Skoda Rapid 1.6 TDI - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2013-03-06 2:30

Oparte na bazie sprawdzonych rozwiązań zawieszenie Rapida, odpowiednio tłumi nierówności i cicho pracuje. Precyzyjny układ kierowniczy pozwala czuć drogę i jednocześnie wpływa na lekkie prowadzenie wozu. Auto rewelacyjnie czuje się w trakcie dalszych wojaży, wzbudzając zaufanie u kierowcy. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego Skody. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Skoda Rapid - UKŁAD JEZDNY

Skoda konstruując Rapida skorzystała z wielu gotowych elementów, stosowanych już w innych propozycjach niemieckiego koncernu Volkswagena. Pod względem technicznym auto jest oparte na wydłużonej płycie podłogowej wykorzystywanej do budowy m.in. 5 generacji VW Polo. Zawieszenie przypomina to znane ze Skody Fabii - przednią konstrukcją są kolumny McPhersona z dolnymi wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem przechyłów. Tylne zawieszenie zbudowano na podstawie belki skrętnej, na której pracują wahacze wleczone, ze sprężynami i amortyzatorami. Taki zestaw jest dość odporny na dziury w polskich drogach.

>>> Skoda Rapid 1.6 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary liftbacka <<<

Do tego, co oferuje kierowcy zawieszenie Rapida, jak ulał pasuje wyświechtane określenie kompromisu między komfortem podróżowania a pewnym prowadzeniem. Zawieszenie jest typowo niemieckim połączeniem niewielkiej twardości z odpowiednio wystarczającym resorowaniem. Charakterystyka nastawów łatwo radzi sobie ze średniej jakości nawierzchniami. Z powodu niskoprofilowych opon w rozmiarze 215/40 R17, w które wyposażona była testowana przez SuperAuto24.pl Skoda, przejeżdżanie przez większe ubytki dawały się odczuć we wnętrzu. Łatwo przewidzieć więc, że z założonymi mniejszymi obręczami, w kabinie będzie stosunkowo ciszej, dzięki lepszej amortyzacji wyższego profilu ogumienia. Rozstaw osi wynoszący 2589 mm odpowiednio pochłaniania poprzeczne nierówności, bez efektu podskakującego tyłu. Świetnym rozwiązaniem dla osób zmuszonych do podróżowania nieutwardzonymi drogami pełnymi wertepów, jest pakiet na bezdroża za kwotę 600 zł (dodatkowa osłona pod silnikiem oraz zwiększony prześwit podwozia, dzięki zastosowaniu innych sprężyn).

>>> Skoda Rapid 1.6 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Bardzo dobre wrażenie sprawia elektrohydrauliczny układ wspomagania kierownicy. Oferuje precyzyjne kontrolowanie toru jazdy i pozwala czuć drogę dzięki przyjemnie dozowanej sile wspomagania. W połączeniu z umiarkowanie miękkim zawieszeniem właściwości jezdne są przewidywalne. Sportowych wrażeń jednak nie ma co oczekiwać, bo w szybszej szarży po łukach pojawia się nerwowość. Zwrotność liftbacka ze średnicą zawracania między krawężnikami wynoszącą 10,9 metra, jawi się jako wystarczająca. By wykonać nieprzewidzianą nawrotkę w wąskim miejscu, czy zmieścić się w ciasną lukę parkingową, trzeba zwyczajnie pokręcić kierownicą. Osobom obawiającym się zarysowania tyłu auta, przychodzą z pomocą czujniki parkowania (w ACTIVE i AMBITION cena czujników wynosi 1 250 zł, a w najbogatszym ELEGANCE są seryjne).

Skoda Rapid - HAMULCE

Układ hamulcowy to sprawdzony i funkcjonalny zestaw, który można często znaleźć w samochodach grupy VAG. Hamulce jednak nie we wszystkich wersjach silnikowych Rapida są identyczne. Różnice dotyczą zestawu montowanego na tylnej osi. Najsłabsza wersja 1.2 MPI 75 KM posiada hamulce bębnowe, a pozostałe mocniejsze warianty są wyposażone już w tarczowe. Z przodu pracują w każdej odmianie wewnętrznie wentylowane tarcze z zaciskami pływającymi. Układ hamulcowy jest hydrauliczny dwuobwodowy, ze wspomaganiem podciśnieniowym. Takie zestawienie bardzo dobrze sprawuje się w praktyce.

>>> Skoda Rapid 1.6 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Auto już w podstawowej wersji ma na wyposażeniu bardzo bogaty pakiet układów wspomagających jazdę i hamowanie. Jest ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), MSR (system przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem), ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego) i HBA (hydrauliczny system wspomagania nagłego hamowania). Dodatkowo za 500 zł można doposażyć Rapida w HHC (system wspomagania ruszania pod wzniesienia współpracujący z ESP) i TPM (czujniki kontrolujące ciśnienie w ogumieniu).

>>> Skoda Rapid 1.6 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się opis wnętrza Skody w najbogatszej wersji wyposażenia ELEGANCE. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co oferuje klientowi w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Rapida na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki