Volkswagen Passat B7 Limousine 2.0 TDI CR DSG - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2014-02-12 3:30

Sposób zestrojenia układu jezdnego wpływa na komfort godny limuzyny. Wielowahaczowe zawieszenie współgra z dobrymi osiągami i opcjonalną zmienioną charakterystyką nastawów. Całkiem dobrze też wypada odwzorowanie przez układ kierownicy tego, co dzieje się pod kołami, ale przez spore gabaryty trzeba brać pod uwagę możliwą podsterowność. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena podwozia i hamulców Passata. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny samochodu.

Volkswagen Passat B7 - UKŁAD JEZDNY

Budowa podwozia B7 opiera się na sprawdzonym schemacie modelu B6. Z przodu zainstalowano popularny w segmencie D zestaw kolumn McPhersona z wahaczami poprzecznymi i zwrotnicami. W zawieszeniu tylnym wykorzystano układ czterowahaczowy ze sprężynami i amortyzatorami zamocowanymi niezależnie, wraz ze stabilizatorem. Konstrukcja ta ma znaczenie przy pokonywaniu nierówności dróg. Są one pochłaniane bez większych problemów, bo niwelacja powstających drgań jest wysoka. Sprężystość pozostała przy tym optymalnie miękka, co oznacza, że wozem nie buja w zakrętach jak okrętem na falach.

>>> Volkswagen Passat B7 2.0 TDI CR DSG - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Duże znaczenie wpływające na wygodę podróży mają też gabaryty auta i szeroki rozstaw osi. Stabilność poruszania się na wprost jest wyśmienita, tak jak wygłuszenie kabiny, bo przy wyższych prędkościach słychać tylko lekkie szumy. Ze względu na miękkie ustawienia pojawiają się przechyły w zakrętach, na co zaradzić może jedna z dwóch opcji. Pierwsza to zawieszenie sportowe, obniżone o około 15 mm (cena 1 340 zł tylko Highline), lub dodatkowa adaptacyjna regulacja amortyzatorów DCC (cena 3 680 zł). Nam przyszło testować Passata właśnie z zestawem DCC. Różnice między trzema poszczególnymi trybami są odczuwalne. COMFORT łagodnie wybierający ubytki jezdni najlepiej się sprawdzi w mieście, gdzie rozsianych studzienek, torowisk i dziur jest pod dostatkiem. Drugi tryb NORMAL delikatnie utwardzający amortyzatory pasuje najlepiej do dłuższej jazdy w trasie. Ustawienie SPORT za to pozwala wyraźnie ograniczyć wychylanie nadwozia w zakrętach.

>>> Volkswagen Passat B7 2.0 TDI CR DSG - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Wspomaganie układu kierowniczego jest w Passacie elektromechaniczne progresywne, zależne od prędkości samochodu (taki układ powędrował nawet do nowego Golfa 7). Dzięki niemu auto lekko się prowadzi przy statecznej jeździe, a kiedy trzeba podbija precyzyjność, bo reakcja w zależności od wykonywanego manewru oddziałuje na poziom bezpośredniości. Najbardziej wyczuwalny opór pojawia się w momencie sportowych zapędów kierowcy. Duże rozmiary i znaczna masa są jednak przeszkodą w trakcie ciasno pokonywanych łuków, bo momentami przyprawiają samochód o podsterowność. W ostrych zakrętach przy niskich prędkościach koła lubią zabuksować przy przesadzeniu z gazem. Sposobem Volkswagena jest na to elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS, ale ta występuje jedynie w topowych odmianach 2.0 TSI 210 KM i 3.6 V6 300 KM, ze względu na ich znaczną moc napędową. Średnica zawracania wynosi 11,4 metra, dlatego przy szybkich nawrotkach trzeba ratować się korektą.

Volkswagen Passat B7 - HAMULCE

Układ hamulcowy oparto na montażu tarcz hamulcowych na obu osiach - z przodu znajdują się tarcze wentylowane o średnicy 312 mm, a z tyłu 282-milimetrowe tarcze lite. Hamulce dostarczają łatwą do kontroli, pewną siłę hamowania zarówno od niskich jak i wysokich prędkości. Wszystkie odmiany silnikowe (poza 1.4 TSI 122 KM) mają zastosowany innowacyjny system rekuperacji, przekształcający energię kinetyczną na elektryczną. Zgodnie z myślą nowoczesnych rozwiązań nie uświadczymy w Passacie tradycyjnego "ręcznego". Producent montuje już seryjne elektromechaniczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold, zapobiegającą stoczeniu się wozu przy ruszaniu. To oznacza, ze zamiast ręcznej dźwigni dostajemy przycisk.

>>> Volkswagen Passat B7 2.0 TDI CR DSG - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<

Kierowca dodatkowo w trakcie jazdy może liczyć na bogaty zestaw elektronicznych asystentów podnoszących bezpieczeństwo. Już seryjnie w limuzynie zamontowano: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBV (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania), ASR (kontrola trakcji zapobiegająca poślizgowi kół napędzanych), ESP (elektroniczny system stabilizacji toru jazdy), MSR (system przeciwdziałający blokowaniu kół napędowych podczas hamowania silnikiem). Jest jeszcze asystent siły hamowania i stabilizacji toru jazdy przyczepy, a także uruchamiane automatycznie światła awaryjne w trakcie nagłego hamowania. Systemu wykrywającego zmęczenie kierowcy i tempomatu utrzymującego prędkość nie ma tylko bazowy Trendline (dopłata 1 530 zł).

>>> Volkswagen Passat B7 2.0 TDI CR DSG - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Ponadto dodatkowo lista płatnych opcji ma jeszcze inne gadżety. Wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach kosztuje 370 zł (seria w Higline). System Side Assist monitorujący obszar za pojazdem i obok niego, wykrywający "martwe pole" w zestawie z Front Assist informującym o niebezpiecznej odległości do pojazdu poprzedzającego (automatyczne hamowanie w razie zagrożenia) kosztuje 4 380 zł. Inny zaawansowany system ACC korzystający z radaru tempomatu, automatycznie regulujący odległość między pojazdami poruszającymi się jednym pasem ruchu, współpracujący z Front Assist ma cenę 3 780 zł.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku zbadamy wnętrze eleganckiego sedana w najbogatszej wersji wyposażeniowej Highline. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie udogodnienia znalazły się na pokładzie? Co oferuje klientowi niemieckie auto w podstawowej wersji wyposażenia oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik samochodu? O tym w 4. odcinku dziennika testu Passata B7 na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki