SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Skoda Octavia III 1.8 TSI - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary trzeciej generacji

Skoda Octavia III 1.8 TSI - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary trzeciej generacji

14.10.2013, godz. 01:30
Skoda Octavia trzeciej generacji
foto:

Trzecia generacja Skody Octavii była jedną z najbardziej wyczekiwanych premier końca 2012 roku. Model będący do tej pory bestsellerem czeskiej firmy, aby wciąż utrzymywać się na szczycie przeszedł masę gruntownych zmian. Octavia znacznie urosła i stała się ekskluzywniejsza w stosunku do swojej poprzedniczki, co pozwoliło jej przeskoczyć prawie o segment wyżej. Dodatkowo rewelacyjnie wpisuje się w obowiązujące trendy stylistyczne, a wszystko dzięki wyrazistym rysom i ostrym kantom karoserii. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena stylistyki trzeciej Octavii. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo oraz ceny auta.

Skoda Octavia - WSTĘP

Octavia swoją nazwę odziedziczyła po modelu Skody wytwarzanej w latach 1959-1971. Współczesna wersja to niezwykle popularne na rynku auto z pogranicza segmentu C (klasa niższa średnia) oraz segmentu D (klasa średnia). Samochód czeskiej produkcji, który do dziś przeszedł parę metamorfoz, jest oferowany na polskim rynku od 1997 roku. Na świecie Octavia zadebiutowała jednak rok wcześniej i była pierwszym wozem zbudowanym we współpracy z koncernem VW, do którego należy czeska marka. Pierwsza Octavia powstała na płycie podłogowej VW Golfa IV i dzieliła z nim wiele podzespołów. Samochód ten o dobrze skalkulowanej cenie ekspresowo wpisał się w krajobraz europejskich dróg.

W 2004 roku Octavia pojawiła się pod postacią II generacji. Konstrukcja płyty podłogowej tym razem pochodziła z Golfa V. Projekt nieco urósł i dostał sporo nowocześniejszych rozwiązań w stosunku do poprzedniczki, ale ze względu na obniżenie kosztów produkcji wciąż bazowano na wielu podzespołach marki VW. Tak samo jak wcześniej oferowano dwie wersje nadwozia - 5-drzwiowego liftbacka oraz kombi. W 2008 roku przeprowadzono istotny lifting, zmieniający przede wszystkim charakter przedniej części karoserii. Octavie ekspresowo stały się wizytówką firmowych flot, a także upodobały sobie je rodziny poszukujące wygodnego auta z dużą przestrzenią bagażową. Za sprawą trwałości i relatywnie niskiej ceny, zarówno modele I jak II generacji cieszą się świetną opinią wśród użytkowników.

>>> Skoda Octavia III 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Firma czerpiąca garściami z partnerstwa z Grupą Volkswagen, została jedną z najszybciej rozwijających się marek motoryzacyjnych w ostatnich latach. Octavia oferowana w ponad 100 krajach świata, jest od lat zdecydowanym liderem rankingów sprzedaży czeskiego producenta. W samej Polsce model ten od 2009 roku jest jednym z najchętniej kupowanych pojazdów na rynku. Debiut trzeciej generacji stanowił więc wielkie wydarzenie dla całej branży motoryzacyjnej. Za sprawą gruntownej zmiany wyglądu Octavii oraz strategii pozycjonowania, produkt nie jest już uznawany za typowe auto kompaktowe, ponieważ prawie awansował do klasy średniej. To dlatego, że Octavia III zbudowana na nowej modułowej płycie MQB, kolejny raz urosła i wzbogaciła się o jeszcze lepsze wyposażenie. Do jej prezentacji doszło w grudniu 2012 roku, a 1 lutego 2013 r. trafiła do polskiego cennika. Bardziej pojemna odmiana Combi zadebiutowała natomiast na marcowych targach w Genewie.

>>> Skoda Octavia III 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Do dziś bramy fabryki w Mlada Boleslav opuściło ponad 4 miliony egzemplarzy wszystkich generacji Octavii, co przekłada się na 38% całkowitej produkcji firmy w ciągu ostatnich 17 lat. Sprzedaż trzeciej generacji idzie całkiem nieźle - w pierwszych dziewięciu miesiącach od wprowadzenia na rynek, w samej Polsce auto znalazło na siebie 7988 nabywców, co średnio daje niecałe 888 aut miesięcznie. To dobry wynik, zważywszy na to, że auto nie jest już postrzegane za atrakcyjne cenowo, jak to było w przypadku poprzedniczki (za cały 2012 rok Octavia II sprzedała się w ilości 15639 egzemplarzy w Polsce, co daje średnio ponad 1300 sztuk miesięcznie). Do zmniejszonego popytu przyczynił się awans do klasy średniej oraz wprowadzenie do oferty Rapida.

Skoda Octavia III - STYLISTYKA

W przypadku stylistyki Octavii II trudno było mówić o emocjach. Bryła nie miała nic wspólnego z designerskim majstersztykiem, bo linia nadwozia nie zawierała nic nadzwyczajnego. Z obecną III ewolucją jest zdecydowanie lepiej. Karoseria typu liftback owszem została skonstruowana głównie w celu funkcjonalności, ale absolutnie nie jest nudna, gdyż wpleciono w nią trochę dynamizmu i nowoczesności. Klasyczne obłe kształty wyparto kantami według najnowszych standardów stylistycznych. Taka łatwo przypadająca do gustu forma przypomina nieco kształtem tyłu Audi A6 (model C6), a bokiem Passata B7. To dlatego, że design oparto na ostrych cięciach sprytnie załamujących światło. Z profilu rysują się dwie wyraźne kreski. Pierwsza startująca od zderzaka przedniego łamie się na błotniku, po czym przeszywa blachy na całej długości wozu, by na końcu zgrabnie zarysować krawędź klapy bagażnika. Drugą kreskę stanowi wgłębienie w dolnej części drzwi, umiejętnie wysmuklające bok i obniżające optycznie punkt ciężkości. Owalne zarysowania nadkoli ostro wypuklają błotniki i konsekwentnie przechodzą w dalsze pociągnięcia po zderzakach. Zgrabny słupek C dzięki maksymalnie naciągniętym na tył drzwiom przedziału pasażerskiego, sprytnie udaje sedana.

>>> Skoda Octavia III 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Architekturę przodu zapoczątkował mniejszy Rapid. Główne miejsce na dziobie zajmuje żebrowany grill z chromowaną listwą wykończeniową. Na masce znalazły się natomiast charakterystyczne dla wszystkich czeskich modeli przetłoczenia, łączące się z okrągłym emblematem logo naciągniętym delikatnie na grill. Warto tu zwrócić uwagę na całkiem nowy symbol marki pozbawiony kolorów. Szerokie klosze reflektorów podstawowo mają halogenowe wypełnienie ze światłami do jazdy dziennej. LED-owe pasy w dolnej części, będące całkowitą nowością w Skodzie, występują tylko w zestawie z biksenonami doświetlającymi zakręty (dopłata 4 700 zł w AMBITION lub 4 200 zł w ELEGANCE). Zderzak z wąskim rozciągniętym wlotem powietrza dostał rozstawione po bokach lampy przeciwmgłowe (za takie światła w bazowej wersji ACTIVE trzeba dopłacić 800 zł).

>>> Skoda Octavia III 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Wysunięty kufer wymodelowano proporcjonalnie względem przedniej części karoserii. Duża pokrywa bagażnika dostała przy tablicy rejestracyjnej kanciaste przetłoczenia, nawiązujące do całokształtu. Lampy delikatnie zachodzące na boki tradycyjnie dla Skody świecą na kształt litery C, a idąc bardziej w kierunku techno, podświetlenie może być LED-owe po dopłacie 500 zł (w odmianach AMBITION i ELEGANCE). Zderzak o wyraźnych krawędziach otrzymał dyskretny czarny pas w dolnej części, dzięki czemu tył nie sprawia wrażenia przyciężkiego. Naklejony na klapę mały spoilerek to opcjonalny dodatek. Podsumowując architektura auta została odpowiednio wyważona, co oznacza, że wreszcie jest "jakaś". Nawet boczne lusterka ze zintegrowanymi seryjnie kierunkowskazami nabrały dynamicznej formy.

Skoda Octavia III - KOLORY i WYKOŃCZENIE

Auto oferowane jest w jednym z 10 kolorów nadwozia. Lakiery metalizowane oraz perłowy Czerń Magic wymagają od klientów dopłaty 1 950 zł. Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażeniowej. Lusterka zewnętrzne i klamki otwierania drzwi mają kolor czarny tylko w bazowym ACTIVE. Delikatnie przyciemne szyby są fabryczne, tak jak chromowana ramka atrapy grilla. Za chromowaną listwę ozdobną pod oknami trzeba zapłacić 500 zł, a wycieraczka tylnej szyby to kolejne 300 zł.

Estetycznym uatrakcyjnieniem są obręcze kół. Podstawowo w nadkola bazowego ACTIVE włożono felgi stalowe 15- lub 16-calowe, w zależności od wersji silnikowej. Kolejny wariant AMBITION daje felgi aluminiowe 16" (w ACTIVE dopłata 2 100 zł). W topowym wariancie wyposażenia ELEGANCE znajdują się koła 17-calowe ze stopów lekkich (w AMBITION dopłata 800 zł). Największe w ofercie obręcze 18-calowe w dwóch wzorach do wyboru kosztują 800 zł w ELEGANCE lub 1 600 zł w AMBITION. W bagażniku natomiast podstawowo ulokowano zestaw do naprawy opon, a za koło zapasowe dojazdowe lub pełnowymiarowe stalowe (do wyboru) trzeba dopłacić 400 zł.

Skoda Octavia III - WYMIARY

Już na pierwszy rzut oka widać, że Octavia urosła w stosunku do poprzedniczki. Nadwozie wydłużono o 90 mm (4659 mm), poszerzono o 45 mm (1814), a rozstaw osi zwiększył się o 108 mm (2686 mm). To zagwarantowało więcej miejsca dla pasażerów z tyłu i wpłynęło na poprawę obszerności kabiny. Prześwit to 140 mm. Pojemność bagażnika teraz ma rekordowe 590 litrów (kufer urósł o dodatkowe 40 l).

Dzięki lekkiej platformie modułowej MQB mimo powiększonych rozmiarów masa została obniżona (w podstawowej wersji nawet o 102 kg). Masa własna Octavii III w najlżejszej wersji z silnikiem 1.2 TSI wynosi 1150 kg. Najcięższy model z Dieslem 2.0 TDI sięga wagi 1325 kg. Dopuszczalna masa całkowita samochodu może wynosić maksymalnie od 1775 kg do nawet 1875 kg kg w przypadku silnika wysokoprężnego.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowana Skoda Octavia III została wyposażona w silnik benzynowy 1.8 o mocy 180 koni mechanicznych i 6-biegową skrzynię. Jak pracuje czterocylindrowy motor? Jakie inne jednostki i skrzynie biegów mogą znaleźć się w aucie? Czy katalogowe spalanie podawane przez producenta przekłada się na rzeczywistość? O tym w 2. odcinku dziennika testu trzeciej Octavii na SuperAuto24.pl.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: