SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

04.12.2013, godz. 01:30
Suzuki SX4 S-Cross
foto:

Do taplania się w błocie i pokonywania piaszczystych wydm S-Cross zdecydowanie się nie nadaje, ale przez większe kałuże i pasy zieleni przebrnie bez problemu. Prześwit jest niewielki, dlatego ważna jest odpowiednia ocena wysokości krawężników w mieście, czy kolein na polnej drodze. Zadowala wygoda zawieszenia i naturalne zachowanie na utwardzonej jezdni. Do zdecydowanych zalet należy zmodyfikowany napęd na cztery koła ALLGRIP, do którego naszym zdaniem warto dopłacić. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl to ocena układu jezdnego drugiego SX4. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Suzuki SX4 S-Cross - UKŁAD JEZDNY

Zacznijmy od tego, samochód został zbudowany na całkiem nowej płycie podłogowej, która w przyszłości będzie bazą dla kolejnych modeli Suzuki. Efektem zastosowania nowej konstrukcji jest obniżenie masy własnej, przy podniesieniu ładowności. Przykładem jest podstawowa wersja S-Crossa, ważąca tylko 1085 kg, co oznacza, że dużo słabiej wyposażony poprzednik był o 55 kg cięższy, a przy tym jego ładowność była niższa aż o 50 kg. Samo zawieszenie bez względu na to, czy jest połączone z napędem na przednie, bądź wszystkie koła, jest tak samo skonstruowane z identycznymi ustawieniami. Z przodu pracuje niezależny układ typu McPherson z dolnymi wahaczami i zwrotnicami. Z tyłu postawiono zaś na tradycyjną belkę zespoloną z oddzielnie zamontowanymi amortyzatorami i sprężynami. Podobnie zresztą było w poprzednim SX4, dlatego kłopotów nie będzie przy ewentualnej wymianie któregoś z elementów w przypadku awarii.

>>> Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Układ kierowniczy to przekładnia zębatkowa z progresywnym wspomaganiem elektrycznym. Kalibracja tego mechanizmu nie jest może wzorowa, niemniej jednak pojazd prowadzi się łatwo i naturalnie. Mając w pamięci sposób oporniejszego kierowania poprzednikiem, postęp jest wyraźny. Za to wysokość zawieszenia S-Crossa widocznie zmalała, co może się nie spodobać osobom zmuszonym do przejazdów po gorszych i nieodśnieżanych zimą ścieżkach. Fragmenty podwozia wiszą 165-170 mm nad drogą, co na tle pierwszej generacji oznacza 20 mm przybliżenie auta do ziemi. Zjeżdżając z twardej drogi, wymagane jest baczne przyglądanie się duktom. Przy takim prześwicie obcierka brzuchem albo zderzakiem to nie problem, o czym zresztą sami przekonaliśmy się na polnej ścieżce. Trochę szkoda, bo napęd 4WD (o ile jest zamontowany) to dobra strona wozu. Tak to już niestety jest z crossoverami, które mają być bardziej użytecznymi wariacjami kompaktów, śmielej pokonującymi kałuże i krawężniki.

>>> Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Czujniki pomagające w parkowaniu, dla przedniej i tylnej części nadwozia (z sygnalizacją dźwiękową i wizualną), są montowane tylko w topowym ELEGANCE. Napęd czterech kół ALLGRIP jest opcjonalny. W testowanym egzemplarzy układ ten znalazł się na wyposażeniu, więc mieliśmy okazję popróbować, czy faktycznie inna jakość jazdy po wyborze jednego z czterech trybów jest wyczuwalna. Różnica cenowa dla egzemplarzy wyposażonych w 4WD to 7 000 zł, ale według naszej opinii warto dołożyć te pieniądze już dla samego bezpieczeństwa przemieszczania się. Samochód oferuje zwyczajnie lepszą przyczepność do drogi, szczególnie w trudniejszych warunkach pogodowych. Sposób miękko zestrojonego resorowania wygodnie radzi sobie z przeszkodami, ale cierpi na tym stabilność w łukach, bo karoserią troszkę buja.

>>> Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik, wyposażenie <<<

Czym w ogóle jest ALLGRIP? Tak Japończycy nazwali najnowszą generację napędu na obie osie, polegającą na elektronicznym dołączaniu kół tylnych. Inteligentne sterowanie kontroluje pracę napędu 4WD, wspomagania kierownicy, silnika i systemu ESP. Do wyboru są cztery tryby wybierane pokrętłem z przyciskami (AUTO, SPORT, SNOW lub LOCK). W trybie AUTO system domyślnie wykorzystuje napęd na przednie koła, a w momencie wykrycia ich uślizgu włącza tryb 4WD. Kolejna opcja SPORT załącza pracę wszystkich kół, co ma zastosowanie na krętych drogach dzięki lepszej stabilności. Komputer steruje przy tym momentem obrotowym i charakterystyką przyspieszenia, żeby lepiej dopasować reakcję jednostki napędowej. Ustawienie SNOW przewidziano dla oblodzonych, ośnieżonych nawierzchni - system tak steruje napędem obu osi, aby zapewnić najlepszą trakcję i stabilność. Ostatni tryb LOCK zaprogramowano do pokonywania grząskich przeszkód - wysoki moment obrotowy jest nieustannie przekazywany do kół tylnej osi.

Suzuki SX4 S-Cross - UKŁAD HAMULCOWY

Układ hamulcowy bez względu na wersję silnikową jest taki sam. Z przodu umieszczono wewnętrzne wentylowane tarcze hamulcowe, a z tyłu o hamowanie dbają pełne tarcze lite. Kierowca w trakcie jazdy może też liczyć na wsparcie bogatego pakietu zaawansowanych systemów z zakresu bezpieczeństwa.

>>> Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

Do wyposażenia podstawowego włączono: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) wraz z EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowani) oraz BAS (system wspomagania nagłego hamowania). Jest też ESP (elektroniczna stabilizacja toru jazdy aktywująca się z warunkach krytycznych) i TCS (układ zapobiegający poślizgowi kół napędzanych). O właściwym ciśnieniu w oponach poinformuje na komputerze pokładowym system TPMS. Dodatkowo w wersjach PREMIUM i ELEGANCE jest jeszcze montowany Hill Hold Control (wspomaganie ruszania na wzniesieniu, eliminujące ryzyko stoczenia się).

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza drugiej generacji SX4, w wersji wyposażenia ELEGANCE. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Co zmieniło się w stosunku do poprzedniego modelu? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co oferuje klientowi rekreacyjno-miejskie auto w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu S-Crossa na SuperAuto24.pl.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: