Toyota Yaris III 1.33 VVT-i - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary trzeciej generacji

2012-05-21 23:49

Trzecia generacja Toyoty Yaris to kompletnie nowy samochód. Auto w stosunku do poprzedniego modelu, niesamowicie zmieniło się w kwestii designu. Projektanci na powiększonym rozmiarowo nadwoziu nakreślili bardziej zdecydowane i ostrzejsze linie. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena stylistyki nowego Yarisa. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i cena auta.

Toyota Yaris - WSTĘP

Toyota Yaris to od lat jeden z najpopularniejszych modeli japońskiej marki i ważny gracz w segmencie B, czyli klasie aut małych. Yaris pierwszej generacji został zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Paryżu w 1998 roku. Auto miało bardzo ciekawy styl jak na swoje czasy, było ekstrawaganckie, a najbardziej szokowało nietypowo stylizowaną deską rozdzielczą z centralnie umieszczonymi, elektronicznymi wskaźnikami. W 1999 roku wóz pojawił się w sprzedaży, jako następca modelu Starlet. Rok później Yaris uzyskał tytuł Samochodu Roku 2000.

Po 6 latach auto doczekało się gruntownej modernizacji. W 2005 roku zaprezentowano we Frankfurcie drugą odsłonę pomysłowego Yarisa. Znacznie nowocześniejsza technicznie i stylistycznie druga generacja, podobnie jak poprzedniczka, była jednym z najchętniej kupowanych aut w swoim segmencie. Pojazd wytwarzano do 2011 roku, po czym zastąpiono go trzecią Toyotą Yaris. Auto zmieniło się pod wieloma względami. Jeden z elementów metamorfozy, to umieszczenie zegarów w tradycyjnym miejscu przed kołem kierownicy.

>>> Toyota Yaris 1.33 VVT-i - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Od 2001 roku Yarisy poza ojczystą Japonią, są także wytwarzane we francuskim mieście Valenciennes, skąd trafiają na rynki europejskie. Mały hatchback od początku produkcji oferowany jest w Europie, w 3-drzwiowej oraz 5-drzwiowej wersji nadwozia. W świecie występuję pod różnymi nazwami - w Japonii model ten sprzedawany jest jako Vitz, zaś w USA i Kanadzie występował niegdyś pod nazwą  Echo, a także oferowany jest jako sedan pod nazwą Belta. Model pierwszej generacji powstawał również w wersji minivana i nazywał się Yaris Verso.

Auto o nabywców walczy stając w szranki z innymi podobnymi rozmiarowo autami - m.in.: Oplem Corsą, Nissanem Micrą, Seatem Ibizą, Skodą Fabią, Citroenem C3, Renault Clio, Volkswagenem Polo, Kią Rio, Suzuki Swiftem, czy Fiatem Punto.

WIDEO z testu - zobacz z bliska trzecią generację Toyoty Yaris:

Toyota Yaris III - STYLISTYKA

Znacznie bardziej dopracowany stylistycznie nowy Yaris, nie przypomina już kropelki wody. Trzecia generacja zmężniała i upodobniła się nieco do dużo większego Avensisa. Auto jest zdecydowanie bardziej ekspresyjne od poprzednika, posiada wyraźnie ostrzejsze linie nadwozia przecinające obłości. Wprowadzone zmiany zwyczajnie nadały nowemu modelowi o wiele dynamiczniejszy charakter. W tym właśnie stylu będą podążali designerzy Toyoty projektując kolejne modele.

>>> Toyota Yaris 1.33 VVT-i - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny <<<

Rewolucyjny jest przede wszystkim przód samochodu. Trudno nie stwierdzić, że to najbardziej wyrazista część Yarisa. "Łezkowate" reflektory znane z poprzedniczki, zastąpiono teraz znacznie szerszymi lampami, dodającymi autu powagi. Sporych rozmiarów czołowy zderzak z wlotem powietrza, zyskał wydatne przetłoczenia, w które wkomponowano okrągłe lampki przeciwmgłowe. Powiększony grill zachował charakterystyczny dla Toyoty styl, ale nie jest wypełniony już oczkami, tylko żebrowaniem. Królewskie miejsce "na nosie" to tradycyjne, lśniące logo marki. Eleganckie wykończenie stanowi poprzeczny chromowany pas biegnący przez środek grilla. Dobrze wyglądają kreski na pokrywie silnika dodające wyrazistości.

Styliści zachowali lekko zaokrąglone kształty Yarisa, ale postawili na mocne akcenty, dzięki którym autko nie ma już cukierkowego oblicza, znanego z dotychczasowej wersji. Jeśli spojrzymy na sylwetkę z boku, łatwo doszukać w niej cech kompaktowego Aurisa. Karoseria zyskała liczne przetłoczenia i załamania stanowiące dynamiczne motywy. Przednia szyba jest znacznie pochylona, linia okien wznosi się ku tyłowi, a dach w tylnej części delikatnie zaczyna się obniżać. Patrząc na profil uwagę zwraca kreska pod oknami. Biegnie ona od tylnego błotnika i przecina drzwi w miejscu klamek. W bocznej części charakterystyczne jest też wcięcie w dolnej linii drzwi - ten motyw to niezwykle często stosowany dziś zabieg stylistyczny.

>>> Toyota Yaris 1.33 VVT-i - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<

Rzeźba tylnego zderzaka zyskała na masywności. Mocno podkreślono przede wszystkim jego boki, które łączą się z nadkolami. Obłości nadkoli natomiast bardzo wyraźnie zaznaczono. W dolnej części umieszczono odblaski. Klapa bagażnika posiada szeroką chromowaną listwę, a zwieńczona została niewielkim spojlerem, który standardem wyposażenia jest tylko w najbogatszej wersji DYNAMIC. Zaprojektowane od nowa trójkątne lampy świetnie wyglądają. Wsteczna wycieraczka jest standardem. Co ciekawe, przednią szybę wyposażono tylko w jedną wycieraczkę, a lusterka są wykończone kierunkowskazami nawet w podstawowym modelu TERRA. Te rozwiązania między innymi znacznie wpływają na aerodynamikę. Yaris może pochwalić się wyjątkowo niskim współczynnikiem oporu powietrza, którego Cx wynosi 0,287. Panoramiczny szklany dach to cecha dodatkowego pakietu, którego koszt wynosi 1 900 zł.

WZORY OBRĘCZY

Oferta Toyoty jest bogata w obręcze. Podstawowymi kołami są stalowe felgi w rozmiarze 14-cali, obute w opony 175/70 R14, z tradycyjnymi pełnymi kołpakami. Dopełnieniem stylistycznym sylwetki Yarisa mogą być jednak obręcze ze stopów lekkich w rozmiarach 15" lub 16", występujące fabrycznie w zależności od wersji. Testowany przez SuperAuto24.pl model DYNAMIC posiadał koła 16-calowe z oponami 195/50 R16.

Toyota Yaris III - KOLORY NADWOZIA

Nowego Yarisa można kupić w jednym z 10 kolorów nadwozia. Podstawowe bezpłatne barwy do Biały i Czerwony. Pozostałe osiem lakierów metalizowanych wymaga dopłaty 2 000 zł. Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażenia. Klamki zewnętrzne oraz lusterka boczne w tej samej barwie występują w każdym modelu, poza najuboższym TERRA. Podobnie sprawa się mia w kwestii zewnętrznych chromowanych elementów wykończeniowych - nie ma ich tylko w najtańszej TERRA.

Toyota Yaris III - WYMIARY

Trzecia odmiana Yarisa urosła w stosunku do swojej poprzedniczki - jest dłuższa o 100 mm (3885 mm), szersza o 50 mm (1695 mm) i niższa 20 mm (1510 mm). Rozstaw osi zwiększył się natomiast o 50 mm i wynosi teraz 2510 mm. W porównaniu do poprzedniej generacji, trzeci Yaris zaliczył kurację odchudzającą - wraz z rozmiarami, jego masa wcale nie podniosła się. Masa własna zmienia się w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej, od 970 kg do 1115 kilogramów w przypadku najcięższego modelu. Symbolicznie wzrosła pojemność bagażnika z 274 litrów do 286 l.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test jednostki napędowej. Trzecia generacja Yarisa w salonach oferowana jest z trzema silnikami. W rekach SuperAuto24.pl znalazł się model DYNAMIC z benzynowym motorem 1.33 litra o mocy 99 KM. Jak silnik auta reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Co myślimy o skrzyni skrzyni begów? Ile benzyny spala japończyk w mieście, a ile w trasie? O tym w 2. odcinku dziennika testu nowego Yarisa na SuperAuto24.pl.

Trzeba jednak przyznać, że

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki