TEST Ford Focus lifting 2015: pierwsza jazda Focusem z nową twarzą - ZDJĘCIA

2014-09-25 21:47

Popularny segment C, do którego należą auta kompaktowe jest prawdziwym oczkiem w głowie motoryzacyjnych producentów. Wystarczy wspomnieć o takich graczach jak Volkswagen Golf, Toyota Auris, Skoda Octavia, Peugeot 308, Renault Megane czy Citroen C4, aby dostrzec jak wielki ścisk panuje w tej lubianej na naszym rodzimym rynku klasie. Olbrzymią chęć na utarcie nosa konkurentom oraz przyciągniecie do siebie klientów ma również Ford Focus, który właśnie doczekał się liftingu.

Historia kompaktowego Focusa jest krótsza niż mogłoby nam się wydawać. Ten jednoznacznie kojarzony z marką Ford model dostępny jest na rynku od 1998 roku. Właśnie wtedy światło dzienne ujrzało auto, które zadziwiało odważną i dynamiczną stylistyką oraz niespotykanymi w owych czasach właściwościami jezdnymi. Aktualnie w ofercie Forda dostępna jest już 3 generacja tego modelu. Na drogach hiszpańskiej Malagi sprawdzamy co zmienił lifting w najnowszej generacji Focusa.

Nowa twarz

Już na pierwszy rzut oka widać, że odświeżony Ford Focus otrzymał zupełnie nową twarz. Twarz, która upodabnia go teraz do mniejszej Fiesty oraz staje się charakterystycznym elementem wszystkich nowych modeli Forda. Przedni grill budzi wyraźne skojarzenia z autami marki Aston Martin lub... z paszczą bardzo zdziwionej ryby. Od nowa narysowano też dolny fragment zderzaka z lampami przeciwmgielnymi, a także reflektory.

Delikatnych zmian na karoserii jest więcej, ale ich dostrzeżenie wymaga dużej lupy lub wsparcia się folderem reklamowym producenta. Dzięki niemu można się też dowiedzieć, że tylna część dostała poprawione lampy i zderzak. Jak to często przy okazji liftingów bywa do palety lakierów Focusa dodano kilka nowych barw, a aluminiowe obręcze kół zyskały nowe wzory.

Przemiana

Widocznych zmian we wnętrzu jest zdecydowanie więcej. Zasiadając za kierownicą bogato wyposażonej odmiany Titanium z kilkoma dodatkowymi opcjami na pokładzie odniosłem wrażenie, że elementami niezmienionymi w stosunku do poprzednika są tylko gałka zmiany biegów, fotele oraz analogowe zegary (grafika komputera pokładowego została minimalnie zmieniona). Cała reszta została przeprojektowana lub zastąpiona zupełnie nowymi elementami. Kierownica, panel klimatyzacji czy nawet miejsca na kubki pomiędzy przednimi fotelami zyskały nowy odświeżony wygląd. Jednak największą zmianą jest zastosowanie dużego wyświetlacza dotykowego będącego częścią systemu multimedialnego SYNC.

Intuicyjność obsługi wielu współczesnych Fordów nie była ich mocną stroną. Na efektownie wyglądającej konsoli środkowej ulokowano całą masę niewielkich przycisków służących do obsługi systemu multimedialnego oraz innych czasoumilaczy dostępnych na pokładzie. Zarówno nagromadzenie jak i niewielkie rozmiary owych przycisków nie sprzyjały łatwości obsługi. Również wyświetlacz o rozmiarze ekranów telefonów komórkowych sprzed kilkunastu lat nie wzbudzał zachwytu. Teraz, w chwili wprowadzenia do europejskiej oferty systemu SYNC problemy ze skomplikowaną obsługą Focusa odchodzą w niepamięć.

Sam system wydaje się być intuicyjny z logicznie pogrupowanym menu. Jedyna uwaga jaką udało się zaobserwować podczas pierwszych jazd, dotyczy działania fabrycznej nawigacji, która zbyt wolno przeliczała trasę i momentami miała problemy z prawidłowym odczytaniem trasy jaką aktualnie się przemieszczałem. Być może kręte i ciasne drogi Malagi wprawiały w zakłopotanie nowy system Forda.

W stronę ekologii

Biorąc pod uwagę jednostki napędowe dostępne w podretuszowanym Fordzie na pierwszy rzut oka zmieniło się niewiele. W dalszym ciągu dostępny jest wolnossący i mało skomplikowany silnik 1.6 Ti-VCT o mocy od 85 do 125 KM. Nie mogło również zabraknąć chwalonego i wielokrotnie nagradzanego silnika 1.0 EcoBOOST w wariantach 100 oraz 125-konnym. Jedną z nowości jest benzynowy silnik 1.5 EcoBOOST, który zastępuje jednostkę 1.6 EcoBOOST. Nowy, nieco mniejszy silnik benzynowy spełnia normy emisji spalin Euro VI i jest seryjnie wyposażony w system Start&Stop. Moc? 150 lub 182 KM.

Oczywiście w ofercie znajdziemy również silniki wysokoprężne. Do znanego diesla 1.6 TDCi dołączył jego minimalnie mniejszy odpowiednik o pojemności 1.5 litra o mocy od 95 do 120 KM i seryjnym systemem Start&Stop. Na szczycie oferty Diesli stoi 2-litrowa jednostka legitymująca się mocą 150 KM.

W odświeżonym Focusie pojawiły się także całkiem nowe systemy mające wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Wprowadzono wiec takie udoskonalcze jak: Active City Stop, Active Park Assist, Lane Keeping Alert czy adaptacyjne reflektory biksenonowe dbające o komfort oraz bezpieczeństwo podróżujących..

Cisza przede wszystkim

Na odbywających się w hiszpańskiej Maladze pierwszych jazdach odświeżonym Focusem miałem okazje sprawdzić jak sprawuje się 182-konna wersja 1.5 EcoBOOST oraz 2-litrowy 150-konny Diesel. Cechą wspólną obydwu tych silników było ich świetne wyciszenie. Niemalże niezależnie od stylu jazdy i prędkości, do kabiny docierały tylko niewielkie odgłosy pracującej pod maską jednostki napędowej. Silnik benzynowy pracował bardzo gładko, a kręcony pod czerwone pole obrotomierza wydawał z siebie miły dla ucha pomruk. "Ropniak" również był praktycznie nie słyszalny w kabinie, a reakcję na gaz i osiągi śmiało można uznać za dobre i w zupełności wystarczające do żwawej jazdy.

A propos jazdy. Fordy niemalże od zawsze słynęły z bardzo dobrych właściwości jezdnych oraz swego rodzaju nastawienia na kierowcę. Nowy Focus nie jest wyjątkiem od tej reguły. Jego zawieszenie pozwala na wiele, a samo auto jest łatwe do opanowania. Kręte i bardzo równe drogi Andaluzji nie robiły na kompaktowym Fordzie zbyt dużego wrażenia. Jedynie kierowca był nieco rozpraszany przez zapierające dech w piersiach widoki co i rusz przewijające się za oknem.

Zdecydowanie większej ilości szczegółów dotyczących wrażeń z jazdy, czy chociażby średniego spalania możecie spodziewać się już niebawem, kiedy to nowego Focusa sprawdzimy w mniej sterylnych warunkach polskich dróg.

Oficjalny cennik odświeżonego Focusa można dodaję nieco niżej. Przypomnę tylko, że za podstawowy wariant tego auta z 85-konnym silnikiem 1.6 startują z poziomu 57 990 zł.

Ford Focus FL 2015 - polski cennik

Podany poniżej cennik Forda Focusa 2015 dotyczy odmiany 5-drzwiowej. Aby wybrać 4-drzwiowego sedana trzeba doliczyć 1000 zł, a decydując się na 5-drzwiowe kombi dopłata wynosi 3000 zł.

Podstawowy Focus Trend ma w standardzie m.in.: klimatyzację manualną, układ monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TPMS), system Ford MyKey, elektrykę lusterek, elektrykę szyb przednich, skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów, komputer pokładowy.

silnik/wersja skrzynia biegów TREND TREND SPORT TITANIUM
1.6 Ti-VCT 85 KM manual 5
57 990 zł
-
-
1.6 Ti-VCT 105 KM manual 5
60 990 zł
64 390 zł
69 990 zł
1.6 Ti-VCT 125 KM manual 5
63 990 zł
67 390 zł
72 990 zł
1.6 Ti-VCT 125 KM PowerShift
73 490 zł
76 890 zł
82 490 zł
1.0 EcoBoost 100 KM ASS
manual 5
62 990 zł
66 390 zł
71 990 zł
1.0 EcoBoost 125 KM ASS manual 6
66 490 zł
69 890 zł
75 490 zł
1.5 EcoBoost 150 KM ASS manual 6
69 440 zł
72 840 zł
78 440 zł
1.5 EcoBoost 150 KM ASS automat 6
78 440 zł
81 840 zł
87 440 zł
1.0 EcoBoost 100 KM ASS manual 6
-
77 640 zł
83 240 zł
1.0 EcoBoost 100 KM ASS automat 6
-
88 640 zł
92 240 zł
1.6 TDCi 95 KM
manual 6 68 990 zł
72 390 zł
77 990 zł
1.6 TDCi 115 KM
manual 6 71 990 zł
75 390 zł
80 990 zł
1.5 TDCi 95 KM ASS
manual 6 70 690 zł
74 090 zł
79 690 zł
1.5 TDCi ECONetic 105 KM ASS
manual 6 71 290 zł
-
80 290 zł
1.5 TDCi 120 KM ASS manual 6 74 440 zł
77 840 zł
83 440 zł
1.5 TDCi 120 KM ASS PowerShift 83 440 zł
86 840 zł
92 440 zł
2.0 TDCi 150 KM ASS
manual 6 78 740 zł
82 140 zł
87 740 zł
2.0 TDCi 150 KM ASS
PowerShift 87 400 zł
91 140 zł
96 740 zł

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki