Suzuki Grand Vitara 5d 2.4 Premium - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2014-01-07 2:30

Na polskim rynku Grand Vitara jest oferowana tylko z jedną jednostką napędową. Wolnossący silnik benzynowy o mocy 169 KM wraz z pięciobiegową skrzynią manualną to udany duet, który całkiem nieźle sprawuje się w tym modelu. Pracuje on dosyć głośno, ale swoje minusy nadrabia w innych dziedzinach jak np. elastyczność. Całkiem spora masa pojazdu w połączeniu z niewysilonym motorem i stałym napędem kół, okupiona została wysokim spalaniem. DRUGI ODCINEK dziennika SUV-a poświęciliśmy testowi układu napędowego oraz zużyciu paliwa. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny.

Suzuki Grand Vitara 5d 2.4 - TEST

Klienci zdecydowani na zakup Grand Vitary nie będą musieli zbyt długo zastanawiać się nad wyborem jednostki napędowej. W polskiej ofercie występuje tylko czterocylindrowy, 16-zaworowy silnik benzynowy o pojemności 2.4-litra. Ustawiony wzdłużnie wolnossący motor, rozwija moc 169 KM i 227 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Agregat zblokowano z manualną skrzynią biegów o 5 przełożeniach (w opcji 4-biegowy "automat" po dopłacie 10 000 zł), która została wyposażona także w reduktor. Kierowca ma do dyspozycji stały napęd na wszystkie koła, jednak gdy zajdzie potrzeba możliwe jest również zablokowanie międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Testowany przez SuperAuto24.pl egzemplarz był wyposażony w przekładnię ręczną.

>>> Suzuki Grand Vitara 5d 2.4 Premium - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary SUV-a <<<

Charakter jednostki napędowej dobrze współgra z usposobieniem azjatyckiego SUV-a. Silnik pracuje dosyć głośno, jednak jego kultura pracy jest na wysokim poziomie, a wszelkie wibracje są dobrze wytłumione. Na biegu jałowym obroty są "aksamitne", co jest skutkiem bardzo dobrego wyważenia i dopracowania "serducha". Motor jest elastyczny i lubi wysokie obroty, dzięki czemu wyprzedzanie ciężarówek nie jest udręką. Na szczególną werwę można liczyć w okolicach czerwonego pola obrotomierza, bo przy 6000 obr./min dostarczana moc jest najwyższa. W trakcie codziennej jazdy po mieście opisywany benzyniak w zupełności wystarcza, podobnie jak w przypadku podróży w obszarach pozamiejskich.

>>> Suzuki Grand Vitara 5d 2.4 Premium - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Poza utwardzonymi drogami silnik sprawuje się całkiem nieźle. Ma on wystarczającą siłę, by Grand Vitara mogła pokonać głębokie piaski i stosunkowo strome podjazdy, jednak wyprawy w teren nie są taką przyjemnością jak np. w Jimnym. Radość z jazdy poza asfaltem psuje nieco za mały prześwit (20 cm), który w połączeniu z ciężkim nadwoziem szybko się kurczy w piachu. Dzielność terenową podwyższa reduktor, aczkolwiek w tym pojeździe bardziej służy on do pokonywania pagórków o stromych zboczach lub ratowania z awaryjnych sytuacji (np. utknięcie w błocie) niż do prawdziwej off-roadowej jazdy.

Skrzynia biegów pracuje precyzyjnie, aczkolwiek ma ona nieco rolniczy charakter. Biegi wchodzą z wyczuwalnym oporem, a każda zmiana przełożenia powinna być dokładnie wykonana, gdyż nie zawsze biegi dobrze wchodzą (to dotyczy zwłaszcza "czwórki"). W trasie brakuje szóstego biegu, jednak najdotkliwiej odczuwa się to na autostradach, a jak wiadomo w Polsce wciąż jest ich niewiele. Silnik Grand Vitary bardzo dobrze pasuje do wizerunku SUV-a i można by rzec, że to udane połączenie w codziennym użytkowaniu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h jak na tę wielkość auta jest na przyzwoitym poziomie, ponieważ trwa 11,7 s, zaś prędkość maksymalna deklarowana przez producenta to 185 km/h, co w zupełności powinno wystarczyć na nasze realia.

Suzuki Grand Vitara 5d 2.4 - SPALANIE

Bak SUV-a mieści 66 litrów paliwa. Testowany motor o pojemności 2.4-litra o mocy 169 KM, w połączeniu z manualną skrzynią biegów ma według danych producenta spalać: 11,2-litra/100km w cyklu miejskim. Na trasie auto zadowolić się ma dawką 7,5-litra "na setkę", a w cyklu mieszanym powinno zużywać 8,8 l/100km.

W tym momencie powinniśmy pogratulować japońskiej marce rzetelnego informowania klientów. Wartości podane w katalogu są możliwe do osiągnięcia, a poziom 11,2-litra na 100 km w mieście często pojawiał się na cyfrowym wyświetlaczu komputera pokładowego. Nieco trudniej jest uzyskać wynik 7,5 l w trasie, jednak średnie spalanie 8,8 również zostało przez nas potwierdzone.

Jak można zauważyć powyżej, Suzuki Grand Vitara nie należy do najoszczędniejszych aut na rynku. Sytuację poprawiłaby możliwość odłączenia przedniej osi, co z pewnością skutkowałoby niższymi wartościami zużytego paliwa np. w warunkach pozamiejskich. Niestety możliwość korzystania ze stałego napędu 4x4 pociąga za sobą nieco szybszą ucieczkę gotówki z kieszeni, jednak dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca ma do dyspozycji bardzo przewidywalny i bezpieczny układ napędowy.

Suzuki Grand Vitara 5d 2.4 - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Benzyna
Pojemność 2393 cm3
Moc maksymalna 169 KM przy 6000 obr./min
Maks mom. obrotowy 227 Nm przy 3800 obr./min
Prędkość maksymalna
185 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 11,7 s
Skrzynia biegów ręczna/ 5
Napęd stały na wszystkie koła + reduktor
Zbiornik paliwa 66 l
Masa własna/ całkowita dopuszczalna
1643 kg/ 2100 kg
Emisja CO2 204 g/km
Bagażnik/ po złożeniu siedzeń 398 l/ 1386 l

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego SUV-a z Japonii. Jak na polskich drogach sprawuje się zawieszenie dużego Suzuki? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu? Jak komfortowy jest japończyk? O tym w 3. odcinku dziennika testu Grand Vitary na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają