SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy TEST Hyundai i40 CW 1.7 CRDi: trochę jak koreański Passat - ZDJĘCIA

TEST Hyundai i40 CW 1.7 CRDi: trochę jak koreański Passat - ZDJĘCIA

11.11.2014, godz. 02:40
Hyundai i40 CW 1.7 CRDi
Hyundai i40 CW 1.7 CRDi foto: zdjęcia własne

Konkurencja w klasie średniej jest bardzo duża, a rywalizacja wręcz bezpardonowa. Głównymi bohaterami są Volkswagen Passat, Opel Insignia czy Ford Mondeo. Jednak coraz mocniej o swoje miejsce walczą producenci z Japonii i Korei Południowej. Zobaczmy zatem, co oferuje Hyundai i40 w wersji kombi.

Hyundai I40 CW zadebiutował w 2011 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Początkowym "problemem" był brak limuzyny, która pojawiła się na rynku kilka miesięcy później. Obecnie koreańskie kombi skutecznie rywalizuje z niemiecką konkurencją. Dodatkowego smaczku dodaje fakt, iż do testów trafiła wersja Premium, oferująca praktycznie maksymalny komfort i liczne udogodnienia.

Przeczytaj też: TEST Hyundai Genesis 3.8 V6: pierwsza jazda klasą premium po koreańsku

Nadwozie testowanego samochodu jest nakreślone z polotem i naznaczone ostrymi liniami. Patrząc na przód auta od razu zauważymy futurystycznie zaprojektowane światła do jazdy dziennej, które stają się domeną wszystkich produktów Hyundaia. Zgrabnej całości dopełnia masywny zderzak i delikatny wlot powietrza, przez co trudno pomylić i40 z konkurencją. Patrząc na linię boczną koreańskiego kombi, łatwo zauważyć odważnie opadającą linię dachu i duże 18-calowe felgi aluminiowe. Z tyłu w oczy rzucają się pokaźnych rozmiarów światła, połączone ładną chromowaną listwą i dodatkowy spojler nad szybą. Całość połączona z czarnym lakierem i przyciemnianymi szybami powoduje, że niejeden użytkownik drogi obejrzy się za i40.

Wschodnie rysy wnętrza

Wsiadając do wnętrza Hyundaia i40 nie odniesiemy wrażenia, że siedzimy w koreańskim samochodzie. Po zajęciu miejsca za kierownicą przed oczami znajdziemy dwa duże zegary z prostą i czytelną czcionką cyferblatów, dwa fikuśne elektroniczne wskaźniki: paliwa i cieczy chłodzącej oraz ciekłokrystaliczny wyświetlacz komputera pokładowego. Duży zakres regulacji kierownicy i foteli sprawią, że każdy znajdzie odpowiednią pozycję dla siebie. W testowanym egzemplarzu siedzenia były obite jasną skórą, a dodatkowo w zimne dni pomocne okazywało się podgrzewanie foteli – zainstalowane również z tyłu. Latem podróż dodatkowo umili układ wentylacji przednich siedzeń.

Konsola środkowa wykonana z wysokiej jakości materiałów wraz z dotykowym ekranem nawigacji (brak polskiego menu) spasowana była dobrze. Tylko w okolicach kolan była troszeczkę za szeroka, przez co po kilkuset kilometrowej podróży można było czuć dyskomfort. Hyundai i40 CW, którego rozstaw osi mierzy 2770 mm, zapewnia sporą ilość miejsca również na tylnej kanapie. Wyższe osoby mogą narzekać na skromną ilość miejsca nad głową, ale taki już jest "urok" aut z opadającym dachem.

Przeczytaj również: Hyundai Veloster Turbo 1.6 T-GDI TEST: auto niespełnionych nadziei

Testując Hyundaia i40 CW warto wspomnieć również o przestrzeni bagażowej. Porównując koreańskie auto do konkurencji w postaci m.in. Toyoty Avensis (543 l), Peugeota 508 SW (612 l), Opla Insigni (540 l), Volvo V60 (430 l), Forda Mondeo (537 l), Citroena C5 Tourer (505 l), Skody Superb (633 l) czy Volkswagena Passata Variant (603 l) foremne 553 l plasują i40 CW pośrodku stawki. Warto dodać jeszcze, że pod podłogą bagażnika znajdziemy kilka praktycznych schowków na drobiazgi.

Wszędobylski motor

Dużo ważniejszą kwestią jest prowadzenie samochodu oraz to co znajdziemy pod maską. Do napędu Hyundaia i40 CW posłużyła wysokoprężna jednostka CRDi o pojemności 1.7 l generująca moc 136 KM. 325 Nm momentu obrotowego przenoszone jest na przednie koła za pomocą 6-stopniowej automatycznej skrzyni biegów. Nie jest to dwusprzęgłowa konstrukcja znana z Volkswagena Passata czy Forda Mondeo, jednak do jej pracy nie można się zbytnio czepiać. Biegi zmieniane są bez szarpnięć i zbytniego ociągania się.

Istnieje również możliwość manualnej zmiany biegów (drążkiem lub manetkami przy kierownicy), jednak najlepiej nie ingerować w pracę automatu. Pierwsze 100 km/h pojawia się po 12 sekundach od startu. Nie jest to wartość powalająca na kolana, jednak nie należy zapominać, że i40 CW waży ponad 1500 kg.

Zawieszenie testowanego Hyundaia to mieszanina komfortu i prostoty konstrukcji. Przednia oś została oparta na kolumnach MacPhersona a z tyłu wylądowała wielowahaczowa konstrukcja. Całość zapewnia komfortowe i dość pewne prowadzenie. Dynamicznie pokonywane zakręty obnaża braki. I40 kombi potrafi pogubić się i zaserwować kierowcy nadsterowność. Jeśli zdarzy się już sytuacja  "podbramkowa" to na posterunku czuwa ESP, które bezpardonowo przywołuje auto do porządku. Nerwowe zachowanie pojawiało się również przy poprzecznych nierównościach, jak i przy przejeżdżaniu przez dziury, którymi są usiane polskie drogi. Winę jednak należy zrzucić na 18-calowe felgi z niskoprofilowanymi oponami. Porównując do niemieckiej konkurencji spod znaku Volkswagena Passata czy Forda Mondeo, Hyundaiowi i40 kombi brakuje jednak precyzji i pewności prowadzenia.

Trochę azjatycki Passat

Na końcu warto wspomnieć o apetycie na olej napędowy. Spokojna jazda poza miastem kończyła się wynikiem oscylującym w okolicach 6,5 l/100 km. Dynamiczna jazda po autostradach dokładała 1 litr (7,5 l/100 km), a miasto kolejne 1,3 litra oleju napędowego (8,8 l/100 km). Średnio w całym teście Hyundai spalił 7,6 l/100 km. To obrazuje, że 70-litrowy zbiornik paliwa umożliwia przejechanie około 900 km na jednym tankowaniu. Warto przypomnieć, że Hyundai i40 CW był wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, która zawsze troszkę podnosi spalanie.

Zobacz rakże: TEST Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi 4WD Platinium: więzień stereotypów

Przechodząc do konkluzji nie można zapomnieć o zaglądnięciu do cennika. Suma 136 000 zł za dobrze wyposażony samochód jaki został przedstawiony w teście, wydaje się być pozornie wygórowaną kwotą. Koreańczycy za swój produkt nie chcą jednak jakoś drastycznie dużo. Odzywają się tu automatycznie głosy, że Passat czy Mondeo z podobnym wyposażeniem są zwyczajnie droższe. Cena podstawowa i40 CW też nie wygląda jakoś strasznie, bo ta kształtuje się na poziomie 97 600 zł, czy podobnie jak u konkurencji.

Porównując natomiast bezpośrednio Hyundaia i40 CW do wymienionych wyżej rywali, widać, że koreańskiemu produktowi jeszcze brakuje do czołówki, szczególnie, że Passat i Mondeo właśnie wjeżdżają na rynek z całkiem nowymi generacjami swoich hitów. Trzeba jednak przyznać, że kierunek rozwoju Hyundaia jest właściwy, a równorzędna walka o klienta z niemiecką konkurencją jest kwestią czasu.

Hyundai i40 CW - Dane techniczne

SILNIK R4, 16V Turbo
Paliwo Diesel
Pojemność 1685 cm3
Moc maksymalna 136 KM/ przy 4000 obr./min
Maks mom. obrotowy 325 Nm/2000-2500 obr./min
Prędkość maksymalna
190 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 12,0 sekund
Skrzynia biegów automatyczna/ 6 biegów
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 70 l
Katalogowe zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) 5,5/ 4,3/ 4,7
poziom emisji CO2
149 g/km
Długość 4770 mm
Szerokość 1815 mm
Wysokość 1470 mm
Rozstaw osi
2770 mm
Masa własna
1514 kg
Ładowność 625 kg
Pojemność bagażnika/ po złożeniu siedzeń
553 / 1719 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/ tarczowe
Zawieszenie przód
kolumny McPhersona
Zawieszenie tył
Wielowahaczowe
Opony przód i tył (w testowym modelu)
225/45 R18

.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

autor: Marek Adamowicz zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: