Suzuki Grand Vitara 5d 2.4 Premium - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2014-01-08 2:30

Nowoczesne SUV-y muszą być uniwersalne zarówno na drogach asfaltowych, jak i na trasach o nieutwardzonym podłożu. Duże Suzuki spełnia te warunki, dzięki czemu na szlakach transportowych jeździ się nim komfortowo, zaś po wjeździe np. do lasu nie trzeba się bać o wystające korzenie i kamienie. Jedynie hamulce prezentują niski poziom - do sposobu hamowania trzeba się przyzwyczaić, a sama skuteczność układu pozostawia wiele do życzenia. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena zawieszenia Grand Vitary. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny nowego auta.

Suzuki Grand Vitara - UKŁAD JEZDNY

Suzuki Grand Vitara to nowoczesne nadwozie samonośne z wbudowaną konstrukcją ramową. Takie rozwiązanie jest połączeniem dobrego prowadzenia na drogach asfaltowych oraz wytrzymałości potrzebnej w warunkach terenowych. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, zaś z tyłu znajduje się układ wielowahaczowy. Patrząc na podwozie można zauważyć, że konstruktorzy skupili się przede wszystkim na wygodnym podróżowaniu po drogach utwardzonych niż poza nimi.

>>> Suzuki Grand Vitara 5d 2.4 Premium - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary SUV-a <<<

Duże Suzuki zostało wyposażone w stały napęd na wszystkie koła. Podwyższa on nieco spalanie, jednak takie rozwiązanie gwarantuje przewidywalność zachowań auta w trudnych warunkach, a także zwiększa pewność prowadzenia na śliskich nawierzchniach. W trudnych przypadkach kierowca ma możliwość zablokowania międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Dodatkowo można także wybrać tryb 4x4 z reduktorem, chociaż ten wariant należy włączać dopiero po zatrzymaniu. Sam układ napędowy działa sprawnie, choć dużo mu brakuje do dzielności terenowej jaką może się poszczycić mniejszy brat Grand Vitary, czyli model Jimny. Dosyć głęboki piach nie stanowi dla dużego SUV-a przeszkody, jednak błotne bajorka i bardzo strome podjazdy nie są jego jgo żywiołem. Zabawa w terenie może się zakończyć wezwaniem pomocy do wyciągnięcia pojazdu z pułapki.

Prześwit 200 mm na utwardzonych drogach bywa użyteczny w walce z wysokimi krawężnikami. W warunkach terenowych dosyć szybko maleje on pod wpływem masy auta (najlepiej odczuwalne jest to w głębokim piachu, gdzie samochód lubi się nieco zapaść). Kąty natarcia, rampowy i zejścia nie zaimponują prawdziwym fanom off-roadu. Są one wystarczające gdy ma się do czynienia z niezbyt stromymi górkami. Suzuki Grand Vitary nie należy traktować jako w pełni terenowej maszyny, tylko raczej jako SUV-a o nieco zwiększonych możliwościach jeżdżenia poza asfaltem. Konstruktorzy starali się znaleźć kompromis pomiędzy drogami asfaltowymi a bezdrożami. Zawieszenie zmiękcza nieco nierówności, a kierownica z niewielkimi luzami w układzie nie jest wyrywana z rąk na każdym kamieniu.

>>> Suzuki Grand Vitara 5d 2.4 Premium - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Zawieszenie w większości przypadków sprawuje się dobrze. Jazda po drogach asfaltowych nie jest katorgą, gdyż auto prowadzi się jak nieco większe auto osobowe. Oczywiście przechylenia nadwozia ze względu na wysoko położony środek ciężkości są większe niż te, które występują w większości osobówek. Pokonywanie zakrętów nie przysparza niecodziennych doznań, a pojazd w trakcie ich przejeżdżania zachowuje się pewnie i stabilnie. Układ kierowniczy pracuje stosunkowo ciężko, a ilość przekazywanych przez niego informacji o poczynaniach przedniej osi jest na przyzwoitym poziomie. Brakuje mu jednak precyzji, chociaż po aucie tego typu trudno spodziewać się układu kierowniczego z samochodów sportowych.

Suzuki Grand Vitara - HAMULCE

Układ hamulcowy SUV-a składa się z wentylowanych tarcz hamulcowych na przedniej osi oraz tarcz litych na osi tylnej. Niestety jego skuteczność pozostawia wiele do życzenia, a osoby zasiadające za kierownicą dużego Suzuki przy pierwszym hamowaniu na światłach mogą się nieco przerazić. Wytracanie prędkości nie jest efektowne, a pedał hamulca trzeba wciskać głęboko, żeby odnieść jakiś sukces na tym polu. To kolejny ukłon w stronę jazdy terenowej, gdzie zbyt skuteczne hamulce mogą wpędzić nas w pułapkę, jednak przy bardziej asfaltowym niż offroadowym charakterze auta, skuteczność "spowalniaczy" powinna być o wiele większa. Gwałtowne hamowanie wspomagane jest przez system BAS, który po energicznym wciśnięciu pedału hamulca zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym.

Japońskie auto zostało wyposażone również w ABS, który zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania, połączony z systemem EBD, rozdzielającym siłę hamowania odpowiednio na każde koło, a także system ESP, który w trudnych warunkach stabilizuje tor jazdy. Ponadto na wyposażeniu pojazdu znalazł się układ kontroli trakcji, dbający o to, by koła podczas jazdy nie wpadały w "buksowanie".

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Suzuki w wersji Premium. Jak zagospodarowano kabinę pasażerską? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik samochodu? O tym w 4. odcinku dziennika testu Grand Vitary na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki