Skoda Yeti 2.0 TDI - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2012-02-21 2:00

Skoda Yeti oferuje nie tylko solidny wygląd, ale też niezawodne i trwałe jednostki napędowe. SUV korzystający z technologicznych nowinek niemieckiego koncernu jest dostępny z liczną gamą motorów. W ręce SuperAuto24 trafił model ze 110-konnym silnikiem diesla o pojemności 2.0 litra. Jednostka jest bardzo dobrze znana wśród użytkowników aut grupy VAG. DRUGI ODCINEK dziennika Yeti, został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i cena samochodu.

Skoda Yeti - SILNIKI

Skoda Auto w przypadku modelu Yeti oferuje do wyboru sześć jednostek napędowych - wszystkie są czterocylindrowymi, 16-zaworowymi motorami, a trzy z nich to diesle. Benzynowce oznaczone symbolem TSI, to turbodoładowane silniki o pojemnościach: 1.2 litra 105 KM, 1.4 litra 122 KM i 1.8 litra 160 KM. Wszystkie jednostki wysokoprężne TDI posiadają pojemność 2-litrów. Najsłabsza dysponuje mocą 110-koni mechanicznych, kolejna rozwija już 140 KM, a najmocniejsza jednostka rozwija 170 KM. Podczas testu SuperAuto24.pl dysponowaliśmy jednostką 2.0 TDI o mocy 110 koni mechanicznych.

>>> Skoda Yeti 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

Yeti może być wyposażona w jedną z czterech oferowanych przekładni biegowych. Podstawowa mechaniczna skrzynia dla silnika TDI 110 KM posiada 5 biegów. Dopiero w przypadku mocniejszych diesli do dyspozycji jest 6 przełożeń. Benzynowce TSI w podstawie posiadają 6-stopniową skrzynię mechaniczną. Automatyczna 7-stopniowa przekładnia DSG oferowana jest w połączeniu z silnikiem benzynowym 1.2 TSI 105 KM - koszt 7 900 zł. Na liście opcji diesla widnieje natomiast 6-stopniowy automat DSG w połączeniu z motorem 2.0 TDI 140 KM za cenę 7 900 zł.

Yeti podobnie jak większość oferowanych dziś w salonach nowych samochodów, dostała na wyposażeniu wskaźnik optymalnego wyboru przełożenia skrzyni. System ten podpowiada kierowcy, kiedy zmienić bieg, co pozwala na oszczędniejszą jazdę.

Skoda Yeti - NAPĘD

Uterenowiona Yeti może sprawdzić się w każdym środowisku, o ile "zapięto" w niej napęd na cztery koła, bo standardowo wóz jest napędzany tylko na oś przednią. 4x4 połączone ze sprzęgłem Haldexa czwartej generacji oraz trybem off-road, nie występuje w każdym modelu. Dzięki temu rozwiązaniu jednak wszelkie bezdroża, piaski i błota przestają być straszne dla SUV'a. Za nazwą trybu off-road stoi sporo funkcji, takich jak: asystent ruszania pod wniesienia, asystent zjazdu, czy modyfikacje działania systemów elektronicznych ABS, ASR i EDS dostosowane do potrzeb jazdy w terenie.

>>> Skoda Yeti 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Napęd na 4 koła jest drogi, dlatego seryjnie nie otrzymujemy go w każdym modelu Yeti. Fabrycznie 4x4 można mieć tylko w połączeniu z czterema jednostkami napędowymi: z benzynowcem 1.8 TSI 160 KM oraz dieslami 2.0 TDI 140 KM i 170KM. Dodatkowo z napędem na obie osie jest dostępny najsłabszy diesel o mocy 110 KM. Najtańszą wersją z 4x4 jest benzynowiec 1.8 TSI - koszt to 85 550 zł.

Skoda Yeti 2.0 TDI 110 KM - TEST

Badamy akustykę jednostki napędowej. Motory TDI nie należą do najcichszych, dlatego siedząc we wnętrzu pojazdu słychać mruczenie silnika. Po wyjściu z kabiny doceniamy jednak jej dobre wyciszenie - stojąc obok wozu "dieslowanie" jest o wiele głośniejsze. Najważniejszy jest jednak fakt, że znajdując się w Skodzie pracującej na biegu jałowym, nie odczuwamy żadnych wibracji. Kulturze pracy dwulitrowego "ropniaka" nie można nic zarzucić.

Lewarek skrzyni biegów osadzony w dość wysoko poprowadzonym tunelu środkowym, dobrze leży w dłoni. Co ważne nie jest długi, dzięki czemu skoki są krótkie. Praca przekładni zadowala swoją precyzją, biegi wchodzą lekko. W testowym modelu mieliśmy do dyspozycji pięciobiegową skrzynię mechaniczną. Zestopniowanie przełożeń 4 i 5 jest długie, przez co ma się wrażenie braku dynamiki. Przy wyższych prędkościach odczuwalny jest brak szóstego przełożenia, by można było pojechać szybciej i przy tym wciąż oszczędnie.

>>> Skoda Yeti 2.0 TDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Silnik podczas jazdy cicho pracuje na wolnych obrotach, słychać go bardziej dopiero podczas przyspieszania. Elastyczność jest wystarczająca dzięki momentowi obrotowemu wynoszącemu 250 Nm, osiąganemu już przy 1500 obr./min. Komfort jazdy jest więc wysoki przez brak przymusu ciągłego mieszania lewarkiem. 110 konny silnik TDI jak na masę 1,5 tony nieźle radzi sobie z napędzeniem pojazdu. Osiągi wynoszące ponad 11-sekund do setki, i 177km/h może nie powalają, ale w tym modelu nie są w końcu priorytetem. Przy dynamice tej jednostki napędowej liczyć się ma tania eksploatacja - największy plus to niskie spalanie dające powody do uśmiechów.

Skoda Yeti 2.0 TDI 110 KM - SPALANIE

W zbiorniku testowej wersji Skody mieści się 55 litrów paliwa. Wersje z napędem na 4 koła wyposażone są w zbiorniki mieszczące 60 litrów. Według danych producenta testowany diesel 2.0 TDI o mocy 110 KM, w połączeniu z manualną skrzynią biegów, napędem na oś przednią oraz oponami w rozmiarze 225/50 R17 spala: 5,4 litra/100 km w cyklu mieszanym. Na trasie auto zadowolić się ma dawką 4,7 litra/100km, a w cyklu miejskim spalać 6,6 litra/100km.

Solidne silniki TDI znane z aut grupy VAG, należą do jednych z najoszczędniejszych motorów wysokoprężnych na rynku. Eksploatacja nie jest droga, a zapotrzebowanie na paliwo umiarkowane. Dane dotyczące spalania Skody Yeti 2.0 TDI 110 KM, jakie udało się nam zebrać w teście SuperAuto24, są bardzo zbliżone do katalogowych. SUV'em jeździliśmy w typowych warunkach zimowych. Przy delikatnym obchodzeniu się z pedałem gazu, byliśmy zaskoczeni niskim spalaniem. Na szczęście dla przyszłych użytkowników takiego modelu Yeti, wizyty na stacji benzynowej z pewnością nie będą częste. W mieście Skoda zadowoliła się ilością 6,8 l/100km. Przy poruszaniu się w cyklu mieszanym komputer pokazał wartość 5,9 litra/100km, a podczas wyprawy w trasę osiągnęliśmy spalanie w granicach 5.0 l/100km.

Informacje na temat spalania auta możemy zdobyć używając poręcznego przycisku/pokrętła, który został umiejscowiony na kole kierownicy. Dane pokazują się na prostokątnym cyfrowym wyświetlaczu, wkomponowanym między zegarami. Komputer pokładowy nie jest standardem wyposażeniowym - nie dostaniemy go przykładowo w podstawowej wersji Easy.

Skoda Yeti 2.0 TDI 110 KM - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Diesel
Pojemność 1968 cm3
Moc maksymalna 81 kW/110 KM/4200 obr./min
Maks mom. obrotowy 250 Nm/1500 obr./min
Prędkość maksymalna
177 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 11,6 s
Skrzynia biegów manualna/5
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 60
Masa własna/ładowność 1415 kg
Opony 225/50 R17
Emisja CO2 159 g/km
Bagażnik/po złożeniu siedzeń 416 l/1760 l

Skoda Yeti - CENA za moto.gratka.pl

>>> Skoda Yeti 2012 – CENA od 59,9 tys. zł

>>> Skoda Yeti 2011 – CENA od 58,9 tys. zł

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Skody Yeti. Jak skomponowane zostało zawieszenie? Co mamy do powiedzenia w temacie prowadzenia auta i jego układu kierowniczego? Jak wygląda zwrotność "Człowieka Śniegu"? O tym w 3. odcinku dziennika testu Skody na SuperAuto24.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki