TEST Toyota GT86 2.0 Boxer Turbo: ostra niczym katana

2016-09-28 4:30

Toyota GT86 to idealne auto służące do czerpania olbrzymiej przyjemności z jazdy. Świetną zabawę gwarantują tylny napęd, nieduża masa, nisko położony środek ciężkości oraz wolnossący 200-konny silnik typu boxer. Po dokładniejszym poznaniu samochodu okazuje się jednak, że wspomniana moc nie powala, a większość niepozornych hot-hatchy jest w stanie zostawić GT86 daleko w tyle. Sposób na rozprawienie się z przednionapędową gorącą i mocną konkurencją znaleźli specjaliści z salonu Toyota Marki.

W chwili debiutu Toyoty GT86 (2012 rok) oraz bliźniaczego Subaru BRZ wszystkim fanom czterech kółek momentalnie uniosły się kąciki ust. Prosta i zarazem bardzo skuteczna koncepcja budowy japońskiego sportowego coupe mającego dawać frajdę z jazdy została wcielona w życie. Subaru dostarczyło silnik, a Toyota zajęła się resztą "drobiazgów", tworząc w ten sposób razem z Subaru typowego fun cara w niewygórowanej cenie.

Czytaj: TEST Toyota Corolla XI po liftingu: najlepsza Corolla od półwiecza

Emocje po debiucie japońskich bliźniaków jeszcze nie opadły, a wśród fanów zaczęto już spekulować na temat mocniejszej uturbionej wersji silnika, który mógłby napędzać BRZ oraz GT86. Lata mijały, sportowe Toyoty stały się częstszym widokiem na drogach, a mocniejsza fabryczna odmiana silnikowa nie została jak dotąd zaprezentowana. Z takiego stanu rzeczy nie byli zadowoleni m.in. ludzie z Toyota Marki i postanowili wziąć sprawy w swoje ręce.

Dwa poziomy mocy

Podwarszawski salon japońskiego producenta aut oferuje podniesienie mocy seryjnej Toyoty GT86. Do wyboru są dwa warianty – 240-konny oraz 280-konny. Za tak znaczący przyrost mocy w obu przypadkach odpowiedzialna jest turbosprężarka. Decydując się na słabszy wariant układ napędowy GT86 oprócz turbosprężarki Garrett zostaje doposażony w kolektor wydechowy, downpipe, zawór upustowy, intercooler, aluminiowy układ dolotowy oraz stożkowy filtr powietrza. Mocniejszy wariant dorzuca do wyżej wymienionych akcesoriów mocniejsze sprzęgło (organiczna tarcza sprzęgła z większym dociskiem), chłodnicę oleju oraz boost kontroler. Pierwsza z opcji została wyceniona na 21 000 zł natomiast druga na 28 300 zł.

Wejdź: TEST Toyota RAV4 2.5 Hybrid E-CVT 4x4: superuniwersalna?

Oprócz zmian mechanicznych w silniku, w ofercie Toyoty Marki jest jeszcze kilka przydanych dodatków (pełna lista wraz z cenami znajduje się pod artykułem) takich jak gwintowane zawieszenie D2 Racing, 19-calowe aluminiowe felgi, układ wydechowy Milltek oraz 6-tłoczkowy układ hamulcowy D2 Racing TO44 Street. Jak zastosowanie tych wszystkich elementów wpływa na wrażenia z jazdy?

Twardo i ostro

Do trwającego kilka dni testu otrzymaliśmy samochód z mocą podniesioną do 280 KM. Dodatkowo egzemplarz, którym mieliśmy okazję jeździć miał obniżone zawieszenie, ze sprężynami Eibach Pro Kit, 356-milimetrowy układ hamulcowy z przodu oraz 19-calowe felgi Japan Racing z oponami w rozmiarze 235/35/R19.

Kliknij: TEST Toyota Auris Touring Sports 1.2 Turbo: dużo zmian na lepsze

Pierwsze wrażenie? Jeszcze przed sprawdzeniem pełnego potencjału uturbionej Toyoty GT86 wyraźnie czuć, że auto jest twardsze. Tak naprawdę zmiana zawieszenia na bardziej sportowe poskutkowała odebraniem dużej dawki komfortu. Na równych trasach szybkiego ruchu twardość auta nie daje się bardzo we znaki, ale na bardziej nierównej drodze robi się momentami hardcore'owo. Co prawda utwardzone zawieszenie nie jest obowiązkowe przy dokładaniu turbosprężarki, ale chcąc czerpać większą frajdę z dużej mocy i potencjału auta warto je zakupić. Poza tym chyba nikt nie myśli o podniesieniu mocy w swojej GT86 po to, aby delektować się spokojną jazdą w komfortowych warunkach.

Samochód, który widzicie na zdjęciach posiadał natomiast zupełnie seryjny układ wydechowy. Czy GT86 Turbo brzmi wyraźnie lepiej lub inaczej niż standardowa wersja? Dopóki do akcji nie wkroczy zawór upustowy dźwięk boxera jest bardzo naturalny. Jeśli jednak silnik zostanie wkręcony na obroty, a pedał gazu zostanie odpuszczony GT86 z turbosprężarką solidnie parsknie skupiając na sobie uwagę wszystkich osób wokoło. Odgłos upuszczanego powietrza jest tak donośny i tak intensywny, że fani serii "Need For Speed" będą w niebo wzięci. Dodatkowo jeśli choć raz wkręcicie silnik na wysokie obroty, i choć raz wezwiecie do działania zawór upustowy, gwarantuję Wam, że będziecie chcieli czynić to jeszcze częściej i jeszcze intensywniej.

Turbodoładowany charakter?

Wolnossący boxer siedzący pod maską seryjnej Toyoty GT86 w bardzo równomierny sposób oddaje swoje moc, a wysokie obroty są tym, co lubi najbardziej. Dołożenie turbosprężarki nie sprawiło, że auto nagle zatraciło swój wysokoobrotowy charakter. Pomimo 280 KM oraz około 310 Nm maksymalnego momentu obrotowego samochód nie ma wyraźnie mocnego dołu. Co prawda już od około 2 tys. obr./min. auto żwawo nabiera prędkości, ale prawdziwa ekstaza następuje dużo później. Gdy wskazówka obrotomierza przekroczy cyfrę 5, w auto wstępuje prawdziwy demon. W kabinie robi się głośno, turbosprężarka zaczyna pracować na pełnych obrotach, a sportowa Toyota przyspiesza tak, jak na zawadiackie i agresywnie narysowane coupe przystało.

Sprawdź: TEST Toyota GT86 2.0 Boxer TRD: w małym ciele wielki duch

Czas osiągnięcia pierwszych 100 km/h stopniał z seryjnych 7,6 sekundy do niespełna 6 sekund. Ostry start z miejsca wymaga jednak sporo wprawy. Duża moc stara się za wszelką cenę wyprowadzić z równowagi tylną oś. Ikona systemu kontroli trakcji potrafi migać przez cały drugi bieg. Aż strach pomyśleć co by się działo na standardowym ogumieniu, którego szerokość wynosi zaledwie 215 mm. Oczywiście wszystkie elektroniczne wspomagacze można odłączyć zdając się na swoje umiejętności oraz znajomość auta. Czy Toyota GT86 z pakietem Turbo jest równie wdzięczna w prowadzeniu i zamiataniu tyłkiem jak standardowy egzemplarz?

Nie odkryję Ameryki pisząc, ze w aucie, które testowaliśmy wszystko dzieje się szybciej, ostrzej i bardziej intensywniej niż w seryjnym modelu. Zerwanie przyczepności tylnej osi jest na wyciągnięcie ręki, a kontrolowane poślizgi wymagają nieco więcej umiejętności. Podczas swawolnych harców warto uważnie przyglądać się wskazówce ulokowanego centralnie obrotomierza. Jak już wspomniałem po przekroczeniu 5 tys. obr./min. samochód dostaje wyraźnego kopa. Trzeba być na to przygotowanym lub trzymać cały czas silnik na wysokich obrotach, aby nie zostać zaskoczonym podczas efektownego pokonywania łuku drogi.

Nie przegap: Toyota C-HR Hybrid: randka z crossoverem z meczem w tle

Być może zastanawiacie się ile tak zmodyfikowany samochód spala benzyny. Podczas spokojnej i nieco emeryckiej jazdy średni wynik na poziomie 10 l/100 km będzie codziennością. Częstsze i bardziej gwałtowne korzystanie z potencjału auta podniesie powyższy rezultat o 3-4 litry. Ostra jazda po torze pochłonie natomiast nawet 30 l na "setkę".

Brakujące ogniwo

Czy Toyota GT86 z dołożoną turbosprężarką jest lepszym autem od swojej standardowej odmiany? Bez wątpienia jest bardziej dzikim i nieporównywalnie szybszym samochodem. Dodatkowo wyposażona w obniżone i utwardzone zawieszenie oraz 19-calowe felgi jest także autem, które zapomina o komforcie i relaksie. Specjaliści z salonu Toyota Marki oferując pakiety Turbo do modelu GT86 stworzyli swego rodzaju brakujące ogniwo. Jak już wspomniałem na wstępie seryjna sportowa Toyota jest bardzo fajnym samochodem, któremu jednak miejscami brakowało mocy. W wersji z dołożoną turbosprężarką problem z niedoborem mocy traci na aktualności, a efektowna GT86 staje się ostra niczym japońska katana.

Zestaw Turbo 240HP – 21 000 zł

- kolektor wydechowy
- turbosprężarka Garrett
- downpipe
- zawór upustowy
- intercooler
- układ dolotowy aluminiowy
- stożkowy filtr powietrza

Zestaw Turbo 280HP – 28 300 zł

- kolektor wydechowy
- turbosprężarka Garrett
- downpipe
- zawór upustowy
- intercooler
- układ dolotowy aluminiowy
- stożkowy filtr powietrza
- sprzęgło Stage 2
- chłodnica oleju
- boost kontroler

Dodatkowe modyfikacje

- Zawieszenie gwintowane D2 Racing D-TO-67 Street – 3700 zł
- Sprężyny obniżające Eibach Pro Kit – 720 zł
- Układ wydechowy Cat Back Milltek Sport SSXSB036 – 6100 zł
- Układ wydechowy Cat Back Injen SES1230TT – 6000 zł
- Tłumik końcowy Greddy 10117202 – 3150 zł
- Rozpórka górna tylna Cusco 965 541 A Type II – 899 zł
- Rozpórka górna przednia Cusco 965 540 A Type II – 899 zł
- Szpera Quafie QDF28E – 4800 zł
- Zestaw hamulcowy przód D2 Racing TO44 330 mm Street (6 tłoczków) – 7200 zł
- Zestaw hamulcowy tył D2 Racing TO44 330 mm Street (4 tłoczki) – 7200 zł
- Zestaw hamulcowy przód D2 Racing TO44 356 mm Street (6 tłoczków) – 9200 zł
- Felgi 19”X8,5” ET45 5X100 Japan Racing – 3150 zł

.
WIDEO - tak brzmi i przyspiesza GT86 Turbo
.

.
Toyota GT86 Turbo - dane techniczne
.

SILNIK R4 16V boxer + turbo
Paliwo benzyna
Pojemność 1991 cm3
Moc maksymalna 280 KM
Maks mom. obrotowy 310 Nm
Prędkość maksymalna
230 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 6 s
Skrzynia biegów manualna/ 6 biegów
Napęd tylny (RWD)
Zbiornik paliwa 50 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
10,4  l/ 6,4 l/ 7,8 l (egzemplarz seryjny)
poziom emisji CO2
180 g/km (egzemplarz seryjny)
Długość 4240 mm
Szerokość 1775mm
Wysokość 1285 mm
Rozstaw osi
2570 mm
Masa własna
1240 kg (egzemplarz seryjny)
Pojemność bagażnika 243 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane 356 mm/
tarczowe wentylowane
Zawieszenie przód
kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył
wielowahaczowe
Opony przód i tył
(w testowym modelu)
235/35 R19 tył

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku


Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki