Skoda Rapid 1.6 TDI - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary nowego liftbacka

2013-03-04 2:30

Legenda Rapida rozpoczęła nowy rozdział. Czeska marka przy jednoczesnym powrocie do stosowanej już wcześniej nazwy modelowej, wprowadziła na rynek całkiem nowy samochód. Kompaktowy liftback stanowi udane połączenie proporcji nadwozia z prostą, ale charakterystyczną stylizacją opartą na ostrych liniach. Obok dotychczasowych bestsellerów - Fabii i Octavii, ma być kolejnym przepisem na sukces Skody. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to przyjrzenie się nadwoziu Rapida. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Skoda Rapid - WSTĘP

Czeska marka od pewnego czasu idzie zgodnie z ogólnomotoryzacyjnym trendem i poszerza sukcesywnie gamę swoich modeli. Prezentacje kolejnych produktów wpisujących się w nieobsadzone dotychczas segmenty są naturalną koleją rzeczy, co dziś potwierdza Rapid. Nazwa ta nie po raz pierwszy pojawia się w historii Skody. Takie oznaczenie pośród samochodów marki z potoczną "kurą" w logo, zostało zastosowane jeszcze przed wybuchem II wojny światowej i obejmowało szeroką gamę pojazdów budowanych w latach 1935-1947. Po wojnie nazwa ta powracała w krótkich seriach aut montowanych w podnoszącej się ze zniszczeń fabryce. Kolejny raz sięgnięto po ten symbol na dłużej w latach 80-tych, kiedy to z czechosłowackich zakładów w Kvasinach wyjeżdżał dobrze znany w Polsce wóz z nadwoziem coupe. Sportowo prezentującego się Rapida wytwarzano w latach 1981-1990 (model ten powstał prawie w 45 tys. egzemplarzy).

>>> Skoda Rapid 1.6 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Współczesna generacja Rapida zanim otrzymała oficjalnie tę nazwę, najpierw w motoryzacyjnym świecie funkcjonowała jako koncepcyjny Mission L, zaprezentowany na Salonie Samochodowym Frankfurt 2011. Projekt szybko przerodził się w wersję produkcyjną, pokazaną już jako oficjalny Rapid na targach motoryzacyjnych Paryż 2012. Premiera ta była naprawdę ważna, ponieważ Skoda wiąże duże nadzieje z tym produktem. 5-osobowy liftback pozycjonowany pomiędzy autami małymi klasy B, a kompaktami z segmentu C, wypełnia wyraźną lukę między Fabią a Octavią. Czeska marka świadomie zyskała kolejną mocną pozycją w swojej ofercie, posiadającą wszystkie najlepsze cechy, by stać się bestsellerem. Początek polskiej sprzedaży przypadł na listopad 2012 r.

>>> Skoda Rapid 1.6 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Auto przez swoje przeznaczenie i wygląd zbliżony do sedana, znacznie odbiega od tego, co reprezentowały sobą poprzednie odsłony. Zostało zbudowane z myślą o rodzinach poszukujących przestronnego, ale niedużego środku transportu, o eleganckiej bryle w korzystnej cenie zakupu. Pod względem technicznym jest oparte na wydłużonej płycie podłogowej wykorzystywanej do budowy takich modeli jak: Audi A1, Seat Ibiza IV i Volkswagen Polo V. Rapid wraz z bliźniaczą konstrukcją nowego Seata Toledo, jest wytwarzany w czeskiej fabryce w Mladej Boleslav. Konkurencję rynkową dla obu samochodów stanowią takie propozycje jak: Dacia Logan, Fiat Linea, Peugeot 301, Renault Thalia, Citroen C-Elysee, czy Chevrolet Aveo sedan.

Skoda Rapid - STYLISTYKA

Liftback oznaczający rodzaj nadwozia z piątymi drzwiami bagażnika zamiast standardowej klapy, sprawia wrażenie małego sedana. Sylwetka o wyraźnych liniach zaznaczonych na karoserii jest całkiem elegancka i może łatwo przypaść do gustu. Rapid od pierwszego spojrzenia zdradza, że zaprojektowano go według nowych standardów stylistycznych producenta, bo wyzbyto się wszechobecnych zaokrągleń. Design oparto teraz na formie ostrych linii załamujących światło. Z profilu rysują się dwie wyraźne kreski. Pierwsza startująca od zakończenia reflektora przeszywa blachy tuż pod oknami na całej długości wozu, by na końcu zgrabnie zarysować krawędź klapy bagażnika. Drugą kreskę stanowi szerokie wgłębienie w dolnej części drzwi wozu, umiejętnie wysmuklające bok, co przy okazji optycznie obniża punkt ciężkości. Owalne zarysowania nadkoli ostro podkreślają błotniki i konsekwentnie przechodzą w dalsze pociągnięcia po zderzakach. Fabrycznie delikatnie przyciemnione okna są duże i wpuszczają odpowiednią ilość światła do kabiny, a tylny słupek C jak to bywa w liftbackach jest szeroki.

>>> Skoda Rapid 1.6 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Z przodu znalazł się duży użebrowany grill, umieszczony w chromowanej ramie. Odmieniony kształt wlotu powietrza ze szpiczastymi kantami, jest teraz znakiem rozpoznawczym wszystkich kolejnych Skód. Kolejnym akcentem stosowanym według aktualnego kodu, są mocne przetłoczenia maski i wyciągnięty na grill nosek z firmowym logo. Warto tu zwrócić też uwagę na całkiem nowy symbol pozbawiony kolorów. Skoda stosując teraz jedynie chromowany wzór na czarnym tle, poszła śladami strategii Volkswagena i Seata (firmy te również wprowadziły jednolite lśniące logo). Reflektory przednie zostały precyzyjnie przycięte i wstawione w jednej linii z grillem, co wizualnie pozytywne poszerza samochód. Halogenowe lampy o ładnych wypełnieniach standardowo według najnowszych norm, wyposażone są w światła do jazdy dziennej. W zderzaku umieszczony został wąski, rozciągnięty  wlot powietrza osłonięty nowym wzorem kratki. Lampy przeciwmgielne zostały ostro ścięte przy krawędziach na wzór reflektorów. Za takie światła w bazowej wersji ACTIVE trzeba dopłacić 800 zł (w pozostałych wariantach seria).

>>> Skoda Rapid 1.6 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

Bryła tyłu to wysunięty, całkiem zgrabnie wymodelowany kufer, ale optycznie wyciąga auto trochę za bardzo do góry. Duża pokrywa bagażnika dostała przy tablicy rejestracyjnej ostre przetłoczenia załamujące światło, nawiązujące do kształtu przednich reflektorów. Tylne lampy delikatnie zachodzące na boki tradycyjnie dla Skody utrzymano w kształcie litery C. Wyoblony zderzak o wyraźnych krawędziach otrzymał dyskretny czarny pas w dolnej części, dzięki czemu tył nie sprawia wrażenia przyciężkiego. Brzydkim motywem jest wystające spod zderzaka ucho holownicze w kolorze nadwozia. Wsteczna wycieraczka dużej szyby to seryjny element wyposażenia. Podsumowując architektura auta jest odpowiednio wyważona i łatwo przypada do gustu. Proste rozwiązania stylistyczne są zawsze bezpieczne, co w ostatnich latach konsekwentnie udowadniała m.in zachowawcza Octavia.

WZORY OBRĘCZY

Oferta Skody przewiduje dla Rapida parę wzorów obręczy. Podstawowymi kołami są 15-calowe stalówki z kołpakami obute w opony o rozmiarze 185/60 R15. Dopełnieniem stylistycznym sylwetki są obręcze ze stopów lekkich. Pierwszy wzór alufelg 15" to cena 2 600 zł dla wersji ACTIVE i AMBITION (w modelu ELEGANCE cena 1 150 zł). Większe 16-calowe alufelgi obute w opony 215/45 R16 w wersji ACTIVE i AMBITION kosztują 3 100 zł (w modelu ELEGANCE cena spada do 1 800 zł). Największy rozmiar kół 17-cali z oponami 215/40 R17 (taki jak na Skodzie testowanej przez SuperAuto24.pl) kosztuje 3 900 zł w AMBITION, a w ELEGANCE 2 600 zł

Skoda Rapid - KOLORY NADWOZIA

Czeski produkt można kupić w jednym z 13 kolorów nadwozia. Podstawowe bezpłatne barwy to Biały Candy, Czerwień Corrida i Błękit Pacific. Za kolor specjalny Żółty Sprint trzeba dopłacić 1 100 zł. Pozostałe lakiery metalizowane i jeden perłowy wyceniono na dodatkowe 1 800 zł. Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia to standard każdej wersji wyposażenia. Wersja bazowa ACTIVE posiada czarne klamki zewnętrzne oraz czarne lusterka boczne (elementy te w barwie nadwozia są fabryczne w modelach AMBITION i ELEGANCE). Chromowane obramowanie chłodnicy jest już w podstawie. Opcjonalnie można jeszcze dokupić za kwotę 200 zł boczne listwy ochronne na drzwiach w kolorze nadwozia.

Skoda Rapid - WYMIARY

Tak przedstawia się matematyczna wyliczanka liftbacka - nadwozie ma spory rozstaw osi wynoszący 2589 mm, a to jedyne 80 mm mniej jak w Octavii II. Długość samochodu to 4589 mm, co sprawia, że auto jest krótsze zaledwie o 180 mm od Octavii II. Szerokość to 1706 mm, a wysokość w zależności od zastosowanych kół mierzy od 1461 mm do 1488 mm. Rozstaw kół przednich waha się między 1441-1461 mm, a kół tylnych między 1478-1500 mm. Prześwit to 143 mm.

Masa własna samochodu jest zależna od wersji silnikowej. Najlżejszy model z podstawowym motorem benzynowym 1.2 MPI waży 1135 kg, a najcięższy z jednostką wysokoprężną 1.6 TDI dochodzi do 1275 kg. Ładowność wynosi maksymalne 535 kg. Auto jest przeznaczone dla 5 osób. Przestrzeń bagażowa o pojemności 550 litrów jest wiodącym wynikiem w swojej klasie. Po złożeniu oparć tylnych siedzeń wartości przewozowe rosną do 1490 litrów.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test jednostki napędowej. Liftback Skody posiada w ofercie pięć silników. W ręce SuperAuto24.pl trafił egzemplarz z najmocniejszym motorem 1.6 TDI o mocy 105 KM. Jak ten silnik reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Co myślimy o skrzyni begów? Ile litrów ropy potrzebuje auto w mieście, a jak przedstawia się jego spalanie w trasie? O tym w 2. odcinku dziennika testu Rapida na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki