Skoda Octavia II Tour Combi 1.6 - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2012-03-21 2:00

Układ jezdny Skody Octavii II Tour to sprawdzona konstrukcja, budząca zaufanie kierowcy. Auto dobrze się prowadzi, komfortowo pokonuje nierówności drogi i tłumi odgłosy dziur. Konstrukcja podwozia jest nowoczesna, a jakość podzespołów wystarczająco odporna na zużycie. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24, to ocena zawieszenia oraz hamulców Skody. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo oraz ceny.

Skoda Octavia II Tour Combi - UKŁAD JEZDNY

Wykorzystanie płyty podłogowej Volkswagena Golfa V sprawia, że zawieszenie Octavii II Tour jest identyczne z zawieszeniem takich modeli jak: Golf V, Seat Leona II, czy Audi A3 II. Konstrukcja jest wystarczająco nowoczesna. Z przodu pracują klasyczne kolumny McPhersona z dolnymi wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem przechyłów. Tylne zawieszenie oparto na wielowahaczu z wzdłużnymi i poprzecznymi wahaczami oraz stabilizatorem przechyłów (Octavia I bazowała na belce zespolonej). Ten zestaw jest dość trwały i odporny na dziury w polskich drogach.

Świetne wrażenie sprawia praca aktywnego, elektromechanicznego wspomagania kierownicy, ze zmienną siłą działania. Producent odpowiednio wyważył proporcje pomiędzy siłą wspomagania a jego precyzją. Ruchy sterem nie są zbyt lekkie, przez co kierowca ma poczucie kontaktu kół z ziemią nawet podczas szybszej jazdy. Samochód jak automat reaguje na polecenia - to podnosi pewność "za kółkiem" i wpływa na bezpieczeństwo.

>>> Skoda Octavia II Combi 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

Podróżując Octavią II Tour, ciężko nam było doszukać się jakichś braków. Auto gwarantuje skuteczne tłumienie nierówności. Zawieszenie jest zestrojone typowo po niemiecku, nie jest za miękkie, ani za twarde. W teście SuperAuto24 doszliśmy do wniosku, że jest po prostu w sam raz. Samochód skonstruowano z myślą o wymaganiach przeciętnego Kowalskiego.

Skoda poza tym, że naprawdę dobrze radzi sobie z kiepskimi nawierzchniami, pozwala też na cichą pracę zawieszenia. Dobrze wytłumione wnętrze nie przepuszcza hałasów do kabiny. Przy wyższych prędkościach słyszalny jest szum toczących się opon. Na tłumienie nierówności znacznie wpływa wielkość kół - testowany model posiadał opony w rozmiarze 195/65 R15. Kompaktowe kombi jak na swoje gabaryty pewnie trzyma się też drogi. Prowadzenie jest stabilne i przewidywalne. W momencie pokonywania łuków odczuwalne są minimalne przechyły nadwozia. Octavia II próby wytrącenia z równowagi zaliczyła niemal wzorowo - nagłe zwroty akcji nie są jej straszne, dzięki asekuracji elektronicznych systemów zabezpieczających jazdę.

>>> Skoda Octavia II Combi 1.6 MPI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Skoda w wersji kombi za sprawą zawieszenia i sporych gabarytów, to idealny wóz na trasę i wczasy. Nieco gorzej jest jednak w momencie, gdy auto ma stanowić jedyny środek transportu w zatłoczonym mieście. Parkowanie będzie wymagać umiejętności od kierowcy, szczególnie, że średnica zawracania między krawężnikami wynosi 10.8 metra. Na szczęście dobre przeszklenie karoserii nieco pomoże podczas takich manewrów. Mniej wprawne osoby mogą się posłużyć czujnikami parkowania z tyłu, ale takie udogodnienie wymaga dopłaty w salonie 800 zł.

Wycieczka Skodą Octavią II Tour Combi do Fortów Beniaminów

O tym ciekawym miejscu można przeczytać więceje na Podróże.pl

Skoda Octavia II Tour Combi - HAMULCE

System hamulcowy jest hydrauliczny ze wspomaganiem podciśnieniowym, a układ dwuobwodowy z diagonalnym podziałem obwodów. Z przodu pracują tarcze wewnętrznie wentylowane o średnicy 280 mm, z jednotłoczkowymi zaciskami pływającymi. Z tyłu znajdują się także tarcze hamulcowe, ich średnica to 256 mm. Układ jest sprawdzonym i funkcjonalnym zestawem - taki sam można często znaleźć w innych popularnych samochodach grupy VAG.

>>> Skoda Octavia II Combi 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Skoda została w podstawowej wersji wyposażona w następujące układy wspomagające jazdę i hamowanie: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBV (elektroniczny system polepszający skuteczność hamowania), MSR (system przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem), ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania) oraz MBA (mechaniczny system wspomagania awaryjnego hamowania). Jest także system pokolizyjny ACS (system obejmuje: automatyczne odblokowanie centralnego zamka, włączenie oświetlenia wewnętrznego, włączenie świateł awaryjnych, odcięcie dopływu paliwa).

>>> Skoda Octavia II Combi 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Kierowca może mieć dodatkowo w asyście powiększony pakiet systemów wspomagających, za dopłatą 2 000zł. Wówczas wraz z ABS, ASR i MSR są także: ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego), HBA (hydrauliczny system wspomagania nagłego hamowania), EBV (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania na oś przednią i tylną) i DSR (system podpowiedzi ruchu kierownicą).

Skoda Octavia - CENA za moto.gratka.pl

>>> Skoda Octavia II 2010 – CENA od 36 tys. zł

>>> Skoda Octavia II 2004 – CENA od 24 tys. zł

>>> Skoda Octavia 2000 – CENA od 8,5 tys. zł

>>> Skoda Octavia 1997 – CENA od 7 tys. zł

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Octavii II Tour Combi. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co myślimy o materiałach wykończeniowych? Jakie dodatki wyposażenia przewiduje producent i jakie są ich ceny? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik samochodu? O tym w 4. odcinku dziennika testu Skody na SuperAuto24.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki