Toyota RAV4 2.2 D-4D 4x4 - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2013-06-05 3:54

Zawieszenie Toyoty RAV4 to komfortowo zestrojony układ, przyjemnie tłumiący nierówności polskich jezdni. Podwyższony prześwit ułatwia wjeżdżanie na miejskie krawężniki, ale jeszcze bardziej sprawdza się na polnych piaszczystych dróżkach. Dla stałego napędu 4x4 śliskie nawierzchnie, niewielkie wertepy, czy łąki, nie są problematyczne, ale do typowych terenowych przepraw mechanizm ten zdecydowanie nie został zaprojektowany. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego trzeciej generacji hitowego SUV-a. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny samochodu.

Toyota RAV4 IV - UKŁAD JEZDNY

Czwarta generacja RAV-ki została zbudowana w oparciu o nową płytę podłogową. Układ jezdny skomponowano według schematu opartego na kolumnach McPhersona z przodu i stabilizatorze. Oś tylna otrzymała natomiast podwójne wahacze trójkątne, sprężyny śrubowe i amortyzatory. Egzemplarz testowany przez SuperAuto24.pl wyposażono w napęd AWD. Za wszystkie cztery koła złączone ze sobą na stałe, odpowiada Integrated Dynamic Drive System, wykorzystujący sprzęgło elektro-magnetyczne załączające napędy. To wszystko zintegrowano z komputerem ECU, kontrolującym pracę napędu 4x4, inteligentnie rozdzielającym generowany przez silnik moment obrotowy między przednie a tylne koła.

>>> Toyota RAV4 2.2 D-4D 4x4 - TEST  - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary

Różnych bodźców dostarcza sposób, w jaki Toyota pozwala się prowadzić. Czasami ma się wrażenie, że wykonywanie poleceń wychodzi trochę zbyt gładko, czego powodem jest elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Skalibrowano je tak, by umożliwiało lekkość manewrowania w trakcie parkowania, ale także dostarczało wystarczająco precyzyjnych informacji o podłożu w czasie jazdy. W połączeniu z dość sztywnym jak na SUV-a zawieszeniem inżynierowie zachowali niezłą stabilność na łukach, aczkolwiek spory prześwit i wyżej położony środek ciężkości podpowiada, by nie popuszczać wodzy swojej fantazji i z dystansem podchodzić do zakrętów. W przypadku wystąpienia w SUV-ie podsterowności lub nadsterowności, z pomocą przychodzi montowany seryjnie system stabilizacji toru jazdy VSC+, wpływający na pracę układu kierowniczego (zwiększa szybkość wykonania manewru i lepszą kontrolę nad pojazdem). W kabinie jest całkiem cicho, bo odgłosy pracy zawieszenia nie przedostają się raczej do wnętrza, ale za to przez sztywniejsze nastawy, gorszy stan nawierzchni jest wyczuwalny, tak jak "dobijanie" na dołkach.

>>> Toyota RAV4 2.2 D-4D 4x4 - TEST  - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Nowa RAV-ka nadaje możliwość zblokowania napędu 4x4 (podobnie jak poprzedniczka), ale funkcja ta działa maksymalnie do prędkości 40 km/h. Do tego celu służy przełącznik wpasowany w deskę rozdzielczą, z lewej strony kierownicy. Ustawienie to daje odpowiedni rozkład na mocy na obie osie oraz maksymalną przyczepność kół do podłoża. Tryb ten idealnie sprawdza się w trakcie jazdy po piaskowych drogach, łąkach, czy nieco wymagających podjazdach. Jest nawet funkcja asystenta zjazdu i podjazdu odpowiednio żonglującą mocą i dawką siły hamującej. Auto z pewnością uprości życie mieszkańcom górzystych terenów, czy osobom lubiącym od czasu do czasu wyrwać się na odpoczynek blisko łona natury. Niezbyt wymagające bezdroża, czy zaśnieżone dojazdy gdzieś na kraniec wioski, gdzie nie zagląda zimą drogowy pług, odkryją walory użytkowe. Typowej terenowej jazdy lepiej się jednak wyzbywać, bo SUV z większymi wyzwaniami po prostu sobie nie poradzi.

>>> Toyota RAV4 2.2 D-4D 4x4 - TEST  - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Toyota RAV4 IV - HAMULCE

Układ hamulcowy bez względu na wersję silnikową, we wszystkich RAV-kach jest taki sam. Z przodu umieszczono wewnętrzne wentylowane tarcze hamulcowe. Z tyłu o hamowanie dbają natomiast pełne tarcze lite. Kierowcy w trakcie jazdy może liczyć na wsparcie bogatego pakietu zaawansowanych systemów bezpieczeństwa.

Na wyposażeniu podstawowym znajdują się: BA (system automatycznie wspomagający hamowanie awaryjne, mierzący szybkość i siłę naciśnięcia pedału hamulca, zwiększający w razie potrzeby siłę hamowania), ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania), VSC+ (system stabilizacji toru jazdy) i TRC (system kontroli trakcji). Jest jeszcze HAC (wspomaganie ruszania pod górkę i pokonywania podjazdów), DAC (system wspomagający zjazd ze wzniesienia - tylko ze skrzynią Multidrive S lub automatyczną ).

>>> Toyota RAV4 2.2 D-4D 4x4 - TEST  - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza czwartej generacji RAV4, w wersji wyposażenia PRESTIGE. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Co zmieniło się w stosunku do poprzedniczki? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co oferuje klientowi rekreacyjno-terenowe auto w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Toyoty RAV4 IV na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki