SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy TEST Peugeot 308 GTI 1.6 THP 270: moc na drugim planie

TEST Peugeot 308 GTI 1.6 THP 270: moc na drugim planie

11.01.2017, godz. 02:30
Peugeot 308 GTI 1.6 THP 270
Peugeot 308 GTI 1.6 THP 270 foto: SuperAuto24.pl

Pościg za coraz to większymi mocami w klasie samochodów kompaktowych doprowadził do stanu, w którym to bez 350 koni mechanicznych i napędu na cztery koła nie ma po co się pojawiać na linii startu. Wielka szkoda, bowiem zapatrzeni głównie w nieodpowiedzialnie mocne auta tracimy kontakt z perełkami takimi jak Peugeot 308 GTI.

Nie sposób nie zacząć testu hothatcha bez wspomnienia pierwowzoru. Miejmy to więc za sobą i przywołajmy Golfa GTI. Model ten świętuje 40-lecie odmiany GTI - protoplasty współczesnych hothatchy. Warto jednak zwrócić uwagę, że Niemcy nie mogą sobie pozwolić, by ich legenda pozostała w tyle. Serwują więc coś, co nazywa się GTI Clubsport S, wyprodukowane zostanie w ilości 400 sztuk i ma – bagatela – 310 koni mechanicznych. 310 koni w przednionapędowym GTI! Czy ten świat oszalał?

W cywilu: TEST Renault Clio 1.2 TCe vs. Peugeot 208 1.2 PureTech

Najwyraźniej z takiego założenia wyszli inżynierowie Peugeot Sport, bo swoją "308" prezentują w dwóch wariantach – 250 i 270 (ten ostatni ma... 272 konie mechaniczne). Co ciekawe, mają one tyle samo niutonometrów. Na polskie drogi wyjadą tylko mocniejsze egzemplarze, jednak te wyposażone będą zarówno w kilka mniej znaczących nowinek, jak i jedną z najważniejszych, niemal zmieniającą układ sił w tej układance – szperę Torsena. Ale o tym za chwilę.

Gdyby nie 19-calowe felgi prawdopodobnie nie zauważylibyście, że to GTI. Grupa PSA jest w stanie wystawić na ulicę samochody w dwukolorowym malowaniu, jednak szczerze mówiąc takie rozwiązanie wydaje się być wprowadzonym nieco na siłę. Nasz egzemplarz w niebieskiej barwie Magnetic wyglądał całkiem niepozornie, choć zdradzały go na przykład sekwencyjne kierunkowskazy niczym w Audi. Charakterystyczne elementy niemal wymagane w klasie GTI także znalazły tutaj swoje miejsce. Mowa oczywiście o zderzakach z czerwonymi akcentami, dwóch końcówkach wydechu na skraju niezbyt wulgarnego dyfuzora oraz różnorakich logotypach GTI. To standard, ba, minimum w tej klasie, ale w miarę anonimowe auto trafia w gusta sporej grupy klientów. Co więcej, 19-calowe felgi ważą dwa kilogramy mniej niż prezentowane w ofercie GT obręcze 18-calowe. Zaczyna się ciekawie...

peugeot 308 gti

Odyseja kosmiczna

Z kolei na pewno anonimowy nie jest kokpit. 308 odpowiedzialny był za niemały szok w światku motoryzacji - gdy po raz pierwszy zobaczyliśmy wnętrze auta, nie mogliśmy uwierzyć własnym oczom. Oto zegary przeniesiono ponad kierownicę, podcięty wieniec z kolei powędrował między kolana. Wiele osób nie mogło się do tego przyzwyczaić, ja cały czas uważam to rozwiązanie za ciekawe i w miarę wygodne. Kluczem jest opuszczenie nisko kierownicy. Oczywiście nie każdemu przypadnie to do gustu, tak jak regulacja klimatyzacji poprzez ekran dotykowy.

Sprawdź: TEST Peugeot 308 SW GT 1.6 THP: bagażówka z pazurem

Tak, to jeden z charakterystycznych i wymagających przyzwyczajenia aspektów obsługi Peugeota 308. Dzięki takiemu rozwiązaniu pozbyto się wielu przycisków, pokręteł, suwaczków i lampek z kokpitu. System multimedialny swoimi reakcjami nieco odstaje od ogólnego, pozytywnego doświadczenia dostarczanego przez kabinę. To sportowe, minimalistyczne miejsce ze świetnymi materiałami i estetycznymi wykończeniami.

peugeot 308 gti

Otulające fotele

Wskazówki na desce rozdzielczej są piękne, choć poruszają się nie w tę stronę co trzeba. Delikatne podświetlenie wokół pokrętła głośności (jedynego w kabinie!) przywodzi na myśl drogie zestawy kina domowego. Wpadką jest metalowa gałka dźwigni zmiany biegów. Peugeot 308 GTI dostępny jest tylko "w manualu", przez co każdy jego właściciel przymarznie do tego elementu zimą, bądź też oparzy rękę latem. No cóż.

Przeczytaj: TEST Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI: rozsądna opcja

Przeklinając na czym świat stoi warto docenić jednak wygodę kubełkowych foteli, które wyposażone są w funkcję masażu lędźwiowego (w standardzie), a co więcej, mogą być podgrzewane. Pasażerowie z tyłu też nie powinni narzekać, jeśli tylko podróżują w dwójkę. Peugeot 308 GTI gwarantuje 420 litrów przestrzeni bagażowej, a jeśli zdecydujecie się na audio marki Denon (warto), pożegnacie się z kołem dojazdowym, którego miejsce zajmie subwoofer. Zestaw naprawczy musi wam wystarczyć.

Peugeot 308 GTI

GTI... R?

No dobrze, ale czy 308 jako GTI jest warty uwagi? Platforma pozostała niezmieniona, to wciąż konstrukcja EMP2, którą grupa PSA stara się sukcesywnie wprowadzać do nowych modeli. Z kolei jednostkę napędową poznaliśmy przy okazji kontaktu z Peugeotem RCZ R. Jest mocna, elastyczna, chętna do życia. Teraz wraca pod maskę, generując wciąż 272 konie mechaniczne przy pojemności tylko 1.6 litra! Małe serce okazuje się całkiem ciekawie pracującą maszynerią w czasie jazdy, jednak jest oszczędne w wydawaniu jakichkolwiek dźwięków. W trybie sport pomagają mu głośniki, co nie wywołuje naszego entuzjazmu, ale jesteśmy w stanie to wybaczyć (BMW M3/M4 już takiej łaski nie otrzyma).

Inna nowość: Peugeot 3008 2.0 BlueHDI 150: śmiały i dumny

Pierwsze co zauważymy to błyskawiczne pojawienie się momentu obrotowego i niezwykła żwawość silnika. Trudno doszukać się momentu zadyszki. Pełne 330 niutonometrów jest do naszej dyspozycji już od 1900 obrotów na minutę, aż do niebotycznego poziomu 6000 obrotów, przez co silnik w ogóle się nie "męczy". Nawet testy elastyczności na czwartym biegu nie robią na nim wrażenia. To zasługa turbiny twin scroll, wdmuchującej powietrze do komór spalania. Dzięki temu "setka" gości na prędkościomierzu po 6 sekundach. O ogólną wydajność i utrzymanie odpowiedniego smarowania w tak wysilonym silniku dba dodatkowy natrysk oleju na denka tłoków.

Nie jest to wbrew pozorom idealny układ napędowy. Poniżej 1800 obrotów na minutę nie dzieje się nic. Nic! Auto jest w stanie zgasnąć przy spokojnym ruszaniu. Pewnych minusów można też dopatrzyć się w działaniu duetu sprzęgło – skrzynia biegów. Pierwszy z elementów jest bardzo cywilny i ma długi skok, przez co o ile jest przyjemny w korkach, niezbyt pasuje do charakteru auta. Skrzynia biegów z kolei nie porywa swoją pracą, kolejne biegi dzieli spora odległość, a i operowanie drążkiem nie należy do precyzyjnych. Bez nadmiernych szaleństw można spalić nieco ponad 8 litrów paliwa na sto kilometrów "po mieście".

Magia zakrętów

Tyle o jeździe na wprost. Czas na zakręty, bo tylko tam odczuć można ogromne doświadczenie inżynierów Peugeot Sport maczających palce w pracy zawieszenia. Czym dłużej będziecie czytać listę modyfikacji, tym bardziej zagłębicie się w małe, lecz finalnie bardzo znaczące zmiany. Powiększono rozstaw kół, zamontowano sztywniejszy o 60% stabilizator z przodu (oraz o 100% z tyłu) niż w 308 GT. Aluminiowe, lżejsze wahacze mają również większą sztywność, a same koła dzięki innej geometrii mają delikatny negatyw. Nadwozie spoczywa 11 milimetrów niżej. Wspomaganie zoptymalizowano. Wzmocniono belkę na której opiera się silnik. Ustawienia zawieszenia są unikatowe dla 308 GTI, a osoby z Peugeot Sport przegoniły informatyków odpowiedzialnych za zmienne tryby tłumienia zawieszenia czy jazdy. 308 GTI ma jeździć jak hothatch, niezależnie od warunków czy "widzimisię" kierowcy.

Szybki SUV: Peugeot bierze pod uwagę wprowadzenie 3008 GTi

Peugeot 308 GTI nie jest ultrasportowym autem chcącym zabić swojego właściciela. Francuz posłusznie reaguje na polecenia kierowcy, pozostawiając dla niego całkiem spory margines błędu. Efekt figlarności potęgowany jest przez małą kierownicę i niską wagę (1205 kg). Trzeba się przełamać przy wchodzeniu w zakręt – Peugeot jest w stanie pokonywać je wiele szybciej niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Mechaniczna szpera Torsen pozwala natychmniast wydobyć praktycznie znikąd ogromne ilości przyczepności, a auto zachowuje się jak przyklejone do drogi. Wystarczy odpuścić na łuku nieco pedał gazu, a tył zacznie żyć własnym życiem, wciąż jednak pozwalając na sporą kontrolę.

Mechanika wciąż sprawdza się najlepiej. Dzięki mechanicznej naturze szpery Torsen nie ma chwili zastanowienia jak w przypadku hydraulicznej konstrukcji Seata (VAQ), brak tu również niezrozumiałych elektronicznych zagrań ze strony klocków hamulcowych (XDS+). A jeśli mowa o hamulcach – w Peugeocie wymagają one sporego wyczucia, bowiem 380-milimetrowe tarcze z czterotłoczkowymi zaciskami są niezwykle wydajne.

Peugeot 308 GTI

Cena i podsumowanie

Można piać z zachwytu mówiąc o prowadzeniu 308 GTI, ale warto jednak zejść na ziemię i sprawdzić ile taki zestaw wrażeń kosztuje. Auto wyceniono na 132 900 złotych. Niemało, ale tak naprawdę dopłacić można tylko 2000 złotych na audio marki Denon. Peugeot wspomina, że w leasingu auto dostępne jest za 1329 złotych miesięcznie, bez wpłaty własnej. Seat Leon Cupra (już po liftingu) w wersji pieciodrzwiowej to wydatek 129 800 złotych. Hiszpan kosztuje mniej i ma większą moc. Golf R góruje nad nimi napędem na cztery koła (lecz z kolei nie tak wydajnym jak quattro montowanym w autach Audi).  Z kolei mała, francuska kierownica i niezły charakter mogą okazać się punktem zwrotnym. Warto sprawdzić 308 GTI ze szperą Torsen na kilku zakrętach. Wyścig na konie mechaniczne już dawno przestał mieć znaczenie.

.
Peugeot 308 GTI - dane techniczne
.

SILNIK R4 16V
Paliwo benzyna
Pojemność 1598 cm3
Moc maksymalna 272 KM przy 6000 obr./min.
Maks mom. obrotowy 330 Nm przy 1900 obr./min.
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 6 s
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa
Napęd na przednią oś
Zbiornik paliwa 53 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
8,1/4,9/6 l
poziom emisji CO2
139 g/km
Długość 4253 mm
Szerokość 2043 mm
Wysokość 1446 mm
Rozstaw osi
2617 mm
Masa własna
1205 kg
Masa maksymalna dopuszczalna
1770 kg
Pojemność bagażnika 420 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/tarczowe
Zawieszenie przód
Kolumny Macphersona
Zawieszenie tył
Belka skrętna
Opony przód i tył
(w testowym modelu)
235/35R19

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku


autor: Mateusz Lubczański zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: