Suzuki Jimny 1.3 Elegance - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2013-11-27 2:30

Zawieszenie niewielkiej terenówki Suzuki nie przypadnie do gustu osobom cierpiącym na chorobę lokomocyjną. Nadwozie kołysze się na zakrętach jak łajba na morzu, zaś duże nierówności są dosyć intensywnie przekazywane na ciała pasażerów. Spory prześwit ułatwia za to zdobywanie teoretycznie nieprzejezdnych tras, a świetnie działający napęd na wszystkie koła wzbudza naprawdę duże zaufanie. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena zawieszenia oraz hamulców Jimny'ego. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny nowego auta.

Suzuki Jimny - UKŁAD JEZDNY

Suzuki Jimny pod względem budowy podwozia to stara szkoła oparta na ramie nośnej. Zarówno z przodu jak i z tyłu zawieszenie wykorzystuje po trzy elementy prowadzące, sprężyny resorujące oraz sztywne mosty napędowe. Amortyzatory zostały przymocowane niezależnie obok sprężyn, co pozwala na ich większy skok. Gwarantuje to prostotę użytkowania i trwałość, jednak na asfalcie takie rozwiązanie pozostawia wiele do życzenia.

>>> Suzuki Jimny 1.3 Elegance - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Małe Suzuki zostało wyposażone w napęd na wszystkie koła typu Drive Action 4x4 z pneumatycznie uruchamianą blokadą piast. W trosce o żywotność układu stale napędzane są jedynie koła tylne. Tryb 4WD można załączyć za pomocą przycisku na konsoli centralnej, a dokonać tego da się przy prędkości do 100 km/h. Producent radzi jednak, by używać go na nawierzchniach o zmniejszonej przyczepności, gdyż stała jazda po asfalcie z napędzanymi wszystkimi kołami może się skończyć awarią. Dodatkowo istnieje również wybór trybu 4x4 z reduktorem (również za pomocą przycisku na konsoli), jednak ten wariant należy włączać dopiero po zatrzymaniu. Jeśli chodzi o samą skuteczność napędu na cztery koła to niewiele można mu zarzucić. Wszelkie typowe przeszkody terenowe jak błoto, głęboki piach czy strome podjazdy auto pokonuje bez żadnych oporów. Jeżdżąc Jimnym aż chce się szukać coraz trudniejszych pułapek i wyzwań, byle tylko sprawdzić jak duże możliwości oferuje azjatycki pojazd.

>>> Suzuki Jimny 1.3 Elegance - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Prześwit 190 mm nie wydaje się być zbyt duży, jednak jest on wystarczający przy codziennym użytkowaniu i okresowych wypadach "w teren". Co ciekawe, auto nie ma osłon silnika, gdyż znajduje się on na tyle wysoko, że od spodu chronią go wszelakie drążki i przedni most. Dzięki temu nie musimy się troszczyć o stan miski olejowej, która mogłaby ucierpieć w kontakcie z np. kamieniami. Ważniejsze od prześwitu są kąty natarcia, rampowy i zejścia, a te są całkiem spore i pozwalają na dużą dozę zabawy, którą ogranicza przede wszystkim troska o stabilność terenówki przy dużych pochyleniach. Krótki rozstaw osi i małe nadwozie świetnie wypadają przy jazdach między drzewami.

>>> Suzuki Jimny 1.3 Elegance - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Zawieszenie niestety w trasie potrafi wywołać chorobę lokomocyjną - auto buja się już w trakcie wsiadania pasażerów do kabiny, zaś w trakcie jazdy przechyły wprawiają w obawę podróżujących. Wydaje się, że stopień wychylenia nadwozia terenówki może być groźny, jednak jak się okazało w trakcie testu, małe Suzuki nic sobie z nich nie robi i całkiem pewnie pokonuje zakręty. Pomimo miękkiego zawieszenia jego odbicie jest dosyć silne, dlatego też informacje dotyczące nierówności i dziur są przekazywane w znacznym stopniu. Taka mieszanka przydaje się w warunkach terenowych, jednak na utwardzonych drogach nie każdemu przypadnie to do gustu.

Suzuki Jimny - HAMULCE

Hamulce małego Suzuki to również specyficzny przypadek - z przodu znajdują się tarczowe, zaś na tył trafiły bębnowe. Trudno mówić o ich skuteczności, gdyż lepiej je nazwać spowalniaczami. Wytracanie prędkości nie jest efektowne, a pedał hamulca trzeba wciskać głęboko, żeby odnieść jakiś sukces na tym polu. To kolejny ukłon w stronę jazdy terenowej, gdzie zbyt skuteczne hamulce mogą wpędzić nas w pułapkę. Gwałtowne hamowanie wspomagane jest przez system BAS, który po energicznym wciśnięciu pedału hamulca zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym.

Japońska terenówka to w obecnych czasach unikat, jeśli chodzi o ilość zastosowanej "elektroniki". Auto posiada ABS, który zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania, połączony z systemem EBD, rozdzielającym siłę hamowania odpowiednio na każde koło. I na tym kończy się lista "asystentów". Jimny nie posiada nawet w opcji systemu ESP, co może być sporym plusem dla niektórych klientów.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Suzuki w wersji Elegance. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik samochodu? O tym w 4. odcinku dziennika testu Jimny'ego na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki