SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Toyota Auris II 1.6 Valvematic - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

Toyota Auris II 1.6 Valvematic - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

27.03.2013, godz. 01:30
Toyota Auris II
foto:

Poprawienie konstrukcji zawieszenia Aurisa i niższe usytuowanie środka ciężkości, wpłynęło na przyjemniejsze prowadzenie kompaktu. Komfort resorowania jest wyższy, przy jednoczesnym dobrym zachowywaniu się auta w łukach. Zadowala precyzyjnie działający układ kierowniczy i seryjne wyposażenie wozu w bogaty pakiet systemów wspomagających kierowcę. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego Aurisa drugiej generacji. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Toyota Auris II - UKŁAD JEZDNY

Druga generacja Aurisa została zbudowana na tej samej płycie podłogowej, co pierwsza wersja. Rozstaw osi pozostał ten sam, przy zastosowaniu tej samej polityki konstrukcyjnej. Układ jezdny skomponowano według schematu opartego na kolumnach McPhersona z przodu i stabilizatorze. Oś tylna różni się od siebie w zależności od wersji silnikowej. Słabsze modele 1.33 VVT-i i 1.4 D-4D dostały zamontowaną sztywną belkę skrętną ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami. Mocniejsze warianty 1.6 Valvematic i 2.0 D-4D to już bardziej zaawansowany układ z podwójnymi wahaczami.

>>> Toyota Auris II 1.6 Valvematic - TEST  - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Charakterystyka zawieszenia została jednak znacznie zmieniona w stosunku do Aurisa I. Twardość nie jest już znaczna, bo konstruktorzy bardziej przyłożyli się do poprawienia odczuć wewnątrz wozu w codziennych warunkach. W teście SuperAuto24.pl poruszaliśmy się modelem z wielowahaczowym układem z tyłu, który pozwala bardziej sprężyście resorować samochód na słabych jakościowo nawierzchniach. Pokonywane polskich nierówności dróg jest sprawnie tłumione, nawet przy przyjeżdżaniu zwalniających progów. Skuteczność maleje dopiero na wytyczonych nieutwardzonych przejazdach. Testowany DYNAMIC o sportowym "looku", za sprawą szerokich niskoprofilowych opon, trochę psuł walory akustyczne, przez większe wyczulenie na najeżdżane przeszkody. Wygodnickim polecamy mniejsze rozmiary felg z wyższym profilem ogumienia.

>>> Toyota Auris II 1.6 Valvematic - TEST  - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Aerodynamiczny kształt nadwozia gładko zmaga się oporami powietrza powstałymi przy wyższych prędkościach. Pozytywnych bodźców dostarcza prowadzenie. Auto z niezwykłą lekkością reaguje na każde polecenie. Układ kierowniczy wspomagany elektrycznie został optymalnie skalibrowany - działa całkiem bezpośrednio. Auris II odpowiednio reaguje na każdy ruch kierownicą i podnosi pewność. Podczas nagłych zmian kierunku jazdy czuć obniżony środek ciężkości, bo auto dobrze trzyma się drogi i nie wykazuje nerwowości. Przy pokonywaniu zakrętów wóz nie wyjeżdża przodem i nie traci przyczepności. Na takie zachowanie podczas testu, nieco miały wpływ szerokie opony w rozmiarze 225/45 R17, będące serią wyposażenia modelu DYNAMIC.

>>> Toyota Auris II 1.6 Valvematic - TEST  - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Toyota Auris II - HAMULCE

Układ hamulcowy nie we wszystkich wersjach Aurisa jest taki sam. W modelach benzynowych i słabszym Dieslu, z przodu umieszczono wewnętrzne wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 277 mm. W wersji wysokoprężnej 2.0 D-4D ze względu na wysoki moment obrotowy 310 Nm zastosowano większą średnicę 295 mm. Z tyłu o hamowanie dbają już w każdej wersji tarcze pełne o średnicy 270 mm.

>>> Toyota Auris II 1.6 Valvematic - TEST  - DZIENNIK DZIEŃ 5: Cena, bezpieczeństwo i gwarancja <<<

Kierowcy w prowadzeniu Toyoty asystuje bogaty pakiet zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Na wyposażeniu podstawowym znajdują się: BA (system automatycznie wspomagający hamowanie awaryjne, mierzący szybkość i siłę naciśnięcia pedału hamulca, zwiększający w razie potrzeby siłę hamowania), ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania), VSC (system stabilizacji pojazdu) i TRC (system kontroli trakcji). Jest jeszcze HAC (wspomaganie ruszania z podjazdów).

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza drugiej generacji Aurisa. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Co zmieniło się w stosunku do poprzednika? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co oferuje klientowi auto klasy C w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Toyoty Auris II na SuperAuto24.pl.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: