Suzuki Splash 1.2 VVT Comfort - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2013-09-10 3:30

Suzuki w testowanej wersji z silnikiem 1.2-litra, generującym moc 94 KM, mimo masy na poziomie 990 kg nie robi wrażenia dynamicznego. To co na papierze wygląda ładnie, w rzeczywistości nieco blednie w starciu z drogowym życiem i studzi sportowe zapędy. Splash może i nie jest zawalidrogą, ale żeby tego dokonać trzeba wysoko "kręcić" wolnossący motorek na obrotach. Niezbyt dobre wrażenia dynamiki stara się zniwelować precyzyjna skrzynia biegów i niskie zużycie paliwa przy oszczędnej jeździe. DRUGI ODCINEK dziennika japońskiego mieszczucha został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Suzuki Splash - SILNIKI

Klienci zastanawiający się nad zakupem miejskiego japończyka mają do wyboru tylko dwie jednostki napędowe, i to zasilane benzyną. Pierwszy z nich to trzycylindrowy, 12-zaworowy i na dodatek wolnossący silnik o pojemności 1.0-litra, rozwijający 68 KM przy 6000 obr./min i 90 Nm przy 4800 obr./min.

Drugi zaś agregat to również motor pozbawiony turbodoładowania, z tym że ma on pojemność 1.2-litra i jest swego rodzaju klasyką gatunku z czterema cylindrami i 16-zaworową głowicą. Oznaczenie VVT mówi o zmiennych fazach rozrządu zaworów ssących i wydechowych. Układ ten generuje 94 KM (6000 obr./min) oraz 118 Nm (4800 obr./min).

>>> Suzuki Splash 1.2 VVT Comfort - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary autka <<<

Obie jednostki są zespolone z 5-biegowym "manualem", a w opcji do dyspozycji może być przekładnia automatyczna o czterech przełożeniach. Nasz egzemplarz testowy był wyposażony w mocniejsze serce zblokowane z ręczną skrzynią biegów, a odczucia z użytkowania tego wariantu opisujemy poniżej.

Suzuki Splash 1.2 VVT 94 KM - TEST

Pierwszy element na jaki zwróciliśmy uwagę, to kultura pracy silnika. Po uruchomieniu motoru i pozostawieniu go na wolnych obrotach wskazówka obrotomierza wskazywała wartość około 600 obr./min. Ku naszemu zdziwieniu w tej sytuacji motor chodzi tak jedwabiście, że jedynie ciche dźwięki wydobywające się z układu wydechowego zdradzają, że samochód jest gotowy do jazdy. Do wnętrza nie dochodzą żadne wibracje, a sama jednostka napędowa jest niesłyszalna. Ten detal zdradza jak bardzo japońscy inżynierowie dopracowywali każdy szczegół.

>>> Suzuki Splash 1.2 VVT Comfort - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Dobre wrażenie przyćmiewa nieco ruszenie z miejsca. Mocniejsze wciśnięcie prawego pedału sprawia, że do kabiny przedostaje się warkot małego silnika, jednakże gdy już się rozpędzimy i jedziemy stałą prędkością we wnętrzu nie jest aż nazbyt głośno - można by rzec, że jak na klasę aut miejskich jest cicho. Niestety samo nabieranie prędkości nie należy do przyjemnych doznań. Pomimo dostępności 94 KM kierowca czuje jakby przemieszczał się autem które ma około 20 KM mniej. Sprawne rozpędzanie się wymaga "kręcenia" motoru powyżej 3000 obr./min co jest główną przyczyną hałasu w kabinie pasażerskiej. Samo przyspieszenie 0-100 km/h na poziomie 12 s powinno oddać atmosferę panującą podczas jeżdżenia po mieście. Starsze osoby będą zadowolone z opisywanego benzyniaka, jednak kierowcy którzy "nawijają" dużą ilość kilometrów zarówno w mieście jak i poza nim zostaną nieco rozczarowane.

>>> Suzuki Splash 1.2 VVT Comfort - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Rozpędzanie auta uprzyjemnia precyzyjna skrzynia biegów o krótkich skokach lewarka. Każda zmiana biegu jest pewna i wyraźnie można wyczuć kiedy dźwignia jest na swoim miejscu. Można się pokusić o stwierdzenie, iż tak dobrze pracującego mechanizmu dźwigni nie ma nawet w niektórych autach sportowych. Pretensje można mieć do krótkich przełożeń skrzyni - lewarkiem biegowym trzeba często manewrować, a przy wyższych prędkościach np. 120 km/h motor pracuje z prędkością około 3300 obr./min, co na dłuższym dystansie może męczyć. Tu po raz kolejny inżynierowie dobitnie pokazali, że skupili się przede wszystkim na miejskim charakterze auta i to właśnie metropolia jest najbardziej naturalnym środowiskiem małego Suzuki.

Suzuki Splash 1.2 VVT 94 KM - SPALANIE

Zbiornik na paliwo mieści 45 litrów. Według danych producenta testowany silnik 1.2 VVT w połączeniu z manualną skrzynią powinien spalać: 6,1 l/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 4,5 litra/100km, a w cyklu mieszanym zużywać 5,1 litra na "setkę".

Teoretycznie rzecz biorąc Splash jadąc w trasie jest w stanie przejechać 1000 km na jednym zbiorniku paliwa. Oczywiście teoria, teorią, praktyka natomiast to zupełnie inny świat. I nie chodzi tu o zużycie paliwa, a raczej o drogowe realia w Polsce, gdzie infrastruktura szybkich dróg jest słabo rozwinięta. Jeśli chodzi o spalanie benzyny, to Suzuki jest obecnie jednym z niewielu producentów, którzy podają rzetelne zapotrzebowanie na paliwo. Jeżeli w katalogu podano, że w mieście na przejechanie 100 km japoński mieszczuch potrzebuje 6,1-litra to faktycznie można taką wartość osiągnąć i to niekoniecznie wysilając się pond ludzkie możliwości. Wystarczy spokojna jazda i mała wiedza o zasadach eco-drivingu. Podobnie jest w przypadku podróżowania po terenach niezabudowanych oraz przy odczytach o średnim zużyciu paliwa. Panowie z Japonii powinni otrzymać dużego plusa za rzetelne podejście do klienta.

Komputer pokładowy to wyposażenie seryjne. Informacje na temat spalania uzyskamy za pomocą przycisków zlokalizowanych u dołu prędkościomierza. Niestety nie jest to wygodne rozwiązanie, ponieważ w trakcie jazdy trzeba oderwać rękę od kierownicy i skupić się na przestawieniu wskazań. Dane pokazywane są na elektronicznym wyświetlaczu wpasowanym w główny zegar, jednak jego czytelność mogłaby być nieco lepsza.

Suzuki Splash 1.2 VVT - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Benzyna
Pojemność 1242 cm3
Moc maksymalna 69 kW/94 KM przy 6000 obr./min
Maks mom. obrotowy 118 Nm przy 4800 obr./min
Prędkość maksymalna
175 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 12,0 s
Skrzynia biegów manualna 5-biegowa
Napęd przedni   
Zbiornik paliwa 45 l
Masa własna / dopuszczalna masa całkowita
990 kg / 1485 kg
Opony 185/60 R15
Emisja CO2 118 g/km
Bagażnik/ po złożeniu
178 l/ 573 l

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Splasha. Jak skomponowano zawieszenie małego auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu mieszczucha? Jaka jest skuteczność hamulców? O tym już w 3. odcinku dziennika testu miejskiego Suzuki w SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki