE

Popularna "Renówka" niezależnie od wersji silnikowej, posiada identyczną wielkość przednich i tylnych tarcz hamulcowych wyposażonych w zaciski. Z przodu zamontowano tarcze wentylowane średnicy o 280 mm, a tylna oś współpracuje z litymi tarczami w rozmiarze 260 mm. W sytuacji gwałtownego wduszenia pedału hamulca, daje się odczuć system AFU uruchamiający z automatu awaryjne światła ostrzegawcze. Opcją na liście w katalogu jest elektryczny hamulec postojowy, wykluczający tradycyjną dźwignię "ręcznego" w tunelu środkowym. Element ten wchodzi w pakiet z systemem wspomagającym ruszanie ze wzniesienia, który wyceniono na 1 600 zł (dostępny w wersjach BOSE EDITION i PRIVILEGE).

>>> Renault Megane III 1.2 TCe - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Kierowcy dodatkowo podczas jazdy asystują różne systemy wspomagające jazdę i hamowanie. Megane seryjnie posiada ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) sprzężony ze wspomnianym wyżej AFU (wspomaganie nagłego hamowania w sytuacjach awaryjnych, zwiększające ciśnienie w układzie hamulcowym). Jest jeszcze ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) z CSV (kontrolą podsterowności) wymagające dopłaty 900 zł tylko w bazowej odmianie EXPRESSION, podobnie jak regulator-ogranicznik prędkości, którego cena wynosi 940 zł. Ciekawostką jest

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Megane III w wersji wyposażenia BOSE EDITION. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co się zmieniło po przeprowadzonym liftingu? Jakie zastosowano materiały wykończeniowe? Co oferuje klientowi hatchback, w podstawowej wersji oraz jakie dodatki wyposażeniowe przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu kompaktowego Renault na SuperAuto24.pl.

WIDEO - zobacz z bliska Renault Megane III po liftingu:

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają