Toyota Yaris III 1.33 VVT-i - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie

2012-05-24 3:00

Wnętrze nowego Yarisa doczekało się prawdziwej rewolucji. To już koniec elektronicznych zegarów umieszczonych centralnie. Deska rozdzielcza przestała być futurystyczna, poprawie uległa jakość plastików, a przestrzeń pasażerska i bagażowa zwiększyła się. CZWARTY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena funkcjonalności kokpitu, kufra oraz wyposażenia Toyoty Yaris III. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: bezpieczeństwo, ceny auta i podsumowanie.

Toyota Yaris III - WNĘTRZE

Przed skupieniem się na detalach i opicie wyposażenia, warto zaznaczyć, że w polskiej ofercie Toyoty dostępnych jest aż pięć wersji wyposażenia, znacząco różniących się od siebie. Są to: TERRA, LUNA, SOL, PRESTIGE i DYNAMIC. W ręce SuperAuto24.pl trafił najbogatszy model DYNAMIC. Wymienione poziomy wersji pozwalają każdemu nabywcy znaleźć wersję z najbardziej optymalnym stosunkiem ceny do wyposażenia standardowego.

Niezwykle istotna modyfikacja, która dotknęła kokpit trzeciej generację Yarisa, to zmiana lokalizacji zegarów. Toyota postanowiła pożegnać się z LED-owymi wyświetlaczami, umiejscowionymi po środku deski rozdzielczej. Teraz najważniejsze pokładowe instrumenty są analogowe i ulokowano je w standardowym miejscu za kołem kierownicy. Nie ma też futurystycznego panelu środkowego i fikuśnych boczków drzwiowych. Całe wnętrze nowej Toyoty jest po prostu dużo mniej designerskie, ale dzięki temu bardziej stonowane i eleganckie.

>>> Toyota Yaris 1.33 VVT-i - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

Projekt deski rozdzielczej obejmuje rzucający się przede wszystkim w oczy szeroki pas, biegnący przez całą jej długość. Element ten jest wykonany z miękkiego i przyjemnego w dotyku materiału o porowatej strukturze. Pas zgrabnie łączy się z podobnymi wykończeniami, wkomponowanymi w boczki drzwiowe. Jego kolorystyka zmienia się w zależności od wersji wyposażenia - może być utrzymana w jasnej, lub ciemnej tonacji. Pozostałe plastiki konsoli i obić drzwi, są czarne i twarde, ale dobre jakościowo. Akcentami rozweselającymi szarość kokpitu, są srebrne zdobienia: kierownicy, otoczka radia, klamek drzwi, gałki zmiany biegów, czy ramki lewarka skrzyni. Badając spasowanie elementów, rozczarowało nas mocowanie tunelu środkowego, który ruszał się w każdą stronę.

W panelu środkowym już podstawowo otrzymujemy wszystko to, co potrzebne. Nie jesteśmy przy tym atakowani dużą ilością przełączników. Przyciski i pokrętła są rozmieszczone intuicyjnie i przy tym starannie wkomponowane w konsolę. Dotykowy wyświetlacz jest opcją, ale za to mamy fabryczne zabudowany radioodtwarzacz. Sterowanie wentylacją zostało przeniesione niżej na osobny, nieco nachylony ku górze panel, co od razu przypada do gustu. Za klimatyzację manualną płacimy 5 000 zł tylko w najtańszym TERRA. Kolejne wersje LUNA i SOL posiadają taką klimę w standardzie. Co ciekawe dostępna jest klimatyzacja automatyczna dwustrefowa - znajdziemy ją w modelach COMFORT i DYNAMIC. Środkowe nawiewy powietrza to tradycyjna kratka, natomiast boczne dysze mają już okrągły kształt.

>>> Toyota Yaris 1.33 VVT-i - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Do czytelności zegarów otoczonych owalnym daszkiem, nie można mieć uwag. Po środku mamy prędkościomierz i wyświetlacz seryjnie montowanego komputera pokładowego. Z lewej strony obsadzono obrotomierz, którego próżno szukać w najuboższej wersji TERRA. Po przeciwnej stronie wkomponowano wskaźnik poziomu paliwa. Szkoda, że projektanci nie znaleźli miejsca na kontrolkę temperatury wody, której brakuje. Tarcze są podświetlone w przyjaznym pomarańczowym kolorze, podobnie jak przełączniki.

Kierownica tylko w najtańszej TERRA jest wykonana z tworzywa. Skórzane obszycie wraz ze skórą na gałce zmiany biegów, obejmuje wszystkie pozostałe wersje. W najdroższej opcji DYNAMIC, kierownica ma dodatkowo sportowy styl, jest gruba i obszyta czerwoną nicią, wraz z dźwignią hamulca ręcznego. Musimy przyznać, że ster przyjemnie leży w dłoni i zachęca do ostrzejszej jazdy. Na wielką pochwałę zasługuje fakt, że fabrycznie już od podstawowego modelu dostajemy sporo elektryki. W elektryczny skład wchodzi: sterowanie radiem z koła kierownicy, otwierane szyb przednich i regulacja lusterek bocznych.

WIDEO - zobacz wnętrze Toyoty Yaris III:

KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ

Trzecia generacja oferuje większą przestrzeń pasażerską. To dzięki zwiększeniu rozstawu osi o 50 mm i szerokości wnętrza o 30 mm. Podróżujący przede wszystkim na tylnych fotach, mają w stosunku do poprzednika bardziej komfortowe warunki. Miejsca na nogi i łokcie jest wystarczająco. Jedynie przestrzeń nad głowami w tylnym przedziale, będzie dokuczać osobom powyżej 180 cm wzrostu, bo zaczną dotykać podsufitki. Kanapa jak to zwykle bywa w autach segmentu B, mimo iż jest przewidziana dla trójki osób, oferuje komfort tylko dwójce dorosłych.

Przednie fotele są wygodne z dobrym trzymaniem bocznym. Ich wyprofilowanie jest lepsze jak w poprzedniku, siedziska są dłuższe i obszerniejsze. Regulacja standardowo jest trzystopniowa, a jedyny brak jaki odnotowaliśmy, to możliwość poprawy odcinka lędźwiowego. Dłuższy odcinek do pokonania na drodze, nie będzie straszny kierowcy. Kapitański podłokietnik fotela kierowcy znajduje się w modelach PRESTIGE i DYNAMIC. Jest on jednak zbyt wąski i zamiast umilać prowadzenie, to raczej przeszkadza. Opcjonalna czerwona tkanina tapicerki połączona ze skórą, która jest przeszywana czerwoną nicią, dostępna jest tylko w wersji DYNAMIC.

>>> Toyota Yaris 1.33 VVT-i - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny <<<

Nowość w Yarisie to umilający podróż szklany dach panoramiczny. Zamiast standardowej podsufitki, można go mieć mieć za dopłatą 1900 zł (Pakiet Vision). Okno dachowe świetnie doświetla wnętrze i powiększa je optycznie. Dzielona podwójna roleta pozwala zasłonić go w przedniej lub tylnej części siedzącej.

Kolorystyczne wersje tapicerki:

Toyota Yaris III - RADIO i NAWIGACJA

Mały hatchback Toyoty już na poziomie podstawowym, zaskakuje bogatym systemem audio. Nawet najtańsze Yarisy TERRA i LUNA, posiadają zabudowany w konsoli fabryczny zestaw z radioodtwarzaczem CD/MP3+WMA i 6 głośnikami. Są też gniazda USB i Aux-In, a to rzadko się zdarza w autach klasy B.

Droższe modele SOL, PRESTIGE i DYNAMIC mogą się za to pochwalić centralne umieszczonym, 6.1-calowym ekranem dotykowym. Wchodzi on w skład systemu multimedialnego Toyota Touch, który ma wbudowany Bluetooth, czy kamerę cofania. Wyświetlacz obsługuje większość funkcji samochodu, począwszy od Bluetooth, przez radio, kończąc na kamerze. Dzięki temu zestawowi można się w ekspresowym tempie połączyć z telefonem komórkowym, prowadzić rozmowy z zestawu głośnomówiącego, podłączyć iPoda i słuchać ulubionej track-listy.

Ekran systemu służy również do wyświetlania informacji dotyczących zużycia paliwa, zasięgu prowadzonego auta, liczy też czas podróży. Za dopłatą 2100 zł, zestaw ten można wzbogacić o nawigację Touch&Go i sporo gadżeciarskich motywów. Wówczas dostajemy prawdziwy multimedialny kombajn. Poza nawigacją, jest możliwość pisania i odczytywania sms-ów, wyświetlania zdjęć z pamięci USB, a nawet korzystania z Facebooka. Dotykowa obsługa systemu jest niezwykle prosta, ale posiada jeden wielki mankament - w słonecznie dni na ciekłokrystalicznym ekranie nic nie widać...

Toyota Yaris III - SCHOWKI

Nowy Yaris nie posiada już tak wielu skrytek, jak jego poprzednik. Z powodu zegarów przeniesionych z konsoli środkowej na lewa stronę, możemy m.in. zapomnieć o otwieranym schowku uplasowanym za kierownicą. Pomijając ten fakt, przydatnych miejsc na różności mimo wszystko nie brakuje. W desce rozdzielczej po stronie pasażera mieści się tradycyjny schowek z drzwiczkami, chłodzony w wersjach z klimatyzacją. Po lewej stronie deski, obok zegarów jest wgłębienie na drobiazgi, a w niszy pod kierownicą otwarta półeczka.

W konsoli środkowej pod panelem sterowania wentylacją, uplasowano spore wyżłobienie. Obszerna półka posiada wyjmowaną wkładkę, która stanowi uchwyty na butelki czy kubki. W tunelu środkowym obok dźwigni hamulca ręcznego, wkomponowana przydatne przegródki. Na końcu tunelu wychodzącego na przedział pasażerski, znalazł się duży otwór na butelkę i głęboka półka.

Tapicerki drzwi przednich posiadają kieszenie z dodatkowymi wyżłobieniami na butelki. Oparcia foteli dostały przydatne kieszenie na gazety. Daszki przeciwsłoneczne posiadają funkcjonalne lusterka. W konsoli centralnej uplasowano seryjne gniazdo 12V.

Toyota Yaris III - BAGAŻNIK

Nieznacznie większe nadwozie poskutkowało wzrostem przestrzeni bagażowej. Poprzedni Yaris posiadał 270 litrów, a pojemność w obecnej "trójce" wynosi już 288 litrów. Różnica może niezauważalna, ale zawsze to coś. Kufer można zagospodarować w dowolny sposób. Duży otwór, regularne wymiary, płaska podłoga i niski próg ułatwiają zapakowanie cięższych przedmiotów.

W momencie, gdy zajdzie potrzeba przewiezienia większych rzeczy, bagażnik można ekspresowo powiększyć. Oparcia siedzeń dzielą się asymetrycznie 60/40 i są podstawą wyposażenia. W efekcie po złożeniu całości nie otrzymujemy równej powierzchni, bo oparcia tworzą próg dzielący. Można na to jednak łatwo zaradzić - płaską przestrzeń uda się uzyskać dzięki regulacji dwupoziomowej podłogi. Gdy podniesiemy panel do góry, powstanie przydatny schowek pod spodem. Lampka oświetlająca kufer jest standardem. We wnęce podstawowo kryje się w modelach TERRA i LUNA zestaw naprawczy kół. W wyższych modelach montowane jest już koło dojazdowe.

Wynik 288 litrów w bagażniku jest typowy dla aut segmentu B. Dla przykładu: Kia Rio oferuje 288 l, Peugeot 208 - 285 l, Suzuki Swift - 211 l, Fiat Punto - 275 l, Volkswagen Polo - 280 l, Opel Corsa 285 l. Najwięcej ma Skoda Fabia II - 300 l i Citroen C3 - 300 l.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5

W piątym odcinku skupimy się na bezpieczeństwie nowego Yarisa oraz cenach auta. Ile kosztuje najtańszy model trzeciej generacji w salonie? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo podróżujących? O tym w 5. odcinku dziennika testu Toyoty Yaris III na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki