SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Toyota Auris II 1.6 Valvematic - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

Toyota Auris II 1.6 Valvematic - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

26.03.2013, godz. 01:30
Toyota Auris II
foto:

Pod maską kompaktu lokalizację znajduje jedna z czterech jednostek. W ręce SuperAuto24.pl trafił model Toyoty ze 132-konnym silnikiem benzynowym. Do nowego Aurisa taka ilość mocy pasuje w sam raz. Braku wigoru nie da się zarzucić, bo auto szybko odpowiada na polecenia wydawane prawą stopą i lubi górny zakres obrotowy. Osiągi i elastyczność są niezłe, a zużycie paliwa przy odpowiednim traktowaniu potrafi być niskie. DRUGI ODCINEK dziennika Aurisa II został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Toyota Auris II - SILNIK

Pod maską Aurisa numer 2, może zagościć jeden z czterech, 4-cylindrowych silników rzędowych. Dwa z nich to nowoczesne benzynowce, a kolejne dwa są jednostkami wysokoprężnymi. Pierwszy silnik o pojemności 1.33 litra oznaczony symbolem VVT-i, cechuje się 16-zawodowym mechanizmem DOHC, ze zmiennymi fazami rozrządu i napędem łańcuchowym. System wtrysku jest elektroniczny i wielopunktowy. Generowana moc wynosi 99 KM i 128 Nm. Następny silnik o pojemności 1.6 z oznaczeniem Valvematic 130 także jest w układzie rozrządu DOHC z elektronicznym sterowaniem wielopunktowego wtrysku paliwa. Najwyższa moc motoru to 132 KM i 160 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Gamę jednostek zasilanych olejem napędowym uzupełniają 4-rzędowe, 8-zaworowe silniki D-4D z wtryskiem bezpośrednim typu Common-Rail i filtrem cząstek stałych DPF. Pierwszy o pojemności 1.4 litra posiada mechanizm zaworów SOHC i oferuje moc 90 KM i 205 Nm. Druga wersja o wyższej pojemności 2.0 litra z układem DOHC, dostarcza 124 KM i 310 Nm. Dodatkowo otrzymała już seryjnie współpracujący system Start&Stop - odpowiada on za automatyczne wyłączanie silnika w momencie postoju auta, oszczędzając paliwo i minimalizując emisję szkodliwych związków.

>>> Toyota Auris II 1.6 Valvematic - TEST  - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Wszystkie silniki podstawowo współpracują z 6-biegowymi manualnymi skrzyniami. Opcjonalnie jednostka 1.6 Valvematic może być zespolona z bezstopniową przekładnią automatyczną Multidrive S, która posiada dodatkowe manetki w kole kierownicy. Dopłata do tej skrzyni wynosi 5 000 zł. Na oszczędność paliwa ma pozytywnie wpływać seryjnie montowana kontrolka optymalnego przełożenia skrzyni. Wskaźnik na wyświetlaczu komputera wpasowanym między zegarami dyskretnie sugeruje zmianę biegu na wyższy bądź niższy, by zminimalizować zużycie.

Toyota Auris 1.6 Valvematic 132 KM - TEST

Podczas testu SuperAuto24.pl mieliśmy przyjemność poruszać się Aurisem II w wersji DYNAMIC, skrywającym pod maską udaną jednostkę 1.6 Valvematic. Na biegu jałowym jej praca jest równiutka i cicha. W świetnie wyciszonej kabinie pasażerskiej panuje zadziwiający spokój, typowy dla dla aut tej marki. Podczas jazdy akustyka również utrzymuje się na niskim poziomie. Dopiero w trakcie przyspieszeń i podciągania w wyższy zakres obrotów, odgłosy zaczynają się miarowo zwiększać, ale absolutnie nie przeszkadzają.

>>> Toyota Auris II 1.6 Valvematic - TEST  - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Przechodząc do najważniejszego punktu, jaką jest sama jazda, stajnia 132 koni mechanicznych dobrze pasuje do japończyka. Tym samochodem chce się podróżować, i nie ważne czy jest to miasto, czy dłuższa kilkugodzinna trasa. Zasługą tego jest wysoki stosunek mocy do masy własnej auta, pozytywnie przekładający się na osiągi. Toyota chętnie reaguje na nacisk pedału gazu, co daje się odczuć na ciele. Do miasta siła napędowa jest nawet za duża, bo przyspieszenie od 0 do 100 km/h osiągane w 10 sekund nie będzie wykorzystywane (osoby pozbawione sportowych zapędów powinny wybrać mniejszy motor 1.33). W trasie natomiast wartość ta jest już w sam raz i przyda się niejednokrotnie. Dzięki układowi zmiennych faz rozrządu, już w niskim zakresie obrotów auto ma sporo siły. Żeby jednak jeździć wozem dynamicznie i podtrzymywać chęć do szybkiej reakcji na gaz, trzeba utrzymać silnik powyżej 3000 obr./min. To dlatego, ze maksymalna stajnia 132 koni oferowana jest dopiero przy 6400 obr./min, a najwyższy moment obrotowy 125 Nm, przy 4000 obr./min. Podczas przyspieszania wskazówka prędkościomierza dość swobodnie sunie po cyferblacie i według katalogu maksymalnie dociera do 200 km/h (my jednak tego nie sprawdziliśmy).

>>> Toyota Auris II 1.6 Valvematic - TEST  - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Na pochwałę zasługuje bez dwóch zdań manualna, 6-biegowa skrzynia. Lewarkiem operuje się lekko - nowoczesny mechanizm zapewnia nieduże ruchy dźwignią i precyzyjnie wpada we wskazane miejsca. Każda zmiana przełożenia jest potwierdzona miłym dźwiękiem "kliknięcia", typowym dla pojazdów o japońskim rodowodzie. Na zwinne poruszanie się pozwala też zadowalająca elastyczność i dobre właściwości trakcyjne. Nie mamy jednak na myśli przyspieszania w podróży z "szóstki", bo to typowy nadbieg pozytywnie wpływający na oszczędność benzyny przy wyższej prędkości, a nie do wyprzedzania. Przy takim manewrze trzeba redukować bieg przynajmniej o jeden.

Toyota Auris 1.6 Valvematic 132 KM - SPALANIE

Zbiornik paliwa hatchbacka klasy C posiada pojemność 50 litrów. Według danych producenta testowany benzynowiec 1.6 Velvematic o mocy 132 KM, w połączeniu z manualną skrzynią 6-biegową powinien zużywać następujące dawki Pb 95: 7,9 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 4,8 l/100km, a w cyklu mieszanym spalać średnio 6,1 litra na setkę.

Testy SuperAuto24.pl wykazały, że zapotrzebowanie silnika na benzynę jest nieco większe, niż to prezentowane w katalogu. Utrzymując ekonomiczny styl jazdy w cyklu pozamiejskim, który wymaga od kierowcy cierpliwości, z ograniczoną ilością wyprzedzeń, silnik palił w granicach 5 litrów Pb. Używanie wyższego zakresu obrotowego i jazda z wyższymi prędkościami automatycznie podniesie zużycie. Przemieszczając się po mieście i pokonując korki, Auris II potrzebował około 10 litrów na setkę. W cyklu mieszanym japoński kompakt zadowalał się w trakcie testu dawką 7,5 l/100km.

>>> Toyota Auris II 1.6 Valvematic - TEST  - DZIENNIK DZIEŃ 5: Cena, bezpieczeństwo i gwarancja <<<

Informacje na temat zapotrzebowania na paliwo są pokazywane na wyświetlaczu komputera pokładowego, wkomponowanego w zegary. Komputer pokładowy jest montowany seryjnie w każdej wersji. Jego obsługa może odbywać się na dwa sposoby. W pierwszym funkcjami operujemy typowo po japońsku - za pomocą przycisku, który został umiejscowiony po prawej stronie w zegarach. Sięganie do tego guzika jest niewygodne. Po lewej stronie znajduje się podobny przycisk do regulowania natężenia światła zegarów. Drugim o wiele wygodniejszym sposobem jest guzik sterujący komputerem wmontowany w kierownicę, co znacznie ułatwia obsługę.

To jednak nie wszystko. Opcjonalny multimedialny System Toyota Touch&Go, który gościł na pokładzie testowego modelu Auria II, posiadał rozbudowane statystyki podróży. System sprzężony z komputerem pokładowym, po wybraniu odpowiedniej opcji, pokazywał na dotykowym wyświetlaczu wpasowanym w deskę, informacje o przebytej trasie i statystyki spalania. .

Toyota Auris 1.6 Valvematic - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Benzyna
Pojemność 1598 cm3
Moc maksymalna 97 kW/132 KM/6400 obr./min
Maks mom. obrotowy 160 Nm/4400 obr./min
Prędkość maksymalna
200 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 10 s
Skrzynia biegów ręczna/6
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 50 l
Masa własna/ładowność 1065/1480 kg
Opony 225/45 R17
Emisja CO2 138 g/km
Bagażnik /po złożeniu kanapy
360 l /1200 l

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego drugiej generacji Aurisa. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu japońskiego kompaktu? Jakie zastosowano w hatchbacku hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu Toyoty Auris II na SuperAuto24.pl.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: