Skoda Octavia II Tour Combi 1.6 MPI - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2012-03-20 22:27

Skoda Octavia II Tour Combi została przez producenta "okrojona" jedynie do dwóch wolnossących, benzynowych silników. Jednostki te oznaczone symbolem MPI, są bardzo popularnymi motorami grupy VAG. Mocniejsza 8-zaworowa wersja idealnie współpracuje z fabryczną instalację LPG - gazowy układ zasilający, to najlepsze rozwiązanie dla kierowców poszukujących oszczędności. DRUGI ODCINEK dziennika Octavii II Tour, został poświęcony testom układu napędowego oraz zapotrzebowania na paliwo. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i cena samochodu.

Skoda Octavia II Tour Combi - SILNIKI

Oferowana do dziś w salonach Skoda Octavia II, w wersji przed liftingowej, z założenia ma być dużym i pojemnym samochodem, w niskiej cenie zakupu. Z tego powodu tak dobrano gamę jednostek napędowych, by klient nie miał zbyt dużo czasu do namysłu w przypadku wyboru jednostki, a po zakupie mógł cieszyć się optymalnie tanią i bezproblemową eksploatacją. Producent dodatkowo zachęca do fabrycznej instalacji gazowej, pozwalającej na większą oszczędność w utrzymaniu auta.

Do wyboru są zaledwie dwie wolnossące jednostki napędowe, zasilane wtryskiem wielopunktowym. Słabszy 16-zaworowy benzynowiec posiada pojemność 1.4 litra i legitymuje się 80 KM oraz momentem obrotowym wynoszącym 132 Nm. Mocniejsza 1.6 litrowa, 8-zaworowa jednostka, oferuje pod stopą 102 konie mechaniczne i 148 Nm. Podczas testu SuperAuto24.pl dysponowaliśmy właśnie taką 102-konną jednostką.

>>> Skoda Octavia II Combi 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

Octavia II Tour może być wyposażona tylko w jedną przekładnię biegową. Jest to mechaniczna skrzynia posiadają 5 przełożeń. Do tego, podobnie jak większości oferowanych dziś w salonach nowych samochodów, na wyposażeniu może znaleźć się wskaźnik optymalnego wyboru przełożenia skrzyni. System ten podpowiada kierowcy, kiedy zmienić bieg, co pozwala na oszczędniejszą jazdę. Informacja jest pokazywana na wyświetlaczu komputera pokładowego. Komputera jednak nie ma na seryjnym wyposażeniu - koszt dopłaty wynosi 600 zł.

Wycieczka Skodą Octavią II Tour Combi do Fortów Beniaminów

O tym ciekawym miejscu można przeczytać więceje na Podróże.pl

Skoda Octavia II Tour Combi z instalacją LPG

Octavia II Tour MPI zasilana fabryczną instalacją gazową, pozwali utrzymać koszty użytkowania wozu na bardzo niskim poziomie. Układ LPG współpracuje z motorem 1.6. Auto oferowane u Autoryzowanych Dealerów Skoda, otrzymuje dodatkowy zbiornik na gaz w miejscu koła zapasowego, a w samej instalacji technicy zminimalizowali różnice w dynamice i mocy, pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym.

Oryginalny włoski produkt marki Landi Renzo zapewnia ponadto: automatyczne przejście z zasilania benzynowego na gazowe po osiągnięciu odpowiedniej temperatury silnika, automatyczne przejście z zasilania gazowego na benzynowe po wyczerpaniu się gazu, niską emisję substancji szkodliwych dla zdrowia, pełną integrację z benzynowym systemem zasilania bez potrzeby emulatorów oraz eliminuje ryzyko cofnięcia się płomienia w układzie dolotowym.

Skoda Octavia II Tour Combi 1.6 MPI 102 KM - TEST

Duże kombi Skody z benzynowym silnikiem 1.6 zostało przyzwoicie wyciszone wewnątrz. Pracującego silnika na biegu jałowym nie słychać, ani nie czuć po zajęciu miejsca w kabinie. Stojąc obok auta wrażenie jest jednak odwrotne - praca jednostki nie należy do najcichszych, ale za to pochwalić należy jej równą pracę.

>>> Skoda Octavia II Combi 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Lewarkiem skrzyni biegów operuje się bardzo miło, został on osadzony w wysoko poprowadzonym tunelu środkowym i jest krótki. Pozwala to na szybką zmianę biegów. Praca przekładni daje spore powody do zadowolenia, biegi wchodzą lekko i precyzyjnie. Skrzynia została zestopniowana na dłuższe przełożenia. Jedynie gałka pozostawia niedosyt, wprawdzie dobrze leży w dłoni, ale została wykonana z mało przyjemnego plastiku, podobnie jak kierownica. Skórzanego obicia w Octavii II Tour jednak nie dostaniemy.

Zasiadając w fotelu kierowcy, skupiliśmy się w trakcie testu na akustyce jednostki napędowej. Silnik podczas jazdy pracował umiarkowanie cicho na niskich obrotach. Słychać go było bardziej dopiero podczas przyspieszania. Podróżując z równą prędkością poziom hałasu utrzymywał się na niskim poziomie. Setka koni mechanicznych wystarcza do codziennej jazdy. Szybsze przemieszczanie się natomiast jest możliwe raczej w pojedynkę i to bez bagaży. Sprint od 0 do 100km/h wynosi wówczas według katalogu 12.4 sekundy, a prędkość maksymalna to 189km/h. Osiągi nie są może powalające, ale Octavii 1.6 nie można nazwać wolną. 8-zaworowy silnik cechuje się dość dobrą elastycznością w dolnym zakresie obrotów.

>>> Skoda Octavia II Combi 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Opory zaczynają się, gdy mamy zamiar pojechać dynamicznej z zapakowanym kufrem i kompletem pasażerów - wówczas stado ledwo ponad stu rumaków pod maską, będzie niewystarczające. Moment obrotowy jest niski (148 Nm), a maksymalną moc silnika można osiągnąć dopiero po przy 5600 obr./min. Jak łatwo więc wyliczyć, rozpędzenie tak dużej, obciążonej gabloty znacząco się wydłuży". Autu niestety brakuje nieco elastyczności, przy wyprzedzaniach konieczna jest redukcja na niższy bieg i "ciągnięcia auta" na wyższych obrotach.

Skoda Octavia II Tour Combi 1.6 MPI 102 KM - SPALANIE

Zbiornik paliwa wersji Combi nie różni się pojemnością od liftbacka - mieści tak samo 55 litrów. By odkręcić korek wlewu benzyny do baku, potrzebujemy kluczyka. Eksploatacja auta zasilanego benzyną nie jest droga, gdy w większości pokonuje się dłuższe trasy, lub porusza się w cyklu mieszanym. Z oczywistych względów o największym zapotrzebowaniu na Pb, przekonujemy się w mieście. Wniosek p Octavia nie należy do mistrzów oszczędzania. Według danych producenta testowane Combi 1.6 o mocy 102 KM, w połączeniu z manualną skrzynią biegów, powinna spalać: w cyklu miejskim 9,7 litra/100km. Na trasie auto zadowolić się ma dawką 5,6 litra/100km, a w cyklu mieszanym 7,2 litra/100 km.

W teście SuperAuto24, Skoda Octavia II Tour zaskoczyła nas niższym spalaniem, niż podaje producent.  Podczas miejskich jazd Skoda zadowoliła się ilością wynoszącą 8,6 l/100km - to o ponad litr mniej, niż w w tabeli katalogu. Podczas wyprawy w trasę osiągnęliśmy spalanie w 5,7 l/100km. Przy szybszej jeździe i częstym używaniu wyższych obrotów, trzeba się jednak liczyć, że zapotrzebowanie na oktany w trasie wyniesie ponad 6 litrów. W cyklu mieszanym komputer pokazywał natomiast wartość około 7,0 l/100km.

>>> Skoda Octavia II Combi 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Jak wyżej wspominaliśmy, komputer pokładowy wymaga dopłaty 600zł. Warto jednak zainwestować te pieniądze, by mieć cały czas kontrolę nad apetytem auta na paliwo. Funkcjami komputera operujemy w tradycyjny dla aut grupy VAG sposób - używamy poręcznego przycisku umiejscowionego na manetce odpowiedzialnej za sterowanie wycieraczkami.

Skoda Octavia - CENA za moto.gratka.pl

>>> Skoda Octavia II 2010 – CENA od 36 tys. zł

>>> Skoda Octavia II 2004 – CENA od 24 tys. zł

>>> Skoda Octavia 2000 – CENA od 8,5 tys. zł

>>> Skoda Octavia 1997 – CENA od 7 tys. zł

Skoda Octavia II Tour Combi 1.6 MPI 102 KM - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Benzyna
Pojemność 1595 cm3
Moc maksymalna 75 kW/102 KM/5600 obr./min
Maks mom. obrotowy 148 Nm/3800 obr./min
Prędkość maksymalna
189 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 12,4 s
Skrzynia biegów manualna/5
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 55
Masa własna/ładowność 1285/1885 kg
Opony 195/55 R15
Emisja CO2 168 g/km
Bagażnik/po złożeniu siedzeń 605 l/1655 l

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Skody Octavii II Tour w wersji Combi. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności pojazdu oraz jego prowadzeniu? Jak pracuje układ kierowniczy? O tym w 3. odcinku dziennika testu Skody na SuperAuto24.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki