Suzuki Jimny 1.3 Elegance - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2013-11-26 2:30

Pod maską japońskiej terenówki pojawia się tylko jeden silnik - to poczciwe benzynowe 1.3-litra, pozbawione turbosprężarki. Jednostka ta cechuje się wysoką kulturą pracy, a pomimo niewielkiej mocy sprawnie radzi sobie z małym Jimnym. Niestety motor należy do dosyć paliwożernych, ale w końcu zabawy w błocie muszą być okupione pewnymi wyrzeczeniami. DRUGI ODCINEK dziennika małego Suzuki, poświęciliśmy testowi układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny.

Suzuki Jimny 1.3 85 KM - TEST

Na polskim rynku pod maską Jimny'ego może zagościć tylko jeden motor - czterocylindrowy, 16-zaworowy agregacik, z dwoma wałkami w głowicy (DOHC). Wolnossący silnik z mechanizmem rozrządu napędzanym łańcuchem, rozwija moc 85 KM i 110 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jednostka została zespolona z 5-biegową skrzynią manualną (w opcji 4-biegowy "automat" po dopłacie 3 000 zł), która została wyposażona także w reduktor. Napęd przekazywany jest standardowo na koła tylne, jednak możliwe jest dołączenie także przednich kół. Testowany przez SuperAuto24.pl egzemplarz był wyposażony w przekładnię ręczną.

>>> Suzuki Jimny 1.3 Elegance - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Charakter jednostki napędowej idealnie współgra z usposobieniem małego wszędołaza. Dźwięk motoru lubi przebijać się do kabiny, jednak jego kultura pracy jest na wysokim poziomie. Wibracje są niewielkie, a sama reakcja na wciśnięcie gazu wykazuje się entuzjazmem. Otwarcie przepustnicy można regulować z niemal aptekarską precyzją. Małe "serce" terenówki w połączeniu z niedużą masą własną samochodu jest elastyczne, i wystarczająco dobrze czuje się w każdym zakresie obrotów. Na szczególną werwę można liczyć w okolicach czerwonego pola obrotomierza, bo przy 6000 obr./min dostarczana moc jest najwyższa.

>>> Suzuki Jimny 1.3 Elegance - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Poza utwardzonymi drogami silnik sprawuje się znakomicie. Ma on wystarczającą siłę, by mały Jimny pokonał większość przeszkód. Dzięki dobrej reakcji na ruch prawą stopą trudno o zakopanie się w pułapce. Co więcej, na szutrowych drogach można się pobawić w "latanie bokiem" na drugim biegu. Naprawdę trudno znaleźć solidną przeszkodę dla japońskiej terenówki, jednak gdy takowa się pojawi, do dyspozycji mamy wtedy reduktor, który jeszcze dalej odsuwa widmo utknięcia w terenie na wieki. Głębokie błoto, sypki żwir, czy wilgotny piach nie zrobią żadnego wrażenia na Suzuki, bo dla niego to chleb powszedni. Warto zaznaczyć, że test był przeprowadzany na oponach zimowych, o typowo asfaltowym profilu. Dzielność terenowa oraz skuteczność wychodzenia z opresji zrobiły na naszej redakcji bardzo duże wrażenie.

>>> Suzuki Jimny 1.3 Elegance - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Czasami trzeba opuścić terenowe klimaty na rzecz asfaltowych szlaków komunikacyjnych. Tutaj ujawniają się kolejne plusy i minusy pojazdu. Skrzynia biegów pracuje precyzyjnie, a skok lewarka jest niebywale krótki, i to naszym zdaniem mocne walory autka. W trasie da się odczuć brak szóstego biegu, ale to nie wada, a raczej kaprys, ze względu na nasze redakcyjne przyzwyczajenie jazdy nowymi autami (zwykle posiadającymi ten właśnie bieg). Tak naprawdę charakter silnika w Jimnym sprawa, że nabiera się ochoty na powolną jazdę, bo wóz ten zdecydowanie nie był projektowany do autostradowych wypraw. Osiągi mówią tu same za siebie - przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 14,7 s, a prędkość maksymalna deklarowana przez producenta to 140 km/h. Co ciekawe nam udało się rozpędzić auto na prostej do licznikowych 160 km/h, natomiast wrażenie nabierania prędkości do pierwszej "setki" wcale nie wydawało się takie długie.

Suzuki Jimny 1.3 85 KM - SPALANIE

Niewielki zbiornik terenówki mieści 40 litrów paliwa. Testowany benzynowiec 1.3-litra o mocy 85 KM, w połączeniu z manualną skrzynią biegów ma według danych producenta spalać: 8,9-litra/100km w cyklu miejskim. Na trasie auto zadowolić się ma dawką 6 litrów "na setkę", a w cyklu mieszanym zużywać 7,1 l/100km.

Suzuki Jimny to z założenia prosty samochód, dlatego też nie został wyposażony w komputer pokładowy wskazujący kierowcy spalanie, nie mówiąc już o takim bajerze jak wpływający na oszczędność system Start/Stop. Nasza redakcja niestety ze względu na pokonanie zbyt małej ilości kilometrów, nie mogła wykonać tradycyjnego pomiaru, polegającego na metodzie zatankowania baku do pełna i obliczeniu średniego apetytu na Pb.

Mimo wszystko jednak łatwo stwierdzić, że 4-cylindrowy motor terenówki cechuje się sporym zapotrzebowaniem na paliwo, jak na tak niewielką pojemność. Na jednym zbiorniku bezołowiowej udało się przejechać w różnych warunkach około 450 km, co w przybliżeniu daje zużycie paliwa na poziomie około 9 l/100 km.

Suzuki Jimny 1.3 85 KM - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Benzyna
Pojemność 1328 cm3
Moc maksymalna 85 KM przy 6000 obr./min
Maks mom. obrotowy 110 Nm przy 4100 obr./min
Prędkość maksymalna
140 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 14,7 s
Skrzynia biegów ręczna/ 5
Napęd tylny + dołączana przednia oś + reduktor
Zbiornik paliwa 40 l
Masa własna/ całkowita
1075 kg/ 1420 kg
Emisja CO2 162 g/km
Bagażnik/ po złożeniu siedzeń 113 l/ 816 l

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego terenówki z Japonii. Jak skomponowano zawieszenie małego Suzuki? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu? O tym w 3. odcinku dziennika testu Jimnego na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki