Skoda Octavia III 1.8 TSI - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja

2013-10-18 3:30

Sprzedaż Octavii III w pierwszych dziewięciu miesiącach 2013 roku wyniosła 7 988 sztuk, co średnio daje niecałe 888 aut miesięcznie. To dobry wynik, zważywszy na to, że auto nie jest już postrzegane za atrakcyne cenowo, jak to było w przypadku poprzedniczki. Do zmniejszonego popytu przyczynił się skok pod klasę średnią oraz wprowadzenie do oferty mniejszego Rapida. Wielkość wozu i bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa swoje niestety kosztuje. PIĄTY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to skupienie się na temacie ochrony podróżnych i prezentacja cennika oferowanej w salonach nowej Skody. W OSTATNIEJ SZÓSTEJ CZĘŚCI dziennika zaprezentujemy podsumowanie testu.

Skoda Octavia III - BEZPIECZEŃSTWO

Czeski liftback w dbałości o ochronę pasywną oferuje maksymalnie 9 poduszek powietrznych. W skład wyposażenia standardowego wchodzi 7 poduszek - są to: przednie airbagi dla kierowcy i pasażera, poduszki boczne chroniące klatki piersiowe i miednice podróżnych z przodu, poduszka kolanowa kierowcy oraz kurtyny powietrzne zabezpieczające przed urazami głowy podczas uderzenia pasażerów obu przedziałów. Dodatkowe tylne airbagi boczne kosztują 1 200 zł.

Zagłówki dbające o głowy i kręgosłupy są regulowane na wysokość na wszystkich 5 miejscach. W przednim przedziale zainstalowano regulowane trzypunktowe pasy z pirotechnicznymi napinaczami. Pasy tylne także są trzypunktowe. Miejsca siedzące z przodu dostały sygnalizację dźwiękową przypominającą o zapięciu pasów, jest też lampka ostrzegawcza o tym fakcie na wskaźnikach. Brak zamknięcia drzwi wóz sygnalizuje odpowiednią grafiką na zegarach. Miejsca zewnętrzne tylnej kanapy przystosowano do mocowania fotelików dziecięcych, dzięki seryjnemu systemowi ISOFIX. Za mocowanie ISOFIX dla fotelika na przednim siedzeniu pasażera trzeba dopłacić 150 zł.

>>> Skoda Octavia III 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary trzeciej generacji <<<

Auto już w podstawowej wersji ma na wyposażeniu bardzo bogaty pakiet układów wspomagających jazdę i hamowanie. Jest ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) z ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBV (elektroniczny rozdział siły hamowania), MSR (system przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem), ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego), HBA (hydrauliczny system wspomagania nagłego hamowania), DSR (podpowiedź ruchu kierownicą), TSA (stabilizacja toru jazdy przyczepy) i CBC (regulacja hamowania na zakręcie).

Wymieniony wyżej arsenał "wspomagaczy" to jednak nie wszystko. Można mieć tego jeszcze więcej po paru dopłatach: HHC kotszuje 300 zł (system wspomagania ruszania pod wzniesienia współpracujący z ESP), TPM kosztuje 200 zł (czujniki kontrolujące ciśnienie w ogumieniu). CREW PROTECT ASSISTANT oznaczający aktywną ochronę pasażera oraz kierowcy to 600 zł, a FRONT ASSISTANT (kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania) ro kolejne 1 200 zł.

ZBEZPIECZENIA I CZUJNIKI

Każda Skoda ma montowaną blokadę przeciwuruchomieniową - czyli popularny immobiliser. Zdalnie sterowany centralny zamek z wewnętrznym przyciskiem odpowiedzialnym za ryglowanie zamków, z dwoma kluczykami pilotami typu scyzoryk jest seryjnym wyposażeniem. Alarm z funkcją monitorowania wnętrza i czujnikiem przechyłu to już dodatkowy koszt 900 zł. Bezkluczykowy system dostępu do auta i uruchamianie silnika przyciskiem wyceniono na 1 500 zł (taki wygodny zestaw "inteligentnego klucza" znalazł się w testowanym egzemplarzu).

>>> Skoda Octavia III 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Czujniki parkowania tyłem w AMBITION i ELEGANCE są seryjne (w bazowym 1 300 zł). Zestaw radarów z przodu i z tyłu to już 2 500 zł w ACTIVE lub 1 200 zł w AMBITION (w najbogatszym ELEGANCE są seryjne). Rozbudowany PARKING ASSISTANT niemal samodzielnie wykonujący manewr parkowania, kosztuje 2 400 zł w AMBITION lub 1 250 w ELEGANCE. Podstawowy tempomat wyceniono na 700 zł (seria w ELEGANCE), a adaptacyjny utrzymywający prędkość wozu poprzedzającego kosztuje 3 500 zł w AMBITION, a w przypadku ELEGANCE cena obniża się do 2 800 zł. LANE ASSIST (asystent pasa ruchu) to kolejne 1 700 zł, a system wykrywający zmęczenie kierowcy, uczący się automatycznie zachowań prowadzącego wyceniono na 200 zł.

Skoda Octavia III - OŚWIETLENIE

Przednie lampy halogenowe zgodnie z najnowszymi przepisami, podstawowo wyposażone są w światła do jazdy dziennej DRL, oraz manualną regulację ustawienia wysokości w kabinie. Na życzenie za kwotę 500 zł można z listy opcji dołożyć spryskiwacze reflektorów (seria w najbogatszym ELEGANCE). Oświetlenie biksenonowe z funkcją AFL oznaczającą doświetlanie zakrętów to 4 000 zł w AMBITION lub 3 500 zł w ELEGANCE. Klosze reflektorów z LED-owymi pasami w dolnej części występują tylko w zestawie z biksenonami (dopłata 4 700 zł w AMBITION lub 4 200 zł w ELEGANCE). Oświetlenie to jest genialne i rewelacyjnie sprawdza się po zmroku. Funkcja inteligentnego włączania i zmiany świateł to 750 zł.

>>> Skoda Octavia III 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Światła przeciwmgielne w przednim zderzaku tylko w bazowym modelu ACTIVE wymagają dopłaty 800 zł. Lampy te wsparte dodatkowo funkcją doświetlania narożników to już wydatek 1 150 zł w ACTIVE lub 450 zł w AMBITION i ELEGANCE. Zespół tylnych lam podstawowo zawiera klasyczne czerwone elementy świetlne, układające się w charakterystyczny kształt litery C. Jeżeli klient zażyczy sobie pójść bardziej w kierunku techno, podświetlenie może być LED-owe (opłata 500 zł). Trzecie światło STOP za tylną szybą to podstawa, tak jak kierunkowskazy wbudowane w lusterka boczne.

Skoda Octavia III - GWARANCJA

Każda Skoda jest objęta 2-letnią gwarancją na mechanikę pojazdu, wraz z 2-letnią gwarancją na oryginalne części i akcesoria. Gwarancja na wady lakiernicze nadwozia jest objęta okresem 3 lat, a perforacja blach okresem 12 lat, od daty zakupu auta przez pierwszego właściciela.

>>> Skoda Octavia III 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Przygotowana jest dodatkowa możliwość wydłużenia okresu gwarancyjnego o kolejne 2 lata (Skoda Life Plus), lub osiągnięcia określonego przebiegu (do 60 tys. km - koszt pakietu wynosi 1 250 zł, lub do 120 tys. km - 2 400 zł). Rozszerzenie dotyczy całego auta i nie jest ograniczone wartościowo. Korzystanie z programu nie wymaga przestrzegania żadnych dodatkowych procedur zgłaszania usterek.

film z CRASH TESTu Euro NCAP

Trzecia generacja Octavii w testach zderzeniowych niezależnej organizacji badawczej Euro NCAP, zdobyła maksymalną ilość pięciu gwiazdek. Samochód wypadł bardzo dobrze zarówno przy zderzeniach czołowych jak i bocznych. Doceniono kompleksowość pakietu bezpieczeństwa - ochrona pasażerów przednich siedzeń dostała 93 proc. punktów. Obszar ochronny dzieci uzyskał wynik 86 proc. punktów. Próby wypadku z pieszym wykazały skuteczność ochrony na 82 proc. punktów.

Skoda Octavia III - CENA w POLSCE

Auto w polskich salonach dostępne jest w trzech wersjach wyposażenia. Najtańsza Skoda Octavia III z poziomu ACTIVE z silnikiem 1.2 TSI 85 KM kosztuje 59 500 zł. Najtańsze model z jednostką wysokoprężną 1.6 TDI 90 KM to wydatek 71 200 zł.

Opisywana przez redakcję SuperAuto24.pl Skoda Octavia 1.8 TSI 180 KM, to wersja wyposażenia ELEGANCE. W polskiej ofercie model ten startuje od kwoty 86 350 zł. Identyczny model jak w naszym teście po wliczeniu elementów wyposażenia opcjonalnego to koszt dokładnie 115 100 zł.

wersja / silnik skrzynia ACTIVE AMBITION ELEGANCE
1.2 TSI 85 KM manualna 5 59 500 zł 65 000 zł -
1.2 TSI 105 KM manualna 5 63 100 zł 68 600 zł 72 600 zł
1.2 TSI 105 KM manualna 6 Start-Stop 63 850 zł 69 350 zł 73 350 zł
1.2 TSI 105 KM DSG Start-Stop 71 850 zł 77 350 zł 81 350 zł
1.4 TSI 140 KM manualna 6
68 850 zł 74 350 zł 78 350 zł
1.4 TSI 140 KM DSG - 82 000 zł 86 000 zł
1.8 TSI 180 KM Start-Stop - 82 350 zł 86 350 zł
1.8 TSI 180 KM DSG Start-Stop - 90 350 zł 94 350 zł
1.6 TDI 90 KM manualna 5 71 200 zł 76 700 zł 80 700 zł
1.6 TDI 105 KM manualna 5 74 550 zł 80 050 zł 84 050 zł
1.6 TDI 105 KM DSG Start-Stop 82 550 zł 88 050 zł 92 050 zł
2.0 TDI 150 KM manualna 6 - 88 050 zł 92 050 zł
2.0 TDI 150 KM DSG Start-Stop - 96 050 zł 100 050 zł

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 6

W szóstym odcinku dziennika testu SuperAuto24.pl zaprezentujemy podsumowanie Skody Octavii trzeciej generacji.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki