TEST Peugeot 208 1.2 PureTech Allure: pierwsza jazda modelem po odświeżeniu

2015-06-13 4:40

Zaledwie trzy lata po debiucie Francuzi przygotowali kurację odmładzającą dla Peugeota 208. Choć stylistyka małego auta nie zdążyła się postarzeć, to zmiany mają pomóc w zażartej rywalizacji z pozostałymi konkurentami. Czy odświeżenie spowoduje, że słupki sprzedażowe Peugeota 208 gwałtownie podskoczą do góry? Co takiego zmieniło się we francuskim maluchu, aby mógł lepiej przekonać do siebie więcej chętnych? Odpowiedzi próbowała dostarczyć pierwsza krótka jazda testowa.

Historia aktualnego Peugeota 208 rozpoczęła się w 2012 roku. Podczas Salonu Samochodowego w Genewie przedstawiono go jako następcę popularnego modelu 207. Chcąc rywalizować z takimi konkurentami jak Hyundai i20, Skoda Fabia czy Opel Corsa, Peugeot musiał sprostać wielu oczekiwaniom. Trendy zmienią się w dzisiejszych czasach znacznie szybciej, jak to było kiedyś, a Peugeot w pełni tego świadomy już na początku 2015 roku podjął decyzję o wprowadzeniu faceliftingu. Co ciekawe, Peugeot zaczyna kroczyć ścieżką, na której najlepiej czuje się Volkswagen - zmiany liftingowe są niewielkie, ale okazuje się, że znaczące.

Kosmetyka karoserii

Największe zmiany w odświeżonym Peugeocie 208 zauważymy w przednim pasie, gdzie auto otrzymało nowe lampy z czarnymi wstawkami, nową osłonę grilla (w droższych wersjach wyposażeniowych jego elementy tworzą efekt 3D), czy wstawki przy światłach przeciwmgielnych. W przeciwieństwie do innych modeli Peugeota, znaczek pozostał na masce. W bocznej linii auta zmian praktycznie nie ma - wprawne oko zauważy nowe felgi aluminiowe z grawerowanym wzorem.

Czytaj: TEST Peugeot 508 1.6 e-THP po liftingu: w pogoni za czołówką

W tylnej części uwagę przykuwają nowe tylne lampy z efektownym oświetleniem LED, zapewniającym doskonałą widzialność w nocy. Niewielka szyba pozostała niewielką, co może utrudniać manewrowanie na parkingu. Przy cofaniu pomocnymi okażą się czujniki zbliżeniowe, a za odpowiednią dopłatą kamera cofania. Co ważne w palecie kolorystycznej pojawiły się trzy nowe kolory: Orange Power (widoczny na zdjęciach) i dwa matowe - Ice Grey i Ice Silver. Całość składa się z 13 barw, co powoduje, że każdy znajdzie coś dla siebie.

W kwestii wymiarów Peugeot 208 nie ma czego się wstydzić. 3973 mm długości, 1739 mm szerokości, 1460 mm wysokości i 2538 mm rozstawu osi sprawiają, że auto może spokojnie rywalizować z konkurencją na wymiary. Dla przykładu Toyota Yaris mierzy 3950 mm długości, 1695 mm szerokości, 1510 mm wysokości i 2510 mm rozstawu osi.

Odświeżone wnętrze

Wnętrze Peugeota 208 jest projektem polskiego designera Adama Bazydło. Kokpit cechuje się małą kierownicą, nad którą górują zegary, oraz dużym wyświetlaczem na środku konsolety. Dzięki temu ostatniemu udało się ograniczyć ilość niepotrzebnych przycisków. Przed oczami kierowcy znajdują się dwa duże zegary obrotomierza i prędkościomierza przedzielone wyświetlaczem komputera pokładowego. Obok dwa małe wskaźniki poziomu paliwa i temperatury cieczy chłodzącej. Na niewielkiej kierownicy umieszczono przyciski sterowania zestawem audio.

Zobacz także: Peugeot 308 GT: trochę sportu w kompakcie

Warunki podróży dla wszystkich osób są poprawne. Do przednich foteli przyczepię się tylko w kwestii wysokości fotela kierowcy, ponieważ wyższe osoby mogą mieć problem z wygodnym prowadzeniem samochodu - lewym udem w łatwy sposób jest zahaczyć kierownicę. Z tyłu miejsca jak na tę klasę samochodów jest sporo, chociaż wyżsi pasażerowie mogą narzekać na ilość miejsca nad głową. Bagażnik w Peugeocie 208 jest foremny, a jego pojemność 285 litrów zadowala. Komu potrzeba więcej przestrzeni może złożyć tylne oparcia przez co uzyska 743 litry.

Egzemplarz, którym jeździłem podczas prezentacji to model w najwyższej wersji wyposażeniowej Allure. Przekłada się to na bogate wyposażenie oraz jakość wykonania. Należy przyznać, że wnętrze Peugeota 208 jest dobrym przykładem, jak w odpowiedni sposób zagospodarować przestrzeń w środku samochodu.

Napędy i jazda

Przygotowując ofertę odświeżonego Peugeota 208, nie zapomniano o aspektach ekologicznych. Szeroka paleta silnikowa pozwala na zindywidualizowanie każdej oferty. Trzy silniki benzynowe (1.0 PureTech 68 KM, 1.2 PureTech 82 KM i 1.2 PureTech 110 KM) oraz dwa motory wysokoprężne (1.6 BlueHDI 75 KM i 1.6 BlueHDI 100 KM) są mocną stroną Peugeota 208. Warto zaznaczyć, że mocniejszy diesel może pochwalić się rekordem niskiego spalania w cyklu mieszanym (zaledwie 2.0 l/100 km). Fanom Peugeota 208 GTI spieszę z informacją, że w ofercie znajdzie się oferta z 208-konnym benzyniakiem 1.6 THP.

Do jazd testowych udostępniono auto z benzynowym silnikiem 1.2 PureTech w mocniejszej konfiguracji. Motor szybko budzi się do życia, a przede wszystkim sprawnie napędza francuskie auto. 110 KM i 205 Nm momentu obrotowego to mocne wartości jak na takie lekkie auto. Moc przekazywana była na przednie koła poprzez 5-biegową przekładnię manualną.

Sprawdź: TEST Peugeot 208 GTi 1.6 THP: francuski rozrabiaka

Osiągnięcie takiej mocy z tak niskiej pojemności silnika nie byłoby możliwe bez pomocy turbosprężarki. Dzięki temu Peugeot 208 przyspiesza już od najniższych obrotów i chętnie nabiera prędkości. Co ważne przy dynamicznej jeździe nie jest głośny. Pierwsze 100 km/h pojawia się już po 9,6 sekundach, a prędkość maksymalna to 190 km/h. Podczas krótkich jazd testowych silnik 1.2 PureTech pokazał też inną twarz. Średnie zużycie paliwa oscylowało w okolicach 5 l/100 km. To dobry wynik, zwłaszcza, że jazdy odbywały się po pofalowanym terenie i nierzadko trzeba było się wspinać na podjazdy.

A jak odświeżony Peugeot 208 jeździ? Zmian w konstrukcji podwozia, zawieszenia czy układu kierowniczego nie ma. Jak na francuskie auto prowadzi się pewnie, a zawieszenie dość twardo zostało zestrojone. Wersja Allure jest bardzo bogato wyposażona pod kątem bezpieczeństwa. Nie będę wspominał o seryjnych układach. Przywołam tylko elektroniczny systemie Active City Brake, który do 30 km/h potrafi zatrzymać auto. Dzięki temu uda się uniknąć lub ograniczyć skutki ewentualnych kolizji.

Cennik i pierwsze wrażenia

Oferta Peugeota 208 składa się z dwóch wersji nadwoziowych (3- i 5-drzwiowej) i trzech wersji wyposażeniowych: Access, Active i Allure. Już w tej pierwszej w standardzie znajdziemy m.in. światła do jazdy dziennej, centralny zamek, elektrycznie regulowane szyby z przodu, komputer pokładowy czy instalację do montażu radia. Najbogatsza wersja Allure dorzuca do tego m.in. światła przeciwmgielne, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, dwustrefową klimatyzację czy multimedialny system z ekranem dotykowym o przekątnej 7 cali.

Wejdź też: TEST Peugeot 508 SW vs. Volkswagen Passat Variant

Żeby wyjechać odświeżonym Peugeotem 208 z salonu należy wyłożyć minimum 41 700 zł. Za tę kwotę otrzymamy 3-drzwiowe auto, w podstawowej wersji wyposażeniowej Acces i 1-litrowym benzyniakiem o mocy 68 KM. Najtańszy diesel to wydatek rzędu 61 200 zł. Auto prezentowane na zdjęciach to kwota minimum 62 300 zł. Warto?

Konkurencja w postaci wspomnianej Skody Fabii czy Opla Corsy niedawno wprowadziła nowe generacje swoich samochodów. Choć są to nowsze konstrukcje, to Peugeot 208 na ich tle wcale nie zdążył się zestarzeć od czasu swojej premiery. Teraz ma jeszcze większe atuty do wojowania na rynku, ale to czy będzie często wybierany, zależy już od klientów. Obrany kierunek rozwoju z pewnością poszedł w dobrą stronę.

.
Peugeot 208 lifting 3D - CENA w Polsce

SILNIK SKRZYNIA BIEGÓW ACCESS ACTIVE ALLURE
1.0 PureTech 68 KM manualna, 5 41 700 zł - -
1.2 PureTech 82 KM manualna, 5 - 51 700 zł -
1.2 PureTech 82 KM zautomatyzowana, 5 - 55 800 zł -
1.2 PureTech 110 KM manualna, 5 - - 61 100 zł

.
Peugeot 208 lifting 5D - CENA w Polsce

SILNIK SKRZYNIA BIEGÓW ACCESS ACTIVE ALLURE
1.2 PureTech 82 KM manualna, 5 - 52 900 zł 57 600 zł
1.2 PureTech 82 KM zuatomatyzowana, 5 - 57 000 zł -
1.6 BlueHDI 75 KM manualna, 5 - 61 200 zł -
1.6 BlueHDI 100 KM manualna, 5 - 67 100 zł 71 800 zł
1.2 PureTech 110 KM manualna, 5 - - 62 300 zł
1.2 PureTech 110 KM automatyczna, 6 - - 67 300 zł

.
Peugeot 208 1.2 PureTech - dane techniczne

SILNIK R3 12V
Paliwo Benzyna
Pojemność 1199 cm3
Moc maksymalna 110 KM/ przy 5500 obr./min
Maks mom. obrotowy 205 Nm/1500 obr./min
Prędkość maksymalna
190 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 9,6 sekundy
Skrzynia biegów manualna/ 5 biegów
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 50 l
Katalogowe zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) 5,8/ 3,9/ 4,6 l
poziom emisji CO2
105 g/km
Długość 3973 mm
Szerokość 1739 mm
Wysokość 1460 mm
Rozstaw osi
2538 mm
Masa własna
960 kg
Dopuszczalna masa całkowita 1530 kg
Pojemność bagażnika
285 l
Hamulce przód/ tył tarczowe went./ tarczowe
Zawieszenie przód
Kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył
belka skrętna
Opony przód i tył (w testowym modelu)
195/55 R16

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku


Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki