SUPERAUTO Nowości Testy Porady Moto news Auto katalog Galerie Kalkulatory
SuperAuto testy Toyota RAV4 Hybrid: SUV pakowny i rodzinny - TEST

Toyota RAV4 Hybrid: SUV pakowny i rodzinny - TEST

28.06.2017, godz. 02:30
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 Prestige
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 Prestige foto: SuperAuto24.pl

Wakacyjny wyjazd z rodziną nad morze to zawsze duże przedsięwzięcie logistyczne dla każdej głowy rodziny. Zaplanowanie trasy i sprawdzenie stanu technicznego samochodu to dopiero początek. Schody zaczynają się w momencie kiedy trzeba decydować kto pojedzie z tyłu, a kto z przodu. Temperatura sięga zenitu przy pakowaniu bagażnika, a małżeństwo ociera się o rozwód. A jak to wygląda w sytuacji kiedy do dyspozycji jest hybrydowa Toyota RAV4?

Młode małżeństwo, małe dziecko, dwie walizki, wózek i trochę drobniejszych rzeczy przydatnych podczas podróży ze szkrabem. Postanowiliśmy sprawdzić, jak na rodzinne potrzeby zareaguje Toyota RAV4 Hybrid i wysłaliśmy ją na rodzinnie wakacje w kierunku polskiego wybrzeża.

Zacznijmy więc od kluczowego tylnego fragmentu pojazdu. Zanim wyruszymy nad upragnione bałtyckie plaże niestety musimy się spakować. Podobno istnieje na świecie zasada, że niezależnie od tego jak duży jest nasz samochód i jego bagażnik, to i tak okaże się za mały na potrzebę wakacyjnego wyjazdu z dzieckiem, kiedy w praktyce trzeba zabrać... wszystko. Jak wypada tutaj hybrydowa Toyota RAV4? W naszym przypadku do bagażnika o pojemności 501 litrów udało się zapakować złożony wózek Baby Design Dotty (wersja ze spacerówką), dwie duże walizki, zapasy spożywcze oraz dwie torby z IKEA po brzegi wypełnione mniej lub bardziej niezbędnymi gadżetami.

Porównanie: TEST Toyota RAV4 Hybrid vs. Mitsubishi Outlander PHEV

Choć na temat zmieszczenia tego wszystkiego do kufra hybrydy trwały burzliwe dyskusje i doszło do zakładów, co ostatecznie zostawi się w domu, a co pojedzie w trasę, to bagażnik RAV–ki okazał się zaskakująco pojemny i zmieścił wszystko. Nawet dało się założyć elastyczną roletę, która co prawda była widocznie "wybulona" na środku, ale bezpiecznie przykryła ładunek. Japońscy konstruktorzy sprytnie ukryli baterie układu hybrydowego pod podłogą, a to wpłynęło na brak strat cennej przestrzeni. Niewielki próg za tylną kanapą w bagażniku zupełnie nie przeszkadza w pakowaniu.

Warto tutaj pochwalić też inżynierów Toyoty za zastosowanie w nowej RAV-ce elektrycznej pokrywy bagażnika. Dzięki temu właściciel ma ułatwiony dostęp do kufra w momencie zajętych rąk (niosąc bagaże i trzymając jednocześnie kluczyk w ręku, da się zdalnie aktywować otwarcie klapy). Poza tym nawet drobniejsi członkowie rodziny z łatwością poradzą sobie z otwarciem klapy, naciskając guziczek przy klamce.

Bagaże spakowane pora wsiadać. Szeroko otwierane drzwi SUV-a można uznać za kolejny punkt rodzinności. Pozwalają nie tylko wygodnie wsiąść do auta, ale przede wszystkim dzięki powstającym dużym otworom łatwo zainstalować na wysoko odsadzonych od podłogi siedzeniach, foteliki z najmłodszymi członkami rodziny. System isofix to już teraz standard, dlatego nikogo nie zdziwi, że postawiona wyżej nad ziemią hybrydowa Toyota również takie mocowania posiada. Podobnie jest w przypadku systemu blokowania zamków drzwi, które rodzicom siedzącym z przodu dają pewność, że nic złego dzieciom się nie stanie.

Warto wiedzieć: Czym różni się pełna hybryda od miękkiej?

Regulowany kąt tylnej kanapy i przestronne wnętrze powodują, że niezależnie czy siedzimy z przodu, czy z tyłu, podróż odbywa się w komfortowych warunkach. Szkoda tylko, że Toyota nie montuje w drugim rzędzie okiennych roletek chroniących przed słońcem, przez co na wyjeździe z maluchem trzeba ratować się własnymi akcesoriami tego typu. Podróżni na dłuższym dystansie docenią dużą ilość miejsca na nogi w drugim przedziale i płaską podłogę.

Spora ilość schowków to dodatkowy atut. Szczególnie rodzice, których dzieci mają cały zestaw gadżetów niezbędnych im w podroży skorzystają z kieszeni za fotelami, uchwytów na buteleczki i otworów na większe i drobniejsze przedmioty. Plusy i minusy dotyczą skórzanej tapicerki. W nasłonecznionym miejscu takie pokrycie siedzeń potrafi się nieprzyjemnie nagrzać. Za to przy dziecku skóra okazuje się być rewelacją pod względem utrzymania tapicerki w czystości.

Przesiadając się do dużej RAV-ki z typowego hatchbacka segmentu B, można mieć wrażenie prowadzenia kolosa na kołach. Hybrydowa Toyota waży ponad 1,7 tony i jest samochodem, który u wielu kierowców wzbudza respekt na drodze. Mało kto spodziewa się, że ten niepozorny SUV może mieć blisko 200 koni mechanicznych mocy pod maską i przyspieszać lepiej niż jedno auto wyższej klasy.

Dowiedz się: Napęd 4x4 w Toyocie RAV4 Hybrid ma sens?

Napęd 4x4 dający kierującemu pewność jazdy, to niby nic szczególnego w SUV-ie, ale taki napęd w aucie hybrydowym to już równie spore zaskoczenie, jak wysoka moc silnika. Manewry wyprzedzania są wykonywane szybko i sprawnie, a przejazd ścieżką o niepewnym podłożu nie będzie stanowić problemu. Toyota RAV4 Hybrid zdecydowanie jest autem dynamicznym, a nawet można zaryzykować stwierdzenie, że pomimo sporych gabarytów ma nawet sportowe zacięcie. Przyspieszenie do "setki" trwające 8,3 sekundy sprawia, że jazda RAV4 może się podobać nie tylko kierowcom o spokojnym usposobieniu.

Dobrze wyciszone wnętrze, automatyczna skrzynia biegów, łatwy w użyciu tempomat i asystent informujący o zjeżdżaniu z pasa ruchu powodują, że przejechanie kilkuset kilometrów nie męczy. I wcale nie trzeba nawet jechać nad morze autostradą. Dobrze amortyzujące nierówności polskich dróg zawieszenie daje wysoki komfort podczas przemieszczania się z dzieckiem. Nie bez znaczenia dla wygody są też dobrze wyprofilowane przednie fotele, a w szczególności dostępny w opcji w pełni elektrycznie sterowany fotel kierowcy.

Czy szukając auta rodzinnego warto zainteresować się hybrydową Toyotą RAV4? Z pewnością nie zaszkodzi przyjrzeć się ofercie dotyczącej RAV4 z benzynowym silnikiem 2.0 litra o mocy 152 KM i napędem 4x4, której cena rozpoczyna się od 99 900 zł. Jeśli jednak chodzi o model RAV4 Hybrid z jednostką 2.5 litra połączoną z motorem elektrycznym, to już każdy rodzic sam musi odpowiedzieć sobie na to pytanie. Z punktu widzenia młodego małżeństwa, wybierającego się często w najróżniejsze trasy z małym dzieckiem, lepszym wyborem ze względu niższej raty kredytu na auto, będzie tradycyjna RAV-ka z "benzynówką", niż kosztująca minimum 162 900 zł hybryda. Natomiast z całą pewnością model RAV4 jest samochodem bardzo pakownym oraz komfortowym, a 4-osobowa rodzina bez oporów się tym modelem zachwyci. Podróżowanie nie męczy, szereg udogodnień odciąża kierowcę, a łatwość dostępu do umieszczonych w bagażniku rzeczy potrzebnych na wyjeździe z dzieckiem, z pewnością rozluźnia atmosferę i obniża sytuacje konfliktowe.

.
Toyota RAV4 Hybrid - dane techniczne
.

SILNIK R4 16V
Paliwo benzyna
Pojemność 2494 cm3
Moc maksymalna silnika spalinowego/
silnika elektrycznego (przód i tył)/
moc systemowa
155 KM przy 5700 obr./min.
143 KM i 68 KM
197 KM
Maks mom. obrotowy spalinowego/
silnika elektrycznego (przód i tył)
210 Nm przy 4200 obr./min.
270 Nm i 270 Nm
Prędkość maksymalna
185 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 8,3 s
Skrzynia biegów E-CVT
Napęd 4x4
Zbiornik paliwa 56 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
5,4 l/ 5,1 l/ 5,2 l
poziom emisji CO2
122 g/km
Długość 4605 mm
Szerokość 1845 mm
Wysokość 1675 mm
Rozstaw osi
2660 mm
Masa własna
1690 kg
Masa maksymalna dopuszczalna
2270 kg
Pojemność bagażnika
siedzebia rozłożone/ złożone
501 l/ 1633 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/ tarczowe
Zawieszenie przód
kolumny McPhersona
Zawieszenie tył
wielowahaczowe
Opony przód i tył
(w testowym modelu)
235/55 R18
autor: SuperAuto24.pl zobacz inne artykuły tego autora
Więcej w superauto
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: