SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

03.12.2013, godz. 01:30
Suzuki SX4 S-Cross
foto:

Suzuki nigdy nie rozpieszczało bogatą paletą silnikową w swoich autach. Tak też jest z nowym SX4, oferującym pod maską jednego benzyniaka lub diesla. Redakcyjny test został przeprowadzony na modelu zasilanym klasyczną "bezołowiową". Jednostka ta cechuje się raczej umiarkowaną dynamiką, która zresztą dobrze pasuje do charakteru crossovera, dlatego najlepiej wykorzystywać ją do niespiesznego przemieszczania się. DRUGI ODCINEK dziennika S-Crossa, poświęciony został testowi układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Suzuki SX4 S-Cross - SILNIKI

Decydując się na zakup auta dylematów podczas wyboru jednostki napędowej nie będzie. Tylko kwestią gustu jest wybór jednego z dwóch oferowanych silników - benzynowego, lub wysokoprężnego. Obydwa są czterocylindrowymi, 16-zaworowymi motorami o tej samej pojemności 1.6-litra, generującymi identyczną moc. Benzynowy VVT z systemem zmiennych faz rozrządu zaworów ssących i wydechowych, jest wolnossącą japońską konstrukcją. Dysponuje on mocą 120 KM i momentem obrotowym wynoszącym 156 Nm. Drugi silnik to opracowany przez Fiata wysokoprężny, turbodoładowany motor oznaczony symbolem 1.6 DDiS. Dostarcza on identyczną moc 120 KM, ale jego moment obrotowy wynosi drugie tyle, bo aż 320 Nm.

Napęd w silniku benzynowym przekazywany jest za sprawą manualnej 5-biegowej skrzyni na koła przednie, lub na wszystkie 4 koła w przypadku wersji z mechanizmem napędu ALLGRIP. Opcjonalnie jest dostępna dla benzyny skrzynia automatyczna CVT z możliwością manualnej zmiany biegów łopatkami pod kierownicą. Silnik diesla seryjnie połączono natomiast z 6-biegową przekładnią ręczną, a zautomatyzowana dla tego silnika nie występuje. W ogóle za to na liście opcji w Polsce nie ma systemu Start-Stop. Okazuje się, że klienci odwiedzający polskie salony takim dodatkiem praktycznie nie są zainteresowani, i dlatego nie wprowadzono do naszego kraju nad Wisłą.

>>> Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Podobnie jak w większości oferowanych dziś w salonach nowych samochodów, na seryjnym wyposażeniu znajduje się komputer pokładowy zintegrowany z wyświetlaczem wielofunkcyjnym między zegarami. Jest na nim m.in. wskaźnik optymalnego wyboru przełożenia skrzyni, czy grafika skali spalania, która podpowiada kierowcy, kiedy zmienić bieg i odpuścić pedał gazu. Takie "wspomagacze" potrafią wpłynąć na oszczędniejszą jazdę, gdy wykonuje się zalecane podpowiedzi. Bezkluczykowy dostęp do auta z przyciskiem uruchamiającym silnik na desce, jest montowany w wersjach PREMIUM i ELEGANCE.

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 120 KM - TEST

Podczas testu SuperAuto24.pl poruszaliśmy się wolnossącą benzyną. Jednostka cichutko pracowała na biegu jałowym, a podczas normalnej jazdy do uszu docierał przyjemny pomruk. Nawet przy leniwym "wkręcaniu" silnika w wyższą skalę obrotową wcale nie było jakoś przesadnie hałaśliwie. Wystarczająco dobre wygłuszenie kabiny dba o komfort akustyczny w podróży. W temacie dźwigni zmiany biegów, mimo iż wyczuwało się delikatny opór wybieranych poszczególnych przełożeń, to trzeba powiedzieć, że testowana 5-biegowa przekładnia działała jak trzeba. Sam drążek był krótki, a na jego zakończeniu wylądowała okrągła gałka przejęta z mniejszego Swifta.

>>> Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Nowy SX4 dzięki niskiej jak na crossovera masie własnej (testowa wersja z napędem na cztery koła ważyła 1240 kg), przyzwoicie radził sobie na drodze. Może i po wciśnięciu pedału gazu do oporu, w dolnej fazie obrotowej niewiele się dzieje, ale w miarę wzrostu prędkości obrotowych silnik zaczyna dostawać wigoru. Jak to w japońskich wolnossących agregatach bywa, elastyczność na niskich obrotach jest zwyczajnie słaba. Niutonometry w testowanym zielonym Suzuki dawały o sobie znać dopiero po przekroczeniu 4000 obr./min. Do wykrzesania maksymalnej ilości 120 koni mechanicznych, trzeba było natomiast uparcie dusić pedał akceleratora aż do 6000 obr./min. Podsumowując dynamika wypada akceptowalnie i pasuje do charakteru konstrukcji.

>>> Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik, wyposażenie <<<

Przemieszczając się autem przez tydzień w różnych warunkach drogowych, nie trudno było dojść do wniosku, że prawdziwym żywiołem S-Crossa jest miasto. Trasę lepiej pokonywać niezbyt spiesznie, jeśli w grę ma wchodzić niskie spalanie. Żeby skutecznie wyprzedzać innych użytkowników ruchu, redukcje nawet o dwa biegi wraz z wykorzystaniem wysokich obrotów są nieuniknione. Rozpędzenie małego SUV-a do pierwszych 100 km/h w czasie 11 sekund to standard w tej klasie, podobnie jak maksymalna szybkość dochodząca do 180 km/h, której zresztą w Polsce i tak nie ma gdzie legalnie osiągnąć.

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT - SPALANIE

Zbiornik crossovera mieści 47 litrów paliwa. Testowany 1.6 VVT w połączeniu z manualną skrzynią biegów i napędem na 4 koła, według danych producenta powinien spalać następujące dawki paliwa: 7,1 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 5,1 l/100km, a w cyklu mieszanym spalać 5,9 litrów/100km.

Podczas testu prowadzonego przez naszą redakcję, byliśmy zaskoczeni faktycznie niskim apetytem. Zapotrzebowanie silnika na "bezołowiową" było naprawdę zadowalające, gdy nie przesadzało się wysokimi obrotami. Utrzymując raczej ekonomiczny styl jazdy w trasie, nie obawiając się raz na jakiś czas wyprzedzania, silnik zużywał 5,5 litra paliwa. Przemieszczając się po mieście i pokonując korki, SX4 S-Cross średnio potrzebował około 7,5 litra/100km. W cyklu mieszanym Suzuki zadowoliło się dawką 6,5 litra na "setkę".

>>> Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

Informacje na temat spalania auta możemy systematycznie monitorować na cyfrowym wyświetlaczu pośrodku wskaźników. To co bardzo zasmuca to fakt, że Suzuki wciąż nie nauczyło się montować w kierownicy przycisku do obsługi komputera. Próba dostania się m.in. do danych na temat spalania związana jest z przekładaniem ręki przez kierownicę, żeby sięgać do małego, archaicznego patyczka przy blacie zegarów. Już w starszych konstrukcjach Suzuki ten mankament strasznie przeszkadzał, a w przypadku nowego auta to już katastrofa.

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4, rzędowy 16V
Paliwo Benzyna
Pojemność 1586 cm3
Moc maksymalna 88 kW/120 KM/6000 obr./min
Maks mom. obrotowy 156 Nm/4400 obr./min
Prędkość maksymalna
180 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 11 s
Skrzynia biegów manualna/5
Napęd 4WD ALLGRIP
Zbiornik paliwa 47 l
Masa własna/ dopuszczalna całkowita
1240/1730 kg
Opony 205/50 R17
Emisja CO2 135 g/km (norma Euro 6)
Bagażnik/po złożeniu siedzeń 430 l/1269 l

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego S-Crossa, wyposażonego w napęd czterech kół ALLGRIP. Jak skomponowano zawieszenie crossovera? Czy coś się zmieniło w stosunku do poprzednika? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu? O tym w 3. odcinku dziennika testu drugiej generacji Suzuki SX4 na SuperAuto24.pl.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: