Skoda Superb Combi 1.8 TSI - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2014-03-12 3:40

Skoda Superb Combi została oparta na płycie podłogowej pochodzącej z Volkswagena Passata (B7). Bardzo duży rozstaw osi połączony ze zwartym zawieszeniem pozwala na przyjemne podróżowanie, pochłaniając nierówności tak liczne na polskich drogach. W zakrętach auto prowadzi się bardzo stabilnie i daje całkiem sporo frajdy z ich pokonywania. Nawet w trakcie gwałtownych manewrów czeskie model nie daje się łatwo wyprowadzić z równowagi. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego kombi. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Skoda Superb Combi - UKŁAD JEZDNY

Superb Combi, podobnie jak odmiana czterodrzwiowa, został skonstruowany na płycie podłogowej pochodzącej z Volkswagena Passata B7, która jak się okazało była bardzo dobrą bazą. Z przodu zastosowano niezależny układ typu McPherson z wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem przechyłów. Z tyłu natomiast pracuje zawieszenie wielowahaczowe z wahaczami podłużnymi i poprzecznymi oraz stabilizatorem. Tego typu rozwiązanie pozwala na skuteczne połączenie komfortu oraz dobrego prowadzenia.

>>> Skoda Superb Combi 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Układ zawieszenia dobrze tłumi wszelkie nierówności dróg, o ile nie są one w przerażającym stanie. Wnętrze zostało dobrze wytłumione pod względem nieprzepuszczania hałasów dochodzących z okolic kół, aczkolwiek przy ciszy panującej w kabinie każdy odgłos spowodowany przejechaniem przez większy ubytek jest cichy, jednak dobrze słyszalny. Dobrze zestrojone podwozie łączy zarówno komfort, jak i dobre prowadzenie. Pasażerowie zasiadający w czeskim kombi będą zadowoleni z faktu, iż w trakcie podróży nie będą musieli się bać o stan swoich kości, zaś kierowca będzie mógł się cieszyć z przyjemności pokonywania winkli. Superb Combi w zakrętach prowadzi się bardzo pewnie i przewidywalnie, a granica wytrącenia go z równowagi jest bardzo oddalona. Jednak gdy już przesadzimy ryzyko wpadnięcia w poślizg eliminuje arsenał elektronicznych asystentów z ESP na czele. Dobra aerodynamika karoserii sprawia, że powietrze opływające pojazd nie wywołuje fali szumu, co jest ważne przy długich podróżach trasami szybkiego ruchu.

>>> Skoda Superb Combi 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Seryjnie czeskie kombi zostało wyposażone w elektryczne wspomaganie kierownicy oraz kolumnę kierownicy regulowaną w dwóch płaszczyznach. Układ pomimo swej konstrukcji przekazuje kierowcy wystarczającą ilości informacji o poczynaniach przedniej osi, a jego praca jest precyzyjna. Auto podczas szybkiej jazdy na wprost pewnie utrzymuje właściwy kierunek, bez zauważalnego efektu myszkowania, często występującego w układach o wspomaganiu elektrycznym. Co więcej, opór na kierownicy jest idealnie dobrany, zaś przy wysokich prędkościach jego natężenie się zwiększa, przez co szybka jazda stanowi źródło przyjemności. Widoczność do przodu i na boki jest bardzo dobra, jednak w patrzeniu do tyłu przeszkadza stosunkowo mała tylna szyba, dlatego warto zdać się na czujniki parkowania.

Skoda Superb Combi - HAMULCE

Układ hamulcowy w pojemnej Skodzie składa się z hamulców tarczowych, umieszczonych przy wszystkich kołach oraz dwuobwodowego obiegu płynu hydraulicznego. Z przodu zastosowano tarcze wentylowane, a na tylnej osi znalazły się typowe tarcze lite. Kierowca otrzymał także do dyspozycji bogaty pakiet układów dbających o bezpieczeństwo podróżnych w trudnych warunkach.

>>> Skoda Superb Combi 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Do dyspozycji kierowcy oddano następujące systemy: ESP (elektroniczny układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), MSR (przeciwdziałanie poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem), ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBV (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania) wraz z HBA (sygnalizacja awaryjnego hamowania, automatycznie uruchamiająca światła awaryjne), ACS (system w razie wypadku odblokowuje centralny zamek, odcina dopływ paliwa i włącza światła awaryjne) oraz EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego).

>>> Skoda Superb Combi 1.8 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Opcjonalnym dodatkiem jest asystent parkowania, który automatycznie umieszcza pojazd w danym miejscu parkingowym. Działa on zarówno przy parkowaniu prostopadłym jak i wzdłużnym, a jedynym zadaniem kierowcy jest wrzucenie "wstecznego" oraz operowanie gazem i hamulcem - kierownica obraca się samoczynnie. Koszt takiego gadżetu zależy od wersji wyposażeniowej: Active (3300 zł), Ambition (2600 zł), Elegance (1300 zł), zaś w Platinum to element seryjny.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się opis wnętrza czeskiego auta. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Co znajdziemy w podstawowej wersji kombi oraz jakie dodatki przewiduje producent? Ile litrów pomieści bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Skody Superb Combi na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki