Skoda Fabia Combi 1.6 TDI - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 6: Podsumowanie testu małego kombi

2012-03-10 20:00

Druga generacja Fabii po liftingu gości na polskim rynku od 2010 roku. Samochód świetnie się sprzedaje i niewątpliwie dalej będzie wzbudzać spore zainteresowanie. Skoda dobrze wygląda, jest wygodna i cechuje się dobrymi właściwościami jezdnymi. Najważniejsze jej zalety to niska cena zakupu oraz niebywała pojemność bagażnika. Nie bez powodu Fabia Combi często wybierana jest na auto rodzinne lub firmowe. W SZÓSTYM i OSTATNIM odcinku dziennika SuperAuto24, prezentujemy PODSUMOWANIE testu - czyli WSZYSTKO o Fabii Combi.

Skoda Fabia Combi - PODSUMOWANIE

Wpisująca się w grono małych "kombiaków" z segmentu B, czyli klasę małolitrażowych samochodów osobowych Skoda Fabia Combi, może być idealnym środkiem transportu dla rodziny, czy z powodzeniem pełnić rolę pojazdu flotowego. Auto cieszy się popularnością wśród osób ceniących sobie pojemne i łatwe w prowadzeniu pojazdy, będące jednocześnie niezbyt wielkimi gabarytowo. Model ten jest świetną propozycją dla małych przedsiębiorców, często wykorzystują go w pracy przedstawiciele handlowi. Pojemna Fabia nadaje się zarówno do miasta, jak i w dłuższe trasy. Pochwalić należy oszczędne jednostki napędowe TDI, a także "benzynówki", które mogą być wyposażone nawet w fabryczną instalację LPG.

Jak wskazują wyniki sprzedaży, Fabia jest jednym z najczęściej wybieranych nowych aut na rynku. Model Combi zyskał sympatię dzięki sporej pojemności bagażnika i oszczędnym silnikom oraz przede wszystkim za sprawą konkurencyjnej ceny zakupu, w stosunku do konkurentów. Największymi rywalami Fabii Combi są: Renault Clio Grandtour, Peugeot 207 SW, czy Seat Ibiza ST oraz Dacia Logan MCV.

Podstawowa wersja wyposażeniowa Active kosztuje 40 350 zł. Auto ceną ustępuje jedynie Dacii Logan MCV, która w podstawie kosztuje 35 050 zł. W zestawieniu z pozostałymi rywalami zdecydowanie wygrywa. Ceny rywali prezentują się następująco (ceny wersji podstawowych): Renault Clio Grandtour - koszt 45 900 zł, Peugeot 207 SW - cena 46 200 zł, Seat Ibiza ST - wydatek 65 690 zł.

Wraz z rozmiarami Fabii drugiej generacji (długość 4,24 m, szerokość 1,64 m, wysokość 1,49, rozstaw osi 2,45 m) urósł bagażnik. Kufer ma aż 505 litrów pojemności - to o 75 litrów więcej niż w poprzednim modelu. Taki rozmiar bagażnika należy do największych wśród małych aut typu kombi segmentu B. Dla przykładu: Renault Clio Grandtour oferuje 439 l, Peugeot 207 SW posiada 428 l, a Seat Ibiza ST ma 430 l. Liderem pod względem pojemności jest Dacia Logan MCV oferująca aż 700 litrów, jednak ten samochód cechuje się sporo większymi gabarytami.

STYLISTYKA

Fabia zaledwie w trzy lata po debiucie rynkowym zaliczyła lifting nadwozia, który co ważne wcale nie ograniczył się do kosmetycznych poprawek. Dobrze wyglądający już od początku produkcji przód niewielkiej czeszki, od 2010 roku prezentuje się jeszcze lepiej. Odświeżone modele wyróżniają się nową, o wiele większą atrapą chłodnicy, całkiem zmienionymi reflektorami przednimi oraz zderzakami.

Zadaniem nowej, przekonstruowanej stylistycznie Fabii, jest uwodzenie potencjalnych klientów przednią częścią nadwozia. Ten fragment auta to w końcu pierwszy element, na jaki zwraca się uwagę. Z tego powodu pionowe linie wyróżniające przód samochodu przed liftingiem, zastąpiono kreskami poziomymi. Auto dzięki temu zabiegowi optycznie wydaje się być teraz szersze. Żebrowany grill z chromowanym wykończeniem jest o wiele ładniejszy, a znacznie poszerzone trójwymiarowe lampy w połączeniu ze światłami przeciwmgielnymi w zderzaku, upodobniły Fabię do większej Octavii. Na masce znalazły się charakterystyczne dla wszystkich modeli Skody przetłoczenia łączące się z dużym emblematem marki "na dziobie".

Testowana przez redakcję SuperAuto24 Skoda Fabia Combi, to wersja wyposażenia Ambition z dołożonymi pakietami. Nasz model wyglądał zdecydowanie lepiej od swoich koleżanek w uboższych wersjach, głównie dzięki soczewkowym reflektorom. Testowa Skoda posiadała przednie skrętne lampy projekcyjne z funkcją doświetlania zakrętów lamp przeciwmgielnych (koszt zestawu 1 300 zł) oraz dodatkowe spryskiwacze reflektorów przednich (cena 600 zł).

Zwarta i spokojna bryła nadwozia Fabii jest stałym gościem na polskich drogach. Model ten to jeden z najczęściej kupowanych samochodów na polskim rynku. Patrząc na auto z boku ciężko dopatrzeć się jakiegoś charakterystycznego punktu. Miejski "kombiak" Skody jednak nie potrzebuje żadnych stylistycznych bajerów, bo zwyczajnie nie ma sensu poprawiać czegoś, co wygląda wystarczająco dobrze i świetnie się sprzedaje.

Sylwetka auta jest gładka. Wzdłuż karoserii przez błotniki i drzwi przebiega tylko jedno przetłoczenie, tuż pod linią okien. Po środku drzwi przyklejono czarne ochronne listwy (wersje Ambition i Elegance), by na nadwoziu choć trochę coś się działo. Błotniki również utrzymano w tym samym stylu - są gładkie bez zbędnych wyobleń. Dobrze, że na dachu mogą się znaleźć relingi stanowiące akcent nie tylko wykończeniowy, ale też funkcjonalny. Element ten kolorze czarnym kosztuje 700 zł, w wersji srebrno-czarnej wymaga zapłaty 1 200 zł.

Tylna część wozu wygląda po prostu dobrze. "Zadek" jest typowy dla aut typu kombi. Rozciągające się delikatnie na błotniki czerwone lampy umiejscowiono po bokach i nie kombinowano z wpasowywaniem ich w słupki tylne. Gładkość klapy bagażnika przełamuje pozioma linia wraz z wnęką na tablice rejestracyjną. Trzecie światło stopu i wycieraczka ze spryskiwaczem to standard.

WNĘTRZE

Oceniając kabinę musimy przyznać, że jest ona prosta bez zbędnych fajerwerków. Nie ma mowy o jakiejkolwiek finezji, więc nie będziemy na siłę doszukiwać się designerskich detali. Kokpit to użyteczne i funkcjonalne miejsce urządzone po niemiecku - pokładowe instrumenty znajdują się pod ręką. Niektóre elementy zostały żywcem wyjęte z modeli Volkswagena, ale to akurat zaleta.

Odporne na intensywne użytkowanie plastiki są spasowane z należytą starannością. Zastosowane tworzywa są jednak w większości twarde. Czołowy element deski rozdzielczej został wykonany z tworzywa uginającego się pod palcami, ale pozostała jej część już niestety nie. Projekt konsoli środkowej wygląda bardzo dobrze w porównaniu z tym, jaki znamy z pierwszej generacji Fabii. Deska może być dwukolorowa, w zależności od opcji jaką wybierzemy w salonie. Nabywcy wersji Ambition i Elegance otrzymują pakiet chrom, przełamujący czarny kolor konsoli. Są to: pierścień podstawy lewarka i pierścień gałki zmiany biegów, chromowane elementy kratek nawiewów, czy przycisk zwalniający hamulec ręczny.

Miejsce konsoli z radiem zostało poprowadzone po delikatnym skosie do góry. Powyżej wkomponowano pokrętła odpowiadające za funkcje wentylacji wozu. Koszt manualnie regulowanej klimatyzacji to 2 250 zł. Seryjnie klimę znajdziemy w wersji Elegance. Klimatyzację automatyczną Climatronic z funkcją chłodzenia schowka można mieć za cenę 3 600 zł. W przypadku wersji Elegance takie udogodnienie kosztuje 999 zł. Filtr przeciwpyłkowy/kabinowy to podstawa.

Na pochwałę zdecydowanie zasługują nowe czteroramienne i trójramienne kierownice. Stery wyglądają teraz jak te, które znamy z większych modeli Skody. Testowa Fabia posiadała wygodną i miłą w dotyku kierownicę za sprawą skórzanego obicia. Takie udogodnienie wraz z możliwością sterowania radiem to jednak wydatek 1 100 zł. "Kiera"z dodatkową obsługą telefonu to już 1 200 zł. W przypadku trójramiennej kierownicy z pełnym sterowaniem koszt wzrasta do 1 600 zł.

Elektryczne sterowane i podgrzewane lusterka boczne otrzymujemy w modelach Ambition i Elegance. Elektryka szyb przednich wraz z centralnym zamkiem nie występuje w podstawie, w wersji Active wymaga dopłaty 1 850 zł. W pozostałych wersjach jest standardem. Elektrycznie sterowane szyby tylne to koszt 750 zł. Elektryczny szyberdach to całkiem spory wydatek (2 500 zł). Tempomat seryjnie dostajemy tylko w opcji Elegance. Ogrzewana tylna szyba z wycieraczką i spryskiwaczem na szczęście jest w podstawie.

Zestaw zegarów tradycyjnie jest analogowy i otrzymał przyjazne dla oczu biało-zielone podświetlenie, podobnie jak przyrządy konsoli środkowej. Po środku wskaźników można mieć wyświetlacz Maxi-Dot. Nie jest on jednak standardem wyposażeniowym - dostaniemy go seryjnie tylko w wersjach Ambition i Elegance. Komputer pokładowy poza spalaniem, może pokazywać też optymalny wybór przełożenia skrzyni biegów.

WIDEO - wnętrze Skody Fabii Combi II - wntęrze:

KOMFORT I PRZESTRONNOŚĆ

Wnętrze Fabii Combi jak na auto klasy B jest duże i przestronne. Osoby siedzące z przodu nie mogą narzekać na brak miejsca. Nabywcę z pewnością ucieszy fakt, że nie trzeba płacić za elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy. Także regulacja kolumny kierowniczej w dwóch płaszczyznach jest podstawowa, dzięki której uzyskanie dogodnej pozycji za sterem jest o wiele łatwiejsze. W Fabii II polepszono konstrukcję przednich foteli. Są solidniejsze i zapewniają odpowiednią wygodę nawet podczas długich podróży. Nasz testowy model posiadał sportowe fotele ze świetnym trzymaniem bocznym, idealnie otulającym ciało. Koszt takich siedzeń według cennika to 2 200 zł - wchodzą w skład pakietu DYNAMIC (fotele sportowe, skórzane dodatki, sportowa kierownica ). W przypadku wersji Elegance koszt pakietu maleje do 1 200 zł.

Powiększenie rozstawu osi spowodowało zwiększenie miejsca w kabinie. Zatem przybyło również nieco przestrzeni dla osób siedzących z tyłu. Pasażerów zadowoli możliwość wygodnego umiejscowienia się na kanapie. Jest wystarczająco "placu" na nogi, głowy czy barki. Podróż w cztery dorosłe osoby jest naprawdę komfortowa. Wrażenie przestronności potęgują duże okna. Fabia jest odpowiednio przeszklona, dzięki czemu do kabiny wpada sporo światła. Szyby tylnego przedziału są przyciemnione fabrycznie (poza podstawową wersją Easy).

Skoda oferuje bardzo dużo wersji kolorów tapicerki. Klienci mogą wybierać spośród 7 przygotowanych wersji, nie licząc specjalnych tapicerek zarezerwowanych wyłącznie dla opcji RS.

Kolorystyczne warianty tapicerki i deski rozdzielczej

SCHOWKI

Sporo skrytek na pokładzie czeskiego auta to duży plus. Podstawowo Skoda oferuje dwa schowki (górny i dolny) w desce rozdzielczej po stronie pasażera. W zależności or wersji mogą być one niezabudowane (otwarte na kabinę) lub zamykane klapkami. Są one dość pojemne. Kierowca po swojej stronie także znajdzie niewielki schowek w desce, tuż pod włącznikiem świateł. W konsoli pod radiem przewidziano dwa miejsca na butelki, wraz z całkiem dużą półeczką. Popielniczka wraz z zapalniczką wymaga dopłaty 100 zł.

W tunelu środkowym wersja Elegance posiada podłokietnik przedni z zamykanym schowkiem. Dopłata do podłokietnika w przypadku innych wersji wynosi 300 zł. W drzwiach przednich znalazły się w miarę pojemne półki, z wyobleniami na butelki. Drzwi tylnego przedziału mogą mieć półki tylko w przypadku najbogatszej opcji Elegance, podobnie jak szuflady umiejscowione pod siedziskami foteli, czy schowek na okulary w podsufitce. Kieszenie na różności w oparciach przednich foteli są cechą wersji wyposażenia Ambition i Elegancee. Pasażerowie tylnego przedziału mogą korzystać z uchwytu na kubek lub butelkę wkomponowanego w końcową część tunelu.

RADIO i NAWIGACJA

Czeski "kombiak" poza podstawową wersją Easy (dopłata 500 zł), jest przygotowany na montaż fabrycznego radia z czterema głośnikami z przodu. Dodatkowe 4 głośniki z tyłu wymagają dopłaty 250 zł. Fabrycznie dostaniemy je tylko w najbogatszej wersji Elegance. Do wyboru są dwa radioodtwarzacze samochodowe. Model Blues CD/MP3 kosztuje 900 zł. Model odtwarzacza Swing CD/MP3 to wydatek 1 300 zł, standardem jest jedynie w najwyższej wersji Elegance.

O wiele drożej wypada radio połączone z nawigacją samochodową. Zestaw marki Amundsen+ z mapami Europy i 5-calowym kolorowym wyświetlaczem dotykowym, kosztuje 4 000 zł w wersji Ambition. W najwyższej Elegance cena nawigacji spada do 2 700 zł. Gniazdo AUX IN jest standardem w połączeniu z systemem nawigacji Amundsen+. Poręcznym udogodnieniem jest sterowanie funkcjami radia oraz komputerem pokładowym z kolumny kierowniczej. Niestety w podstawowej wersji wielofunkcyjność i komputer nie są dostępne. Wyświetlacz Maxi Dot komputera pokładowego umiejscowiony przy zegarach to koszt 650 zł. Wielofunkcyjna skórzana kierownica z obsługą radia i telefonu komórkowego to koszt 1 200 zł, a w przypadku wersji Elegance 400 zł.

W testowej Fabii mieliśmy do dyspozycji nawigację Amundsen+ z menu i mapami w języku polskim. Obsługa tego zestawu jest bardzo prosta i intuicyjna. Wystarczy poświęcić kilka minut na poznanie wszystkich funkcji i sprawdzenie do czego służą poszczególne pokrętła i klawisze. Kolorowy, dotykowy wyświetlacz jest bardzo czytelny.

BAGAŻNIK

Wraz z rozmiarami Fabii drugiej generacji urósł bagażnik. Kufer ma aż 505 litrów pojemności - to o 75 litrów więcej niż w poprzednim modelu. Taki rozmiar bagażnika należy do największych wśród małych aut typu kombi segmentu B. Dla przykładu: Renault Clio Grandtour oferuje 439 l, Peugeot 207 SW posiada 428 l, a Seat Ibiza ST ma 430 l. Liderem pod względem pojemności jest Dacia Logan MCV oferująca aż 700 litrów, jednak ten samochód cechuje się sporo większymi gabarytami.

Po otwarciu tylnej klapy mamy przestrzeń załadunkową o regularnych kształtach. Otwór jest bardzo duży - po pokonaniu nieco wysokiego progu załadunkowego, z łatwością uda się rozlokować wszystko co chcemy w kufrze. By drobniejsze rzeczy, czy pojedyncze torby zakupowe swawolnie nie przemieszczały się, można dołożyć funkcjonalny składany kosz i program siatek (niestety nie występują w podstawowych wersjach). Za siatkę oddzielającą komorę bagażową od przestrzeni pasażerskiej, trzeba zapłacić 650 zł.

Kufer można ekspresowo powiększyć z 505 l do 1460 litrów. Oparcia dzielą się asymetrycznie 60/40 (poza ubogą wersją Easy). Składanie oparć wymaga najpierw podniesienia siedzisk, by otrzymać prawie równą powierzchnię. Bagażnik ma praktyczną lampkę doświetlającą wnętrze. Są też bardzo przydatne składane haczyki przy bocznych ściankach, na których można wieszać reklamówki. W bocznych ściankach mogą znaleźć się przydatne kieszenie. Pod podłogą znajdziemy bardzo dużą wnękę z zestawem naprawczym kół oraz pełnowymiarowym kołem zapasowym. Stalówka z oponą to koszt 150 zł, a obręcz aluminiowa ma cenę 500zł.

trójwymiarowe lampy przednie, które zostały znacznie poszerzone.

Skoda Fabia Combi - SILNIKI

Do wyboru jest aż osiem jednostek napędowych. Skoda Auto oferuje trzy oraz czterocylindrowe motory, wśród których znajdują się trzy diesle. Najsłabszy benzynowiec to trzycylindrowy 1.2 litra legitymujący się 60 KM. Kolejny nieco mocniejszy 1.2 dysponuje mocą 70 KM. Większa, czterocylindrowa, 16-zaworowa jednostka posiada pojemność 1.4 litra i 85 KM. Benzynowce oznaczone symbolem TSI, to turbodoładowane silniki czterocylindrowe o pojemnościach: 1.2 litra 85 KM oraz 1.2 litra 105 KM.

Wszystkie jednostki wysokoprężne TDI z systemem wtrysku paliwa common-ral, posiadają pojemność 1.6 litra. Te turbodoładowane motory są znane z wysokiej kultury pracy oraz niskiego spalania. Najsłabsza dysponuje mocą 75-koni mechanicznych, kolejna rozwija już 90 KM, a najmocniejsza jednostka posiada 105 KM. Podczas testu SuperAuto24.pl dysponowaliśmy jednostką 1.6 TDI o mocy 90 koni mechanicznych.

Fabia Combi może być wyposażona w jedną z dwóch oferowanych przekładni biegowych. Podstawowa mechaniczna skrzynia dla benzynowych i wysokoprężnych silników posiada 5 biegów. Automatyczna dwusprzęgłowa 7-stopniowa przekładnia DSG może wystąpić jedynie w połączeniu z silnikiem 1.2 TSI 105 KM. Na liście opcji diesla automat nie występuje. Fabia podobnie jak większość oferowanych dziś w salonach nowych samochodów, może mieć na wyposażeniu wskaźnik optymalnego wyboru przełożenia skrzyni. System ten podpowiada kierowcy, kiedy zmienić bieg, co pozwala na oszczędniejszą jazdę.

Fabia z instalacją LPG

Pod maską Fabii mogą znaleźć się też fabrycznie montowane instalacje gazowe. Układy LPG zasilają benzynowe motory 1.2 70 KM (cena 4 350 zł) oraz 1.4 16V 85 KM (cena 4 650 zł). Modele Skody z gazem oferowane u Autoryzowanych Dealerów Skoda posiadają oryginalne, włoskie instalacje Landi Renzo z dodatkowym zbiornikiem na gaz, w których zminimalizowane zostały różnice w dynamice i mocy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym.

System Landi Renzo zapewnia ponadto: automatyczne przejście z zasilania benzynowego na gazowe po osiągnięciu odpowiedniej temperatury silnika, automatyczne przejście z zasilania gazowego na benzynowe po wyczerpaniu się gazu, niską emisję substancji szkodliwych dla zdrowia, pełną integrację z benzynowym systemem zasilania bez potrzeby emulatorów oraz eliminuje ryzyko cofnięcia się płomienia w układzie dolotowym.

Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 KM - TEST

Małe kombi Skody z silnikiem 1.6 bardzo przyjemnie mruczało w trakcie testu. Czterocylindrowa jednostka cechuje się niskim poziomem hałasu, dzięki czemu w kabinie jest dość cicho. Auto pracując na biegu jałowym nie przenosiło wibracji do wnętrza kabiny. Kulturze pracy 90-konnego "ropniaka" nie możemy więc nic zarzucić. Pedał sprzęgła działa bardzo lekko, podobnie jak krótko zestopniowana manualna skrzynia biegów, której nie brakuje precyzji. Dźwignia lewarka głądko się prowadzi i przy tym dobrze leży w dłoni. Przy wyższych prędkościach odczuwalny jest brak szóstego przełożenia, by jednocześnie pojechać szybciej i wciąż oszczędnie.

Silnik podczas jazdy cicho pracuje na wolnych obrotach, słychać go bardziej dopiero podczas przyspieszania. Fabia z 90-konnym motorem mimo powiększenia do rozmiaru kombi, dzięki turbosprężarce cechuje się wystarczającą dynamiką. Auto nie jest zawalidrogą i poruszanie się nim na co dzień poza miastem jest komfortowe. Testowa czeszka ważąca około 1150 kg, z jedną osobą na pokładzie chętnie przyspieszała już od 1500 obr./min. Wyprzedzanie wbrew pozorom wcale nie było wyzwaniem. Elastyczność jest wystarczająca dzięki momentowi obrotowemu wynoszącemu 230 Nm. O wiele gorzej z przyspieszeniem będzie po wypełnieniu wnętrza bagażami i kompletem pasażerów - wówczas w czasie dłuższej podróży pozostanie nam raczej prawy pas ruchy.

Przy dynamice 90-konnej jednostki TDI, liczyć się ma jednak najbardziej tania eksploatacja - największy plus to niskie spalanie dające powody do uśmiechów. Auto ma bardzo umiarkowane zapotrzebowanie na paliwo, jeśli tylko umiejętnie operuje się gazem i przekładnią biegową.

SPALANIE

Zbiornik paliwa wersji Combi nie różni się pojemnością od hatchbacka - mieści tak samo 45 litrów. Według danych producenta testowany diesel 1.6 TDI o mocy 90 KM, w połączeniu z manualną skrzynią biegów, powinien spalać: 4,2 litra/100 km w cyklu mieszanym. Na trasie auto zadowolić się ma dawką 3,6 litra/100km, a w cyklu miejskim ilością 5,1 litra/100km.

Nie od dziś wiadomo, że silniki TDI montowane w samochodach grupy VAG, cechują się solidnością oraz należą do jednych z najoszczędniejszych motorów wysokoprężnych na rynku. Eksploatacja nie jest droga, a zapotrzebowanie na paliwo umiarkowane. Dane dotyczące spalania Skody Fabii Combi 1.6 TDI 90 KM, jakie udało się nam zebrać w teście SuperAuto24, są zbliżone do katalogowych - musimy przyznać, że spalanie faktycznie jest niskie.

SPALANIE - Test SuperAuto24.pl

* cykl mieszany  -  5,4 litra/100km
* trasa -  w granicach 4,0 l/100km
* cykl miejski -  6,2 l/100km

Informacje na temat spalania auta możemy zdobyć używając poręcznego przycisku umiejscowionego na manetce odpowiedzialnej za sterowanie wycieraczkami. Dane pokazują się na prostokątnym cyfrowym wyświetlaczu, wkomponowanym między zegarami. Komputer pokładowy nie jest standardem wyposażeniowym - dostaniemy go seryjnie tylko w wersjach Ambition i Elegance.

UKŁAD JEZDNY

Nowa Fabia odziedziczyła konstrukcję zawieszenia po swojej poprzedniczce. Inżynierowie nie widzieli potrzeby zmiany czegoś, co jest po prostu dobre. Rozstaw osi Fabii Combi jest identyczny jak w hatchbacku - wynosi 2,45 metra.

Z przodu pracują kolumny McPhersona z dolnymi wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem przechyłów. Tylne zawieszenie zbudowano na podstawie belki skrętnej, na której pracują wahacze wleczone. Ten zestaw jest dość trwały i odporny na dziury w polskich drogach. Przy ewentualnych naprawach koszt zakupu części zamiennych nie robi spustoszenia w kieszeni właściciela pojazdu.

Auto zostało zaprogramowane na codzienny komfort. Zawieszenie jest typowo niemieckie - to połączenie niewielkiej twardości z odpowiednim resorowaniem. Wystarczająco miękka charakterystyka, bezproblemowo radzi sobie z kiepskimi nawierzchniami, a przy tym pozwala na cichą pracę układu. O stukach zawieszenia nie ma mowy.

Bardzo dobre wrażenie sprawia układ kierowniczy wspomagany elektrycznie. Oferuje precyzyjne kontrolowanie toru jazdy i pozwala czuć drogę za pośrednictwem steru. Auto porządnie zachowuje się na drodze, w trakcie prowadzenie jest stabilne i przewidywalne. Czeszkę łatwo utrzymać w ryzach w momencie pokonywania łuków. Koła na zakrętach nie tracą przyczepności, tył niewzruszenie podąża za przodem, nadwozie jest stabilne i nie poddaje się przechyłom.

Miasto i manewrowanie na parkingach nie dostarczają problemów małemu, niezwykle zwinnemu "kombiakowi". Średnica zawracania między krawężnikami wynosi 10.0 metra, co jest świetnym wynikiem. Auto m.in. w wystarczającym stopniu przeszklono, co ułatwia cofanie i robienie kopert. Jeżeli ktoś nie ufa jednak swoim umiejętnościom, może sprawić sobie czujniki ułatwiające parkowanie.

WIDEO - zobacz z bliska Skodę Fabię II Combi:

HAMULCE

Układ hamulcowy to sprawdzony i funkcjonalny zestaw, który można często znaleźć w samochodach grupy VAG. Hamulce jednak nie we wszystkich wersjach silnikowych Fabii są identyczne. Różnice dotyczą przede wszystkim zestawu montowanego na tylnej osi. W testowej Fabii 1.6 TDI znalazły się na z tyłu samoregulujące hamulce bębnowe. Mocniejsze wersje takie jak RS czy Monte Carlo wyposażone są w tarcze. Z przodu pracują tarcze wewnętrznie wentylowane z zaciskami pływającymi. Układ hamulcowy jest hydrauliczny dwuobwodowy, ze wspomaganiem podciśnieniowym. Takie zestawienie bardzo dobrze sprawuje się w praktyce.

Skoda została w podstawowej wersji wyposażona w następujące układy wspomagające jazdę i hamowanie: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), MSR (system przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem) oraz Dual Rate (system podpowiedzi ruchu kierownicą, który pomaga zredukować dystans zatrzymania w krytycznych momentach.).

Kierowca może mieć dodatkowo w asyście powiększony pakiet systemów wspomagających, za dopłatą. W cenie 1 500 zł można otrzymać wraz ze wspomnianym ABS i MSR także: ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego), HBA (hydrauliczny system wspomagania nagłego hamowania). Natomiast za kwotę 2 000 zł, pakiet dodatkowo powiększa się jeszcze o: TPM (system kontroli ciśnienia w oponach) i HHC (system wspomagania ruszania ruszania pod wzniesienia dla systemu ESP).

BEZPIECZEŃSTWO

Fabia Combi oferuje maksymalnie 6 poduszek powietrznych. Wyposażenie standardowe obejmuje przednie poduszki dla kierowcy i pasażera oraz boczne Air Bagi dla podróżujących z przodu, a także sygnalizację dźwiękową niezapiętego pasa bezpieczeństwa kierowcy, z kontrolką na wskaźnikach. Na życzenie pojazd może być wyposażony także w kurtyny powietrzne - koszt 1 300zł. Aktywacja kurtyn powoduje, że wzdłuż całej bocznej sekcji samochodu tworzy się swoista ściana, chroniąca pasażerów z tyłu i z przodu przed poważnymi urazami.

Przedni przedział Fabii posiada regulowane na wysokość trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami. Pasy tylne także są trzypunktowe. O bezpieczeństwo głowy i kręgosłupa dbają zagłówki z regulacją wysokości. Na tylnych siedzeniach znajdziemy mocowania ISOFIX dla fotelików dziecięcych.

ZABEZPIECZENIE PRZED KRADZIEŻĄ

Każda Skoda ma montowaną blokadę przeciwuruchomieniową - czyli popularny immobiliser. Centralny zamek z wewnętrznym przyciskiem odpowiedzialnym za ryglowanie zamków, w wersji Active wymaga dopłaty 850 zł. W przypadku pozostałych modeli centralny zamek jest seryjny. Zdalne sterowanie z pilota wbudowanego w składany kluczyk wymaga zainwestowania 1 350 zł w przypadku wersji Active, w Ambition kosztuje już tylko 500 zł, natomiast w Elegance jest standardem.

Alarm z funkcją monitoringu wnętrza i czujnikiem przechyłu kosztuje 1 000 zł. Posiada on dodatkową syrenę z niezależnym źródłem zasilania. Funkcja nadzoru wnętrza może być wyłączana specjalnym guzikiem, umiejscowionym w tapicerce drzwi kierowcy.

OŚWIETLENIE

Testowana przez redakcję SuperAuto24 Skoda Fabia Combi, została wyposażona w projekcyjne reflektory skrętne (w przypadku podstawowych wersji dopłata 300 zł). Lampy przeciwmgielne skonstruowano tak, by mogły być wykorzystane do jazdy dziennej. Otrzymały także funkcję doświetlania zakrętów, która polega na emitowaniu przez lampę zwiększonej wiązki światła przy skręcie (dopłata 1 250 zł). Koszt połączonego zestawu lamp projekcyjnych i przeciwmgłowych doświetlających, wynosi 1 300 zł. Dodatkowe spryskiwacze reflektorów przednich, dbające o ich czystość to cena 600 zł.

Czołowe reflektory upodobniono do tych, jakie znamy przykładowo z Octavii. Co ważne nie tylko ładnie prezentują się na samochodzie, ale też świetnie spisują się na drodze. Wersja ksenonowa nie występuje w ogóle. Zespół tylnych świateł to klasycznie wyglądające jak w pozostałych modelach Skody lampy, z charakterystycznym podświetleniem w kształcie litery C.

Skoda Fabia - film z CRASH TESTu Euro NCAP

Testy zderzeniowe są głównym źródłem informacji o bezpieczeństwie aut. Strefy kontrolowanego zgniotu Skody Fabii dość dobrze absorbują siłę uderzenia. Bezpieczeństwo podróżujących osób dorosłych w przednim przedziale zostało ocenione na cztery gwiazdki, w przeprowadzonych testach zderzeniowych instytutu badań Euro NCAP. Bezpieczeństwo przewożonych w samochodzie dzieci oceniono natomiast trzema gwiazdkami.

Skoda Fabia Combi - CENA

Skoda Fabia Combi w podstawowej wersji wyposażenia Easy nie jest dostępna na polskim rynku. Combi można kupić dopiero od wersji Active z trzycylindrowym silnikiem benzynowym 1.2 litra o mocy 60 KM i manualną skrzynią biegów. Najtańsze auto kosztuje 40 350 zł. Za najtańszego diesla 1.6 TDI 75 KM, który występuje wyłącznie z manualną przekładnią zapłacimy w salonie 50 850 zł.

Silnik Easy   
Active Ambition Elegance
1.2 (60 KM)
- 40 350 zł
-
-
1.2 (70 KM)
- 41 550 zł
44 550 zł
51 050 zł
1.4 16V (85 KM)
- 43 350 zł
46 350 zł
52 850 zł
1.2 TSI (85 KM)
-
44 350 zł
47 350 zł 53 850 zł
1.2 TSI (105 KM)
-
46 350 zł
49 350 zł 55 850 zł
1.2 TSI (105 KM) DSG, 7-st -
51 450 zł
54 450 zł 60 950 zł
1.6 TDI CR DPF (75 KM)
-
50 850 zł
53 850 zł 60 350 zł
1.6 TDI CR DPF (90 KM)
-
52 900 zł
55 900 zł 62 400 zł
1.6 TDI CR DPF (105 KM)
-
54 700 zł
57 700 zł 64 200 zł

Opisywana i testowana przez redakcję SuperAuto24, Skoda fabia Combi 1.6 TDI 90 KM w wersji wyposażenia Ambition to wydatek 55 900 zł.

GWARANCJA

Nadwozie zostało zabezpieczone antykorozyjnie. W przypadku zakupu auta w salonie otrzymujemy 12-letnią gwarancję na jego perforację. Powłoka lakiernicza natomiast posiada 3-letnią gwarancję producenta. Gwarancja mechaniczna obejmuje zaledwie 2 lata.

1.6 l CVT (117 KM) - 72 400 zł
78 200 zł
87 200 zł
1.6 l DIG-T (190 KM) 6MT - 80 100 zł
82 700 zł
91 700 zł
1.6 l DIG-T CVT-M6 (190 KM) 4x4 - - 96 500 zł
103 700 zł
1.5 dCi (110 KM) 6MT 71 900 zł
75 400 zł
81 200 zł 90 200 zł

Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 KM - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Diesel
Pojemność 1590 cm3
Moc maksymalna 66 kW/90 KM/4200 obr./min
Maks mom. obrotowy 230 Nm/1500-2500 obr./min
Prędkość maksymalna
177 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 12,7 s
Skrzynia biegów manualna/5
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 45
Masa własna/ładowność 1129/1659 kg
Opony 195/55 R15
Emisja CO2 109 g/km
Bagażnik/po złożeniu siedzeń 505 l/1 485 l

WYMIARY

Od poprzedniego modelu nowa Skoda Fabia Combi jest większa pod każdym względem. Auto bardzo urosło bo teraz jego długość wynosi 4,24 metra, szerokość mierzy 1,64 m, a wysokość to aż 1,49. Rozstaw osi wynosi natomiast 2,45 m. Pojemność bagażnika jest potężna - teraz kufer Fabii Combii ma aż 505 litrów pojemności - to o 75 litrów więcej niż w poprzednim modelu. To jeden z największych bagażników w tej klasie samochodów. Masa własna Fabii Combi może się zmieniać w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Najlżejszy model waży 1035 kg a najcięższy w wersji sportowej RS 1238 kg. Dopuszczalna masa całkowita samochodu może wynosić maksymalnie nawet 1713 kilogramów, w przypadku turbodoładowanego silnika benzynowego o pojemności 1.4 litra w wersji RS.

KOLORY NADWOZIA

Auto oferowane jest w jednym z 15 kolorów nadwozia. Lakiery metalizowane wymagają od klientów dopłaty 1 650 zł. Specjalne lakiery Czerń Magic i Żółty Sprint również kosztują 1 650 zł. Błękit Race metalizowany jest przewidziany wyłącznie dla usportowionego modelu RS. W opcji można zamówić inny kolory dachu.

Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażeniowej. Lakierowane lusterka i zewnętrzne i klamki drzwi nie są jednak podstawą - znajdziemy je dopiero w wersjach Ambition i Elegance. Chromowana listwa grilla montowana jest seryjnie, natomiast chromowana obwoluta atrapy grilla to również domena Ambition i Elegance.

Co ważne, nadwozie zostało zabezpieczone antykorozyjnie. W przypadku zakupu auta w salonie otrzymujemy 12-letnią gwarancję na jego perforację. Powłoka lakiernicza natomiast posiada 3-letnią gwarancję producenta.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają