Toyota Yaris III 1.33 VVT-i - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2012-05-24 1:34

Układ jezdny trzeciej generacji Yarisa, to znana z poprzednika sprawdzona konstrukcja, budząca zaufanie u kierowcy. Auto dobrze się prowadzi i dość komfortowo radzi sobie z dziurawymi drogami. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego nowego Yarisa. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Toyota Yaris III - UKŁAD JEZDNY

Zawieszenie trzeciej generacji Yarisa, w stosunku do poprzedniego modelu, pod względem konstrukcji nie zmieniło się. Układ skomponowano według tego samego schematu. Z przodu wykorzystano kolumny McPhersona, dolne wahacze poprzeczne i stabilizator. Oś tylną tradycyjnie oparto na belce skrętnej, sprężynach śrubowych i amortyzatorach.

>>> Toyota Yaris 1.33 VVT-i - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

Układ kierowniczy wspomagany elektrycznie, działa bardzo precyzyjnie i daje pewność prowadzenia. Auto odpowiednio reaguje na ruchy kierownicą, dobrze skręca, i daje poczucia kontaktu kół z nawierzchnią. Bardzo zadowala kąt pochylania kolumny kierowniczej, którą można ustawić sobie dwustopniowo. Co ważne, regulację otrzymujemy fabrycznie nawet w najtańszym modelu TERRA.

Panowanie nad pojazdem jest proste i przyjemne. Nowy Yaris pewnie trzyma się drogi. W trakcie szybko pokonywanych łuków hatchback utrzymuje kierunek jazdy i zachowuje się stabilnie. W momencie szarżowania, czy gwałtownych zmian kierunku jazdy, kontrolę przejmuje czujny układ stabilizacji. W trakcie testu nie zaobserwowaliśmy tendencji do przechyłów, ani utraty przyczepności. Niewielkie wymiarowo auto zostało nastawione raczej na wygodę.

>>> Toyota Yaris 1.33 VVT-i - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Zawieszenie neutralnie zestrojono (nie jest ani zbyt miękko, ani za twardo), dzięki czemu komfort podróżowania jest wysoki. Układ resorujący w codziennych warunkach dobrze wybiera nierówności i nie wydaje podczas jazdy niepokojących dźwięków. Wnętrze przyjemnie wytłumiono. Nawet krótkie nierówności drogi, których małe pojazdy szczególnie nie lubią, są dość gładko pokonywane. Nasz testowy model, posiadający największe dostępne koła, których rozmiar wynosił 195/50 R16, przyzwoicie tłumił nierówności, ale na większych wybojach zdarzały mu się podbicia. Z łatwością można więc stwierdzić, że modele z mniejszymi kołami 14" lub 15", obutymi w wyższy profil opony, będą jeszcze wygodniejsze.

Toyota Yaris III - HAMULCE

Układ hamulcowy nie we wszystkich Yarisach jest identyczny. Tylna oś podstawowo posiada hamulce bębnowe. Dopiero w połączeniu z silnikiem 1.33 litra, w wersji DYNAMIC, fabrycznie montowane są tarcze hamulcowe z zaciskami. Z przodu natomiast w każdej wersji pracują wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 258 mm.

>>> Toyota Yaris 1.33 VVT-i - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<

W kabinie Toyoty asystują kierowcy już na wyposażeniu podstawowym zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Na pokładzie znajduje się BA - system automatycznie wspomagający hamowanie awaryjne. Mierzy on szybkość i siłę naciśnięcia pedału hamulca i w razie potrzeby zwiększa siłę hamowania. Jest też ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) i EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania). Wersje SOL, PRESTIGE i DYNAMIC mają jeszcze w standardzie VSC (system stabilizacji pojazdu) i TRC (system kontroli trakcji).

WIDEO - zobacz z bliska nową Toyotę Yaris:

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się opis wnętrza trzeciej generacji Yarisa, w wersji wyposażenia DYNAMIC. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Co zmieniło się w stosunku do poprzedniczki? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co oferuje klientowi auto klasy B, w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Toyoty Yaris a na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają