SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Toyota RAV4 2.2 D-4D 4x4 - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary czwartej generacji hitu

Toyota RAV4 2.2 D-4D 4x4 - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary czwartej generacji hitu

03.06.2013, godz. 08:02
Toyota RAV4 2.2 D-4D 4x4
foto:

Toyota RAV4 od początku istnienia podbija rynek pseudo terenówek. W ostatnim czasie segment kompaktowych SUV-ów staje się coraz bardziej ciasny, dlatego Japończycy postanowili odmłodzić swój hitowy produkt i wypuścić czwartą generację RAV-ki, będącej klasyką gatunku w segmencie. Auto w stosunku do poprzedniej wersji urosło i stało się jeszcze bardziej rodzinne. Wóz duży skok pod względem designu zawdzięcza wyostrzonym liniom, dzięki którym zyskał na nowoczesnym wyglądzie i charakterze. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena stylu najnowszej RAV-ki. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Toyota RAV4 - WSTĘP

RAV4 to skrót słów Recreational Active Vehicle with 4 Wheel-Drive, co w wolnym tłumaczeniu oznacza samochód rekreacyjny z napędem na cztery koła. Taką właśnie nazwę wybrała niespełna 20 lat temu Toyota, prezentując pierwszą generację pseudo terenówki, która nieoczekiwanie zaczęła bić rekordy popularności na całym świecie. RAV4 zaliczając debiut w 1994 roku, zapoczątkowała całkiem nową erę w historii motoryzacji. Samonośne nadwozie o kompaktowych wymiarach, wyposażone w wielowahaczowe zawieszenie, napęd 4x4 i 2-litrowy silnik, okazało się strzałem w dziesiątkę. Japończycy według tego pomysłu zbudowali wyżej zawieszone nad ziemią auto o terenowym wyglądzie, zachowujące się na drodze jak typowa osobówka. Lekko terenowe właściwości, komfortowe wnętrze i wyższa pozycja za kierownicą sprawiły, że RAV-czwórka stała się klasyczną receptą na SUV-a. Pierwsza generacja wytwarzana do 2000 roku, powstawała po postacią wersji 3-drzwiowej (przeznaczonej dla 4 osób), oraz odmiany 5-drzwiowej mieszczącej już 5-osobową rodzinę.

>>> Toyota RAV4 2.2 D-4D 4x4 - TEST  - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Druga ewolucja rekreacyjnej Toyoty produkowana w latach 2000-2006, podobnie jak poprzedniczka nie mogła pochwalić się stylistyczną ekstrawagancją. Tak samo oferowano ją w dwóch nadwoziowych wariantach, a do wyboru był napęd na przód, lub stały 4x4 wszystkich kół (bez możliwości sterowania przez kierowcę) oparty o centralny dyferencjał ze sprzęgłem wiskotycznym. Poszerzono możliwość wyboru jednostki napędowej, do której dołożono Diesla (wcześniej montowano pod maską tylko benzynowe silniki). Lifting przeprowadzono w 2003 r., a trzy lata później w roku 2006 zaprezentowano trzecią odsłonę RAV4. Producent po kolejnej modernizacji okroił wóz tylko do odmiany 5-drzwiowej, w której jednak cały czas tylne drzwi z klasycznie zamontowanym kołem zapasowym, otwierały się na bok.

>>> Toyota RAV4 2.2 D-4D 4x4 - TEST  - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Obecna czwartą generację Toyoty oficjalnie przedstawiono światu 28 listopada 2012 r., podczas Salonu Samochodowego w Los Angeles. Do europejskich cenników japonka trafiła w lutym 2013 roku, ale pierwsze egzemplarze auta wjechały do salonów dopiero wiosną. Firma postanowiła nieco powiększyć nadwozie i wprowadzić bardziej wyraziste kształty, upodabniające SUV-a stylistycznie do swoich innych nowych modeli. Wszystko po to, by zachować rewelacyjną popularność i nie zostać w tyle, w gąszczu czujnej konkurencji. Dziś RAV-czwóka jest dostępna w ponad 150 krajach świata, a od debiutu w 1994 roku doczekała sprzedaży 4,5 mln egzemplarzy (licząc wszystkie trzy poprzednie generacje - z czego 1.2 mln sprzedano w Europie). Samochód na rynku rywalizuje z takimi modelami jak: Mazda CX-5, Honda CR-V, Kia Sportage, Mitsubishi Outlander, Ford Kuga, Hyundai ix35, Volkswagen Tiguan, Subaru Forester, Nissan Qashqai, czy Suzuki Grand Vitara.

Toyota RAV4 IV - STYLISTYKA

Ze względu na szybko zmieniające się w motoryzacyjnym świecie trendy stylistyczne, producenci aut zmuszani są nie tylko do częstego przeprowadzania liftingów nadwozia, ale wręcz zmian budowy całych karoserii. Przez zaokrągloną sylwetkę Toyoty RAV4 III, która od jakiegoś czasu wyglądała już po prostu staro (co tyczyło się również kompaktowego Aurisa), firma musiała pilnie rozpocząć pracę nad całkiem nowymi projektami. Świadomość silnej konkurencji planującej prezentacje ciekawie zapowiadających się nowości, wymusiła na inżynierach Toyoty wykroczenie poza bezpieczną strefę stonowanych pomysłów. Dzięki temu powstały innowacyjne twory, a klienci otrzymali niespodziankę pod postacią bardziej finezyjnych aut. Fakt jest taki, że najnowsze japońskie produkty zwyczajnie nabrały jakiegoś charakteru. W karoserię czwartej generacji RAV-ki wciągnięto szczyptę fantazji i nieco sportowego ducha, co mogliśmy dopiero obserwowaliśmy na Aurise II. Najnowsza ewolucja SUV-a wygląda dokłada tak, jak powinna, dlatego z dumą może zaparkować koło równie nowoczesnych: Forda Kugi, Mazdy CX-5, Mitsubishi Outlandera, czy Hondy CR-V.

>>> Toyota RAV4 2.2 D-4D 4x4 - TEST  - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Design zewnętrzny nie posiada żadnych cech poprzedniczki. Tu widać jak na dłoni totalne wyzbycie się nadgorliwych wyobleń. Przód to znajomy motyw projektowy zastosowany wcześniej w Avensisie po liftingu, a ostatnio w Aurisie II. Układ skośnych reflektorów wpisujących się w pas grilla, wyposażony w seryjne LED-y do jazdy dziennej, dodaje złowrogiego spojrzenia. Ozdobne chromowane listewki zamocowane po bokach firmowego logo, zgrabnie łączą się z detalami odbłyśników kloszy lamp. Wypukły zderzak z nielakierowanym czarnym elementem zdradza swoją wielozadaniowość, a trapezowy układ centralny, poprzecinany wlotami powietrza, znów nawiązuje do stylu przypominającego Aurisa. Masywność postawy podkreślają duże, okrągłe światła przeciwmgłowe (montowane już w wariancie podstawowym) i znaczny prześwit podwozia. Pokrywa silnika dostała na obrzeżach lekkie cięcia schodzące w jedną linię z zarysem reflektorów i szerokiego grilla. Zestaw ksenonowy z wysokociśnieniowymi spryskiwaczami wymaga w wariantach PREMIUM oraz w PRESTIGE dopłaty 3 900 zł. Srebrnej listwy ozdobnej zderzaka wraz z podobną osłoną tylną, nie ma tylko bazowy wariant ACTIVE.

>>> Toyota RAV4 2.2 D-4D 4x4 - TEST  - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Karoseria dorobiła się wyraźnych modnych kantów. Boczna kreska przecinająca połacie blach nad klamkami drzwi to nowość - została poprowadzona od tylnych lamp niemal przez całą długość wozu, lekko opadając w stronę przednich błotników. Tuż ponad czarnymi listwami progów wstawiono bardziej dyskretne cięcie, a nadkola zarysowano zgrabnymi owalami, przyozdobionymi osłonami z plastiku. Te najbardziej narażone na obtarcia części specjalnie nie zostały nawet polakierowane, tylko pozostawione w matowej czerni, tak jak podatne uszkodzeniom wystające fragmenty zderzaków. Podwyższone zawieszenie jak na SUV-a przystało ma umożliwiać pokonywanie zarówno krawężników jak i niewielkich przeszkód przy okazji zapuszczenia się na bezdroża. Taki klasyczny solidny kształt, przypominający auto terenowe wzbudza zaufanie. Styliści rysując tył pozbyli się typowego dotąd dla RAV-ki koła zapasowego tylnej klapy. Również po raz pierwszy w historii pokrywa bagażnika otwiera się do góry, a nie tak jak dotychczas na bok. Na tle poprzedniczki projektanci zaszaleli z nietypowo narysowanymi kloszami zespolonych lamp. Światła teraz głęboko wcinają się w klapę (podobnie jak w Aurisie II), co jest totalną odmianą. Zaraz pod szybą wyżłobiono mocne przetłoczenie o kanciastym fragmencie, uzupełnione wstawionym po środku logotypem producenta. Nad szybą znalazł się znaczny spoiler z trzecim światłem STOP (seryjnie montowany), stanowiący zgrabne zakończenie linii dachu.

WZORY OBRĘCZY

Podstawowymi kołami w samochodzie, w wersji ACTIVE są stalowe felgi w rozmiarze 17-cali, obute w opony 225/65 R17, z tradycyjnymi pełnymi kołpakami. Kolejny wariant PREMIUM cechuje się 17-calowymi obręczami aluminiowymi. Większe 18" obręcze ze stopów lekkich z ogumieniem 235/55 R18, seryjnie znajdują się w najbogatszej odmianie PRESTIGE.

Toyota RAV4 IV - KOLORY NADWOZIA

Nową RAV4 można kupić w jednym z 9 kolorów nadwozia. Podstawowa bezpłatna barwa to Biały. Pozostałe dziewięć lakierów metalizowanych wymaga dopłaty 2 900 zł. Barwa Biała perłowa jako jedyna została wyceniona na sumę 4 400 zł. Lakierowane częściowo zderzaki w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażenia, tak samo jak klamki zewnętrzne drzwi oraz lusterka boczne w tej samej barwie. Chromowane aplikacje wykończeniowe listew okiennych klient również otrzymuje w podstawie, tak samo jak kierunkowskazy boczne wbudowane w zgrabne lusterka, stanowiące nowoczesny akcent. Relingi dachowe przydatne w przypadku przewozu boksów, czy bagażników rowerowych, widnieją na liście opcji w cenie 1 700 zł.

Toyota RAV4 IV - WYMIARY

Nowa generacja RAV4 w stosunku do poprzedniej trzeciej wersji zmieniła swoje wymiary. Teraz mierzy 4570 mm długości (+205 mm), posiada 1845 mm szerokości, a wysokość nadwozia to 1685 mm (-25 mm). Producenci nie zapomnieli o zwiększeniu rozstawu osi do 2660 mm (+100 mm), co pozwala na bardziej komfortowe warunki podróżowania. Również pojemność bagażnika nie pozostała bez zmian, bo w SUV-ie zamiast 469 litrów jest teraz do dyspozycji aż 547 l. Po rozłożeniu siedzeń do linii dachu można zapakować 1746 litrów.

Mimo dodatkowych centymetrów masa własna Toyoty wzrosła raczej niezauważalnie (zależnie od wersji, przybyło od 10 do 15 kilogramów). Masa własna w bazowym modelu 2.0 D-4D z napędem tylko na przód, wynosi 1535 kg. Benzynowy wariant z sinikiem 2.0 Valvematic 4x4 waży od 1570 kg, a najcięższa odmiana Diesla 2.2 D-4D 4x4 ze skrzynią automatyczną startująca od 1605 kg, w najbogatszym wariancie wyposażenia może dojść nawet do ciężaru 1710 kg.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test jednostki napędowej. Czwarta generacja RAV4 w salonach oferowana jest z trzema silnikami. W rękach SuperAuto24.pl znalazł się model z wysokoprężnym motorem 2.2 D-4D o mocy 150 KM i napędem 4x4. Jak silnik auta reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Co myślimy o manualnej skrzyni begów? Ile paliwa spala japończyk w mieście, a ile w trasie? O tym w 2. odcinku dziennika testu nowej terenowo-rekreacyjnej RAV-czwórki na SuperAuto24.pl.

autor: Rafał Mądry zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: