TEST Audi Q2 1.4 TFSI COD: motoryzacyjny kogel-mogel

2016-11-12 11:25

Jeśli ktoś uważa, że Audi jest zbyt konserwatywne i przesadnie trzyma się swojego sprawdzonego designu, to taki pogląd odmieni Audi Q2. Twórcy tego zupełnie nowego i zarazem najmniejszego modelu z rodziny Q, postawili na stylistyczno-technologiczny kogel-mogel. Wyszedł z tego przyjazny i modny crossover, wpisujący się w segment niezagospodarowany do tej pory przez cztery pierścienie.

Jakie auto potrafi spełnić się nie tylko w codziennym użytkowaniu, ale i w trakcie rekreacyjnych wypadów za miasto? Odpowiedź jest prosta - crossover (lub jak kto woli kompaktowy SUV). Takie auto cechujące się przede wszystkim podwyższonym zawieszeniem, nie musi być ani mocne, ani przełajowe. Wystarczy aby udało się nim pokonać krawężnik i okazyjnie przejechać polną ścieżką. Najważniejszy jest sprawny podbój aglomeracji i przemykanie podmiejskimi drogami gorszej jakości. Takiego rodzaju mobilności klienci poszukują najczęściej w dzisiejszych czasach, co doskonale tłumaczy opracowanie i zbudowanie Audi Q2.

Crossover na bazie A3

Audi Q2 to nic innego jak bardziej poręczna wariacja na temat modelu A3. Samochód zbudowany na modułowej platformie MQB, wytwarzany jest na tej samej linii montażowej co Audi A3, w głównej fabryce Audi AG w Ingolstadt. Crossover wraz z popularnym kompaktem przechodzi cykl montażu karoserii, lakierowania i montażu ostatecznego. Te dwa auta łączy wiele elementów technicznych, ale już pod względem wizualnym oraz docelowego przeznaczenia, to zupełnie odmienne modele.

Zobacz: TEST Audi A4 Avant B9 quattro vs. BMW serii 3 Touring xDrive

Podwyższony kompakt przedstawia świeże podejście do designu i daje początek zauważalnym zmianom. Audi zamierza modelem Q2 dotrzeć do młodszej klienteli. Karoseria z wypukłymi bokami i wnękami kół, nie przypomina ani typowego SUV-a, ani sylwetki coupe, ani typowego allroad. Nie da się przegapić powierzchni pełnej załamań opartych o wielokąty i wieloboki. Nowością jest też przedni pas nacechowany geometrycznymi formami, podobnie jak specyficzny słupek C, który może odcinać się innym kolorem od nadwozia. Ale czy taki pomysł na karoserię przypadnie do gustu właśnie młodym? W zdobywaniu tej grupy docelowej odcinającej się od nudy, ma pomóc ponad 100 możliwości konfiguracji wyglądu zewnętrznego i zróżnicowane linie wyposażeniowe.

W "łapaniu" klientów przejeżdżających swoje pierwsze kilometry w życiu mają pomóc też cechy funkcjonalne. Audi Q2 dzięki przyjaznym rozmiarom (4,19 m długości, 1,51 m wysokości, 1,79 m szerokości) bez problemu odnajdzie się w mieście. Manewrowanie nie jest problematyczne, a opcjonalne nowinki w postaci czujników zbliżeniowych i kamer tylko usprawniają użytkowanie. Żeby było ciekawiej Q2 wyposażone w odpowiednie opcje samodzielnie wjedzie na miejsca parkingowe (zarówno prostopadłe, jak i równoległe) oraz pomoże z niego wyjechać.

Atrakcyjna kabina

Ze względu na takie przyjazne rozmiary nie doświadczymy przesadnej przestronności w kabinie. Owszem wnętrze w razie potrzeby pozwoli przetransportować pięć osób, ale główną bolączką w Q2 będzie ograniczone miejsce dla nóg pasażerów tylnego przedziału. O ile z obszarem dla głów raczej nie będzie problemu, to kłopoty z wygodnym ułożeniem nóg pojawią się gdy z przodu zasiądą osoby nawet o przeciętnym wzroście. Trudno jednak spodziewać się czegoś lepszego po aucie z rozstawem osi mierzącym 2,60 metra. Dobra informacja to ustawne wnętrze kufra liczące 405 litrów, a to oznacza, że zmieści się w nim co potrzeba na dłuższy wyjazd (o ile nie będzie to masa jakiegoś wyczynowego sprzętu sportowego). Poszukiwaczom bajerów będących jednocześnie ułatwieniami, Audi proponuje w opcji elektrycznie zamykaną i otwieraną pokrywę bagażnika.

Nie przegap: TEST Audi A4 allroad quattro: więcej niż kombi

Przedni przedział w Q2 przypomina projektem oraz funkcjonalnością większość tego co znamy z modelu A3. Zupełnie inna za to jest pozycja za fajnie układającą się w dłoniach kierownicą. W Q2 dominuje typowa dla SUV-ów polepszona widoczność spowodowana wyższym odsadzeniem fotela od podłogi, a co za tym idzie użytkownik dostaje w gratisie znacznie wygodniejszy sposób wsiadania do samochodu. Użyte materiały i montaż nie dają złudzeń, że ma się do czynienia z autem klasy premium, ale jest też coś, co dla równowagi potrafi mocno rozczarowywać. Aż trudno uwierzyć, ale boczki drzwiowe (zarówno z tyłu jak i z przodu) są twarde i nieprzyjemne w dotyku! W tych miejscach z niewiadomego powodu Audi poskąpiło miękkich materiałów... Fajną nowinką zastosowaną po raz pierwszy w autach Audi jest opcjonalny pakiet Ambient light, będący podświetlanymi w wielu kolorach listwami dekoracyjnymi o dużych powierzchniach i różnych dostępnych barwach.

.
WIDEO - zobacz jak działa podświetlenie Ambient light

Bajer na bajerze

Nie ograniczano się za to w temacie technologicznych możliwości, jakie Audi oferuje w swoich najnowszych autach. Systemy connectivity i infotainment to rozwiązania przeniesione z klasy luksusowych limuzyn. Standardowo Q2 wyposażono w 8,3-calowy monitor MMI, umieszczony wysoko na tablicy rozdzielczej. Systemem infotainment można sterować przy pomocy regulatora obrotowego reagującego równocześnie na nacisk oraz przy pomocy dwóch przycisków na tunelu środkowym. W opcji pojawi się MMI Navigation plus z polem dotykowym MMI touch. Systemem można także komfortowo sterować za pomocą głosu i zintegrowanej funkcji MMI search.

Kliknij: TEST Audi R8 V10 Plus 5.2 FSI quattro: drogowy myśliwiec

Młodzi użytkownicy auta docenią najbardziej punkt dostępu hotspot (WLAN) umożliwiający surfowanie po internecie i streaming mediów na tabletach i smartfonach. Sprzężenie sprzętów z systemami operacyjnymi iOS lub Android odbywa się za pomocą interfejsu Audi smartphone interface. Darmowa aplikacja Audi MMI connect pozwala na korzystanie z Online Media Streaming i na przeniesienie kalendarza ze smartfona do systemu. W ładowaniu smartfona pomoże port USB, albo bezprzewodowy układ wireles charging Audi phone box.

To wciąż nie wszystko. W Q2 za kierownicą mogą być umieszczone tradycyjne analogowe zegary, albo nowatorski wyświetlacz TFT o przekątnej 12,3 cala, odświeżający dane 60 razy na sekundę, nazwany Audi Virtual Cocpit. Nie tylko wygląda świetnie i nowocześnie, ale ma w zanadrzu spore możliwości indywidualizacji. Zamiast skupiać się na obrotomierzu, można go zmniejszyć i wrzucić na piedestał mapę Google z widokiem satelitarnym czy playlistę z muzyką. Wyświetlacz danych na szybie (head up display) prezentuje najważniejsze informacje, w tym wskazówki nawigacji oraz prędkość. To jednak nie wszystko. Na życzenie, na monitorze systemu infotainment pokazują się także usługi Audi online: informacje o parkingach, ceny paliwa i aktualne wiadomości ze świata.

Zwarte i pewne

Zwykle zabawa gadżetami to jedno, a jazda i dynamika to drugie. W Audi Q2 niekoniecznie tak jest, bo te odrębne tematy, często potrafią iść ze sobą w parze. Seryjne dynamiczne zawieszenie z progresywnym układem kierowniczym (zacieśnianie skrętu za sprawą konstrukcji rowków w maglownicy) wpływa na pewne prowadzenie. Auto na drodze daje poczucie bardzo zwartego i sprytnie ukrywa, że jest crossoverem, nawet mimo 145 mm prześwitu. Q2 jeszcze lepiej jeździ z opcjonalnym systemem wyboru dynamiki Audi drive select z czterema trybami ustawienia. W połączeniu z adaptacyjnym systemem amortyzacji, zmieniającym charakterystykę tłumienia poprzez zmianę przepływu płynu w amortyzatorach, daje sportowe wrażenia z prowadzenia Q2.

Przeczytaj: TEST Audi S8 plus 4.0 V8 TFSI quattro: niemiecka duma

W wersjach z napędem na oś przednią, w tyle zastosowano zawieszenie zespolone, a w modelach z napędem quattro – konstrukcję czterowahaczową. Na jazdę po ścieżkach wymagających konieczną trakcję i odpowiednią przyczepność, pozwoli wspomniany stały napęd na cztery koła. Quattro z hydraulicznym sprzęgłem wielopłytkowym występuje w wariancie z jednostką 2.0 TDI (150 KM i 190 KM).

Sprytne cylindry

Audi oferuje w sumie pięć silników seryjnie połączonych z system Start-Stop (dwa benzynowe i trzy diesle). Obok 3-cylindrowego silnika benzynowego TFSI o pojemności 1.0 litra (116 KM i 200 Nm), dostępna jest jeszcze 4-cylindrowa jednostka TFSI o pojemności skokowej 1.4 litra. Podczas pierwszej jazdy testowej mieliśmy do czynienia właśnie z tą jednostką. Silnik wyposażony standardowo w system o nazwie "cylinder on demand" (COD) odłącza pracę połowy cylindrów, co pomaga w uzyskaniu niższego spalania. Poza miastem, gdy poruszamy się spokojnym tempem i silnik nie korzysta nawet z połowy wartości obrotowych, proces dezaktywowania dwóch środkowych cylindrów jest niewyczuwalny, a jedyną oznaką oszczędnej jazdy jest zielona ikonka na desce rozdzielczej. Z drugiej jednak strony ten sam motor potrafi zaprezentować dynamiczne oblicze. Pobudzony pedałem gazu motor dostarcza maksymalnie 150 KM i 250 Nm (przedział od 1500 do 3500 obr./min.) i w sprincie osiąga "setkę" w czasie 8,5 sekundy.

Wejdź: TEST Audi RS7 Sportback performance: jak naładowana strzelba

W ofercie są jeszcze trzy 4-cylindrowe silniki wysokoprężne. Pierwszy 1.6 TDI generuje 116 KM i 250 Nm. Dwa pozostałe to 2.0 TDI o mocach 150 KM i 340 Nm oraz 190 KM i 400 Nm. Alternatywnie do precyzyjnej sześciobiegowej przekładni manualnej montowanej w standardzie, Audi do większości silników oferuje nową 7-biegową, dwusprzęgłową, automatyczną skrzynię S tronic z łopatkami przy kierownicy. Nowość tej przekładni polega na nowatorskim układzie zaopatrywania w olej i zmniejszonym współczynniku tarcia (w połączeniu z motorem 2.0 TDI 190 KM skrzynia S tronic i napęd quattro są seryjne).

Podsumowanie i cena

Nowe Audi Q2 ma przyłączyć się do kontynuacji sukcesów, jakie święcą już od dawna większe Q3, Q5 i Q7. Auto jest miksem najlepszych komponentów jakie obecnie leżą na półkach czterech pierścieni, a do tego łączy nowoczesną stylistykę i funkcjonalność. Model ten w przeciwieństwie do swoich starszych braci od początku powstawał z myślą o ludziach młodych, ceniących sobie nie tylko modny wygląd, ale i nowinki z zakresu connectivity oraz infotainment. Inżynierowie nie zapomnieli przy tym wszystkim o nacisku na bezpieczeństwo, bowiem oferowane w opcji systemy wsparcia potrafią dorównać poziomem limuzynom. Q2 jak na auto marki Audi przystało do tego świetnie jeździ i potrafi być dynamiczne.

Sprawdź: TEST Audi SQ5 plus 3.0 V6 TDI quattro: niepozornie szybkie

Ten niewielki, dobrze wyposażony SUV jest już dostępny w polskiej sieci sprzedaży. Auto startuje w cenniku od kwoty 104 100 zł. Tyle kosztuje wersja z silnikiem 1.4 TFSI COD, napędem na przód i manualną sześciobiegową skrzynią. Z czasem do oferty dołączy mniejszy 3-cylindrowy motor 1.0 TFSI, który wpłynie na jeszcze niższą cenę bazową. Popyt na tego typu wyżej zawieszone nad ziemią pojazdy sprawia, że przedstawione Q2 szybko znajduje na siebie klientów. W nieco ponad miesiąc od opublikowania cennika, sprzedało się w naszym kraju już 400 egzemplarzy. Ale czy te auta kupili faktycznie ludzie młodzi, tak jak życzyłoby sobie tego Audi? Tego już nie wiemy... Znając jednak finansowe realia Polaków, cena dla młodych zmotoryzowanych jest przerażająca. Z drugiej strony rynek oferuje tyle różnych form finansowania, że kupowanie auta za gotówkę staje się historią, a zamiast posiadania auta coraz modniejsze robi się tylko jego użytkowanie.

.
Audi Q2 - polski cennik
.

silnik/wersja Q2 Q2 Sport
1.0 TFSI 116 KM * -
1.4 TFSI 150 KM (COD) 6 biegów 104 100 zł 113 100 zł
1.4 TFSI 150 KM (COD) S tronic 114 200 zł 122 200 zł
1.6 TDI 116 KM manualna 6 106 400 zł 115 400 zł
2.0 TDI 150 KM manualna 6 * *
2.0 TDI 150 KM S tronic * *
2.0 TDI 150 KM S tronic quattro - *
2.0 TDI 190 KM S tronic quattro - 150 200 zł

* silniki dołączą w późniejszym terminie

.
Audi Q2 1.4 TFSI - dane techniczne
.

SILNIK R4, turbo
Paliwo benzyna
Pojemność 1395 cm3
Moc maksymalna 110 kW/ 150 KM przy 5000-6000 obr./min.
Maks mom. obrotowy 250 Nm przy 1500-3500 obr./min.
Prędkość maksymalna
212 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 8,5 s
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa
Napęd na przednią oś
Zbiornik paliwa 50 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
6,6 l/ 4,7 l/ 5,4 l
poziom emisji CO2
156 g/km
Długość 4191 mm
Szerokość 1794 mm
Wysokość 1508 mm
Rozstaw osi
2601 mm
Masa własna
1265 kg
Masa maksymalna dopuszczalna
1825 kg
Pojemność bagażnika 405/1050 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/tarczowe
Zawieszenie przód
Kolumna typu MacPhersona
Zawieszenie tył
wielowahaczowe
Opony przód i tył
(w testowym modelu)
215/55 R17

.
WIDEO - szybki spacer wokół nowego Audi Q2

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki