Skoda Fabia Combi 1.6 TDI - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2012-03-07 22:54

Drugie wcielenie Skody Fabii w wersji Combi, to niezwykle przyjazne kierowcy auto. Samochód jest wygodny, cechuje się dobrymi właściwościami jezdnymi, a prowadzenie i hamowanie mogą być wspomagane całą masą systemów bezpieczeństwa czynnego i biernego. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24, to ocena zawieszenia oraz hamulców Skody. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny.

Skoda Fabia Combi - UKŁAD JEZDNY

Nowa Fabia odziedziczyła konstrukcję zawieszenia po swojej poprzedniczce. Inżynierowie nie widzieli potrzeby zmiany czegoś, co jest po prostu dobre. Rozstaw osi Fabii Combi jest identyczny jak w hatchbacku - wynosi 2,45 metra.

Z przodu pracują kolumny McPhersona z dolnymi wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem przechyłów. Tylne zawieszenie zbudowano na podstawie belki skrętnej, na której pracują wahacze wleczone. Ten zestaw jest dość trwały i odporny na dziury w polskich drogach. Przy ewentualnych naprawach koszt zakupu części zamiennych nie robi spustoszenia w kieszeni właściciela pojazdu.

>>> Skoda Fabia Combi 1.6 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

Auto zostało zaprogramowane na codzienny komfort. Zawieszenie jest typowo niemieckie - to połączenie niewielkiej twardości z odpowiednim resorowaniem. Wystarczająco miękka charakterystyka, bezproblemowo radzi sobie z kiepskimi nawierzchniami, a przy tym pozwala na cichą pracę układu. O stukach zawieszenia nie ma mowy.

Bardzo dobre wrażenie sprawia układ kierowniczy wspomagany elektrycznie. Oferuje precyzyjne kontrolowanie toru jazdy i pozwala czuć drogę za pośrednictwem steru. Auto porządnie zachowuje się na drodze, w trakcie prowadzenie jest stabilne i przewidywalne. Czeszkę łatwo utrzymać w ryzach w momencie pokonywania łuków. Koła na zakrętach nie tracą przyczepności, tył niewzruszenie podąża za przodem, nadwozie jest stabilne i nie poddaje się przechyłom.

>>> Skoda Fabia Combi 1.6 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Miasto i manewrowanie na parkingach nie dostarczają problemów małemu, niezwykle zwinnemu "kombiakowi". Średnica zawracania między krawężnikami wynosi 10.0 metra, co jest świetnym wynikiem. Auto m.in. w wystarczającym stopniu przeszklono, co ułatwia cofanie i robienie kopert. Jeżeli ktoś nie ufa jednak swoim umiejętnościom, może sprawić sobie czujniki ułatwiające parkowanie.

WIDEO - zobacz z bliska Skodę Fabię II Combi:

Skoda Fabia Combi - HAMULCE

Układ hamulcowy to sprawdzony i funkcjonalny zestaw, który można często znaleźć w samochodach grupy VAG. Hamulce jednak nie we wszystkich wersjach silnikowych Fabii są identyczne. Różnice dotyczą przede wszystkim zestawu montowanego na tylnej osi. W testowej Fabii 1.6 TDI znalazły się na z tyłu samoregulujące hamulce bębnowe. Mocniejsze wersje takie jak RS czy Monte Carlo wyposażone są w tarcze. Z przodu pracują tarcze wewnętrznie wentylowane z zaciskami pływającymi. Układ hamulcowy jest hydrauliczny dwuobwodowy, ze wspomaganiem podciśnieniowym. Takie zestawienie bardzo dobrze sprawuje się w praktyce.

Skoda została w podstawowej wersji wyposażona w następujące układy wspomagające jazdę i hamowanie: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), MSR (system przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem) oraz Dual Rate (system podpowiedzi ruchu kierownicą, który pomaga zredukować dystans zatrzymania w krytycznych momentach.).

>>> Skoda Fabia Combi 1.6 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Kierowca może mieć dodatkowo w asyście powiększony pakiet systemów wspomagających, za dopłatą. W cenie 1 500 zł można otrzymać wraz ze wspomnianym ABS i MSR także: ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego), HBA (hydrauliczny system wspomagania nagłego hamowania). Natomiast za kwotę 2 000 zł, pakiet dodatkowo powiększa się jeszcze o: TPM (system kontroli ciśnienia w oponach) i HHC (system wspomagania ruszania ruszania pod wzniesienia dla systemu ESP).

Skoda Fabia - CENA za moto.gratka.pl

>>> Skoda Fabia Combi 2012 – CENA od 37 tys. zł

>>> Skoda Fabia Combi 2008 – CENA od 19 tys. zł

>>> Skoda Fabia Combi 2002 – CENA od 9,5 tys. zł

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Fabii Combi w wersji Ambition. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co uważamy o materiałach wykończeniowych? Jakie dodatki przewiduje producent w bogatszych opcjach wyposażenia? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik samochodu? O tym w 4. odcinku dziennika testu Skody na SuperAuto24.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki