Skoda Fabia II 1.2 TSI - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 6: Podsumowanie popularnego hatchbacka

2012-10-20 3:30

Druga generacja Fabii po liftingu gości na polskim rynku od 2010 roku. Samochód dobrze się sprzedaje i wciąż wzbudza zainteresowanie, ale obserwując kolejne premiery konkurencji, Skoda pod względem stylistyki coraz bardziej odbiega od panujących trendów. Auto jednak broni się dobrymi właściwościami jezdnymi, bogatą gamą dostępnych silników, czy sporym bagażnikiem. Najważniejszą zaletą jest jednak niska cena, plasująca Fabię wśród aut chętnie wybieranych przez rodziny i firmy. W SZÓSTYM i OSTATNIM odcinku dziennika SuperAuto24.pl, prezentujemy PODSUMOWANIE testu - czyli WSZYSTKO o Skodzie Fabii II.

WSTĘP

Produkcja Skody Fabii rozpoczęła się w 1999 roku - auto zastąpiło na rynku wysłużony model Felicia i jeszcze wcześniejszą Favorit. Auto wpisuje się w grono pojazdów segmentu B, czyli klasę małolitrażowych samochodów osobowych. Pierwsza generacja choć była krytykowana za wygląd i słabe wykończenie, niespodziewanie okazała się rynkowym bestsellerem. Na całym świecie sprzedało się ok. 2 milionów Fabii. Klienci mogli wybierać spośród 3 wersji nadwoziowych: 5-drzwiowego hatchbacka, sedana oraz kombi.

Fabia drugiej generacji bazująca na płycie podłogowej VW Polo, dostępna jest na rynku od 2007 r. - oficjalnie zaprezentowano ją na początku roku podczas targów w Genewie. Model Combi debiut zaliczył kilka miesięcy później na pokazach we Frankfurcie. Projektanci w przeciwieństwie do poprzedniczki, o wiele bardziej przyłożyli się do wyglądu nowej Fabii. Najmniejsza wówczas w ofercie Skoda urosła i wydoroślała oraz została upodobniona detalami do swoich większych sióstr. Z uwagi na małe zainteresowanie wśród nabywców, marka zrezygnowała w przypadku "dwójki" z wytwarzania wersji nadwozia sedan. Fabia II dostępna jest tylko jako hatchback 5d oraz kombi. Jej produkcja odbywa się w Czechach, w mieście Mladá Boleslav.

PODSUMOWANIE

Nieduży hatchback cechujący się małolitrażowymi silnikami skierowany jest do osób poszukujących taniego, łatwego w prowadzeniu wozu, a przy tym dość pojemnego jak na swoją klasę. Skoda Fabia to świetna propozycja dla kierowców w każdym wieku. Może być idealnym środkiem transportu dla osób młodych, niedużych rodzin, czy z powodzeniem pełnić rolę pojazdu flotowego. Prosty w obsłudze samochód nie bez powodu zyskał miano jednego z najlepiej sprzedających się aut na polskim rynku w ostatnich latach. Jest też niezwykle chętnie wybieranym pojazdem przez Szkoły Nauki Jazdy.

Lifting nadwozia drugiej generacji Fabii korzystnie wpłynął na jej wygląd zewnętrzny. Czeszka dzięki wyostrzonej linii przodu prezentuje się o wiele ciekawiej niż poprzedniczka. Zaokrąglony hatchback pozbawiony wszelkich cięć na nadwoziu okazuje się bardzo praktyczny w użytkowaniu, ale przez to stylistycznie daleko mu do rynkowych rywali. Niestety mimo odmłodzenia karoserii, wnętrze wciąż pozostało dość surowa. Z tego powodu kokpit designersko (podobnie jak karoseria) zostaje daleko w tyle za konkurencją, ale za to nie można mu nic zarzucić w kwestii świetnej ergonomii, typowej dla aut koncernu VAG. Skoda nadrabia też przestrzenią na siedzeniach i pojemnym jak na klasę B 300-litrowym bagażnikiem.

Małolitrażowe benzynowe i wysokoprężne silniki, od lat sprawdzają się w licznych modelach aut grupy VAG. Dla użytkowników wymagających od auta oszczędności przewidziano nawet fabryczną instalację LPG. Testowana jednostka 1.2 TSI 85 KM dobrze radzi sobie z napędzeniem hatchbacka, ale po obciążeniu wozu pasażerami sporo traci na swojej żywiołowości i wcale aż nie pali tak mało, jak chciałby tego producent. Zestrojone po niemiecku zawieszenie, będące kompromisem pomiędzy wygodą a twardością, na dziurowych drogach stara się nie hałasować. Auto cechuje się dobrymi właściwościami jezdnymi i pewnie się prowadzi. Takie nastawy wzbudzają zaufanie u kierowcy, podobnie jak przyzwoity układ hamulcowy.

Za sprawą niewygórowanej ceny (koszt azowej odmiany 35 050 zł) oraz bogatej gamie silnikowej i wyposażeniowej do wyboru, Skoda Fabia należy do grona najchętniej kupowanych samochodów w Polsce. Koszt konkurencji na rynku przedstawia się następująco: Dacia Sandero - 29 900 zł, Fiat Punto - 36 990 zł, Chevrolet Aveo - 34 490 zł, Nissan Micra - 39 990 zł, Peugeot 208 - 39 900 zł, Toyota Yaris - 39 900 zł, Kia Rio - 37 990, Opel Corsa - 40 050 zł, Suzuki Swift - 42 900 zł, Seat Ibiza 44 790 zł, Renault Clio 40 950 zł, Citroen C3 - 43 450 zł, Volkswagen Polo 42 990 zł.

WIDEO - zobacz z bliska Skodę Fabię po liftingu:

STYLISTYKA

Druga generacji Fabii zaledwie w trzy lata po debiucie rynkowym zaliczyła lifting nadwozia. Odmłodzenie wozu wcale nie ograniczyło się do kosmetycznych poprawek. Dobrze wyglądający już od początku produkcji przód niewielkiej czeszki, od 2010 roku prezentuje się jeszcze lepiej. Odświeżone modele wyróżniają się nową, o wiele większą atrapą chłodnicy, całkiem zmienionymi reflektorami przednimi oraz zderzakami.

Zadaniem nowej, przekonstruowanej stylistycznie Fabii, jest uwodzenie potencjalnych klientów przednią częścią nadwozia. Ten fragment auta to w końcu pierwszy element, na jaki zwraca się uwagę. Z tego powodu pionowe linie wyróżniające przód samochodu przed liftingiem, zastąpiono kreskami poziomymi. Auto dzięki temu zabiegowi optycznie wydaje się być teraz szersze. Żebrowany grill z chromowanym wykończeniem jest o wiele ładniejszy, a znacznie poszerzone trójwymiarowe lampy w połączeniu ze światłami przeciwmgielnymi w zderzaku, upodobniły Fabię do większej Octavii.

Na masce znalazły się charakterystyczne dla wszystkich modeli Skody przetłoczenia łączące się z okrągłym emblematem logo. Testowana przez redakcję SuperAuto24.pl Fabia, to wersja wyposażenia AMBITION. Nasz model wyglądał zdecydowanie lepiej od swoich koleżanek w uboższych wersjach, dzięki chromowanej obwolucie atrapy chłodnicy, lampom przeciwmgłowym oraz soczewkowym reflektorom projekcyjnym (dopłata 300 zł w tym modelu ).

Patrząc na Fabię z profilu przedstawia się zwarta i spokojna bryła nadwozia. Stylistyka nie wywołuje emocji tak jak najnowsze designerskie propozycje konkurencji - bo wygląda po prostu dobrze. Ciężko znaleźć na sylwetce jakieś charakterystyczne punkty. Model ten najzwyczajniej zdążył się już opatrzyć, bo w końcu jest jednym z najczęściej kupowanych samochodów na polskim rynku. Wzdłuż karoserii przebiega tylko jedno przetłoczenie, poprowadzone poprzecznie przez błotniki i drzwi, tuż pod linią okien. Tańsze odmiany EASY i ACTIVE są pozbawione nawet listew bocznych. Dopiero wersje AMBITION i ELEGANCE na drzwiach przyklejono czarne ochronne listwy. Błotniki również utrzymano w stonowanym stylu - są gładkie bez zbędnych wyobleń, a nadkola duże na tyle, by pomieścić nawet 17-calowe alufelgi. Dobrze, że przynajmniej na dachu oraz na lusterkach może się coś dziać - elementy te w opcji są oferowane w odmiennych barwach (lakier biały lub srebrny), co znacznie wpływa na ożywienie sylwetki.

Zaokrąglona tylna część wozu mimo iż bez polotu, przedstawia się zgrabnie. Lampy rozciągające się delikatnie na błotnik, nie zostały nawet trochę zmienione w stosunku do odmiany przed liftingiem. Klosze wciąż są czerwone z delikatnymi białymi pasami. Po zmroku podświetlenie lampy układa się w charakterystyczną dla aut Skody literę C. Wydatny zderzak tylny z dwoma poziomymi przetłoczeniami, poprowadzony przez całą długość, także ani trochę się nie zmienił. Gładkość klapy bagażnika przełamuje pozioma linia wraz z wnęką na tablice rejestracyjną. Trzecie światło STOP i wycieraczka ze spryskiwaczem to standard wyposażenia każdej wersji.

WNĘTRZE

Zdania na temat wyglądu wnętrza Skody Fabii są bardzo podzielone. Jednym prosty styl bardzo odpowiada, a innym w wyglądzie deski brakuje polotu. Fakt jest jednak taki, że użytkownik hatchbacka z Czech nie znajdzie w kabinie za grosz finezji i designerskich detali. Konkurenci rynkowi pod tym względem mają naprawdę o wiele więcej do zaoferowanie. Kokpit tego samochodu to natomiast bardzo funkcjonalnie urządzone miejsce. Wszystkie pokładowe instrumenty znajdują się dokładnie tam, gdzie we wszystkich pojazdach koncernu grupy VAG. Niektóre elementy prezentują się nawet identycznie, jak w innych modelach, co pozytywnie wpływa na obniżenie kosztów produkcyjnych.

Odporne na intensywne użytkowanie plastiki są spasowane z należytą starannością. Zastosowane tworzywa z twardych materiałów są dobrej jakości. Tylko czołowy element pokrywający do połowy deskę rozdzielczą został wykonany z tworzywa uginającego się pod palcami. W kwestii zalet drugiej generacji auta, projekt konsoli środkowej wygląda bardzo dobrze w porównaniu z tym, jaki prezentowała pierwsza generacja Fabii. Deska ma prosty, ale funkcjonalny kształt, a przy tym może być dwukolorowa, w zależności od opcji wyposażenia jaką wybierzemy (jaśniejsze odcienie plastików zdecydowanie rozweselają pokład). Nabywcy wersji AMBITION i ELEGANCE otrzymują pakiet chrom, przełamujący smutny czarny kolor. Chromowane elementy to: pierścień podstawy lewarka i pierścień gałki zmiany biegów, elementy kratek nawiewów, czy przycisk zwalniający hamulec ręczny.

Miejsce konsoli z radiem zostało poprowadzone po delikatnym skosie do góry. Powyżej wkomponowano pokrętła odpowiadające za funkcje wentylacji wozu. Koszt manualnie regulowanej klimatyzacji to 2 250 zł. Seryjnie klimę znajdziemy w wersji ELEGANCE. Klimatyzację automatyczną Climatronic z funkcją chłodzenia schowka można mieć za cenę 3 600 zł. W przypadku wersji ELEGANCE takie udogodnienie kosztuje 999 zł. Filtr przeciwpyłkowy/kabinowy to podstawa.

Na pochwałę zdecydowanie zasługują nowe czteroramienne i trójramienne kierownice. Stery wyglądają teraz jak te, które znamy z większych modeli Skody. Testowa Fabia posiadała ster wykonany z małoprzyjemnego tworzywa, ale za dopłatą można mieć miłą w dotyku kierownicę ze skórzanym obiciem. Takie udogodnienie wraz z możliwością sterowania radiem to wydatek 1 100 zł. Dodatkowa obsługa telefonu to już koszt 1 200 zł. W przypadku sportowo prezentującej się trójramiennej kierownicy z pełnym sterowaniem koszt wzrasta do 1 600 zł.

Elektryczne sterowane i podgrzewane lusterka boczne otrzymujemy w modelach AMBITION i ELEGANCE. Elektryka szyb przednich wraz z centralnym zamkiem nie występuje w podstawie, w wersji ACTIVE wymaga dopłaty 1 850 zł. W pozostałych wersjach jest standardem. Elektrycznie sterowane szyby tylne to koszt 750 zł. Elektryczny szyberdach to całkiem spory wydatek (2 500 zł). Tempomat seryjnie dostajemy tylko w opcji ELEGANCE. Ogrzewana tylna szyba z wycieraczką i spryskiwaczem na szczęście jest w podstawie.

Zestaw zegarów tradycyjnie jest analogowy i otrzymał przyjazne dla oczu biało-zielone podświetlenie, podobnie jak przyrządy konsoli środkowej. Po środku wskaźników można mieć wyświetlacz Maxi-Dot z funkcjami rozbudowanego komputera pokładowego. Nie jest on jednak standardem wyposażeniowym - dostaniemy go seryjnie tylko w wersjach AMBITION i ELEGANCE.

WIDEO - zobacz wnętrze Skody Fabii  II:

KOMFORT I PRZESTRONNOŚĆ

Wnętrze Fabii Combi jak na auto klasy B jest duże i przestronne. Osoby siedzące z przodu nie mogą narzekać na brak miejsca. Nabywcę z pewnością ucieszy fakt, że nie trzeba płacić za elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy. Także regulacja kolumny kierowniczej w dwóch płaszczyznach jest podstawowa, dzięki której uzyskanie dogodnej pozycji za sterem jest o wiele łatwiejsze. W Fabii II polepszono konstrukcję przednich foteli. Są solidniejsze i zapewniają odpowiednią wygodę nawet podczas długich podróży. W opcji można dokupić za kwotę 2 200 zł sportowe fotele ze świetnym trzymaniem bocznym (pakiet DYNAMIC zawierający wraz z fotelami, skórzane dodatki i sportową kierownicę). W przypadku wersji ELEGANCE koszt pakietu DYNAMIC maleje do 1 200 zł.

Powiększenie rozstawu osi spowodowało zwiększenie miejsca w kabinie, co za tym idzie przybyło nieco przestrzeni dla osób siedzących z tyłu. Pasażerów zadowoli możliwość dość wygodnego umiejscowienia się na kanapie. Jak na klasę B, miejsca dla nóg jest dużo, podobnie jak na głowy i barki. Podróż w cztery dorosłe osoby może być komfortowa, ale w przypadku piątki już niestety nie. Wrażenie przestronności potęgują duże okna. Fabia jest odpowiednio przeszklona, dzięki czemu do kabiny wpada sporo światła.

Fabia oferuje klientowi bardzo dużo wersji kolorów tapicerki. Można wybierać spośród 7 przygotowanych wersji, nie licząc specjalnych tapicerek zarezerwowanych wyłącznie dla opcji RS czy Monte Carlo.

Kolorystyczne warianty tapicerki i deski rozdzielczej

MULTIMEDIA

Poza podstawową wersją EASY (dopłata 500 zł), jest przygotowany na montaż fabrycznego radia z czterema głośnikami z przodu i antenę dachową. Dodatkowe 4 głośniki z tyłu wymagają dopłaty 250 zł. Fabrycznie dostaniemy je tylko w najbogatszej wersji ELEGANCE. Do wyboru są dwa radioodtwarzacze samochodowe. Model Blues CD/MP3 kosztuje 900 zł. Model odtwarzacza Swing CD/MP3 (taki jak w testowanej wersji Fabii) to wydatek 1 300 zł, standardem jest jedynie w najwyższej wersji ELEGANCE.

O wiele drożej wypada radio połączone z nawigacją samochodową. Zestaw marki Amundsen+ z mapami Europy i 5-calowym kolorowym wyświetlaczem dotykowym, kosztuje 4 000 zł w wersji AMBITION. W najwyższej ELEGANCE cena nawigacji spada do 2 700 zł. Gniazdo AUX IN jest standardem w połączeniu z systemem nawigacji Amundsen+. Poręcznym udogodnieniem jest sterowanie funkcjami radia oraz komputerem pokładowym z kolumny kierowniczej. Niestety w podstawowej wersji wielofunkcyjność i komputer nie są dostępne. Wyświetlacz Maxi Dot komputera pokładowego umiejscowiony przy zegarach to koszt 650 zł. Wielofunkcyjna skórzana kierownica z obsługą radia i telefonu komórkowego to koszt 1 200 zł, a w przypadku wersji ELEGANCEe 400 zł.

SCHOWKI

Sporo skrytek na pokładzie czeskiego auta to duży plus. Podstawowo Skoda oferuje dwa schowki (górny i dolny) w desce rozdzielczej po stronie pasażera. W zależności od wersji mogą być one niezabudowane (otwarte na kabinę) lub zamykane klapkami. Są one dość pojemne. Kierowca po swojej stronie także znajdzie niewielki schowek w desce, tuż pod włącznikiem świateł. W konsoli pod radiem przewidziano dwa miejsca na butelki, wraz z całkiem dużą półeczką. Popielniczka wraz z zapalniczką wymaga dopłaty 100 zł.

W tunelu środkowym wersja ELEGANCE posiada podłokietnik przedni z zamykanym schowkiem. Dopłata do podłokietnika w przypadku innych wersji wynosi 300 zł. W drzwiach przednich znalazły się w miarę pojemne półki, z wyobleniami na butelki. Drzwi tylnego przedziału mogą mieć półki tylko w przypadku najbogatszej opcji ELEGANCE, podobnie jak szuflady umiejscowione pod siedziskami foteli, czy schowek na okulary w podsufitce. Kieszenie na różności w oparciach przednich foteli są cechą wersji wyposażenia AMBITION i ELEGANCE. Pasażerowie tylnego przedziału mogą korzystać z uchwytu na kubek lub butelkę wkomponowanego w końcową część tunelu. Do bagażnika można dołożyć elastyczny organizer, pozwalający na utrzymanie porządku.

BAGAŻNIK

Wraz z rozmiarami Fabii drugiej generacji urósł bagażnik. Kufer z 260 l powiększył się do 300 litrów pojemności, a taki rozmiar należy do jednych największych wśród małych aut segmentu B. Dla przykładu: Chevrolet Aveo - 290 l, Kia Rio - 288 l, Peugeot 208 - 285 l, Suzuki Swift - 211 l, Toyota Yaris - 288 l, Volkswagen Polo - 280 l, Opel Corsa 285 l, Fiat Punto - 275 l, Citroen C3 - 300 l. Więcej oferuje tylko Dacia Sandero - aż 320 litrów.

Po otwarciu tylnej klapy mamy przestrzeń załadunkową o regularnych kształtach. Otwór jest duży i nie trzeba pokonywać wysokiego przodu załadunkowego. By drobniejsze rzeczy, czy pojedyncze torby zakupowe swawolnie nie przemieszczały się, można dołożyć funkcjonalny składany organizer. Kufer można ekspresowo powiększyć do 1163 litrów. Oparcia dzielą się asymetrycznie 60/40 (poza ubogą wersją EASY). Składanie oparć wymaga najpierw podniesienia siedzisk, ale mimo tego nie otrzymujemy równej powierzchni.

Bagażnik ma praktyczną lampkę doświetlającą wnętrze. Są też przydatne składane haczyki przy bocznych ściankach, na których można wieszać reklamówki. Po bokach mogą też się znaleźć się przydatne kieszenie. Pod podłogą ulokowano bardzo dużą wnękę z zestawem naprawczym kół, lub pełnowymiarowym kołem zapasowym. Stalówka z oponą to koszt 150 zł, a obręcz aluminiową wyceniono na 500zł.

SILNIKI

Do wyboru jest aż 9 jednostek napędowych. Skoda Auto oferuje trzycylindrowe oraz czterocylindrowe motory benzynowe i wysokoprężne. Najsłabszy benzynowiec to trzycylindrowy 1.2 litra legitymujący się mocą 60 KM i 108 Nm. Kolejna nieco mocniejsza odmiana 1.2 dysponuje mocą 70 KM i 112 Nm. Większa czterocylindrowa, 16-zaworowa jednostka posiada pojemność 1.4 litra i generuje moc 85 KM i 132 Nm. Nowoczesne benzynowce oznaczone symbolem TSI, to turbodoładowane silniki czterocylindrowe o pojemnościach: 1.2 85 KM i 160 Nm, 1.2 105 KM i 175 Nm, a w najmocniejszej odmianie przeznaczonej dla modelu Fabii RS - pojemność 1.4 litra 180 KM i 250 Nm.

Wszystkie jednostki wysokoprężne TDI posiadają pojemność 1.6 litra z systemem wtrysku paliwa common-ral. Czterocylindrowe motory są turbodoładowane i znane w grupie VAG z wysokiej kultury pracy oraz niskiego spalania. Najsłabsza dysponuje mocą 75 KM i 195 Nm, kolejna rozwija już 90 KM i 230 Nm, a najmocniejsza jednostka posiada 105 KM i 250 Nm.

Fabia może być wyposażona w zależności od wersji silnikowej w jedną z dwóch oferowanych przekładni biegowych. Podstawowa mechaniczna skrzynia dla benzynowych i wysokoprężnych silników posiada 5 biegów. Automatyczna dwusprzęgłowa 7-stopniowa przekładnia DSG może wystąpić jedynie w połączeniu z silnikiem 1.2 TSI 105 KM, a seryjnie jest montowana tylko w najmocniejszej Fabii RS z jednostką 1.4 TSI 180 KM. Fabia podobnie jak większość oferowanych dziś w salonach nowych samochodów, może mieć na wyposażeniu wskaźnik optymalnego wyboru przełożenia skrzyni.

Skoda Fabia z instalacją LPG

Pod maską Fabii mogą znaleźć się też fabrycznie montowane instalacje gazowe. Układy LPG zasilają benzynowe motory 1.2 70 KM (cena 4 350 zł) oraz 1.4 16V 85 KM (cena 4 650 zł). Modele Skody z gazem oferowane u Autoryzowanych Dealerów Skoda posiadają oryginalne, włoskie instalacje Landi Renzo z dodatkowym zbiornikiem na gaz, w których zminimalizowane zostały różnice w dynamice i mocy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym.

System Landi Renzo zapewnia ponadto: automatyczne przejście z zasilania benzynowego na gazowe po osiągnięciu odpowiedniej temperatury silnika, automatyczne przejście z zasilania gazowego na benzynowe po wyczerpaniu się gazu, niską emisję substancji szkodliwych dla zdrowia, pełną integrację z benzynowym systemem zasilania bez potrzeby emulatorów oraz eliminuje ryzyko cofnięcia się płomienia w układzie dolotowym.

Skoda Fabia 1.2 TSI 85 KM - TEST

Turbodoładowane silniki TSI są małą rewolucją w gamie jednostek napędowych całej grupy VAG. Sprawdzany w teście czterocylindrowy benzyniak o pojemności 1.2 litra charakteryzuje się bardzo wysoką kulturą pracy. Na biegu jałowym jednostka jest cichutka, podobnie jak w trakcie spokojnej jazdy. W zakresie wyższych obrotów, gdy podciąga się motor do uzyskania maksymalnej mocy 85 koni mechanicznych, dostarczanych przy 4800 obr./min, akustyka motoru to całkiem przyjemny pomruk, a nie uciążliwe wycie dręczące uszy. Manualna skrzynia 5-biegowa pracuje lekko i precyzyjnie. Gładko prowadzący się lewarek zamocowano na idealnej wysokości, a gałka dobrze układa się w dłoni.

Wolnossąca jednostka za sprawą mocy 85 KM może nie rwie z kopyta, ale nie pozbawiono jej dynamizmu. Dzięki turbosprężarce, która korzystnie wpływa na zbieranie się silnika "z dołu", kierowcy dostaje poczucie prowadzeni żwawego wozu. Pomaga też moment obrotowy wynoszący 160 Nm, który jest do dyspozycji w zakresie 1500-3500 obr./min. Nieobciążony hatchback nie protestuje gdy się go popędza - nieduża moc w połączeniu z niską wagą pozwala na przyspieszenie od 0 do 100km/h w czasie 11,7 s. Sprint do setki może nie jest rekordowy, ale to dobry wynik jak na miejskie auto klasy B o niewielkiej mocy. Silnik do codziennego przemieszczenia się jest idealny.

Przy jeździe w pojedynkę elastyczność także nie jest zła, ale gdy chcemy pospiesznie coś wyprzedzić to jesteśmy zmuszeni do redukcji biegu. Bardziej mozolne robi się z kompletem pasażerów na pokładzie. Za to "czeszka" jak już zostanie rozpędzona to ma ochotę nawet na szybką jazdę. Prędkość maksymalna z jaką jesteśmy w stanie pojechać, to według tabeli katalogowej 177 km/h. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że im szybciej, tym apetyt na Pb będzie naprawdę znacząco rósł. 1.2 TSI to jednostka dobrze sprawująca się i paląca niedużo przy niespiesznym pokonywaniu drogi. Dla osób pragnących sportowych doznań przygotowano coś innego - agresywną 180-konną odmianę Fabii RS.

Skoda Fabia 1.2 TSI 85 KM - SPALANIE

Zbiornik paliwa hatchbacka mieści 45 litrów, tak samo jak w przypadku wersji Combi. Według danych producenta testowany benzynowiec 1.2 TSI o mocy 95 KM, w połączeniu z manualną skrzynią 5-biegową powinien spalać: 6,6 litra/100 km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się powinno dawką 4,4 litra/100km, a w trakcie poruszania w trybie mieszanym zużywać 5,2 litra na setkę.

Benzynowy motor mimo małej pojemności 1.2-litra, wcale nie jest taki oszczędny, jak obiecuje producent. Dane dotyczące zapotrzebowania na paliwo jakie udało się zebrać podczas testu SuperAuto24.pl, według pokładowego komputera pokładowego różnią się od tych na papierze. Według próby hatchback przy raczej spokojnej jeździe w trasie zużywał 5 l/100km, a do jazdy wyłącznie w mieście silnik potrzebował około 7 litrów benzyny na 100km. W cyklu mieszanym dawka Pb wahała się w granicach 6,4 l/100km.

Informacje na temat spalania auta możemy zdobyć używając poręcznego przycisku umiejscowionego na manetce odpowiedzialnej za sterowanie wycieraczkami. Dane pokazują się na prostokątnym cyfrowym wyświetlaczu, wkomponowanym między zegarami. Komputer pokładowy niestety nie jest standardem wyposażeniowym - dostaniemy go seryjnie tylko w wersjach AMBITION i ELEGANCE. Przydatna w trakcie jazdy okazuje się kontrolka podpowiadająca wybór poszczególnego biegu, wspomagające oszczędniejszą jazdę.

UKŁAD JEZDNY

Druga generacja Fabii odziedziczyła konstrukcję zawieszenia niemal w całości po swojej poprzedniczce. Z przodu pracują kolumny McPhersona z dolnymi wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem przechyłów. Tylne zawieszenie zbudowano na podstawie belki skrętnej, na której pracują wahacze wleczone, z niezależnie montowanymi sprężynami i amortyzatorami. Ten zestaw jest dość odporny na dziury w polskich drogach. Przy naprawach koszt zakupu części zamiennych nie robi spustoszenia w kieszeni właściciela pojazdu, a wymiana elementów nie jest skomplikowana.

Auto o rozstawie osi wynoszącym 2,45 metra, zostało zaprogramowane na codzienny komfort. Zawieszenie jest typowo niemieckie - to połączenie niewielkiej twardości z odpowiednim resorowaniem. Wystarczająco miękka charakterystyka, bezproblemowo radzi sobie z kiepskimi nawierzchniami, a przy tym pozwala raczej na cichą pracę układu. Jak na auto klasy B jest dość komfortowo i nie ma się do czego przyczepić.

Bardzo dobre wrażenie sprawia układ kierowniczy wspomagany elektrycznie. Oferuje precyzyjne kontrolowanie toru jazdy i pozwala czuć drogę za pośrednictwem steru. Auto nie ma tendencji do nerwowych zachowań, w trakcie prowadzenia jest stabilne i przewidywalne. Fabia daje się łatwo utrzymać w ryzach nawet w trakcie pokonywanie ostrych łuków. Koła na zakrętach nie tracą przyczepności, nadwozie jest stabilne i nie poddaje się przechyłom.

Poruszanie po węższych uliczkach miasta, jak i manewrowanie na parkingach nie dostarcza problemów. Średnica zawracania między krawężnikami wynosząca 10.0 metra, pozwala na łatwe parkowanie. Auto całkiem nieźle przeszklono, a to ułatwia cofanie i robienie kopert. Jeżeli ktoś nie ufa swoim umiejętnościom, może sprawić sobie radary parkowania tyłem.

HAMULCE

Układ hamulcowy to sprawdzony i funkcjonalny zestaw, który można często znaleźć w samochodach grupy VAG. Hamulce jednak nie we wszystkich wersjach silnikowych Fabii są identyczne. Różnice dotyczą przede wszystkim zestawu montowanego na tylnej osi. W testowej Fabii 1.2 TSI 85 KM znalazły się z tyłu hamulce bębnowe. Mocniejsze wersje (1.2 TSI 105 KM, 1.4 TSI 180 KM i 1.6 TDI 105 KM) wyposażone są w tarcze. Z przodu pracują wentylowane tarcze z zaciskami pływającymi. Układ jest hydrauliczny dwuobwodowy, ze wspomaganiem podciśnieniowym. Takie zestawienie bardzo dobrze sprawuje się w praktyce.

Skoda została w podstawowej wersji wyposażona w następujące układy wspomagające jazdę i hamowanie: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), MSR (system przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem) oraz Dual Rate (system podpowiedzi ruchu kierownicą, który pomaga zredukować dystans zatrzymania w krytycznych momentach.).

Kierowca może mieć dodatkowo w asyście powiększony pakiet systemów wspomagających, za dopłatą. W cenie 1 500 zł można otrzymać wraz ze wspomnianym ABS i MSR także: ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego), HBA (hydrauliczny system wspomagania nagłego hamowania). Natomiast za kwotę 2 000 zł, pakiet dodatkowo powiększa się jeszcze o: TPM (system kontroli ciśnienia w oponach) i HHC (system wspomagania ruszania ruszania pod wzniesienia dla systemu ESP).

BEZPIECZEŃSTWO

Czeski hatchback oferuje maksymalnie 6 poduszek powietrznych. Wyposażenie standardowe obejmuje przednie poduszki dla kierowcy i pasażera oraz boczne Air Bagi dla podróżujących z przodu, a także sygnalizację dźwiękową niezapiętego pasa bezpieczeństwa kierowcy, z kontrolką na wskaźnikach. Na życzenie pojazd może być wyposażony także w kurtyny powietrzne - koszt 1 300zł. Aktywacja kurtyn powoduje, że wzdłuż całej bocznej sekcji samochodu tworzy się swoista ściana, chroniąca pasażerów z tyłu i z przodu przed poważnymi urazami.

Przedni przedział Fabii posiada regulowane na wysokość trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami. Pasy tylne także są trzypunktowe. O bezpieczeństwo głowy i kręgosłupa dbają zagłówki z regulacją wysokości. Na tylnych siedzeniach znajdziemy mocowania ISOFIX dla dwóch fotelików dziecięcych.

ZABEZPIECZENIA i CZUJNIKI

Każda Skoda ma montowaną blokadę przeciwuruchomieniową - czyli popularny immobiliser. Centralny zamek z wewnętrznym przyciskiem odpowiedzialnym za ryglowanie zamków, w wersji ACTVE wymaga dopłaty 850 zł. W przypadku pozostałych modeli centralny zamek jest seryjny. Zdalne sterowanie z pilota wbudowanego w składany kluczyk wymaga zainwestowania 1 350 zł w w połączeniu z wersją ACTIVE, natomiast w AMBITION wydatek maleje już tylko do 500 zł, a w ELEGANCE jest standardem.

Alarm z funkcją monitoringu wnętrza i czujnikiem przechyłu kosztuje 1 000 zł. Posiada on dodatkową syrenę z niezależnym źródłem zasilania. Funkcja nadzoru wnętrza może być wyłączana specjalnym guzikiem, umiejscowionym w tapicerce drzwi kierowcy.

OŚWIETLENIE

Testowana przez redakcję SuperAuto24 Skoda Fabia Combi, została wyposażona w projekcyjne reflektory (w przypadku podstawowych wersji dopłata 300 zł). Za lampy przeciwmgielne z funkcją świateł do jazdy dziennej dopłaca się tylko w wersji ACTIVE (cena 800 zł). Lampy te mogą jeszcze posiadać funkcję doświetlania zakrętów, która polega na emitowaniu przez lampę zwiększonej wiązki światła przy skręcie (dopłata 1 250 zł). Koszt połączonego zestawu lamp projekcyjnych i przeciwmgłowych doświetlających, wynosi 1 300 zł. Dodatkowe spryskiwacze reflektorów przednich, dbające o ich czystość to cena 600 zł.

Wersja reflektorów ksenonowych nie występuje w ogóle. Zespół tylnych świateł to klasycznie wyglądające jak w pozostałych modelach Skody lampy z czerwoną obudowa kloszy, z charakterystycznym podświetleniem w kształcie litery C.

GWARANCJA

Skodę Fabię objęto 2-letnią gwarancją na mechanikę pojazdu. Nadwozie zostało zabezpieczone antykorozyjnie. W przypadku zakupu auta w salonie otrzymujemy 12-letnią gwarancję na jego perforację, która obowiązuje od daty zakupu także w przypadku odprzedaży wozu. Powłoka lakiernicza natomiast posiada 3-letnią gwarancję producenta.

Przygotowana jest dodatkowa możliwość wydłużenia okresu gwarancyjnego o kolejne 2 lata (Skoda Life Plus), lub osiągnięcia określonego przebiegu (60 tys. km - 600 zł lub 120 tys. km - 1200 zł). Rozszerzenie dotyczy całego auta i nie jest ograniczone wartościowo. Korzystanie z programu nie wymaga przestrzegania żadnych dodatkowych procedur zgłaszania usterek.

Film z CRASH TESTu Euro NCAP

Testy zderzeniowe są głównym źródłem informacji o bezpieczeństwie aut. Strefy kontrolowanego zgniotu Skody Fabii dość dobrze absorbują siłę uderzenia. Bezpieczeństwo podróżujących osób dorosłych w przednim przedziale zostało ocenione na cztery gwiazdki, w przeprowadzonych testach zderzeniowych instytutu badań Euro NCAP. Bezpieczeństwo przewożonych w samochodzie dzieci oceniono natomiast trzema gwiazdkami.

Skoda Fabia - CENA

Najtańsza Skoda Fabia w podstawowej i zarazem bardzo ubogiej wersji wyposażenia EASY kosztuje 35 050 zł. Koszt bogatszej odmiany ACTIVE to już wydatek 38 550 zł. Za najtańszego Diesla 1.6 TDI 75 KM zapłacimy w salonie 49 050 zł. Opisywana i testowana przez redakcję SuperAuto24.pl Fabia, to wersja wyposażenia AMBITION z silnikiem 1.2 TSI 85 KM. Cena takiego samochodu wynosi 45 550 zł.

Silnik EASY
ACTIVE AMBITION ELEGANCE
1.2 (60 KM)
35 050 zł 38 550 zł
41 550 zł
-
1.2 (70 KM)
- 39 750 zł
42 750 zł
49 250 zł
1.4 16V (85 KM)
- 41 550 zł
44 550 zł
51 050 zł
1.2 TSI (85 KM)
-
42 550 zł
45 550 zł 52 050 zł
1.2 TSI (105 KM)
-
44 550 zł
46 550 zł 54 050 zł
1.2 TSI (105 KM) DSG, 7-st -
59 650 zł
52 650 zł 59 150 zł
1.6 TDI CR DPF (75 KM)
-
49 050 zł
52 050 zł 58 550 zł
1.6 TDI CR DPF (90 KM)
-
51 100 zł
54 100 zł 60 600 zł
1.6 TDI CR DPF (105 KM)
-
52 900 zł
55 900 zł 62 400 zł

.

Skoda Fabia 1.2 TSI - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo benzyna
Pojemność 1197 cm3
Moc maksymalna 63 kW/85 KM/4800 obr./min
Maks mom. obrotowy 160 Nm/1500-3500 obr./min
Prędkość maksymalna
177 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 11,7 s
Skrzynia biegów manualna/5
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 45
Masa własna/ładowność 1041/1571 kg
Opony 195/55 R15
Emisja CO2 121 g/km
Bagażnik/po złożeniu siedzeń 300 l/1163 l

.

Skoda Fabia - WYMIARY

Nowa Skoda Fabia drugiej generacji jest większa pod każdym względem od poprzedniego modelu. Auto urosło, bo teraz jego długość wynosi 4000 mm, szerokość mierzy 1642 mm, a wysokość to 1498 mm. Rozstaw osi wynosi natomiast 2451 mm. Pojemność bagażnika jest spora jak na klasę B - kufer Fabii pomieści 300 litrów. Po złożeniu siedzeń przestrzeń rośnie do 1163 l.

Masa własna Fabii może się zmieniać w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Najlżejszy model waży 1020 kg a najcięższy w wersji sportowej RS 1243 kg. Dopuszczalna masa całkowita samochodu może wynosić maksymalnie w zależności od wersji, od 1550 kg do nawet 1718 kilogramów, w przypadku odmiany RS z mocną jednostką 1.4 TSI 180 KM.

Skoda Fabia - KOLORY NADWOZIA

Auto oferowane jest w jednym z 16 kolorów nadwozia. Lakiery metalizowane wymagają od klientów dopłaty 1 650 zł. Specjalne lakiery Czerń Magic i Żółty Sprint również kosztują 1 650 zł. Błękit Race metalizowany jest przewidziany wyłącznie dla usportowionego modelu RS. W opcji można zamówić wspomniany już inny kolory dachu i lusterek (biały lub srebrny).

Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażeniowej. Lakierowane lusterka i zewnętrzne i klamki drzwi nie są jednak podstawą - znajdziemy je dopiero w wersjach AMBITION i ELEGANCE. Chromowana listwa grilla montowana jest seryjnie, natomiast chromowana obwoluta atrapy chłodnicy to także domena AMBITION i ELEGANCE.

WZORY OBRĘCZY

Producent dysponuje w ofercie sporą gamą obręczy. Klienci decydujący się na nową Fabię u jednego z dilerów, mają do wyboru kilkanaście wzorów. Oferta rozpoczyna się od podstawowych stalowych "czternastek" lub "piętnastek" z pełnymi kołpakami. Nie brakuje też felg ze stopów lekkich, możemy wybierać wśród czterech rozmiarów takich obręczy: 14", 15", 16" i 17". W zależności od poziomu wyposażenia felgi aluminiowe są montowane albo seryjnie, albo wymagają dopłat. Przykładowo obręcze 14" w wersji ACTIVE kosztują 1 700 zł, a komplet 15-calowy jest wydatkiem 2 300 zł.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki