SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy TEST - nowa Honda CR-V z silnikiem 1.6 i-DTEC - pierwsza jazda małym dieslem - ZDJĘCIA

TEST - nowa Honda CR-V z silnikiem 1.6 i-DTEC - pierwsza jazda małym dieslem - ZDJĘCIA

21.07.2013, godz. 08:10
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
foto:

Japończycy obserwując popyt na małolitrażowe SUV-y, niekoniecznie wyposażone w napęd na cztery koła, wyszli na przeciw do klienta z nową propozycją. Produkowana w Europie Honda CR-V, będzie od teraz również dostępna z silnikiem wysokoprężnym 1.6 i-DTEC. Czwarta generacja pojemnego wozu to następny model w gamie po Civicu, który otrzymał tę innowacyjną jednostkę napędową. Podczas oficjalnej prezentacji "CR-V-ki" uzbrojonej w nowego diesla sprawdziliśmy, jak motor zachowuje się w rzeczywistości. Z naszych pierwszych jazd testowych wynika, że zestaw ten w sam raz pasuje do wygodnego SUV-a o rodzinnym charakterze, i co ważne przy statecznej jeździe faktycznie potrafi zużyć małe ilości ON.

Sprzedaż samochodów typu SUV z każdym rokiem nabiera coraz większego tempa. Z tego powodu kolejni producenci uzupełniają swoje gamy modelami z tego właśnie segmentu, lub modernizują pojazdy, które aktualnie znajdują się w ofertach. Co ciekawe ostatnie lata pokazały, jak ważne dla klientów stały się SUV-y z przednim napędem i niezbyt mocnymi silnikami. Tylko w ciągu ostatnich 3 lat udział na rynku samochodowym w Europie przednionapędowych "pseudo terenówek" zwiększył się z 3 proc. do aż proc. Również Honda widząc zmieniające się preferencje, nie zamierzała zostać w tyle, czego przykładem jest dzisiejsze wydanie CR-V.

Firma w 2012 roku najpierw przedstawiła czwartą generację popularnej "CR-V-ki", która po raz pierwszy pojawiła się dajac wybór między zakupem wozu z napędem 2WD lub 4WD, z silnikami - 2.0 i-VTEC 155 KM lub 2.2 i-DTEC 150 KM. Teraz po kilku miesiącach Japończycy uzupełniają ofertę mniejszym silnikiem 1.6 i-DTEC. W końcu downsizing wreszcie musiał dopaść nawet Hondę, a wszystko z powodu coraz bardziej restrykcyjnych unijnych przepisów, związanych z ograniczaniem emisji substancji szkodliwych. Jednostka ta debiutująca niedawno w kompaktowym Civicu, zdążyła w ostatnich miesiącach zebrać sporo pozytywnych opinii.

Wracając do modelu CR-V, mając styczność z tym pojazdem, daje się dostrzec położony nacisk na ekologię. Auto standardowo wyposażono w systemy ECON oraz Start/Stop. Pierwszy pomaga kierowcy uzyskać jak najniższe spalanie (spowolnione ruchy przepustnicy, sugestie co do stylu jazdy), wraz z podpowiedziami w temacie spalania na wyświetlaczu, a Start/Stop zatrzymuje pracę silnika przykładowo po dojechaniu do świateł. Dodatkowo system wpływa na działanie tempomatu i klimatyzacji, pozwalając na nieznaczne odstępstwa od zaprogramowanej prędkości lub temperatury, aby obniżać zużycie paliwa.

SILNIK 1.6 i-DTEC

Jednostka z pojemności 1.6-litra z serii "Earth Dreams Technology" jest produkowana w brytyjskiej fabryce Hondy w Swindon. W konstrukcji zastosowano aluminiową głowicę cylindrów oraz otwarty, aluminiowy blok cylindrów. Poszczególne komponenty zoptymalizowano w celu odchudzenia konstrukcji, m.in. zmniejszono grubość ścian cylindra z 9 do 8 mm, czy zastosowano lżejsze tłoki i korbowody. Motor jest ostatecznie lżejszy o 47 kilogramów od większego pojemnościowo 2.2 i-DTEC, a cały zespół napędowy to aż o 116 kg mniej w stosunku do 2.2 i DTEC przekazującego moc na wszystkie cztery koła. Jak to w dieslach bywa charakterystyczny dźwięk motoru jest słyszalny w kabinie, a jego głośność rośnie zawsze z wkręcaniem wskazówki obrotów w wyższe partie skali.

Dostarczana moc maksymalna wynosi 120 KM przy 4000 obr./min. O odpowiedni przyrost siły dba turbosprężarka Garrett wyposażona w kierownice spalin o zmiennej geometrii. Nie ma poczucia efektu "turbodziury", przez co auto równomiernie "się zbiera" od samego startu. Moc dostarczana jest od najniższych obrotów, na co wpływ ma maksymalny moment 300 Nm dostępny jest już przy 2000 obr./min. Poczucie nabierania prędkości jest wysokie, mimo że w rzeczywistości auto na rozpędzenie się do pierwszej "setki" potrzebuje nieco ponad 11 sekund. To dobry wynik, jak na dużego SUV-a napędzanego jedynie kołami przedniej osi. Nawet wojaże z obciążeniem i podjazdy pod strome wzniesienia nie stanowią problemu, co Honda udowodniła nam podczas odbywających się jazd testowych. Wypada podchodzić jednak do CR-V jak do spokojnego środka transportu i nie próbować bicia nią rekordów. Przyjemnie wypada wygłuszenie kabiny, bo w trakcie szybszej jazdy opory powietrza nie dają się we znaki (zasługa zastosowania podwójnych uszczelek drzwi). Motor 1.6 i-DTEC to idealny kompozycja do bezpiecznego przemieszczania się, bo przy wyprzedzaniu można się spodziewać dopracowanej elastyczności. Inżynierowie zastosowali tę samą, lekką 6-biegową skrzynię manualną co w Civicu z tym samym dieslem (7 kg mniej niż w 2.2 i-DTEC). Mechanizm zmiany biegów działa precyzyjnie, a lewarek wysoko umieszczony w konsoli deski lekko się prowadzi.

To czym mocno chwali się firma z Kraju Kwitnącej Wiśni, to niskie zużycie paliwa. W katalogu średnie spalanie wynosi 4,5 l/100 km. Nam tyle udało się osiągnąć w cyklu pozamiejskim, ale średnie zużycie, które pokazywał komputer (zanim zaczęliśmy ostrzej traktować wóz się w miedzy 6,5 a 7 l/100 km). Trudno jednak pisać tu o wiarygodnym spalaniu oleju napędowego, ponieważ nasze jazdy trwały zbyt krótko. Na zmniejszenie spalania wpływa asystent ECO. System wykorzystuje podświetlenie tła prędkościomierza, aby poinformować kierowcę, jak aktualny styl jazdy przekłada się na poziom zużycia paliwa. Główny zegar świeci się na biało, gdy silnik pracuje na biegu jałowym, a także w czasie dynamicznych manewrów. O spokojnej i ekologicznej jeździe mówi kolor zielony. Niewielkie przekroczenie optymalnego zakresu pracy daje żółtozielony kolor.

UKŁAD JEZDNY

Czwarta generacja CR-V powstała na płycie podłogowej poprzedniczki, która została gruntownie zmodernizowana. Poprawki objęły zawieszenie i układ kierowniczy. Przednia konstrukcja opiera się na kolumnach McPhersona z dolnymi wahaczami przymocowanymi do kolumny pomocniczej i stabilizatorze poprzecznym. Tył skonstruowano na układzie wielowahaczowym z aluminiowymi zwrotnicami i stabilizatorem. Inżynierowie dla wersji 1.6 i-DTEC wprowadzili drobne modyfikacje w ustawieniach przednich amortyzatorów i tylnych tulei. Ma to ograniczać przechyły nadwozia i utrzymać odpowiednią stabilność podczas jazdy z większymi prędkościami. Mając w pamięci, jak jeździło się 2.2-litrowym dieslem z napędem 4WD, faktycznie mieliśmy wrażenie, że testowany 1.6 2WD był nieco sztywniejszy i lepiej pokonywał łuki drogi.

Samoadaptacyjne elektryczne wspomaganie kierownicy MA-EPS pozwala na łatwość prowadzenia. Oferuje ono kierowcy większą siłę wspomagania podczas wykonywania manewrów przy niskich prędkościach. Przy jeździe z wyższą układ ma za zadanie robić się bardziej precyzyjny. W trakcie testu odczucia zachowania się Hondy na drodze mieliśmy pozytywne. Wysoko zawieszone auto wydawało się stabilne i nie wykazywało tendencji do większych przechyłów. Sporą tego za­słu­gą jest niższa masa własna i obniżony środek ciężkości do którego przyczyniły się mniej­sze roz­mia­ry jed­nost­ki na­pę­do­wej, która zo­stała dzię­ki temu umiesz­czo­na trochę niżej w ko­mo­rze silnika. Zawieszenie skutecznie tłumiło nierówności gorszych jezdni, po których się poruszaliśmy. Podróż była cicha i komfortowa. Wszelkie wyboje i wyrwy wydawały się być pestką dla japońskiego SUV-a.

NIŻSZA AKCYZA

SUV Hondy to ciekawa propozycja dla osób szukających przestronnego, wygodnego i rodzinnego samochodu. Póki co auto z 1.6-litrowym sercem pojawi się w światowych ofertach tylko z napędem na przednie koła i wszystko wskazuje na to, że tak już pozostanie. Jednostka nie ma wystarczająco dużej rezerwy mocy, by łagodnie pociągnąć jeszcze większą masę i wszystkie cztery koła. Obecny zestaw jest najbardziej optymalny i odpowiednio zestrojony. CR-V w tym wydaniu przyjemnie "odpycha się" od drogi, daje duży komfort i wzbudza poczucie bezpieczeństwa. O sukcesie tego wariantu zdecyduje jednak dopiero cena, a ta dotycząca motoru 1.6 i-DTEC jak na razie nie została jeszcze ujawniona. Można spodziewać się sumy startującej od około 96 tys. zł, której zasługą będzie niższa akcyza. Obecnie na samochody powyżej 2000 cm3 akcyza wynosi 18,6 %, a na pojazdy z litrażem poniżej tej wartości akcyza maleje do 3,1 %.

Z Hondą CR-V czwartej generacji mieliśmy już bliższą styczność dużo wcześniej, dlatego w tym temacie skupiliśmy się jedynie na charakterystycznych cechach najnowszej wersji 1.6 i-DTEC. PO WIĘCEJ INFORMACJI dotyczących modelu CR-V  >>> ODSYŁAMY DO TEGO MATERIAŁU <<<,  w którym zawarte zostały m.in opisy wnętrza, bagażnika, historii, czy stylistyki SUV-a.

.

Honda CR-V 1.6 i-DTEC - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Diesel
Pojemność 1597 cm3
Moc maksymalna 88 kW/120 KM/4000 obr./min
Maks mom. obrotowy 300 Nm/2000 obr./min
Układ zasilana paliwem Common rail
Sprzęgło Suche jednotarczowe ze sprężyną talerzową
Prędkość maksymalna
182 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 11,2 s
Skrzynia biegów manualna/6
Napęd na przód
Zbiornik paliwa 58 l
Masa własna 1541 kg
Opony 225/65 R17
Emisja CO2 119 g/km
Bagażnik/po złożeniu siedzeń 589 l/1669 l

.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: