Volkswagen Passat B7 Limousine 2.0 TDI CR DSG - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2014-02-11 3:30

Jak przystało na reprezentacyjną limuzynę, do napędu testowanego egzemplarza posłużył mocny motor wywołujący entuzjazm swoją dynamiką. 2-litrowe serce Volkswagena ochoczo reaguje na każdorazowy nacisk pedału gazu, a automat DSG oferuje wzorowe działanie. Koszt zakupu takiego duetu jest wysoki, ale późniejsze żywiołowe obchodzenie się z tym zestawem nie wydrenuje kieszeni właścicielowi, bo TDI z natury nie jest łapczywe na olej napędowy. DRUGI ODCINEK dziennika Passata został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Volkswagen Passat B7 - SILNIKI

W polskiej gamie silników siódmego Passata znalazły się głównie turbodoładowane jednostki napędowe. Pod maską można znaleźć jeden z siedmiu rzędowych motorów 4-cylindrowych umieszczonych poprzecznie między kołami. Pierwsze cztery to benzynowe TSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Najsłabsza odmiana 1.4 wytwarza 122 KM i 200 Nm, a mocniejszy wariant 1.4 generuje już 160 KM i 240 Nm (w latach 2010-2012 silnik o tej mocy miał pojemność 1.8). Większy pojemnościowo 2.0 TSI dostarcza 210 KM i 280 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jest jeszcze jeden ekologiczny motor 1.4 TSI EcoFuel o mocy 150 KM, przeznaczony do zasilania gazem ziemnym CNG.

W poprzednim Passacie B6 2-litrowe diesle z pompowtryskiwaczami zasłynęły z awaryjności. Stosowane w modelu B7 wysokoprężne silniki TDI to o wiele bardziej udane jednostki z bezpośrednim elektronicznym wtryskiem paliwa typu Common-Rail. Podstawowy model o pojemności 1.6 generuje moc 105 KM i 250 Nm. Większy pojemnościowo silnik 2.0 wytwarza siłę 140 KM i 320 Nm. Najmocniejszym agregatem w gamie diesli jest 2.0 177 KM i 380 Nm. W pogoni za niższym zużyciem paliwa wszystkie konstrukcje TDI zawierają pakiet BlueMotion Technology, oznaczający system Start-Stop, a także w tryb rekuperacji (zmiana energii kinetycznej powstałej w wyniku hamowania w elektryczną). W silnikach benzynowych pakiet BlueMotion Technology jest dostępny dla jednostek 1.4 TSI.

>>> Volkswagen Passat B7 2.0 TDI CR DSG - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Podstawową skrzynią biegów jest manualna 6-tka ze wskaźnikiem podpowiedzi wyboru najbardziej optymalnego przełożenia. Z silnikami 2.0 TSI 210 KM oraz 2.0 TDI 177 spięto wyłącznie efektywne skrzynie automatyczne, dwusprzęgłowe DSG o 6 przełożeniach (dwa wielotarczowe sprzęgła mokre sterowane elektrohydraulicznie). Pozostałe jednostki (poza 1.6 TDI) mogą także współpracować z przekładniami DSG w silnikach 1.4 TSI 122 KM i 160 KM skrzynia jest 7-stopniowa). Takie zestawy dysponują w opcji funkcją Tiptronic - co oznacza łopatki umiejscowione przy kierownicy do obsługi manualnej.

Wisienkę na torcie stanowi wolnossący, widlasty silnik 3.6 V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, dostarczający moc 300 KM i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Motor ten połączono wyłącznie z automatyczną 6-stopniową skrzynią DSG i napędem czterech kół 4Motion.

VW Passat 2.0 TDI CR 177 KM BlueMorion - TEST

Z palety silnikowej wynika, że duża limuzyna jaką jest Passat daje możliwość wyboru mocnego układu napędowego, zapewniającego dobre osiągi. Taką konfiguracją z pewnością jest testowany 2.0 TDI CR. Motor ten po odpaleniu ani na chwilę nie zamierzał kryć swojego wysokoprężnego rodowodu. Praca na biegu jałowym to typowe "TDI-kowe" odgłosy szczególnie wyraźnie na zimnym silniku, ale po osiągnięciu odpowiedniej temperatury pracy dźwięk ten nieco łagodnieje. Przy statecznej jeździe na wolnych obrotach w kokpicie prawie w ogóle nie słychać jednostki, a o jakichkolwiek wibracjach możemy zapomnieć. Szybko jednak przypomnimy sobie o zamontowanym w przedniej grodzi dieslu po wciśnięciu pedału gazu "do dechy" - po pierwsze klekoczący dźwięk zacznie narastać, a po drugie da znać nagłe wciśnięcie w fotel i buksowanie przednich kół, tłumione kontrolą trakcji. Takie zachowanie jest sprawką znacznego momentu obrotowego dostępnego w niskim zakresie (380 Nm w przedziale 1750-2500 obr./min). Fakt jest niezaprzeczalny, że o wiele lepiej z utrzymaniem trakcji radzi sobie opcjonalny napęd 4Motion.

>>> Volkswagen Passat B7 2.0 TDI CR DSG - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Znaczna siła obrotowa napędzana turbosprężarką, jest wskaźnikiem łatwego rozwijania wyższych prędkości. Auto rwie do przodu i już od startu osiąga pierwszą "setkę" w 8,4 sekundy, co jest dobrym wynikiem jak na generowaną moc 177 KM, która musi napędzić prawie 1,6-tonową masę. Jak łatwo się domyślić, w parze z tymi osiągami idzie świetna elastyczność, co ma duże znaczenie dla swobody wyprzedzania nawet z obciążonym pokładem. Spadek dynamiki przychodzi dopiero po przekroczeniu 180 km/h, ale z takimi prędkościami w Polsce i tak nie wolno się poruszać. Zgrany duet z silnikiem tworzy automatyczna skrzynia DSG. Dwusprzęgłówka precyzyjnie radzi sobie z wybieraniem biegów, nie powodując żadnych strat czasowych względem skrzyni manualnej (dla osób lubiących samodzielnie zmieniać biegi jest sekwencyjny tryb S i opcjonalne manetki kierownicy). Komfort użytkowania "automatu" podwyższa funkcja Auto Hold - pozwala ona zapomnieć o trzymaniu wciśniętego pedału hamulca w oczekiwaniu na zmianę sygnalizacji świetlnej.

>>> Volkswagen Passat B7 2.0 TDI CR DSG - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<

Dla gadżeciarzy jest jeszcze system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania pojazdu Keyless Access. Żeby wsiąść do wozu nie trzeba wyciągać kluczyka z kieszeni, bo "inteligentny pilot" przy każdym podejściu do wozu jest wykrywany przez obwód elektryczny i zamki samoczynnie ulegają zwolnieniu. Aby pobudzić silnik do życia wystarczy natomiast tylko umieszczenie stopy na hamulcu i naciśnięcie niewielkiego guzika startera w tunelu środkowym. Cena to 990 zł w pakiecie z czujnikami parkowania przód i tył, instalacją dla telefonu i roletą tylnej szyby.

VW Passat 2.0 TDI CR 177 KM BlueMorion - SPALANIE

Zbiornik na paliwo mieści 70 litrów, a wlew w odmianach zasilanych olejem napędowym dostał zabezpieczenie chroniące przed zatankowaniem benzyny. Według danych producenta testowany silnik wysokoprężny 2.0 TDI o mocy 177 KM, w połączeniu z automatyczną skrzynią DSG ma spalać: 6,2 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 4,6 litra/100km, a w cyklu mieszanym spalać 5,2 litra "na setkę".

Dane z papieru dotyczące zużycia, nie przedstawiają się tak optymistycznie w rzeczywistości. Testy SuperAuto24.pl wykazały, że zapotrzebowanie na olej napędowy jest wyższe od obiecywanego. Przy spokojnym traktowaniu auta na automatycznych nastawach DSG, utrzymując w trasie prędkość podróżną w granicach 90-110 km/h z umiarkowaną ilością wyprzedzeń, udało się zanotować najniższy wynik 5,5 l/100km. Dynamiczna jazda drogą szybkiego ruchu owocowała spalaniem wyższym o około 2 litry. Zdecydowanie inaczej wypada apetyt na ON w mieście - według wskazań komputera pokładowego, przy przepisowej jeździe w warszawskich realiach zużycie wynosiło około 8,5 litra ropy "na setkę". W cyklu mieszanym można przyjąć spalanie w granicach 6,8 l/100km.

>>> Volkswagen Passat B7 2.0 TDI CR DSG - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Komputer pokładowy MFA wchodzi w listę wyposażenia podstawowego. Na ekranie wstawionym między zegarami można śledzić informacje na temat spalania. W najbogatszej odmianie HIGHLINE ekranik ten zastępuje kolorowy wyświetlacz MFA Premium. Funkcjami komputera obsługuje się podstawowo przyciskiem na prawej manetce, a w wersjach z multifunkcyjną kierownicą do tego celu służą klawisze wpasowane w koło kierownicy.

VW Passat 2.0 TDI CR BlueMorion - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4 Turbo
Paliwo Diesel
Pojemność 1968 cm3
Wtrysk paliwa
bezpośredni Common Rail
Moc maksymalna 130 kW/177 KM przy 4200 obr./min
Maks mom. obrotowy 380 Nm przy 1750-2500 obr./min
Prędkość maksymalna
220 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 8,4 s
Skrzynia biegów DSG automatyczna/6
Napęd przedni   
Zbiornik paliwa 70 l
Masa własna/ maks. dopuszczalna
1580/2200 kg
Opony 235/40 R18
Emisja CO2 136 g/km
Bagażnik
565 l

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego siódmej generacji Passata. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu bestsellerowej limuzyny z Wolfsburga? Jakie zastosowano hamulce i systemy wpływające na poprawę jazdy? O tym już w 3. odcinku dziennika testu Volkswagena Passata na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki