Toyota Yaris Hybrid - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary ekologicznego Yarisa

2012-08-13 3:00

Trzecia generacja Toyoty Yaris wzbogaciła się o hybrydowy model. Ekologiczna wersja autka klasy B, będąca stuprocentową hybrydą, otrzymała kilka ciekawych detali stylistycznych, by wyróżnić się designem na tle klasycznego brata. Projektanci postawili na potężniejszy zderzak, lampy okraszone LED-owymi światłami i tradycyjne dla eko-aut Toyoty i Lexusa logo z niebieskim tłem. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena stylistyki Yarisa HSD. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: układ napędowy, zawieszenie, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Toyota Yaris - WSTĘP

Toyota Yaris to od lat jeden z najpopularniejszych modeli japońskiej marki i ważny gracz w segmencie B, czyli klasie aut małych. Yaris pierwszej generacji został zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Paryżu w 1998 roku. Auto miało bardzo ciekawy styl jak na swoje czasy, było ekstrawaganckie, a najbardziej szokowało nietypowo stylizowaną deską rozdzielczą z centralnie umieszczonymi, elektronicznymi wskaźnikami. W 1999 roku wóz pojawił się w sprzedaży, jako następca modelu Starlet. Rok później Yaris uzyskał tytuł Samochodu Roku 2000. Hatchback od początku produkcji oferowany jest w 3- oraz 5-drzwiowej wersji nadwozia.

Po 6 latach auto doczekało się gruntownej modernizacji. W 2005 roku zaprezentowano we Frankfurcie drugą odsłonę pomysłowego Yarisa. Znacznie nowocześniejsza technicznie i stylistycznie druga generacja, podobnie jak poprzedniczka, była jednym z najchętniej kupowanych aut w swoim segmencie. Pojazd wytwarzano do 2011 roku, po czym zastąpiono go trzecią Toyotą Yaris. Auto zmieniło się pod wieloma względami. Jeden z elementów metamorfozy, to umieszczenie zegarów w tradycyjnym miejscu przed kołem kierownicy. Od 2001 roku Yarisy poza ojczystą Japonią, są także wytwarzane we francuskim mieście Valenciennes, skąd trafiają na rynki europejskie.

>>> Toyota Yaris Hybrid - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

W 2012 roku przyszła pora na rewolucję - czyli hybrydową odmianę Yarisa. Nic w tym dziwnego, bo samochód jest jednym z najpopularniejszych w Europie, a Toyota ma wielkie doświadczenie w budowie ekologicznych aut. Marka przez 15 lat wyprodukowała już ponad 4 miliony wozów ze spalinowo-elektrycznymi silnikami, dlatego teraz postanowiła zaoferować ekologiczne autko klasy B. Pojazd jest pierwszym tego typu w segmencie. Zadziwiająco prosty Yaris HSD opiera się konstrukcyjnie na podstawowym Yarisie, a technicznie wykorzystuje układy znane z Priusa. Auto podobnie jak jego bracia jest wytwarzane we Francji. Jedynie gotowy napęd hybrydowy HSD powstaje w Japonii.

WIDEO - zobacz z bliska hybrydową Toyotę Yaris:

Toyota Yaris Hybrid - STYLISTYKA

Co odróżnia Yarisa HSD od klasycznej wersji trzeciej generacji? Niewtajemniczonym osobom trudno będzie rozróżnić od siebie te dwa samochody nacechowane tak dynamicznym charakterem. Na pierwszy rzut oka oba pojazdy stylistycznie są niemal takie same. tylko detale zdradzają, że mamy do czynienia z hybrydą - jest inny przedni zderzak, delikatnie zmienione lampy i znaczki z niebieskim tłem. Poza tym, oba auta są tak samo ekspresyjne o wyraźnie ostrych liniach nadwozia.

>>> Toyota Yaris Hybrid - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Najbardziej rewolucyjna część Yarisa Hybrid to przód. Sporych rozmiarów czołowy zderzak otrzymał agresywny wlot powietrza z czarną atrapą - jego wygląd jest imponujący. W zderzak wkomponowano łezkowate wcięcia, w których w najdroższej wersji DYNAMIC montowane są okrągłe lampki przeciwmgłowe. Grill choć zachował charakterystyczny dla Toyoty styl, został zwężony i pozbawiony chromowanego pasa biegnący przez środek. Królewskie miejsce "na nosie" wciąż zajmuje lśniące logo marki, ale tym razem jest wypełnione niebieskim tłem (charakterystyczna cecha hybryd Toyoty i Lexusa). Pokrywa silnika pozostała bez zmian, ale reflektory już nie. Wygląd lamp jest rewelacyjny. Gładkie obudowy otrzymały we wnętrzach soczewki oraz niesamowicie prezentujące się światła do jazdy dziennej LED.

Ogólna sylwetka to lekko zaokrąglone kształty o mocnych akcentach. Jeśli spojrzymy na sylwetkę z boku, łatwo doszukać w niej cech kompaktowego Aurisa. Karoseria ma liczne przetłoczenia i załamania stanowiące dynamiczne motywy. Przednia szyba jest znacznie pochylona, linia okien wznosi się ku tyłowi, a dach w tylnej części delikatnie zaczyna się obniżać. Patrząc na profil uwagę zwraca kreska pod oknami. Biegnie ona od tylnego błotnika i przecina drzwi w miejscu klamek. W bocznej części charakterystyczne jest też wcięcie w dolnej linii drzwi - ten motyw to niezwykle często stosowany dziś zabieg stylistyczny. Akcentem podkreślającym ekologiczną wersję Yarisa, jest duży napis HYBRID na przednim błotniku. Obłości nadkoli tak samo wyraźnie zaznaczono.

>>> Toyota Yaris Hybrid - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<

Rzeźba tylnego zderzaka w hybrydzie nie uległa zmianie - posiada takie samo przetłoczenie w dolnej części z odblaskami jak "zwykły" Yaris. Inne są tylko zaprojektowane od nowa trójkątne lampy, które teraz podobnie jak te z przodu, otrzymały gładkie klosze. Wersje wyposażenia SOL i DYNAMIC mają dodatkowo światła pozycyjne oraz stopu wykonane w technologii LED, które wyglądają bardzo futurystycznie. Klapa bagażnika posiada identyczną szeroką chromowaną listwę i trzecie światło STOP w daszku. Panoramiczny szklany dach to cecha dodatkowego pakietu, który w komplecie z przyciemnionymi szybami kosztuje 2 400 zł.

WZORY OBRĘCZY

Toyota Hybrid posiada tylko cztery wzory obręczy. Podstawowymi kołami są stalowe felgi w rozmiarze 15-cali, obute w opony 175/65 R15, z tradycyjnymi pełnymi kołpakami. Dopełnieniem stylistycznym sylwetki Yarisa mogą być jednak obręcze ze stopów lekkich w rozmiarach 15" lub 16". Testowany przez SuperAuto24.pl model DYNAMIC posiadał aluminiowe koła 16-calowe z oponami 195/50 R16.

Toyota Yaris Hybrid - KOLORY NADWOZIA

Toyotę Yaris Hybrid można kupić w jednym z 8 kolorów nadwozia. Podstawową bezpłatną barwą jest Biały. Kolejny lakier biały perłowy metalizowany (taki jak w testowym modelu) wymaga dopłaty 2 900 zł. Pozostałe 6 lakierów metalizowanych wyceniono na 2 000 zł. Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażenia. Klamki zewnętrzne oraz lusterka boczne nie są lakierowane tylko w najtańszym modelu TERRA. Podobnie sprawa się mia w kwestii zewnętrznych chromowanych elementów wykończeniowych - nie ma ich tylko w najtańszej TERRA.

Toyota Yaris Hybrid - WYMIARY

Odmiana Yaris Hybrid ma nieznacznie inne wymiary jak "normalny" Yaris. Długość auta różni się ze względu na zastosowanie innego zderzaka z przodu - wynosi 3905 mm (Yaris 3885 mm). Taka sama jest szerokość - 1695 mm, wysokość 1510 mm, i rozstaw osi 2510 mm. Szerokość rozstawu kół jest inna ze względu na zastosowanie specjalnych felg i układu odzyskującego energię z hamowania - przód 1485 mm (Yaris 1460 mm) i tył 1470 mm (yaris 1450 mm). Ze względu na spalinowo-elektryczną jednostkę podniosła się nieco masa własna. W zależności od wyposażenia i wersji silnikowej, waha się od 1085 do 1160 kilogramów (Yaris od 970 kg do 1115). Pojemność bagażnika jest identyczna - 286 litrów.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test innowacyjnej jednostki napędowej. Trzecia generacja Yarisa w wydaniu hybrydowym posiada jednostkę spalinową sprzężoną z elektrycznym silnikiem. Na jakiej zasadzie pracuje taki układ? Jak auto reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Co myślimy o automatycznej skrzyni begów E-CVT? Ile benzyny potrzebuje ekologiczny japończyk do poruszania się po mieście? O tym w 2. odcinku dziennika testu Yarisa Hybrid na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają